„Ég az arcom, ég a pofám” – Panaszkodnak a számlálóbiztosok a népszámlálási rendszer hibái miatt

Belpol

Előfordul, hogy a biztosoknak többször is vissza kell menniük ugyanarra a címre, mert nem sikerül az adatokat véglegesíteni. A fennálló körülmények miatt a biztosok kétlik, hogy sikerül határidőre végezniük, de a KSH szerint egyelőre nincs szükség hosszabbításra. 

Rendszeresek a hibák a népszámlálás terepmunkájához biztosított rendszerben – erről számoltak be lapunknak számlálóbiztosnak állt forrásaink. Egyebek mellett előfordul, hogy nem menti el a rendszer a kitöltött kérdőíveket, ezért újra vissza kell menni a lakosokhoz, de volt, hogy elszállt az internet, vagy épp kiderült, hogy a megadott címen lévők már online kitöltötték a kérdőívet, ezért ugrott a biztosok pénze. 

Mint ismert, a koronavírus-járvány miatt 2020-ról idén októberre halasztották a népszámlálást, amelynek online kitöltési szakasza kissé nyögvenyelősen indult. Az online kitöltő felület már az első napon elérhetetlenné vált a leterheltség miatt, majd ugyanez az online szakasz utolsó napján, október 16-án is megismétlődött, ezért múlt hét szerdáig meghosszabbították az online kitöltés lehetőségét. Időközben az is kiderült, hogy a rendőrség nyomozást indított, mert "terheléses támadás érte a rendszert". Továbbá a KSH öt nappal az online kitöltési lehetőség lezárulta után jelezte a lakosoknak, hogy őrizzék meg a visszaigazoló kódot

Akik azonban nem éltek az online kitöltés lehetőségével, azokhoz számlálóbiztosok mennek ki, ugyanis a népszámlálás során mindenki köteles adatot szolgáltatni, de már korábban is arról érkeztek lapunkhoz információk, hogy a manuális kitöltésre szerződött számlálóbiztosok fennakadásokat tapasztaltak. Többek között lefagyott a számukra készült gyakorlófelület, a belépési kódok késve érkeztek meg, és az is bekavart, hogy tolódott az online népszámlálás kitöltési határideje. Az értesüléseinkkel kapcsolatban megkerestük a Központi Statisztikai Hivatalt (KSH), amely állításainkat nem cáfolta

A napokban újabb információik jutottak a Narancs.hu-hoz. Egyik forrásunk például azt írta,

„több háztartásból úgy kellett eljönnöm, hogy nem tudtuk megcsinálni a kérdőívet, mert állandóan lefagyott a rendszer.

A legkellemetlenebb szituáció, amikor egy négy fős család minden adatát rögzíted, majd a végén elszáll minden. Ilyenkor kezdheted elölről, ha épp nem mondják neked, hogy most már menj el”. A KSH erre a problémára egy idő után azt írta forrásunknak, hogy „otthon próbálja véglegesíteni, amennyiben nem sikerül, a megjegyzésben jelezze a lekérdezés tényét. A kérdőív el lesz számolva a részére, többet nem kell kimenni a címre.” 

Sőt, olyan is történt, hogy elszállt a központilag biztosított mobilinternet, forrásunk ugyanis ezt a levelet kapta a KSH-tól_ „Kedves Kollégák! Jelenleg az internetes szolgáltató (Magyar Telekom) hibája miatt áll a rendszer. Nem megfelelő az internetes kapcsolat. Jelenleg várjuk a visszajelzést, hogy mikorra oldja meg a problémát a Telekom. A számlálóbiztosok a hiba elhárításáig ne menjenek ki a terepre interjút készíteni. Amint lesz újabb hírem, jelentkezem.” Informátorunk mérgelődött ezen, ugyanis így is három napot csúszott a munka megkezdésével, és a szolgáltató akadozása miatt további torlódás keletkezett. 

N?psz?ml?l?s - Megkezd?d?tt a sz?ml?l?biztosi szakasz

 
Számlálóbiztos egy budapesti családnál 2022. október 20-án. A népszámlálási kérdőívek online kitöltési szakaszának lezárulása után ezen a napon megkezdődött a népszámlálás számlálóbiztosi szakasza, amely október 20-tól november 20-ig tart.
Fotó: Illyés Tibor / MTI  

De további problémákat is észlelt. A számukra biztosított, tableten elérhető digitális programon belül több olyan funkció is van, ami nem működik, például nem jelenik meg a körzetének a térképe, illetve teljesen esetleges, hogy mikor indul el, vagy épp áll le.

„Néha olyan érzésem van, mint a betárcsázós internetnél volt anno, csak ülsz és vársz perceken át, hogy történjen valami”

– fogalmazott. Hozzátette, több olyan címbe futott bele, amit a rendszer kitöltetlennek mutatott (vagyis ki kellett mennie oda, hogy felvegye az adatokat), de az ott lakó bemutatta az online kitöltési kódját, azaz az illető kitöltötte már, de a rendszer ezt mégsem érzékeli. Ez azért kellemetlen, mert a számlálóbiztosok feleslegesen mennek ki, és csak az idejüket pazarolják, miközben a biztosoknak meglehetősen sok címet kell bejárnia, ráadásul kevesebb pénzt is kapnak, mert a díjazás a címek után jár. (Erről a problémáról már a 24.hu is beszámolt korábban). 

A tabletekkel is gond van

Egy másik számlálóbiztosként dolgozó forrásunk hasonló kellemetlenségekről számolt be. Állítása szerint nem azért csúsztatták az online kitöltés lehetőségét, mert akkora volt iránta az érdeklődés, hanem mert a KSH határidőre nem teljesítette a technikai és humán feltételeket.

Azt ő is elmondta, hogy az egyik nap szóltak neki, hagyja abba a számlálást, mert nem volt elérhető az internet. Ez azért különösen kellemetlen, mert a biztosok is határidőkkel dolgoznak, például november 6-áig be kellene fejezniük az első körös számlálást, ami az ő esetében 260 cím meglátogatását jelenti. 

Továbbá úgy véli, a számláláshoz biztosított tabletek nagyon lassúak és gyengék, rossz minőségűek, „nem veszik az adást”.

„Megyek ki az öreg nénihez, de nem sikerül elmentenem, véglelegesítenem a kérdőívet és mehetek ki hozzá még egyszer. Ég a pofám, ég az arcom. Örülnék, ha jönne velem egy KSH-s, hogy lássa”

– fogalmaz. Ez akkor kínos igazán, ha több tagú családhoz megy ki, hiszen egy-egy kérdőív kitöltése nagyjából negyed órát vesz igénybe, ezért akár egy-másfél órát is kint lehetnek a számlálóbiztosok, és ezt „nem nézik mindenhol jó szemmel”. 

Éppen ezért az ő esetében kompromisszumot kötött a felügyelő kapcsolattartójával (őket az önkormányzatok biztosítják a KSH-val együttműködésben), hogy „vegyék lazára a dolgot”, ha el is veszik egy-két adat, akkor is töltsék ki valahogy a kérdőíveket, hogy haladjanak. Ezért viszont biztosra veszi, hogy a népszámlálás végén nem az a kép fog körvonalazódni, ami egyébként a valóságot tükrözi. 

További probléma, hogy kevés a számlálóbiztos, forrásunk területén nincs is minden cím kiosztva, nem tudja, hogyan fognak végezni határidőre. Kérdezték tőle, hogy vállal-e több munkát, de ő csak a saját 260 címét hajlandó teljesíteni. Ezt a problémát másik forrásunk is felvetette, ő a program alkalmatlansága miatt nem hiszi, hogy végeznének november 20-ára, pedig elvileg a népszámlálás végdátuma kormányrendeletben van rögzítve.

A KSH ezzel kapcsolatban nem aggódik, egy belső levélből az derül ki, hogy a végdátum módosítása „tekintettel a vártnál magasabb arányú internetes önkitöltésre, jelenleg nem indokolt. Emiatt a terepmunka idejére tervezett címszámhoz képest a számlálóbiztosoknak jóval kevesebb helyen kell kérdőívet felvenniük, az ehhez kapcsolódó címellenőrzési feladat pedig lényegesen kevesebb munkát és időt igényel, így nem áll fenn annak a veszélye, hogy a számlálóbiztosok ne férnének bele a terepmunka idejébe. "

KSH: Egy napig voltak csak fennakadások

Levélben megérdeztük a KSH-t is, amely hosszú válaszában azt írta, hogy a számlálóbiztosok által, a kérdőívek kitöltésére használt tableteken futó rendszer október 20-án élesedett, az összeírás során a kitöltött kérdőívek a mobilszolgáltató által a KSH részére biztosított, zárt APN hálózaton keresztül kerülnek be a központi szerverekre.

A hivatal közlése szerint október 20-án volt tapasztalható akadozás a népszámlálás adatgyűjtő rendszerében, melynek kivizsgálását a hiba jelentkezésekor azonnal megkezdték. A vizsgálat eredményeként az APN hálózati problémát azonosították, és azonnal jelezték is a mobilszolgáltató felé. A jelzett hiba azt jelentette, hogy a kliensek által forgalmazott kérések egy része nem érkezett meg a KSH hálózatába, vagyis

a kérdőívek egy részét valóban nem tudták beküldeni a számlálóbiztosok. 

A problémát azonnal jelezték a mobilszolgáltató felé és kérték az eset soron kívüli, prioritásos kezelését. A hibát végül 21-e kora délután hárította el a mobilszolgáltató, onnantól a rendszer normál módon működik. A KSH közlése szerint a hivatal központi rendszerei a háttérben leállás nélkül, hibamentesen működtek.

A válaszukban kitértek arra is, hogy a népszámlálás helyi felelősei a polgármesteri hivatalok jegyzői, illetve a közös önkormányzati hivatalok jegyzői, a KSH pedig őket folyamatosan tájékoztatja minden, a népszámlálással kapcsolatos információról, így az esetleges technikai nehézségekről, illetve azok elhárításáról is. A számlálóbiztosok kérdés esetén ahhoz a 3200 felülvizsgálóhoz is fordulhatnak, akik a munkájukat ellenőrzik.

A számlálóbiztos legalább három alkalommal, különböző időpontokban, hétköznap és hétvégén is személyesen próbálja felkeresni az ott lakókat, hogy lekérdezze a kérdőíveket. Ha nem találja otthon az ott élőket, értesítőt hagy a postaládában, amelyen feltünteti a nevét és az elérhetőségét, így van lehetőség arra, hogy az adatszolgáltató egyeztessen vele egy időpontot, amikor újra ellátogat hozzá a számlálóbiztos.

Azt is írták, hogy fontos, hogy a közösségünket érintő döntések valós adatok, információk alapján szülessenek meg, ezért lényeges, hogy mindenki részt vegyen benne és a valóságnak megfelelően töltse ki a kérdőívet. Hozzátették, a népszámlálás nem ér véget november 20-án, akik november 20-ig nem teljesítik adatszolgáltatási kötelezettségüket, november 21. és 28. között a település jegyzőjénél jelentkezve tehetnek ennek eleget

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk