Hankó Balázs részben megvalósítja Csák János elkaszált kulturális törvényét

Itt a szabály, hol a szabály

Belpol

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

A kulturális színtér legtöbb szereplőjét meglepetésként érte, hogy hosszas, meglehetősen kaotikus rákészülés után a kormányzat egy szinte átláthatatlanul nagy és széttartó salátatörvénybe burkolva tolt át számos, a területet alapvetően befolyásoló intézkedést 2024 utolsó parlamenti ülésnapján. A szakmai szervezetek közül minderre legelőször – és elfogadása óta mind ez idáig egyetlenként – a Színházi Dolgozók Szakszervezete (SzíDoSz) reagált a közösségi oldalán. Ők január 14-én azt írták: „A törvényjavaslat eredeti szövegében, de még az úgynevezett részletes vitát lefolytató Kulturális Bizottság ülésén sem szerepeltek, vagy csak kismértékben a fent említett jogszabályokat érintő változtatások. A szöveg módosítására a végszavazás előtt, a Törvényalkotási Bizottság ülésén került sor. Az eredeti salátatörvény-tervezetet 150 ponton változtatták meg. Ez olyan nagymértékű módosítás, hogy az Országgyűlésnek a zárószavazás előtt külön kellett arról döntenie, hogy az eredeti szöveghez képest engedélyez-e ilyen mértékű túlterjeszkedést.”

A törvényjavaslatot nem a minisztérium, hanem a Fidesz-frakció képviselői terjesztették be, így ebben a formában nem kellett társadalmi vitára bocsátani az anyagot (az csak akkor kötelező, ha a kormány vagy a minisztérium a benyújtó). A SzíDoSz szerint emiatt maradhatott el az egyeztetés is, a törvénymódosításban érintett szakmai szervezeteknek minden­esetre nem volt lehetőségük arra, hogy megismerjék a jogszabályváltozásokat, és kifejtsék előzetes álláspontjukat. Igaz, valójában semmi meglepő nincs abban, hogy ez így történt.

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter alighanem elődje, Csák János balul sikerült törvényalkotási stratégiáját szerette volna elkerülni a szakmai közeg és a nyilvánosság kirekesztésével. Csák miniszter nagyszabású álmát a központosított kultúrairányításról tavaly márciusban ismerhette meg a szélesebb közvélemény afféle kiszivárogtatásként. Az Index.hu előbb március végén, majd április elején írta meg, hogy birtokába jutott előbb a vázlatos, utóbb a véglegesnek szánt törvénytervezet. Akármilyen csatornán keresztül jutott is a kormányközeli sajtó megfelelő szerkesztőségéhez a dokumentum, rögtön élesen bírálta a kulturális élet és a nyilvánosság jelentős része Csák totális központosításra játszó átalakítási tervét. Nem véletlenül, hiszen olyan elképesztő dolgok szerepeltek benne, mint például a kulturális intézmények számára előírt jóváhagyási kötelezettség – ágazattól függően például a Magyar Nemzeti Múzeum, az Országos Széchényi Könyvtár, a Nemzeti Színház, illetve a Petőfi Kulturális Ügynökség és a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) felé. Ezek a „fejintézmények” közvetlenül bele tudtak volna szólni abba, hogy mit terveznek például a városi és megyei hatókörű színházak, múzeumok, néptánccsoportok, könyvtárak. Ha a törvénytervezet úgy valósul meg, ahogyan azt Csák megálmodta, lényegében maradék önállóságát is elveszítette volna a kulturális intézményi szféra. Hasonlóképp totális miniszté­riumi ellenőrzés alá került volna a már addig is sokszor kézi vezérlésre állított Nemzeti Kulturális Alap (NKA), az egyes intézményvezetők kinevezéséhez megszűnt volna a pályázati kötelezettség (magyarul a miniszter „hívhatta” volna meg például a Nemzeti Színház vagy az Operaház igazgatóját), és még egy homályos Nemzeti Könyvkultúra-kuratóriumot is felállítottak volna – tulajdonképpen a könyvtárak állománybővítésének a felügyeletére. Mindez még a kormányhoz közel álló, ám a csáki szisztémában alárendelt szerepbe kényszerülő intézményvezetőket is kiakasztotta. A nagy átfogó kulturális stratégia a függet­lenekről gyakorlatilag egyáltalán nem vett tudomást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.