"Azonnali következménye lehet" - Dányi Endre szociológus a kiberkampányról

  • Bugyinszki György
  • 2006. március 16.

Belpol

A miniszterelnök blogja és a szerverfeltörési ügy is arra emlékeztet bennünket, hogy a modern közélet részben már a kibertérben zajlik. Az SMS és az e-mail politikai hasznosításáról a Közép-európai Egyetem (CEU) Média- és Kommunikációelméleti Központjának kutatója beszélt a Narancsnak.

Magyar Narancs: Mikor éltek először az internet és a mobiltelefon kínálta lehetőségekkel politikai kampányokban?

Dányi Endre: Az online politikai aktivizmus már a web megjelenése előtt is létezett, elsősorban az Egyesült Államokban. Ez eleinte, a 80-as években arról szólt, hogy miként lehet a virtuális térben egy jobb rendszert létrehozni, ahol nincsen se rasszizmus, se hidegháború. A mobiltelefon először a Fülöp-szigeteken játszott komolyabb politikai szerepet, 2001-ben. A korrupció vádja alól frissen felmentett Estrada elnökkel elégedetlen filippínók ezrei özönlöttek az utcára, miután tévén végignézték a tárgyalást. De amint kint voltak az utcán, a hagyományos médián már nem tudták követni, hogy mi történik. Ezért SMS-ben értesítették egymást, hogy merre kell menni, hol van a nagy tüntetés. Ennek a hatalmas demonstrációsorozatnak az lett a vége, hogy az elnök megbukott. Ez volt az első olyan eset, amikor SMS-ben szervezte meg magát egy óriási tömeg. De ezek egyike sem volt hagyományos értelemben vett kampány; a felülről szervezett választási hadjáratokban az internet a kilencvenes évek végén jelent meg, a mobiltelefonnal pedig csak mostanában kísérleteznek. A 2001-es francia és brit választásokban találunk példát először hivatalosan szervezett SMS-kampányokra. Ezek leginkább a fiatalokat igyekeztek megszólítani - nem sok sikerrel.

MN: Az antiglobalizációs tüntetéseknél is sokat emlegetik ezen új technológiákat, azt sugallva, hogy hatásukra a politikai "tömbösödés" egy új minősége jön létre. Nincs pártszervezet, nincs pártközpont, van viszont egy hálózat, amely a köznapi érintkezés rendszereire épül, és országhatárokat sem ismer.

DE: Szerintem nem az a kérdés, hogy az új kommunikációs technológiák hogyan változtatják meg a politikát, hanem az, hogy miként gondolkodunk a politikáról, a képviseletről, a cselekvésről egy olyan társadalomban, ahol jelen vannak ezek az új technológiák. Ez egy tanulási folyamat, ahol politikusok és állampolgárok együtt nézegetik, mit lehet megcsinálni és mit nem. A Fülöp-szigeteki eset jól mutatja, hogy ma már lehetséges pillanatok alatt tömegtüntetéseket összehozni, nem kell előtte hetekig szervezni a dolgot. Hogy hazai példánál maradjunk, a taxisblokád ugyanez pepitában; a CB-rádió új politikai értelmet nyert 1990 őszén. Az antiglobalizációs mozgalmaknál sem arról van szó, hogy megszűnnek a pártok és az országok, hanem hogy van egy olyan politikai tér, ahol ezek a szereplők értetlenül toporognak. Az 1999-es seattle-i megmozduláshoz hasonló eseményeknél nem kizárólag az új média fontos; a technológiák egész sora vesz részt a dologban, a vonalas telefontól a helyi újságon át a CNN-ig. Van tehát kapcsolat az új média és az új demokra-tikus politika között, de nem közvetlen. Olyan, a demokrácia alapjait érintő dilemmákon kell elgondolkodnunk, amelyek eddig is fontosak voltak, csak épp alig foglalkozott velük valaki.

MN: Például, hogy ebben az új közegben erőteljesen megjelennek létező, de a nyilvánosságban korábban meg nem jelent politikai nézetek, vagy hogy ezáltal vajon tökéletesedik-e a rendszer?

DE: Ez is része a dolognak, de nem ez a legfontosabb. Mondok egy példát. Ma már lépni sem lehet a blogoktól, mindenki blogol, akár közéleti személyiségről van szó, akár óvónőről. 2004-ben az amerikai elnökválasztási kampányban a kampányszakemberek szerint rettenetesen fontosak voltak a blogok: újságírók, politikusok, aktivisták mondhatták el végre mindazt, ami a hagyományos médiába nem került volna be. Ez egy jól hangzó fejlemény, de én személy szerint szívesebben látnám, ha a hagyományos média működne úgy, ahogy a demokratikus országok újságírásának szabályai előírják. Szóval a blog egyáltalán nem járul hozzá a rendszer "tökéletesedéséhez", de van politikai jelentősége. Például, hogy mit jelent a közszolgálatiság egy olyan társadalomban, ahol a háztartásokban félszáz tévécsatorna van, az interneten újságot olvasok, e-mailben kapom a legfrissebb híreket és mobilon rádiózom.

MN: Az oldottabb hangvételű blogokon kívül SMS-en és mailen terjedő viccek, pletykák, szlogenek tömkelegével találkozhattunk már ide-haza is. Megpróbálták a hatásokat felmérni?

DE: 2002-ben a Nyílt Társadalom Archívum több ezer politikai SMS-t és e-mailt gyűjtött össze (idén is gyűjteni fogják, ha lesz), ezek ma is olvashatók a www.kampanyarchivum.hu oldalon. Az üzeneteket egy négy évvel ezelőtt, Sükösd Miklóssal közösen végzett kutatásban három csoportra osztottuk: viccek, pletykák és rémhírek, illetve mozgósító üzenetek. Azt azonban, hogy ki kinek küldte tovább, vagy hogy honnan indult a lánc, csak akkor lehetne vizsgálni, ha a mobilszolgáltatók hozzáférést biztosítanának a kutatóknak - ez pedig nem valószínű, hogy megtörténik. Szóval az üzeneteket illetően csak a felszínt lehet kapirgálni, de nem is az a legfontosabb, hogy pontosan modellezzük az SMS-ben cikázó üzenetek mozgósító hatását. Az én olvasatomban a 2002-es választás azért volt érdekes, mert egy évek óta használt hétköznapi eszköz új, politikai értelmet kapott.

MN: Elterjedt politológiai közhely, hogy az SMS-mozgósítás akkor döntően befolyásolta a végeredményt. Pontosan mi történt?

DE: Mint említettem, nagyon kevés adat áll rendelkezésre. Nem tudni, hogy ki állt - állt-e egyáltalán valaki - az SMS-ben szervezett megmozdulások mögött. Mindkét politikai tábor igyekezett mozgósítani a tartalékait a két forduló között, de ekkorra már nagyon hisztérikus volt a hangulat, a szimpatizánsok kérés nélkül küldték az SMS-eket és e-maileket.

MN: A 2004-es spanyol választások kapcsán szokás még emlegetni az SMS-kampány meghatározó jelentőségét; ön is írt erről egy tanulmányában. Arról többet tudunk?

DE: Az SMS-nek nem várt, érzelmileg fűtött, a hagyományos tömegmédia által nehezen követhető helyzetekben van komoly szerepe. Madridban a 2004. március 11-i terrortámadás után, a parlamenti választások előtt pár nappal hatalmas kormányellenes tüntetések voltak, amelyeket SMS-ben szerveztek. Azért voltak felháborodva, mert a kormány a robbantások után rögtön az ETA-t tette felelőssé és nem az al-Káidát. Pedig Spanyolország komoly szerepet játszott az iraki háborúban, Amerika egyik legbiztosabb európai szövetségese volt - a spanyolok túlnyomó többségének véleménye ellenére. Mivel kampánycsend volt, a tévé, a rádió, az újságok, illetve a nagyobb weboldalak ezekről a megmozdulásokról nem tudósíthattak. A mobiltelefon volt a kommunikáció egyetlen módja. Itt sem tudjuk, mennyi üzenet keringett, és hány ember kapott mozgósító SMS-t, de világos, hogy az így szervezett tüntetésnek hatalmas szerepe volt a kormány megbuktatásában.

MN: Ezek szerint a kampánycsend fogalma az SMS és az e-mail korában gyakorlatilag értelmezhetetlenné vált.

DE: Ez a legszebb az egészben; a mobiltelefon és az internet egyszerre tömegmédium és privát kommunikációs eszköz. Hivatalos üzeneteket nem lehet kampánycsend idején küldözgetni, de a privát "orbanviktorveriafeleseget" SMS-eket nem állíthatja meg senki.

MN: A választási szabályok kijátszása ez, vagy a demokratikus diskurzus kiteljesedése?

DE: Egyik sem. Ugyanaz az SMS "normális" politikai időszakban csupán bosszantó spam, míg váratlan, kiélezett szituációban azonnali következménye lehet. Egy tévéközpontú közegben minden politikai blog és SMS-tüntetés szenzációszámba megy, de ettől még nem médiumok mentén kell felszabdalni a politikai cselekvéseket. A régi és az új izgalmas együttélésének lehetünk tanúi.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”