"Az EU példátlan mennyiségű szabad pénzforrást biztosít az Orbán-rezsim számára"

Belpol

Szűcs Zoltán Gábor politológussal a rendszer természetéről és az MTA ügyéről beszélgettünk.

A Magyar Narancs csütörtöki lapszámában jelenik meg Szűcs Zoltán Gábor politológussal, az MTA Politikatudományi Intézetének munkatársával készített interjúnk.

A beszélgetésből kiderül, miért nevezhető Magyarország ma a diktatúra és demokrácia közötti kompetitív autoriter rezsimnek, milyen szerepet játszik a korrupció a rendszer kiépítésében, milyen dilemmákkal küzd az ellenzék és hogy miben reménykednek még az MTA dolgozói. Kedvcsinálónak néhány részlet:

Magyar Narancs: Mennyiben következik az Orbán-rendszer logikájából az MTA elleni támadás?

Szűcs Zoltán Gábor: Az elmúlt kilenc évben egy dologban volt következetes a kormány: mindenütt kiterjesztette a politikai kontrollt, felszámolta vagy korlátozta az autonóm intézmények önállóságát, politikai kinevezetteket ültetett minden terület élére. Ami az MTA-val történik, tökéletesen beleillik az általános mintába.

(...)

MN: Tudna olyan rezsimet említeni, ami közel áll az Orbán-rendszer mai működéséhez?

SZZG: A 90-es évek Szlovákiája Mečiar alatt meglehetősen hasonlított ehhez a rendszerhez. Sokáig Malajzia is ilyen volt, igaz, ott most éppen pozitív változások indultak. Magyarország egyre inkább egy hegemón párt uralmának az intézményesítése felé mozog, ez az említett példáknál egy fokkal rosszabb.  A nyílt politikai erőszak kordában tartása viszont feltűnően megkülönböztet bennünket több olyan rezsimtől, ahol a politikai berendezkedés egyébként hasonló. Ez valószínűleg az ország politikai kultúrájából fakad, és a valós helyzetnél szabadabbnak mutatja a magyar társadalom állapotát.

(...)

MN: Amikor a politológiai szakirodalom azt találgatja, hogyan bukhat meg egy ilyen rezsim, nagy hangsúlyt szoktak helyezni a külső körülmények változására. Ebből a szempontból van jelentősége annak, hogy Magyarország az EU tagja?

SZZG: Bozóki András és Hegedűs Dániel nevezte kívülről korlátozott hibrid rezsimnek a magyart, ami azt jelentené, hogy az uniós tagság miatt Orbánék bármit azért nem tehetnek meg. Ma már ők is azt gondolják, hogy 2017 után szintet lépett a rezsim, és ez a korlátozás nem olyan erős, mint amilyennek korábban tűnt. Én inkább azt hangsúlyoznám, hogy az EU a modern magyar történelemben példátlan mennyiségű szabad pénzforrást biztosított és biztosít az Orbán-rezsim számára. Ebből épült fel a Mészáros-birodalom – korábban a Simicska-birodalom –, a rendszer gazdasági háttere, a folytonos politikai erőfölény biztosítéka. Ehhez képest az unió korlátozó szerepe korábban sem volt nagyon erős, és mintha tovább gyengült volna. Magyarország képviselői ott ülnek és szavaznak az uniós intézményekben, a lényeges döntésekhez egyhangúság kell, ezért az EU akkor sem tudná hatékonyan korlátozni a magyar kormányt, ha nagyon akarná. Szerencsétlen helyzet ez.

A teljes interjút a Magyar Narancs 2019. február 14-i számában olvashatja. A lapra itt lehet előfizetni.

Magyar Narancs - Archívum részletes

A Magyar Narancs 2019. február 14-i lapszámának tartalmából.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.