Embermagasságot meghaladó gazok sokasodnak az M3-as autópálya több szakaszán az elválasztó sávban. A burjánzó növények a kaszálás híján akkorára nőttek, hogy többet saját súlya húzza le az aszfalt felé. Vannak olyan szakaszok a Nyíregyháza felé tartó részen, ahol a belső sáv szélét jelző záróvonalig lógnak be, de sok példány már sárgulóban van, csak azért kezd összeereszkedni, mert elszáradóban van. Mindkét irányban, így a Budapest felé is hasonló a helyzet hetek óta. Kedden Nyíregyháza felé Gyöngyös-Emőd között, hozzávetőleg a 90-130. kilométer határolta szakaszon látni a gondozatlan elválasztó zöld sávot – nem csak a gazok nőttek meg másfél-két méteresre, a növénysáv sem rendezett.
Az M3 autópályát tavaly szeptemberig a Magyar Közút Zrt. gondozta, azóta a 1237 kilométernyi gyorsforgalmi hálózat részeként a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) kezeli. Az állam rendelkezésre állási díjat fizet minden évben a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó autópálya-koncessziós konzorciumnak. A hvg.hu derítette ki, hogy jövőre a kormány 200 milliárd forintot tervezett be a költségvetésbe a gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díjának fedezetére. A Mészárosékhoz köthető hét magántőkealapból álló konzorcium projekttársasága 35 évre jutott a hozzá az autópályák, köztük az M3 üzemeltetéséhez.
Arról, hogy miért nem nyírják a gazt és telepített növényzetet az M3-as autópálya egyes szakaszain, még május közepén kérdeztük az MKIF-et. A társaság két napon belül válaszolt: május 17-én azt közölték, hogy Gyöngyös és Emőd között hamarosan kezdik. „A káli mérnökségünkhöz tartozó főpálya szakaszon (Gyöngyös-Emőd) a koronaélen belüli növényzet kaszálással múlt hét végére elkészültek a kollégák, továbbá az elválasztó sávban burjánzó növényzetet, mely már csak a sövényben látszik, a hamarosan induló idei első sövényvágás alkalmával lesz lehetőségünk irtani.” Azt nem közölték, hogy a hamarosan mikorra datálható; arra elhaladva nem tapasztaltuk a növénysáv rendbetételét, nyírását a hét elején sem.
A gaz heteken át szabadon nőtt az M3-as más részein is, így a Miskolcig vezető M30-as leágazásán. Május közepén azt ígérte az MKIF, hogy terveik szerint az elválasztósáv első ütemének kaszálását májusban befejezik.
A Mészárosék által tavaly júliusban alapított MKIF nem bővelkedik saját munkaerőben, az Opten cégnyilvántartása szerint összesen 23 főt foglalkoztatnak. A cég 2023. május 31-én leadott beszámolójában a múlt évre 145 millió forint bérköltséget szerepeltet 9 főre vetítve. Összehasonlításul érdemes megemlíteni, hogy az állami tulajdonú Magyar Közút Kezelő Nonprofit Kft., amelytől Mészárosék átvették az autópálya üzemeltetést, 2022-ben 6 ezer munkavállalót foglalkoztatott.
Már az MKIF első éve tisztes hasznot hozott, 416 forintot. Az államtól 43 milliárd forint koncessziós díjbevételre tettek szert, a társaság adóalapját pedig jelentősen lehúzta, hogy 33 milliárd forint amortizációs értékcsökkenést számoltak el.
(Címlapképünk illusztráció. Forrás: Wikipédia)