M. Tóth Géza egykori rektort is kizárta a Doktori Tanácsból az SZFE szenátusa

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 30.

Belpol

Az SZFE Doktori Iskolájának hallgatói petíciót indítottak, így tiltakoznak Karsai György elbocsájtása ellen.

M. Tóth Géza egykori rektort is kizárta a Doktori Tanácsból a Színház- és Filmművészeti Egyetem szenátusa, tudta meg a Népszava.

A lap birtokába jutott az a levél, amit az SZFE Doktori Iskolájának még talpon maradt vezető oktatói küldtek a Magyar Felsőoktatási Habilitációs Bizottságnak (MAB). Mint írják: "A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskola, mely egyedülálló, unikális doktori (DLA)-képzéseket visz, közel került ahhoz, hogy elveszítse akkreditációját, többek között a doktori törzstagok és a tudományági megfelelést mutató professzorok kritikusan alacsonnyá vált létszáma miatt". 

A levélben megjegyzik, hogy közös érdekük a nemzetközi akkreditációk megőrzése, de ez most veszélybe került azzal, hogy az SZFE új rektora, Rátóti Zoltán egyeztetés és indoklás nélkül azonnali hatállyal megszüntette Karsai György professzornak, a Doktori Iskola vezetőjének munkaszerződését.

Karsai mellett az egyetem új szenátusa egyeztetés és indoklás nélkül azonnali hatállyal visszahívta Jákfalvi Magdolna színháztörténész professzort a Habilitációs Bizottság elnöki tisztjéről, és helyére kijelölte Balázs Géza nyelvész egyetemi tanárt nevezte meg, akit egyúttal a Doktori Tanácsba is delegáltak.

A Népszava információi szerint a szenátus már korábban kizárta a Doktori Tanácsból M. Tóth Géza egykori rektort és Balázs Gábor egyetemi tanárokat, így a grémium mostanra "filmtudománymentessé" vált.

Közben az SZFE Doktori Iskolájának jelenlegi hallgatói, doktorvárományosai és frissen végzett doktorai petíciót indítottak, ezzel kifejezve tiltakozásukat Karsai György elbocsájtása ellen. Felidézik, hpgy az egyetemen 2020-ban a modellváltás erőszakosan és gyorsan zajlott le, számos tanár elhagyta akkor az egyetemet, de Karsai maradt.

Karsai tanár úr viszont tanítványai és doktorandusz hallgatói miatt maradt. A Doktori Iskolát az utóbbi két év során, ellenszélben is a hallgatók és a tudomány szempontjait a legelső helyre téve, a legmagasabb szakmai színvonalon vezette, véleményét mindig nyíltan vállalta. Az egyetemi autonómia fontosságába vetett hitét megőrizte, az új vezetéssel mindvégig egyenesen és elegánsan kommunikált.

A petíciót aláírók szerint Karsai elbocsájtása egy szakmaiságot semmibe vevő, felelőtlen döntés.

"Tiltakozunk az eljárás ellen, amely az SZFE elméleti képzésének egyik legnagyobb tanáregyéniségét méltatlan helyzetbe hozza, miközben egész életművéből az következne, hogy iskolateremtő munkájának folytonosságát professor emeritus cím adományozásával biztosítsák" - írják a petícióban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.