narancs.hu: Az elmúlt húsz évben, januárban szinte mindig a bértárgyalások kapcsán volt feszültség a BKV-ban. Most azonban úgy tűnik, önöket eddig levegőnek nézték, a BKV menedzsmentjének meg csupán annyi a szerepe, mint a végrehajtónak egy kilakoltatásnál.
Nemes Gábor: Az elmúlt hónapokban – épp a kialakult helyzet miatt – többször kezdeményeztünk tárgyalást. Két hónappal ezelőtt, a kollektív szerződés felmondása után találkoztunk utoljára Tarlós úrral, elmondtuk neki a véleményünket, nehezményeztük a kollektív szerződés felmondásával kapcsolatos aggályainkat. Azóta semmi előrelépés nem történt. Igaz ugyan, január 5-én és 24-én, leültünk a BKV menedzsmentjével, ám ezek legfeljebb csak elnevezésükben voltak bértárgyalások: munkáltatói oldalról ugyanis azt tapasztaltuk, hogy a menedzsment széttárja a karját, és sóhajtozik. Úgy tűnik, felhatalmazásuk sincs arra, hogy bármiről is nyilatkozzanak. Ellenben elkészült az új kollektív szerződés tervezete – ebben azonban semmi nem szerepel azokból a juttatásokból, amit eddig a dolgozók kaptak. Ez véleményünk szerint elfogadhatatlan, emiatt szerveztük a február 7-i tüntetést.
narancs.hu: A vezérigazgató leveléből idézünk. „Kérjük a szakszervezeti vezetőket, hogy ne a BKV vezetése ellen hangolják a munkavállalókat, ehelyett közös erővel, együtt tegyünk meg mindent azért, hogy legyen értelme a „BKV távoli jövőjéről” beszélni.
NG: A dolgozók munkájába vetett hite, a BKV iránti lojalitása éppen amiatt csorbulhatott, hogy a vállalat vezetése két hónapon keresztül hallgatott. Nem hinném, hogy ezt érdemelték volna a munkavállalók. Mi természetesen készen állunk a tárgyalásra, de a tüntetést nincs miért leállítani. Nincsenek olyan információink, hogy a kollektív szerződéssel, vagy a bérrel kapcsolatban bármi is kedvező irányba mozdulna el.
Fotó: Sióréti Gábor
NG: Igen. Teljes az egység.
narancs.hu: 2010-ben ennél jóval kevesebbről volt szó, mégis sztrájkolni kezdtek.
NG: A BKV történetének leghosszabb – hat napos – sztrájkja éppen a kollektív szerződés megvédésének érdekében történt. Akkor sikerült megvédenünk, tavaly pedig a kormány elvárásainak megfelelő mértékben volt bérfejlesztés. Idén annyit szeretnénk elérni, hogy ne csökkenjenek a bérek, és egy korrekt kollektív szerződés szülessen.
narancs.hu: Az ellenkezőjének mintha nagyobb esélye lenne. Úgy tudjuk, hogy a főváros csak avval a feltétellel kapott pénzt, hogy a munkavállalói kiadásokat radikálisan csökkenteni kell. Mi öt milliárdról hallottunk.
NG: Úgy tudom, hogy a kilencmilliárdos kölcsönön felül még hatmilliárdot kaphat a BKV, ami persze az idei évre való működést nem oldja meg. Hogy ezt a kölcsönt milyen konkrét feltételekhez kötötték, azt nem tudom, de mi is hallottunk arról, a munkavállalókon kellene spórolni 5 milliárd forintot.
narancs.hu: Lehetséges ez?
NG: Minden lehetséges, de a jelenlegi helyzetben, a dolgozókat már egymilliárd forint megtakarítás is súlyosan érintené. A BKV 2007 óta éves szinten – többek között a létszámleépítésnek köszönhetően – négymilliárd forintot tud megtakarítani a béreken. Ha ezen felül további csökkentés lenne akár a bérek, akár a szociális juttatások tekintetében, az rendkívül érzékenyen érintené az itt dolgozókat. Számításaink szerint, havi szinten ezek a megvonások 37 000 forintos csökkenést jelentenének egy munkavállaló esetében. Ez egyszerűen elfogadhatatlan.
narancs.hu: Tételezzük fel – hiszen az előjelek erre utalnak –, hogy egyáltalán nem lesz kollektív szerződés, s akkor a Munka Törvénykönyvét kell alkalmazni. Mit tudnának erre lépni?
NG: Akkor veszélybe kerül a közösségi közlekedés. Élnek ugyanis olyan, kimondottan a közlekedési szolgáltatásra vonatkozó rendelkezések, amit nem szabályoz le a Munka Törvénykönyve. A közlekedés specifikus ágazat. Itt szükség van olyan belső szabályzatok kialakítására, ami megfelelő körülményeket teremt a biztonságos szolgáltatás érdekében. Azt gondolom, hogy a vállalat vezetőinek és a tulajdonosnak ezt mindenképpen figyelembe kell vennie. Ha ezen könnyedén keresztüllépnek és azt mondják, hogy akkor jöjjön a Munka Törvénykönyve, az a közlekedés biztonságát veszélyeztetheti. Remélem, erre nem kerül sor, és sikerül előbb-utóbb megegyeznünk. Mi teljes mértékben a párbeszédre törekszünk, semmiképpen nem arról van szó, hogy az utazóközönséget szeretnénk büntetni. De mindenkinek tudnia kell, hogy a BKV dolgozói nem tehetnek arról, hogy egy ilyen helyzetbe sodorták őket. Az ajánlat, amit a cég vezetésétől kaptunk, nem kompromisszumos ajánlat. Még csak nem is tárgyalási alap, hiszen kizárólag a megvonásokról szól. Nem hiszem, hogy a menedzsment ne emlékezne arra, hogy a kollektív szerződésben szereplő különböző juttatások, a munka elvégzéséhez kötött pótlékok, milyen folyamat részeként épültek be a BKV gazdasági szerkezetébe. Ezeket nem lehet egyik napról a másikra elsöpörni. Ha változtatni kell, változtassunk, de tárgyaljunk előtte!
narancs.hu: Önök mit tekintenének tárgyalási alapnak?
NG: El tudom képzelni, hogy új szerkezeti elemekkel felépítenének egy új bértarifa rendszert, vagy egy jobban átlátható bérstruktúrát. Például olyat, ami nem sérti az alacsony-, vagy átlagkeresetű munkavállalókat, mégis hozhat a cég számára megtakarítást.
narancs.hu: Milyen eszközeik vannak a tüntetésen túl a tiltakozásra? 2012-ben
leállhat sztrájk miatt a budapesti közlekedés?
NG: Elsősorban demonstrációkban gondolkodunk, de nemcsak a bérek és juttatások, hanem a munkakörülmények, a biztonságos munkavégzés, végső soron az utasok biztonsága érdekében is. A végső eszköz továbbra is sztrájk, ám ez nem jelenthet teljes leállást. Az nem történhet meg, hogy emiatt álljon le a BKV.