Cser-Palkovics arról panaszkodik, hogy senki nem akar energiát vagy gázt adni az önkormányzati intézményeknek

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 30.

Belpol

Ha mégis, tízszeres áron.

"Az emberek életének mindennapi, legfontosabb környezete az a település, ahol családjukkal élnek. Ha van azonban valami, amit Európában ma közvetlenül óriási veszély és válság fenyeget, az éppen a települések, a falvak és a városok világa, a helyi közszolgáltatások biztosítása" - írja Facebook-on közzétett posztjában Cser-Palkovics András, Székesfehérvár fideszes polgármestere.

A politikus arról ír, hogy az egész Európát fenyegető energiaválság lecsapni készül a helyi közösségekre is, és aki figyelmesen nézi a híreket, az már hallja is a figyelmeztető hangokat, nemcsak Európából, hanem egyre többször Magyarországról is.

Van, ahol azt halljuk, hogy lekapcsolják vagy korlátozzák a közvilágítást, bezárják az uszodákat, a sportlétesítményeket, a színházakat, lemondják a rendezvényeket, villogóra állítják a közlekedési lámpákat. Van, ahol nincs gáz a távfűtéshez, amott megduplázzák az árát. Félek, hogy ezek az európai példák csak a válság kezdetét jelzik, az első dominók, amiből azonban általános, szinte minden települést érintő döntéskényszer is lehet. Hazánkban is!

Cser-Palkovics szerint a felelős városvezetők már hetek óta vért izzadnak, hogy biztosítsák valahogy a településük legalapvetőbb szolgáltatásainak (pl. óvoda, bölcsőde, nyugdíjasotthonok, közösségi közlekedés, háziorvosi rendelők) őszi, téli működtetését. Majd megjegyzi, hogy már ajánlatot sem kapnak az energiaszektortól a villamosenergia, valamint a gáz beszerzésére kiírt pályázatokon.

Jól értik: egyre többször fordul elő, hogy senki nem akar energiát vagy gázt adni intézményeinknek. Ha pedig kapunk is ajánlatot, akkor a tavalyi árhoz képest sokszoros, immáron szinte TÍZSZERES ÁRON!

Ahogy a polgármester írja: ez egyszerűen egyre több területen kifizethetetlen. Ezért szerinte ma az a legfontosabb kérdés, hogy mivel, mennyiért és miből fűtjük majd az óvodát, a kórházat vagy éppen a nyugdíjasotthont.

Igen, fontosak az elméleti viták is, és bízzunk benne, hogy jól kezeljük majd ezt a válságot, de ez leálló, csődbe menő településekkel és megszűnő helyi szolgáltatásokkal nem fog sikerülni. A probléma minden európai várost és falut érint. A problémát azonban nem a települések okozták, mi csak elszenvedői vagyunk a háború és a rossz döntésekből fakadó európai energiaválság következményeinek.

A politikus hozzáteszi: ezt a problémát csak lokálisan megoldani nem lehet. Szerinte az önkormányzatiság a cselekvőképességről is szól, ezért hetek óta számolnak és döntéseket készítenek elő, melyeknek az a célja, hogy "legalább az alapvető (törvényileg kötelező) helyi közszolgáltatásokat és a munkahelyeket biztosítani tudjuk".

Cser-Palkovics azzal zárja posztját, hogy már ezen a héten tájékoztatást fog adni a székesfehérvári számokról és a megoldási irányokról is. Utóbbiakkal kapcsolatban pedig majd a közgyűlés hoz döntéseket.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.