Bírálta, hogy díszpolgár lett az egykori földesúr, törölték a kommentjét

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 25.

Belpol

A közművelődési szakértő elmagyarázta, miért nem jár köszönet a Pallavicini családnak Sándorfalván.

Alfonso Pallavicininek ítélte oda idén a Sándorfalva díszpolgára címet a Csongrád-Csanád megyei város képviselő-testülete.

Sándorfalva létrejöttében tényleg szerepe volt az egykori őrgrófi családnak, mert a szegedi nagy árvíz, 1879 után a Pallavicini-birtokon tervezték meg és mérték ki a települést.

A második világháború után a család a többi arisztokrata famíliával együtt elveszítette a birtokait, a rendszerváltás után azonban a város fölelevenítette a történelmet. Az általános iskola Pallavicini Sándor nevét viseli, az önkormányzat tartja a kapcsolatot a leszármazottakkal, és rendezvényein megemlékezik a múltról, az egykori uradalmi épületet a település központjában felújították, közösségi rendezvények helyszíne.

 
Fotó: Sándorfalvi Közös Önkormányzati Hivatal Facebook-oldala
 

 A díszpolgári kitüntetést a júniusi városnapon vette át a Belgiumban élő üzletember, elhozta egyik fiát is, és – a helyi lap, a Kisbíró tudósítása szerint – azt mondta, megtiszteltetés a cím, és örül annak, hogy elismerték, amit a családja Sándorfalváért tett.

A hírt a Sándorfalvi Közös Önkormányzati Hivatal is megosztotta a Facebookon. Ott találkozott vele Török József szegedi közművelődési szakértő, aki a szegedi Agora igazgatói posztja ügyében is véleményt nyilvánított, és nem szokta hagyni magát, ha úgy érzi, igaza van.

A Pallavicini-kérdéshez úgy szólt hozzá, hogy a díszpolgári címről szóló poszt alatt két kommentben belinkelte korábbi írásait, amelyek arról szólnak, hogy a földesúri család nem jószívűségből, hanem jól megfontolt üzleti érdekből biztosított annak idején házhelyeket a letelepedőknek, mert kellett a kiszolgáltatott munkás. Később pedig az őrgrófi család keresztbe tett a tiszai híd megépítésének, mert a komp működtetéséből bevétele származott. Felidézi, hogy a birtokon lévő telepesközségeket Sándor őrgróf szétverette, megsemmisíttette, és amikor Ányás lakossága szembeszállt, Szegedről katonaság jött, és az verte szét a falut. Erről írta József Attila a Hazám című versben, hogy „A földesúr, akinek sérvig / emeltek tönköt, gabonát / csákányosokkal puszta tért nyit / szétveret falut és tanyát.”

Török József azonban úgy járt, hogy második kommentjét – az írás címe: Cseléd-Magyarország – törölték. Újabb kommentben visszatette, megkérdezve, miért vették ki, de nem kapott választ, és mindkét hozzászólását törölték. Helyettük azt olvashatta, hogy a hivatal korlátozta, ki szólhat hozzá a poszthoz. 

„Hát ennyi ez, feleim! Nincs itt semmi látnivaló, 12 év autokrácia után ez a minimum – lehet továbbmenni...” – jegyezte meg a közművelődési szakértő.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."