Hankó Balázs részben megvalósítja Csák János elkaszált kulturális törvényét

Itt a szabály, hol a szabály

Belpol

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

A kulturális színtér legtöbb szereplőjét meglepetésként érte, hogy hosszas, meglehetősen kaotikus rákészülés után a kormányzat egy szinte átláthatatlanul nagy és széttartó salátatörvénybe burkolva tolt át számos, a területet alapvetően befolyásoló intézkedést 2024 utolsó parlamenti ülésnapján. A szakmai szervezetek közül minderre legelőször – és elfogadása óta mind ez idáig egyetlenként – a Színházi Dolgozók Szakszervezete (SzíDoSz) reagált a közösségi oldalán. Ők január 14-én azt írták: „A törvényjavaslat eredeti szövegében, de még az úgynevezett részletes vitát lefolytató Kulturális Bizottság ülésén sem szerepeltek, vagy csak kismértékben a fent említett jogszabályokat érintő változtatások. A szöveg módosítására a végszavazás előtt, a Törvényalkotási Bizottság ülésén került sor. Az eredeti salátatörvény-tervezetet 150 ponton változtatták meg. Ez olyan nagymértékű módosítás, hogy az Országgyűlésnek a zárószavazás előtt külön kellett arról döntenie, hogy az eredeti szöveghez képest engedélyez-e ilyen mértékű túlterjeszkedést.”

A törvényjavaslatot nem a minisztérium, hanem a Fidesz-frakció képviselői terjesztették be, így ebben a formában nem kellett társadalmi vitára bocsátani az anyagot (az csak akkor kötelező, ha a kormány vagy a minisztérium a benyújtó). A SzíDoSz szerint emiatt maradhatott el az egyeztetés is, a törvénymódosításban érintett szakmai szervezeteknek minden­esetre nem volt lehetőségük arra, hogy megismerjék a jogszabályváltozásokat, és kifejtsék előzetes álláspontjukat. Igaz, valójában semmi meglepő nincs abban, hogy ez így történt.

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter alighanem elődje, Csák János balul sikerült törvényalkotási stratégiáját szerette volna elkerülni a szakmai közeg és a nyilvánosság kirekesztésével. Csák miniszter nagyszabású álmát a központosított kultúrairányításról tavaly márciusban ismerhette meg a szélesebb közvélemény afféle kiszivárogtatásként. Az Index.hu előbb március végén, majd április elején írta meg, hogy birtokába jutott előbb a vázlatos, utóbb a véglegesnek szánt törvénytervezet. Akármilyen csatornán keresztül jutott is a kormányközeli sajtó megfelelő szerkesztőségéhez a dokumentum, rögtön élesen bírálta a kulturális élet és a nyilvánosság jelentős része Csák totális központosításra játszó átalakítási tervét. Nem véletlenül, hiszen olyan elképesztő dolgok szerepeltek benne, mint például a kulturális intézmények számára előírt jóváhagyási kötelezettség – ágazattól függően például a Magyar Nemzeti Múzeum, az Országos Széchényi Könyvtár, a Nemzeti Színház, illetve a Petőfi Kulturális Ügynökség és a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) felé. Ezek a „fejintézmények” közvetlenül bele tudtak volna szólni abba, hogy mit terveznek például a városi és megyei hatókörű színházak, múzeumok, néptánccsoportok, könyvtárak. Ha a törvénytervezet úgy valósul meg, ahogyan azt Csák megálmodta, lényegében maradék önállóságát is elveszítette volna a kulturális intézményi szféra. Hasonlóképp totális miniszté­riumi ellenőrzés alá került volna a már addig is sokszor kézi vezérlésre állított Nemzeti Kulturális Alap (NKA), az egyes intézményvezetők kinevezéséhez megszűnt volna a pályázati kötelezettség (magyarul a miniszter „hívhatta” volna meg például a Nemzeti Színház vagy az Operaház igazgatóját), és még egy homályos Nemzeti Könyvkultúra-kuratóriumot is felállítottak volna – tulajdonképpen a könyvtárak állománybővítésének a felügyeletére. Mindez még a kormányhoz közel álló, ám a csáki szisztémában alárendelt szerepbe kényszerülő intézményvezetőket is kiakasztotta. A nagy átfogó kulturális stratégia a függet­lenekről gyakorlatilag egyáltalán nem vett tudomást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.