A kormány rákosrendezői nagy üzlete az arabokkal

Budapest bejelentkezett

Belpol

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Amikor már úgy tűnt, hogy a meddő tiltakozáson kívül nincs más lehetőség a köznyelvben mini- vagy maxi-Dubaj néven elhíresült rákosrendezői beruházás megakadályozására – a kormány január 16-án aláírta az adásvételi szerződést az Egyesült Arab Emírségekből érkezett befektető, Mohamed Alabbar magyarországi cégével, az Eagle Hills Hungary Zrt.-vel –, akkor kiderült, hogy Budapest a saját kezelésébe vehetné a területet.

A főváros követelésére az állam részéről szerződött Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) közzétette a kontraktust, amelyben egyértelműen szerepel, hogy a fővárosi tulajdonban álló Budapesti Közművek Nonprofit Zrt.-nek az egyik telekben meglévő résztulajdona miatt elővásárlási joga van a területre. Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette, hogy ezzel élni is kíván – a kormány viszont a jelek szerint mindent megtesz majd, hogy ez az elővásárlási jog ne akadályozza meg a terület általa eltervezett hasznosítását.

Jogszabályi hierarchia

Az elővásárlási jog mibenlétét a magyar polgári törvénykönyv (Ptk.) rendezi: eszerint közös tulajdon esetén a tulajdonostársaknak elővásárlási joguk van. Azaz ha valaki el akarja adni a tulajdonrészét egy harmadik félnek, akkor az elővásárlási joggal rendelkező tulajdonostársak ugyanolyan feltételek mellett vehetik meg a szóban forgó ingatlant, mint amilyennel ez a harmadik fél megszerezhetné. Ez még úgy is igaz, hogy az MNV összesen hét telket ad el egyben, a fővárosnak pedig csak az egyikben van résztulajdona. A kormány a telkeket – jogi szakkifejezéssel élve – „dologösszességként” kívánja eladni, ezért az elővásárlási jog is vonatkozik az egészre.

Karácsony bejelentése óta a kormány különböző érvekkel állt elő, hogy a főváros miért nem veheti meg a területet. Lázár János építési és közlekedési miniszter például kapásból azt válaszolta, a főváros csak akkor viheti a területet, ha bemutat egy 5000 milliárdos csekket. Mint Kende Tamás ügyvéd és egyetemi docens rámutatott, a nyilvánossá tett adásvételi szerződés publikált szövegében nem szerepelnek fejlesztési kötelezettségek, vagyis nincs benne az, hogy mennyi pénzt kellene elkölteni a területre, vagy hogy mit kellene oda építeni. „Elképzelhető, hogy nem tudunk mindent, és hogy a fejlesztési kötelezettségeket talán egy másik szerződésbe foglalták bele, de az adásvételi szerződésben ezek nem talál­hatók meg, így ezek a kötelezettségek minden bizonnyal a fővárost sem terhelik” – mondta lapunknak Kende Tamás.

Más kormánytagok azzal támadták a főváros szándékait, hogy az ügyletről nem egyedül az adásvételi szerződés dönt, hanem egy, az Egyesült Arab Emírségek és a kormány közötti államközi szerződés, amelyet tavaly a 2024. évi XXI. törvényben hirdettek ki. Előbb Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, majd az MNV is azt közölte, hogy a fővárosnak nemcsak az adásvételi szerződés valamennyi feltételét kellene teljesíteni a terület megvásárlásához, hanem speciális feltételként azt is, hogy az államközi szerződés szerint „az ingatlan kizárólag olyan jogalany számára értékesíthető, amelyet az Egyesült Arab Emírségek – a kormány határozatában kiadott előzetes írásbeli hozzájárulásával – vevőként kijelölt”. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter egyenesen úgy fogalmazott, hogy a jogforrások hierarchiája szerint a nemzetközi szerződés magasabb rendű, mint a magyar Ptk., és ezért nincs elővásárlási joga a fővárosnak.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?