Donáth Anna: Kezdeményezzük az EU-s jogállamisági mechanizmus elindítását, hogy megvédjük a Klubrádiót!

  • narancs.hu
  • 2021. február 15.

Belpol

A Momentum politikusa levélben fordult az Európai Bizottság vezetőihez.

Kezdeményezzük az EU-s jogállamisági mechanizmus elindítását, hogy megvédjük a Klubrádiót és a magyar sajtószabadságot! - jelentette be Donáth Anna, a Momentum európai parlamenti képviselője Facebookon.

Orbán Viktor rendszere újabb független médiumot darál be és lehetetlenít el. Persze papíron ismét minden a legnagyobb rendben van, hiszen a piszkos munkát egy függetlennek hazudott médiahatósággal intézték el. De ezt már megszokhattuk, ebben a rendszerben minden igazságtalanság le van papírozva. Ebben a rendszerben az igazságtalanság lett alkotmányos szintre emelve – fogalmaz a bejegyzésében.

A képviselő a posztban emlékeztet: „Az Európai Parlament régóta azért harcol, hogy a mechanizmus hatálya kiterjedjen olyan, a jogállamiságot romboló intézkedésekre is, mint a médiaszabadság felszámolása. Jól működő, igazságos és emberséges jogállam ugyanis nincsen független sajtó nélkül. A kapcsolat tehát nem elképzelhetetlen: Magyarországon ugyanis az EU-s pénzek elsikkasztása központi szerepet játszott a sajtószabadság ellehetetlenítésében is, e pénzek felhasználásával építették ki ugyanis a fideszes propagandagépet – gondoljunk csak a KESMA tőkéjére. Minket, a Momentum képviselőit, azzal a felhatalmazással küldtek a választók az Európai Parlamentbe, hogy minden létező európai eszközzel harcoljanak az EU-s pénzekkel való visszaélések ellen, ezért decemberben arra tettünk ígéretet, hogy tesztelni fogjuk az európai döntéshozók elkötelezettségét. Azaz minden jogsértést, kihágást eléjük viszünk, és kezdeményezzük a jogállamisági mechanizmus elindítását. Ezt most meg is tesszük:

levelet írtam az Európai Bizottság vezetőinek, amiben kezdeményezem, hogy az Európai Bizottság vizsgálja ki, hogy milyen szerepet játszottak uniós források a médiapiac teljes átalakításában,

és állapítsa meg, hogy fennállnak-e a jogállamisági mechanizmus megindításának feltételei.”

Ahogy arról korábban beszámoltunk a Klubrádió vasárnapig használhatta az egyetlen frekvenciáját, a Budapest FM 92,9 MHz-et, így éjfél óta csak internetrádióként tud tovább üzemelni. 

A bíróság azzal indokolta ítéletét, hogy a Klubrádió a korábbi jogsértései ügyében nem nyújtott be fellebbezéseket, azok jogerőssé váltak, így azok kizáró okot jelentettek a 92,9 MHz frekvenciajogosultság meghosszabbítására irányuló kérelem elbírálásakor.

Arató András, a Klubrádió elnöke és tulajdonosa szégyenteljesnek nevezte, hogy Magyarországon olyan rendszer van, hogy ilyen határozatot hozhat a Médiatanács és az ilyen bírósági megítélés alá eshet. A Klubrádió jogorvoslatra készül az ítélet ellen. 

Az eljárásról, amely végül az elhallgatáshoz vezetett, itt írtunk.

 

A rádió ügyét pedig ebben a cikkben vettük végig.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.