„Az a tény, hogy a projekt sík területen valósul meg, alacsony költséget indokolna, de a 14,4 millió euró jóval meghaladja a magyarországi 2×2 sávos autópályák átlagos árát.” |
– ilyen és ehhez hasonlóan finom retorikával próbál „rájönni” az Európai Bizottság arra, hogy mitől is szöknek az egekbe az M4-es autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki, országhatár közötti szakasz építési költségei. „A magyar oldalon a beruházás teljes költsége alapján kilométerenként 14,4 millió euró, közel 4,5 milliárd forintos ár adódik. Az építési költség nettó 323,9 millió euró, ami 11 millió euró, azaz 3,4 milliárd forint kilométerenkénti árat jelent” – írja a 24.hu.
A támogatási kérelemre adott válaszban az EB tulajdonképpen olyasmikre kíváncsi, hogy miért kell például 20 híd egy sík vidéken átvezető szakaszra, és hogy mennyi az annyi pontosan? A tervezett beruházásokat többek között az árvízvédelemmel magyarázza a magyar fél, de kérdéses az is, hogy hova vezet az autópálya (a tervezetten Romániában folytatódó út elvileg 2023-ig nem várható), és a kétsávosra bővítést sem látja jól megindokoltnak a bizottság.
Az M4-es autópálya körül azonban nem ezek az első problémák, lásd korábbi cikkünket:
Hazugsággal kikövezett tévút – M4: negyvenmilliárd a szélbe
Tízmilliárdokat bukik az állam azzal, hogy végleg elzavarta Simicskáékat és a többi útépítő nagyvállalkozást az M4-es Abony és Fegyvernek között épülő szakaszáról. Lázár Jánosékat az sem zavarja, hogy folyamatosan egymásnak ellentmondó állításokkal próbálták igazolni e döntést.