Hankó Balázs részben megvalósítja Csák János elkaszált kulturális törvényét

Itt a szabály, hol a szabály

Belpol

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

A kulturális színtér legtöbb szereplőjét meglepetésként érte, hogy hosszas, meglehetősen kaotikus rákészülés után a kormányzat egy szinte átláthatatlanul nagy és széttartó salátatörvénybe burkolva tolt át számos, a területet alapvetően befolyásoló intézkedést 2024 utolsó parlamenti ülésnapján. A szakmai szervezetek közül minderre legelőször – és elfogadása óta mind ez idáig egyetlenként – a Színházi Dolgozók Szakszervezete (SzíDoSz) reagált a közösségi oldalán. Ők január 14-én azt írták: „A törvényjavaslat eredeti szövegében, de még az úgynevezett részletes vitát lefolytató Kulturális Bizottság ülésén sem szerepeltek, vagy csak kismértékben a fent említett jogszabályokat érintő változtatások. A szöveg módosítására a végszavazás előtt, a Törvényalkotási Bizottság ülésén került sor. Az eredeti salátatörvény-tervezetet 150 ponton változtatták meg. Ez olyan nagymértékű módosítás, hogy az Országgyűlésnek a zárószavazás előtt külön kellett arról döntenie, hogy az eredeti szöveghez képest engedélyez-e ilyen mértékű túlterjeszkedést.”

A törvényjavaslatot nem a minisztérium, hanem a Fidesz-frakció képviselői terjesztették be, így ebben a formában nem kellett társadalmi vitára bocsátani az anyagot (az csak akkor kötelező, ha a kormány vagy a minisztérium a benyújtó). A SzíDoSz szerint emiatt maradhatott el az egyeztetés is, a törvénymódosításban érintett szakmai szervezeteknek minden­esetre nem volt lehetőségük arra, hogy megismerjék a jogszabályváltozásokat, és kifejtsék előzetes álláspontjukat. Igaz, valójában semmi meglepő nincs abban, hogy ez így történt.

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter alighanem elődje, Csák János balul sikerült törvényalkotási stratégiáját szerette volna elkerülni a szakmai közeg és a nyilvánosság kirekesztésével. Csák miniszter nagyszabású álmát a központosított kultúrairányításról tavaly márciusban ismerhette meg a szélesebb közvélemény afféle kiszivárogtatásként. Az Index.hu előbb március végén, majd április elején írta meg, hogy birtokába jutott előbb a vázlatos, utóbb a véglegesnek szánt törvénytervezet. Akármilyen csatornán keresztül jutott is a kormányközeli sajtó megfelelő szerkesztőségéhez a dokumentum, rögtön élesen bírálta a kulturális élet és a nyilvánosság jelentős része Csák totális központosításra játszó átalakítási tervét. Nem véletlenül, hiszen olyan elképesztő dolgok szerepeltek benne, mint például a kulturális intézmények számára előírt jóváhagyási kötelezettség – ágazattól függően például a Magyar Nemzeti Múzeum, az Országos Széchényi Könyvtár, a Nemzeti Színház, illetve a Petőfi Kulturális Ügynökség és a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) felé. Ezek a „fejintézmények” közvetlenül bele tudtak volna szólni abba, hogy mit terveznek például a városi és megyei hatókörű színházak, múzeumok, néptánccsoportok, könyvtárak. Ha a törvénytervezet úgy valósul meg, ahogyan azt Csák megálmodta, lényegében maradék önállóságát is elveszítette volna a kulturális intézményi szféra. Hasonlóképp totális miniszté­riumi ellenőrzés alá került volna a már addig is sokszor kézi vezérlésre állított Nemzeti Kulturális Alap (NKA), az egyes intézményvezetők kinevezéséhez megszűnt volna a pályázati kötelezettség (magyarul a miniszter „hívhatta” volna meg például a Nemzeti Színház vagy az Operaház igazgatóját), és még egy homályos Nemzeti Könyvkultúra-kuratóriumot is felállítottak volna – tulajdonképpen a könyvtárak állománybővítésének a felügyeletére. Mindez még a kormányhoz közel álló, ám a csáki szisztémában alárendelt szerepbe kényszerülő intézményvezetőket is kiakasztotta. A nagy átfogó kulturális stratégia a függet­lenekről gyakorlatilag egyáltalán nem vett tudomást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.