Az Orbán-kormány szegénypolitikája - Kökény vagy munkatábor

  • Becker András
  • 2011. július 7.

Belpol

Korszerű, hatékony szociálpolitika, rugalmas és biztonságos munkaerőpiac, vagy kényszermunka és jótékonysági levesosztás? A Magyar Munka Terv 2015-re is mindössze százezer új állást prognosztizál a versenyszférában, a többi közmunka lenne.
Korszerű, hatékony szociálpolitika, rugalmas és biztonságos munkaerőpiac, vagy kényszermunka és jótékonysági levesosztás? A Magyar Munka Terv 2015-re is mindössze százezer új állást prognosztizál a versenyszférában, a többi közmunka lenne.

Hogy miképp is valósul majd meg a "minden képzeletet felülmúló" közmunkaprogram, arról momentán kétféle elképzelés van forgalomban: az egyik a Czomba Sándor gazdasági minisztériumi államtitkár apparátusa által tető alá hozott Magyar Munka Terv című dokumentumban, a másik pedig Pintér Sándor belügyminiszter T/3500. számú, a közfoglalkoztatásról szóló, június 22-én beterjesztett törvényjavaslatában.

Bár az utóbbival kapcsolatban sok az ellentmondás és bizonytalanság, a célcsoportja jól felismerhető. Vajon kik is lehetnek azok, akiket nem helyben elvégzendő feladatok ellátására, hanem a lakóhelyüktől távoli stadion- és víztározó-építésre fog küldeni a település jegyzője? A T/3500 ugyanis a jegyző hatáskörébe utalja a döntést, hogy a családi munkamegosztásban vállalt feladataira tekintettel ki nem "hívható be" a lakóhelyéről napi ingázással el nem érhető távolságban végzendő közmunkára, és ki az, aki a további munkanélküli-ellátás és a vele járó társadalombiztosítás feltételeként erre kötelezhető. Az elbírálásnak nincs semmiféle nyilvános kritériumrendszere, és a jegyző döntésével szemben jogorvoslatra sincs lehetőség. A jegyző, ha minden a tervek szerint alakul, így de facto deportáltathatja a település szerinte deviáns lakóit - adott esetben például egy család összes tizenhat évesnél (!) idősebb férfi tagját - egy olyan "közmunkatáborba", ahol a munkavégzést a már ismertté vált elképzelések szerint a nyugdíjból visszahívott rendvédelmi dolgozók felügyelik.

Továbbá kik azok, akiket a szociális transzferekből származó túl magas családi bevétel távol tart az elsődleges munkaerőpiactól, így nincs más mód visszakényszeríteni őket e piacra, mint a nekik járó segélyek és járandóságok összegét a minimálbérnél biztosan alacsonyabb családi jövedelemhatárban maximálni? S vajon kik azok, akik annyira távol laknak minden munkalehetőségtől, hogy törvényben kell rögzíteni azt is, hogy napi hat óra (!) utazásnál távolabbi munkalehetőséget is el kell fogadniuk - ekkor a közfoglalkoztató feladata részükre szállást és étkezést biztosítani. Vajon a T/3500 számú törvényjavaslat melyik társadalmi csoportot célozza meg?

"Súlyos tévedés azt hinni, hogy a legszegényebbek mind cigányok: talán az ötven százalékuk, ha az. Mégis egyre inkább úgy tűnik, hogy a kormányzat percepciójában a két dimenzió egybemosódik" - mondja Márton Izabella, a Magyar Szegénységellenes Hálózat igazgatója.

A szociális szakmában dolgozók közül kevesen gondolják, hogy a kormány büntető jellegű, illetve a szociális transzferek korlátozására törekvő szegénypolitikájának nyomai ne lettek volna tetten érhetők az előző kurzus némely lépésében is. "Az inflációt sem követő családi pótlék vagy a szociális juttatások számításának alapját képező öregségi nyugdíjminimum összegének 2008 óta történő változatlanul hagyása, vagy az egy háztartás, egy jövedelempótló juttatás (RÁT) rendszerének bevezetése az előző kormányokhoz köthető. És ugyanúgy a legrászorultabbakat sújtja, mint a mostani kormány súlyos következményekkel járó intézkedései a szabálysértési törvény módosításától kezdve az eddigi közmunka-lehetőségek radikális korlátozásán át a tankötelezettség korhatárának tervezett leszállításáig - mondja Darvas Ágnes, az MTA Gyermekszegénység Elleni Programjának munkatársa. - Ezekről elmondható, hogy egyértelműen szegényellenesek - ráadásul a létező problémák megoldását sem segítik. Az új tömeges közmunkaprogram nem ad semmilyen pozitív jövőképet az érintetteknek, és nem is akar adni. A legsúlyosabb problémának mindezen lépésekben éppen ezt, a kiutat mutató jövőkép teljes hiányát látom. Az Út a munkához nem jelentett reális perspektívát a valóságos munkapiacra való kijutásban, de néhány dolgon azért segített. A mostani elképzelések viszont csak a leszakadó rétegek szegénységét fogják növelni, hosszú évekre bezárva őket a perspektíva nélküli nyomor csapdájába."

95 pont

"Világos, vállalható és válaszokat adó társadalompolitikai célkitűzés szükséges a tisztességes szociálpolitika kialakításához" - bő egy éve jelent meg a Nemzeti Együttműködés Programja című anyagban ez a mondat. Valóban ez lehet a bajok egyik oka: a célkitűzés hiánya. Hisz mi más magyarázná, hogy a mai napig nincs elfogadott szociálpolitikai programja az Orbán-kormánynak? Vagy legalább világosan és tömören kifejtett társadalompolitikai víziója - a Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció címet viselő dokumentum ugyanis, amire például a Magyar Munka Terv c. minap nyilvánosságra hozott kormányanyag is hivatkozik, még csak egy - a megbízó kívánságára szakértők által száz nap alatt összeállított, és azóta is sokat vitatott - szakértői anyag. Holott maga a miniszterelnök is számtalanszor egyértelművé tette, hogy a társadalom peremére szorultak problémája ma az egyik legégetőbb kérdés Magyarországon. Persze a kormány illetékesei beszéltek már komplex kistérségi programokról éppúgy, mint a szakképzés kulcsszerepéről vagy százezer roma munkahelyről. Így nem is meglepő, hogy a Nemzeti Szociálpolitikai Koncepcióban a szociális problémák kezeléséért megfogalmazott törekvések, eszközök és célok köszönő viszonyban sincsenek az aktuális politikai lépések realitásával: a Széll Kálmán Tervben és a konvergenciaprogramban rögzített súlyos és kizárólag fiskális szempontú megszorításokkal vagy a belügyminiszter irányítása alá rendelt tömeges közmunkáztatás koncepciójával. Ez utóbbi önmagában is alig felfogható helyzetbe taszíthatja a nyomorral küzdő családokat, ahol általában több forrásból tevődik össze a jövedelem - a lakóhelytől távoli "kényszerközmunka" viszont teljes mértékben elvágja a "segélyen élőt" a többi jövedelemforrásától. Több szakember egybehangzó véleménye szerint az érintettek többsége a maga és családja helyzetét mérlegelve inkább veszni hagyja majd még az ingyenes tb-ellátást is, és teljesen kivonul a legális munkaerőpiacról, mert a havi ötvenezer forint körüli "közfoglalkoztatási minimálbér" mint egyetlen jövedelemforrás még egy hónapra sem vállalható alternatíva. Deklarált céljaival szemben a kormány nemhogy "fehérítené" így a gazdaságot, hanem épp maga tolja végleg a szürke és fekete gazdaságba a munkanélkülieket - vagy épp a kényszerű kriminalitásba. (A közmunka-lehetőségek csökkenése számos helyen a közbiztonság szinte azonnali romlásával járt; nem azért, mert a lopások és betörések elkövetői hajlamuk szerint bűnözők, hanem mert a legrosszabb helyzetben lévő családoknak minimális tartalékai sincsenek.) Azt pedig, hogy a kézi erejű stadionépítés bármiféle átjárást biztosítana a nyílt munkaerőpiacra - holott a Magyar Munka Terv épp ezt jelöli meg minden ilyen jellegű állami feladatvállalás legfontosabb céljaként - még maga a belügyminiszter sem merte állítani. Ehelyett Pintér sajátos indoklást fűzött saját törvényjavaslatához. "Nem szabad hagyni, hogy a lustaság, a restség, az ellenszolgáltatás nélküli juttatások elcsökevényesítsék a munkaképes, egészséges polgárainkat."

Az ilyen szöveg persze nem újdonság a parlamentben: "Munkaképes emberek munkanélküliség címén való segélyezésének elvi ellenségei vagyunk, s a munkanélkülieket csak munka ellenében támogatjuk" - mondta egy korábbi felszólaló, aki azt is mondta, hogy "addig, amíg a gazdasági élet válsága tart, a munkanélküliség leküzdése céljából állami feladatnak ismerjük el a munkanélküliek foglalkoztatásának irányítását". Tegyük hozzá: ekkor még nem álltak rendelkezésére azok a tanulmányok, melyek nyilvánvalóvá tették, hogy a közmunka csak a legritkább esetben jelent kiutat a munkanélküliség és a szegénység csapdájából. Így még némi alappal hirdethette ezen tételeket 95 pontos reformprogramjában Gömbös Gyula.

Rögtönzés és indulat

A közfoglalkoztatás rendészeti célú alkalmazásának ötlete valószínűleg Gyöngyöspatához köthető, és egyértelműen a Jobbik erőszakos, rasszista, rendpárti politikájának hozott sikert: a náci ihletésű "közrendvédelmi táborok" szelleme nyilvánvaló győzelmet aratott a jogrendet megvédeni képtelennek bizonyuló államhatalom fölött. Ráadásul a kormány - nem utolsósorban éppen Balog Zoltán felzárkózásért felelős államtitkár kétértelmű nyilatkozatai révén - ekkorra visszavonhatatlanul belesodródott a cigányságot a mélyszegénységben élőkkel azonosító és az ezen állapot felelősségét rájuk hárító retorikába. ("A munka elől nem lehet elbújni.") A belügyminiszter áprilisban Gyöngyöspatán tett baljóslatú kijelentése, miszerint lesz munka, de azt el is kell majd vállalni, mintha már a későbbi koncepciót jelezte volna. Pedig ekkor még hivatalosan Czomba államtitkár kezében volt a közfoglalkoztatás: forrásaink szerint februárban arra kapott utasítást a miniszterelnöktől, hogy Tállai András pénzügyi államtitkárral dolgozzon ki új közfoglalkoztatási koncepciót, mert a januárban bevezetett rendszer katasztrofális következményekkel fenyeget. A látványos kudarcot, helyenként küszöbön álló éhséglázadást megelőzendő Czomba februárban még szétosztott néhány milliárdot közmunkapályázatokra az északkelet-magyarországi régiókban, sőt még márciusban is a június elején életbe lépő új rendszer előnyeiről beszélt. A Pintér-féle törvényjavaslat mindenesetre új irányt szabott a közfoglalkoztatásnak: a tömeges, a lakóhelytől többórányira lévő munkahelyen, "nem 21. századi technológiával" és a minimálbér 90 százaléka alatti "közfoglalkoztatási bérért" történő munkavégzés nyilvánvalóan nem a munkapiacra való visszatérés, még csak nem is az értékteremtő munka vagy a minimális megélhetés biztosítása érdekében fog történni.

A gazdasági minisztérium szakapparátusa által kidolgozott Magyar Munka Terv - bár szakértők szerint ez sem támaszkodik komoly előzetes hatásvizsgálatokra - ehhez képest gyökeresen más szellemiségű, és tartalmaz a területen dolgozó szakértők és civilek által is jónak, progresszívnek tartott elképzeléseket. Ilyen például a nonprofit szféra bevonásának szándéka, a munkaügyi központok szerepének erősítése, a munkához kapcsolódó különböző nem bér- vagy járulék jellegű (közlekedési, lakhatási) támogatások rendszerbe állítása vagy az atipikus foglalkoztatási formák elfogadása. E rendszerben a közfoglalkoztatás csak végső megoldás azokban a térségekben, ahol munkalehetőség sem a különböző támogatások, sem az elsődleges munkapiacra való átmenetet jelentő, helyi erőforrásokra építő "szociális gazdaságok" működtetése révén nem biztosítható. Ugyanakkor sokak szerint a minimálbér alatti foglalkoztatás lehetősége komoly zavarokat is okozhat: rossz esetben tömegesen szoríthat ki minimálbéreseket a munkaerőpiacról, és közvetett hatásként visszafoghatja a bérek növekedését. "Egy egészségesen működő, rugalmas munkaerőpiacon még az is lehet, hogy a közfoglalkoztatotti minimálbérnek pozitív hatása lenne a foglalkoztatásra - mondja ugyanakkor Scharle Ágota, a Budapest Intézet kutatója. - Korábban is fölmerült egy regionálisan differenciált minimálbér lehetősége, hiszen bizonyos térségekben és bizonyos ágazatokban még a minimálbéren sem éri meg foglalkoztatni a szakképzetlen munkaerőt; az ilyen esetekben megoldás lehet a vállalkozásnak a minimálbérnél olcsóbban foglalkoztatható, a közfoglalkoztató - adott esetben civil vagy egyházi - szervezettől kölcsönzött munkaerő. Itt minden azon múlik, mennyire sikerül jól kalibrálni a közfoglalkoztatotti minimálbért, és jó minőségű szolgáltatásokra ösztönözni a civil közvetítőket."

Kérdés persze, hogy a munkavállalói jogok korlátozásán túl egyáltalán mi valósul majd meg a koncepcióból, azaz van-e valóságos politikai támogatás a Magyar Munka Terv, azaz a Czomba-féle józanabb szakpolitika mögött. Hiszen a Pintér-féle törvényjavaslat merőben új irányt szab a közfoglalkoztatásnak - és könnyen lehet, hogy a rendelkezésre álló forrásokat elnyelik a minden képzeletet felülmúló, látványos és tömeges közmunkaprogramok.

Meg kell a szívnek szakadni

Mindeközben a kormány "tevőleges" szociálpolitikájában is súlyos kettősség figyelhető meg. Míg a Nemzeti Szociálpolitikai Koncepció (NSZK) szemléletét és elképzeléseit - mint a szükségletekhez igazodó, komplex és települési szinten egységes szociális szolgáltatások elgondolása vagy a garantált minimumjövedelem bevezetése - a szakmai közvélemény többsége, úgy tűnik, elfogadja reális kiindulópontként, addig az a múlt század első felét idéző, a szociálpolitikát alapvetően a jótékonykodással azonosító attitűd, amit például Hegedűs Zsuzsa miniszterelnöki főtanácsadó képvisel, az NSZK szellemiségétől is nagyon távol esik. Ebben a világban a politikai osztály reprezentánsa napos csibét és vetőmagot oszt a falusi nyomorultaknak, és sajátos státuszú "civilként" százmilliós nagyságrendben gyűjt adományt az általa gründolt, még nem közhasznú (vagyis a legtöbb hasonló alapítvánnyal szemben áfafizetésre kötelezett), ám az országban immár sokadik gyermekétkeztetési alapítványának. Ezen túlmenően a miniszterelnöki főtanácsadó, akit minden adományozó körútjára legalább egy tévéstáb elkísér, nemcsak levest, de tanácsot is oszt a mélyszegénységben élőknek: próbáljanak zenélni vagy sportolni, mint száz éve az USA feketéi, hiszen azoknak is ez volt a kitörés lehetősége - vagy ha ez nem megy, ott a kökényszedés.

Két tevékeny szereplő alakítja tehát a kormány szegénypolitikáját: a "szociális kérdést" néhány százmillió forintnyi élelmiszerrel és a gyűjtögető életmódhoz való visszatéréssel kezelni kívánó Hegedűs Zsuzsa, és a rest, esetleg a helyi jegyző által deviánsnak tartott munkanélkülieket kényszermunkatáborba terelni szándékozó Pintér Sándor. Persze nyilván nem az ő két lehetséges forgatókönyvük közül valósul meg az egyik, de a kormány eddigi döntéseit alapvetően a rögtönzés és az indulat határozta meg. Mindazonáltal hamarosan új helyzet állhat elő.

Mekkora lyuk

A Költségvetési Felelősségi Intézet számításai szerint a kormányzati célértéknél jóval nagyobb, jövőre nagyjából 400 milliárd, 2013-ban pedig már a tervezett 360 helyett közel 700 milliárd forintos egyenlegjavulást hozhat a kormányzati restrikció. Hogy ebbe a szociális kiadásokat megcélzó csomagba miért kerültek olyan, jelentéktelen megtakarítást hozó tételek is, mint a passzív táppénz megszüntetése, arra racionális magyarázat nemigen kínálkozik - hacsak az nem, hogy a kormány egyfajta kimeríthetetlen forrásként tekint ezen állami kiadásokra. Csakhogy a néhai Költségvetési Tanács munkatársai által készített tanulmány arra hívja fel a figyelmet, hogy ha a kabinet nem viszi könyörtelenül végig a különböző "tervekben" és "programokban" már bejelentett megszorításokat - legelsőbben is a korkedvezményes és rokkantsági nyugdíjjogosultságok "azonnali és radikális" felszámolását -, hanem belemegy bizonyos kompromisszumokba, például eltekint az 57 év feletti, de még aktív korú nyugdíjasok vegzálásától, akkor a nagyszerű tervek bedőlhetnek. Az intézet "kivetítése" szerint pusztán az 57 évnél idősebbek, rokkantak és a korkedvezményes nyugdíjasok nyugdíját érintő kompromisszum (erre máris mutatkozik kormányzati hajlandóság) olyan mértékben gyengíti az intézkedések hatását, hogy ezzel jövőre még a háromszázalékos hiánycél is kérdésessé válik. Az intézet a különböző szcenáriókat végigszámolva bizonyítja, hogy a kormány adópolitikája olyan fenntarthatatlan pályára terelte a költségvetést, ahonnan nem lesz egyszerű visszatéríteni - kökényszedéssel és munkatáborokkal nem is lehet.

Segély vagy jog

Az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet június elején az Alkotmánybírósághoz fordult, kérve a szociális törvény (Szt.) egy részének, illetve az ennek alapján Várbalog község képviselő-testülete által alkotott rendeletnek megsemmisítését. Az intézet indoklása szerint ezen rendelet(ek) "...sérti(k) az Alkotmány 54. §-ában foglalt emberi méltósághoz való jogot, pontosabban az annak immanens részét képező magánszférához való jogot".

A Pintér-féle T/3500. számú javaslat természetesen érintetlenül hagyja az inkriminált részt, csak fogalmilag aktualizálja a szöveget: "20. § Az Szt. 33. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki: (7) A települési önkormányzat rendeletében az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételeként előírhatja, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó, a rendeletében megállapított feltételeket teljesítse."

Várbalog község VI/2011. számú rendeletében pedig ez áll: "A bérpótló juttatásra való jogosultság egyéb feltételeként a Képviselő-testület előírja, hogy (...) meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a bérpótló juttatásra jogosult személynek, aki ezen rendelet (5) bekezdésében foglalt kötelezettségét nem teljesíti (...).

5. a) az általa lakott ingatlan vonatkozásában, a lakószobákban az egészséges személyiségfejlődéshez szükséges minimális személyes élettérnek (minimum 6 m2/fő) biztosítottnak kell lenni,

h) a mosásra, valamint a rendszeres tisztálkodásra szolgáló vizes helyiség(ek) és a mindennapi használatra alkalmas módon kiépített és meglévő illemhely (WC) rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fokozott tisztántartása és fertőtlenítése szükséges,

i) az ingatlanban lakó összes személy vonatkozásában a személyi higiénia biztosítása rendszeres tisztálkodás által, valamint a személyi ruházat folyamatos napi szintű tisztántartása és tiszta helyen való tárolása szükséges."

De hasonszellemben fogant a Józsefvárosi Önkormányzat rendelettervezete is, mely szerint "A bérpótló juttatásra való jogosultság egyéb feltétele legyen (...) a lakás mindennapi életvitelhez szükséges bútorokkal, berendezési tárgyakkal, eszközökkel való ellátottsága. A lakás padlózatának, falazatának folyamatos tisztán tartása (...) Mosásra, valamint a rendszeres tisztálkodásra alkalmas vizes helyiségek (...) rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása."

Mindezek ellenőrzése értelemszerűen feltételezi az önkormányzat tisztviselőjének időnkénti személyes jelenlétét a segélyezett által lakott ingatlanban. Hogy a személyi higiénia ellenőrzése miképp történik majd, arról nem áll rendelkezésre információ. Azt sem tudjuk, hogy a különböző települések sok esetben szóról szóra megegyező rendeletei, az alapvető emberi jogok e tömeges megsértésének önkormányzati gyakorlata mögött áll-e valami mintaként szolgáló, központilag terjesztett fogalmazvány.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.