Több százezer budapesti járhat rosszul, ha a kormány döntése nyomán nem hosszabbítják meg a hibrid közlekedési modellt biztosító szerződést a BKK, illetve a MÁV és Volán között – tudatta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleményben csütörtökön.
Mint arról beszámoltunk, kormányzati források alapján az Index arról írt, hogy december 31-ével megszűnhet a BKK és az állami közlekedési cégek közötti megállapodás, amely egységes tarifát és a BKK által nyújtott magas színvonalú szolgáltatásokat biztosít az agglomerációs vonalakon. Ha megszűnik a megállapodás, akkor márciustól már nem lehetne Budapest-bérlettel utazni Budapest területén sem a HÉV-en, a sárga buszokon vagy a vonatokon, helyette minden alkalommal külön jegyet kellene váltani, vagy a Budapest-bérlet mellé vármegye- vagy országbérletet is venni.
A terv megvalósítása a BKK szerint dupla bérletet, jelentősen magasabb utazási költséget, a digitális utastájékoztatás, jegyvásárlás és útvonaltervezés megszűnését, az esetleges HÉV-pótlások akadozását, összességében a MÁV-HÉV és az agglomerációs Volán-járatok szolgáltatási színvonalának hanyatlását okozná.
A BKK hozzátette, a közös tarifán túl az együttműködés közös közlekedési hálózatot, összehangolt menetrendeket, átszálló pontokat, közös megállókat, közös végállomásokat, egységes forgalomirányítást is jelent Budapesten, ráadásul a 2005-ben bevezetett jelenlegi rendszernek köszönhetően az ügyfelek egyetlen bérlettel vehetik igénybe a különböző társaságok szolgáltatásait Budapesten, így utazásuk során kombinálhatják a különböző közlekedési módokat, például vonatról metróra szállhatnak anélkül, hogy másik bérletre lenne szükségük. Ennek megszűnése jelentős visszalépést és sok kellemetlenséget okozna a Budapesten, illetve az agglomerációban élőknek.
Hozzátették, a HÉV-et használók különösen rosszul járhatnak, például Csepel teljes területén, vagy Óbuda északi részén, a békásmegyeri lakótelepen, ugyanis ezeket a több tízezres lakótelepeket évtizedekkel ezelőtt úgy alakították ki, hogy a városközpont a legkényelmesebben és leggyorsabban HÉV-vel érhető el – az új terv szerint nekik minden alkalommal külön jegy vagy bérlet kellene, ha haza akarnak jutni.
A BKK hozzátette, az agglomerációban élők számára csökkenhet a szolgáltatási színvonal, ugyanis a környéki járatok kikerülhetnének a FUTÁR-rendszerből, így az ügyfelek a jelenleg rendelkezésre álló felületeken nem tudnák percre pontosan megtervezni utazásukat, nem értesülnének arról sem, hogy mikor érkezik jármű a megállóba.