Interjút adott az Indexnek Csépe Valéria pszichológus, az új Nemzeti alaptanterv kidolgozásáért felelős miniszteri biztos. Ahhoz képest, hogy az elmúlt hét évben milyen minőségű „szakemberek” igazgatták a magyar oktatásügyet, Csépe mondandója felüdülésnek tűnik.
Például:
„Sokat támadtak engem annak idején, amikor azt javasoltam harmadik-negyedik osztályosoknak, hogy olvassanak Harry Pottert. Az számukra izgalmas és érdekes. Ez az a kor, amikor a gyerekeket nagyon nehéz rászoktatni az olvasásra. Ha az olvasnivaló nem érdekes számukra, ha nem motiváltak, akkor ez nem is fog sikerülni.
(…)
Az iskola első négy évében az olvasás megszerettetése a valódi feladat. Ezért kell sokkal közelebb hozni a tananyagot a gyerekekhez. Kár, hogy magyar nyelven kevés ilyen mai szerző és irodalom van, de az biztos, hogy nem lehet a magyar tanítást az Ómagyar Mária-siralommal kezdeni.”
Talán emlékeznek még, amikor Hoffmann Rózsa korábbi oktatási államtitkár gyakorlatilag minden tanévnyitó beszédében azon siránkozott, hogy a Harry Potter kiszorítja a János vitézt az iskolákból.
De megfontolandó az is, amit a kerettantervekről mond Csépe:
„A kerettanterv kérdése most sok szakmai fórumon szerepel. Van olyan ország, ami tantervi ajánlásnak hívja ezt. A mi mostani kerettantervünk nagyon részletező, túlzó tartalma miatt nem olyan kedvelt fogalom. De nem lehet átesni a ló másik oldalára sem, hogy egy általános alaptantervet fogalmazunk meg, és aztán mindenki azt csinál, ami akar. Ebből csak káosz lesz.”
Persze, a durva alulfinanszírozás, a végletekig központosított fenntartás és a szegregációt minimum eltűrő kormánypolitika mellett egy normálisabb alaptanterv aligha hozna megváltást, és Csépe politikai mozgásterének határai megmutatkoznak akkor is, amikor a Tanítanékra vonatkozó kérdésre kitérő választ ad. De annyit talán el tud érni, hogy egy kicsivel élvezetesebb lesz tanulni. És ez is valami.
(Leadkép: MTI/Szigetváry Zsolt)