Az úttestig lóg a gaz a Mészáros Lőrincék kezelésébe került autópályán

Belpol

Embermagasságú gyomok hajlonganak az M3-as autópálya elválasztósávjában. Egyes szakaszait hetek óta nem nyírta a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltsége által átvett autópálya-kezelő cég, amely tavaly 43 milliárd forint koncessziós díjat kapott az államtól.

Embermagasságot meghaladó gazok sokasodnak az M3-as autópálya több szakaszán az elválasztó sávban. A burjánzó növények a kaszálás híján akkorára nőttek, hogy többet saját súlya húzza le az aszfalt felé. Vannak olyan szakaszok a Nyíregyháza felé tartó részen, ahol a belső sáv szélét jelző záróvonalig lógnak be, de sok példány már sárgulóban van, csak azért kezd összeereszkedni, mert elszáradóban van. Mindkét irányban, így a Budapest felé is hasonló a helyzet hetek óta. Kedden Nyíregyháza felé Gyöngyös-Emőd között, hozzávetőleg a 90-130. kilométer határolta szakaszon látni a gondozatlan elválasztó zöld sávot – nem csak a gazok nőttek meg másfél-két méteresre, a növénysáv sem rendezett.

Az M3 autópályát tavaly szeptemberig a Magyar Közút Zrt. gondozta, azóta a 1237 kilométernyi gyorsforgalmi hálózat részeként a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) kezeli. Az állam rendelkezésre állási díjat fizet minden évben a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó autópálya-koncessziós konzorciumnak. A hvg.hu derítette ki, hogy jövőre a kormány 200 milliárd forintot tervezett be a költségvetésbe a gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díjának fedezetére. A Mészárosékhoz köthető hét magántőkealapból álló konzorcium projekttársasága 35 évre jutott a hozzá az autópályák, köztük az M3 üzemeltetéséhez.

Arról, hogy miért nem nyírják a gazt és telepített növényzetet az M3-as autópálya egyes szakaszain, még május közepén kérdeztük az MKIF-et. A társaság két napon belül válaszolt: május 17-én azt közölték, hogy Gyöngyös és Emőd között hamarosan kezdik. „A káli mérnökségünkhöz tartozó főpálya szakaszon (Gyöngyös-Emőd) a koronaélen belüli növényzet kaszálással múlt hét végére elkészültek a kollégák, továbbá az elválasztó sávban burjánzó növényzetet, mely már csak a sövényben látszik, a hamarosan induló idei első sövényvágás alkalmával lesz lehetőségünk irtani.” Azt nem közölték, hogy a hamarosan mikorra datálható; arra elhaladva nem tapasztaltuk a növénysáv rendbetételét, nyírását a hét elején sem.

A gaz heteken át szabadon nőtt az M3-as más részein is, így a Miskolcig vezető M30-as leágazásán. Május közepén azt ígérte az MKIF, hogy terveik szerint az elválasztósáv első ütemének kaszálását májusban befejezik.

A Mészárosék által tavaly júliusban alapított MKIF nem bővelkedik saját munkaerőben, az Opten cégnyilvántartása szerint összesen 23 főt foglalkoztatnak. A cég 2023. május 31-én leadott beszámolójában a múlt évre 145 millió forint bérköltséget szerepeltet 9 főre vetítve. Összehasonlításul érdemes megemlíteni, hogy az állami tulajdonú Magyar Közút Kezelő Nonprofit Kft., amelytől Mészárosék átvették az autópálya üzemeltetést, 2022-ben 6 ezer munkavállalót foglalkoztatott.

Már az MKIF első éve tisztes hasznot hozott, 416 forintot. Az államtól 43 milliárd forint koncessziós díjbevételre tettek szert, a társaság adóalapját pedig jelentősen lehúzta, hogy 33 milliárd forint amortizációs értékcsökkenést számoltak el.

(Címlapképünk illusztráció. Forrás: Wikipédia)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.