Az új parlamenti ciklus előkészületei - Zsákban futás

  • M. László Ferenc
  • 2010. május 13.

Belpol

Bár a Fidesz a parlamenti mandátumok több mint kétharmadát szerezte meg, hajlandó bizonyos engedményeket tenni az ellenzéknek. Az MSZP és az LMP viszont többet szeretne: az ötpárti tárgyalásokon a házszabály módosítását, a négyötödös klauzula bevezetését, az ellenzéki jogosítványok bővítését szorgalmazták - eredménytelenül. Az ellenzék erejét a megosztottság is gyengíti.
Bár a Fidesz a parlamenti mandátumok több mint kétharmadát szerezte meg, hajlandó bizonyos engedményeket tenni az ellenzéknek. Az MSZP és az LMP viszont többet szeretne: az ötpárti tárgyalásokon a házszabály módosítását, a négyötödös klauzula bevezetését, az ellenzéki jogosítványok bővítését szorgalmazták - eredménytelenül. Az ellenzék erejét a megosztottság is gyengíti.

"A nemzeti együttműködés jegyében szeretnénk a parlamentben is megteremteni az ország újjáépítésének feltételeit" - jelezte pár nappal a második forduló után a Fidesz frissen megválasztott frakcióvezetője, Lázár János, hogy meggyőző többségük ellenére (Orbán szavaival:) "elegáns alkotmányjogi elbánásban részesítik" az ellenzéket. Pár nappal később kiderült, a mandátumok 68 százalékát megszerzett Fidesz nem kíván lemondani az alkotmánymódosítás lehetőségéről, nem támogatja a négyötödös szabály bevezetését - tehát nem fogja extra jogosítványokkal felruházni az ellenzéket.

Helytelen lenne az MSZP éppen aktuális választási eredményéhez igazítani a demokratikus intézményrendszert - ezzel az észrevétellel verte vissza múlt héten Szijjártó Péter a szocialisták azon kérését, amely a "Horn-klauzula" bevezetését szorgalmazta; Szijjártó ezzel ki is jelölte a fideszes önmérséklet határait.

A 263 hellyel rendelkező (a minősített többséghez 258 mandátum szükséges) Fidesz-KDNP-frakciószövetség az első napokban előzékeny volt. Nem állították kész tények elé az ellenzéki pártokat, bevárták a javaslataikat, majd a tárgyalások folyamán a parlamenti tisztségek közel negyven százalékát átengedték az MSZP, az LMP és a Jobbik képviselőcsoportjának, és abba is belementek, hogy a bizottságokba az ellenzék egyharmados arányban delegálhasson tagokat.

Ez utóbbi azért lényeges, mert a házszabály szerint csak azokról a módosító indítványokról lehet szavazni a plenáris ülésen, amelyek megszerezték a kijelölt - több bizottság esetén bármelyik - testület egyharmadának a támogatását. Csakhogy - állítja több MSZP-s és LMP-s honatya - a jövendőbeli kormánypárt az első perctől rájátszott az ellenzék megosztottságára. Az egyharmados szabály érvényesítéséhez ugyanis a jövőben a Jobbikkal való együttműködésre lenne szükség. Azaz a szocialistáknak és az LMP-seknek időnként át kellene engedniük a nemzeti radikálisok javaslatait, hogy cserébe megszerezhessék a jobbikosok támogatását - és végső soron nem nyernek a bolton semmit, hiszen a kormánytöbbség a plenárison játszi könnyedséggel söpörheti le a felvetéseiket.

Adni, venni

Éppen ezért mind az MSZP, mind az ökopárt az egyharmados szabály fellazítására törekedett. A szocialisták azt javasolták, hogy ne a bizottságok döntésétől függjön a módosítók sorsa, hanem a frakciók kérhessenek szavazást az indítványokról. A jelenlegi szabályok szerint is van arra mód, hogy a frakcióvezető az elutasított javaslat tárgysorozatba vételét indítványozza, ám ezt ülésszakonként legfeljebb hat alkalommal teheti meg, és az előírás csak a törvényjavaslatokra vonatkozik. Az MSZP tárgyalói szintén frakciójogosítvánnyá szerették volna előléptetni a vitanap-kezdeményezést és a vizsgálóbizottságok felállításának a jogát. Ezt az érvényben lévő előírások szerint a képviselők egyötöde kérheti - viszont az MSZP és az LMP együtt sem rendelkezik ennyi mandátummal. Ezzel párhuzamosan a zöldpárt azt szerette volna elérni, hogy a módosítók átengedéséhez a bizottságokban legyen elég a képviselők húsz százalékának támogatása, és forszírozták a parlamenti munka nyilvánosságának szélesítését, a közvetítés kérdésének az újranyitását.

A lapunknak nyilatkozó fideszes képviselők azt mondták, tartanak az obstrukciótól: ha lejjebb engedik az egyharmados és az egyötödös küszöböt, a Házat elöntik a módosítók, illetve a politikai vitanap megtartására irányuló kezdeményezések. Végül megígérték: a közeljövőben új házszabályt alkotnak, amibe beépítik az ellenzék mostani javaslatait is. "Tudtuk, hogy elutasítják a kéréseinket, de csak így tudtuk megakadályozni, hogy később a kormánypárt 'kegyet gyakoroljon'. Azaz, ha a jövőben átszavazással kiengedik a bizottságokból a módosítóinkat, majd azt mondhatjuk, ez szemfényvesztés, miért nem támogatták az elején az ellenzék jogosítványainak bővítését" - mondta a Narancsnak egy név nélkül nyilatkozó szocialista képviselő.

Hasonlóan elutasították a fideszesek a Horn-klauzula bevezetését is: az MSZP ugyanis azt kérte, hogy az alaptörvényhez - akárcsak 1994 és 1998 között, amikor a Horn-kabinetnek minősített többsége volt - csak négyötöddel lehessen hozzányúlni. "Akkor gyökeresen más volt a helyzet. Az MSZP-nek csak az SZDSZ-szel együtt volt kétharmada, ráadásul a szocialisták csak 31 százalékot kaptak az első fordulóban, mi most közel 53-at. Ez lényeges különbség, tényleg a kétharmadra kaptunk felhatalmazást" - érvelt a szocialisták felvetése ellen egy fideszes honatya. Meglepő viszont, hogy a tárgyalások során a Jobbik végig megengedő volt a kormánypárttal, pedig Vona Gábor a választások után azt ígérte, kérlelhetetlen ellenzéke lesz a Fidesznek.

Osztozkodni nem jó

Az ellenzéki jogosítványok bővítése körüli egyeztetésekkel párhuzamosan élénk disputa zajlott - zömében az ellenzéki frakciók között - a parlament alelnöki posztjairól, a bizottságok elnöki és alelnöki székeiről is; még azon is összekülönböztek, hogy ki hova, ki mellé üljön. A Fidesz kezdetben ragaszkodott ahhoz, hogy költségcsökkentés címen csak három alelnöke legyen a Háznak: két kormánypárti és egy ellenzéki. Információink szerint ezzel a Jobbikot akarták elütni attól, hogy közméltósági pozícióhoz jusson, ám az ellenzék vacillálását látva végül a KDNP frakcióvezetője, Harrach Péter felvetette, legyen mégis öt alelnöki poszt, amiből kettőt kapjon meg az ellenzék. Miután az LMP a bizottsági tisztségeket többre tartja, a két helyen az MSZP és a Jobbik osztozkodik.

A Fidesz azzal nyitott, hogy nem kívánják a bizottságok számát a csúcsminisztériumok számára redukálni: marad a tizennyolc testület, amit a kormánypárt egy újabbal, a fenntartható fejlődés bizottsággal is megtoldott volna. Ez előbb lekerült napirendről, majd a környezetvédelmit átnevezve mégis felállították, a baloldali párt javaslatára pedig létrehozták tizenkilencedikként a fogyasztóvédelmit. Hatnak a vezetését átengedték az ellenzéknek, továbbá tizenhat alelnöki pozíciót is felajánlottak a 39-ből. Itt máris kisebb csörte alakult ki az MSZP és az LMP között, ugyanis az előbbi az erőviszonyoknak megfelelően (3-2-1 arányban) osztotta volna ki a vezető tisztségeket, az utóbbi viszont a három pártnak két-két elnöki széket adott volna.

Végül a május 10-i frakcióülésen az LMP úgy döntött, egy alelnöki posztért lemondanak a követelésükről, és megelégszenek a fenntartható fejlődés bizottságának elnöki tisztségével. Az MSZP a költségvetési és a munkaügyi testület mellé begyűjtötte volna a külügyet is, ám a poszthoz ragaszkodó Fidesz ettől végig elzárkózott - Mesterházy Attila frakcióvezető bejelölte a fogyasztóvédelmet is, ha a fentiek közül valamelyik mégse jönne be. A kormánypártiak felajánlották az uniós elnökségre való felkészülést felügyelő bizottság társelnöki székét, ám a szocialisták ezt egy ad hoc testületnek tartják, ugyanis mandátuma 2011 közepén megszűnik.

Furcsa, hogy a nemzetbiztonsági testület vezetésére nem aspirált az MSZP. A Jobbik viszont igen, ami a Fideszt zavarta, hiszen az irányításuk alá kerülő titkosszolgálatok fő feladata az államrend megdöntésére készülő szélsőségesek lefülelése lesz. Szocialista forrásaink állítják, a nemzetbiztonság átengedése a szélsőjobbnak taktikai húzás volt: ha a kormánypárt ad valamit cserébe - esetleg a külügyet -, elviszik a Jobbik elől az inkriminált testületet. Ebből végül semmi nem lett: kedden eldőlt, hogy a szociális és a nemzetbiztonsági bizottságok elnöki tiszte a Jobbiké, a fogyasztóvédelmié, a foglalkoztatásié és a költségvetésié a szocialistáké. (Utóbbi elnöke híreink szerint Szekeres Imre lesz.) A két párt megállapodása értelmében a Jobbik a mezőgazdasági és az önkormányzati bizottságban alelnöki szinten képviselteti magát. A külügyi és a határon túli magyarokkal foglalkozó testületnek - melyre a Jobbik is pályázott -, illetve a nemzetbiztonsági bizottságnak komoly szerepe van Magyarország nemzetközi megítélésében, vagyis az Orbán-kabinet magyarázkodhat majd, miként került az egyik élére szélsőjobboldali politikus. Információink szerint az MSZP jelezte, a külügyért bármelyik másikról kész lemondani, ám a Fidesznek az sem lett volna jó, ha a foglalkoztatásit (roma ügyek) vagy a fogyasztóvédelmit (küzdelem a multikkal) kapta volna a Jobbik.

Leosztás

A május 11-i ötpárti egyeztetésig az Országgyűlés főbb tisztségei már elkeltek. A Fidesz a házelnöki tisztségre a Brüsszelből hazatérő Schmitt Pált jelöli, az alelnöki posztra az MSZP Ujhelyi Istvánt, a Jobbik a MIÉP egykori képviselőjét, Balczó Zoltánt javasolja. Minden frakció döntött már a vezetője személyéről, így a Fidesz képviselőcsoportját Lázár János irányítja, akinek a munkáját Balla György frakcióigazgatón kívül 22 helyettes segíti. A 36 fős KDNP-képviselőcsoportot Harrach György vezeti, Rubovszky Györggyel az oldalán. Az összezsugorodott MSZP-frakció élén nincs változás, Mesterházy Attila folytatja a tavaly vállalt feladatot, őt Szabó Vilmos leköszönő külügyi államtitkár és Puch László volt pártpénztárnok helyettesíti. A jobbikosok élére Vona Gábor pártelnök került, akinek öt helyettese lesz. Az LMP-t a Házban Schiffer András irányítja Jávor Benedekkel, Karácsony Gergellyel és Szabó Tímeával együttműködve. Lapzártánk idején négy forduló után még nyitott kérdés volt, hogy a bizottságokat kik vezetik, és kiket delegálnak az alelnöki tisztségekre - egyedül az LMP jelezte, hogy a nekik felajánlott testület élére Jávor Benedeket jelölik.

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?