Egészségügy és választási kampány: Kórházörvény

  • Csurdi Gábor
  • 2002. március 14.

Belpol

606 milliárd forintból hatszáz kilométer új autópályán furikázhatnánk, sőt még egyötödnyi magyarosch olimpiát is rendezhetnénk. A Fidesz és az MSZP ekkora

606 milliárd forintból hatszáz kilométer új autópályán furikázhatnánk, sőt még egyötödnyi magyarosch olimpiát is rendezhetnénk. A Fidesz és az MSZP ekkora

pluszösszeget fordítana az egészségügyre a következő négy évben; ebben legalább megegyezik a két párt programja. Tenni lenne mit: az egészségügyben a kilencvenes évek eleje óta elmaradtak az érdemi reformok, a gyógyítás körülményei

nagymértékben romlottak. A rendszer átalakításához szakértők szerint

szükség van a magántőkére is; előfordulhat tehát, hogy néhány év múlva

a most még állami kézben lévő kórházak privatizált osztályain kezeltethetjük betegségeinket."Sajnálom, hogy kampánytéma lett az egészségügy, ez a kérdés ugyanis felelős, négy évnél hosszabb távú előre gondolkodást igényel a politikusoktól, erre pedig a rendszerváltozás óta nem volt példa. Egy reform beindítása azért is nehézkes, mert csak 10-15 év után érezni a hatásait, ehhez pedig államférfiúi bölcsesség kell" - mondta a Narancsnak egy, az egészségügy problémáit jól ismerő orvos-politikus, aki a választásokig nem is akar névvel nyilatkozni.

Az ő tartózkodása is jelzi, hogy az egészségügy

a kampány egyik legérzékenyebb

témája, amelyben nehéz jót mondani. Minden politikus érzi: valamit ígérnie kell, mielőtt a kórházak és a rendelők a betegek fejére omlanak. Az egészségügyről szóló hírek még a kormány píárosain is kifognak: a tényeket nehéz jól kommunikálni. Az igazi reformok beindítása pedig egyre késik: Mikola István egészségügyi miniszter is azt nyilatkozta, hogy az idősebb, magas beosztásban dolgozó orvosok nem érdekeltek a reformok megvalósításában, mert az átalakulások veszélyeztetnék már megszerzett pozícióikat. Mindeközben bajosan érvényesül az az alkotmányban lefektetett elv, hogy a társadalom kis és nagy jövedelmű rétegei azonos ellátásban részesüljenek, hiszen működik a hálapénzrendszer. "Mára az a képzet alakult ki a betegekben, hogy ha nem adnak hálapénzt az ellátásért, akkor nem kapnak megfelelő gondozást" - mondta Cser Ágnes, az Egészségügyben Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének elnöke.

Az egészségügy mégis a kampány egyik központi témája lett. A kormány első két és fél évét tétovaság jellemezte e téren; Gógl Árpád miniszter gyenge érdekérvényesítőnek bizonyult, pedig a 1998-as választások előtt az ő érdeme volt, hogy az orvosok többsége a Fidesz mellé állt. Gógl ellenállt az ős-fideszes Selmeczi Gabriella és Frajna Imre kísérleteinek a többelemes biztosítórendszer bevezetésére. A konfliktus aztán megoldódott: előbb az emlékezetes Lockheed-lobbilevél elsodorta Selmeczit, majd 2000 végén menesztették Góglt is, és a miniszteri széket Mikola István foglalta el.

Az új miniszter - a maga rámenős stílusával - keresztülverte elképzeléseit a kormányon és a szakmán. Kezdetben csak hangulatjavító intézkedésekre futotta, például ingyenessé tette a fogmegtartó kezeléseket. A miniszter számára a legnagyobb jelentőségű döntés az volt, amikor az Országos Egészségügyi Pénztár (OEP) pénzalapját a tárcához rendelték. Ezzel az intézkedéssel a minisztérium évi 1000 milliárd forint elosztásáról rendelkezhet parlamenti ellenőrzés nélkül. Mikola széke többször megingott, de stabilizálódott a helyzete, amikor tavaly év végén a parlament elfogadta a kórháztörvényt, a miniszter reformelképzeléseinek első elemét. Ez a törvény lehetővé teszi, hogy kórházak közhasznú társasággá alakuljanak - ha majd megszületnek a törvény végrehajtását szabályozó rendeletek is. Ez az átalakulás alapjában nem rendezi át a tulajdonviszonyokat, legfeljebb arról van szó, hogy a tulajdonos önkormányzat vagy állam az egészségügyi intézményét nem csak költségvetési szervként, hanem gazdasági társasági formában is működtetheti.

Jócskán maradtak azonban megoldatlan problémák. Az egészségügyben dolgozók

bérproblémája továbbra is rendezetlen

2001-ben a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egy szakorvos nettó 61 000 forintot vitt haza, míg egy ápoló nettó 42 000 forintot. A béreken a legegyszerűbb spórolni, hiszen a kórházi berendezésekért, gyógyszerekért a világpiaci árat kell megfizetni. A paraszolvencia a közhiedelemmel ellentétben csak az orvosok egy részének a fizetését egészíti ki.

"Úgy gondolom, hogy a főorvosok havi nettó négy-ötszázezer forintos fizetése esetén törvényben lehetne tiltani a paraszolvenciát. Miért nem teszünk összehasonlítást a pénzügyi szektor középszintű vezetőivel nemcsak a felelősség, hanem a munkajövedelem tekintetében is?" - mondta Cser Ágnes. A másik megoldásra váró probléma az eszközamortizáció, ami azt jelenti, hogy bár az OEP fizet a kórházi berendezések (például röntgengép) használatáért, de e támogatásba nem építi bele azt a pluszösszeget, amiből a kórházak később új eszközt tudnak vásárolni az elhasználódott régi helyett.

"Mindeközben az egészségügy körül mindenki iszonyúan jól él" - mondta egy, a kormány egészségügyi politikáját közelről ismerő szakértő. Erre egy példát is említett: a komputertomográfok (CT) jó része magánkézben van, és az OEP minden használatért fizet. "Ma a CT-vizsgálatok kilencven százaléka negatív, ezért sok esetben megkérdőjelezhető, hogy indokolt-e a használat. Az egészségügyet a községi közös legelőhöz hasonlítanám: amíg egy fűszál nő rajta, addig ki is hajtják rá a tehenet" - fogalmazott a szakértő. Tény, hogy a magánkézbe adott laboratóriumok, műveseközpontok nyereségesen működtethetők.

Az elmaradt eredményeket pótlandó a kormány februárban bejelentette, hogy a következő négy évben 606,8 milliárd forint pluszpénzzel kíván javítani az egészségügy állapotán. Az MSZP sem maradt le az ígérgetésben: ők évente 150 milliárd többletpénzt fordítanának ugyanerre a célra. Az összeg egyébként különösen annak fényében nem tűnik oly´ egetrengetően nagynak, hogy az OEP évente (!) ezermilliárddal finanszírozza az egészségügyet. Ráadásul a 606 milliárdot négy év alatt költenék el, így az infláció tovább csökkenti az összeg értékét. A Fidesz a bérek emelésére fordítaná a beígért 600 milliárdnak több mint felét. Egy lapunk birtokába került miniszteri levélből azonban kiderül: még nincs elképzelés arról, hogy ezt a pénzt hogyan osztanák el az orvosok, ápolók és a gazdasági-műszaki ellátásban dolgozók között. Többszöri megkeresésünkre sem válaszolt az Egészségügyi Minisztérium arra a kérdésre, hogy az ígért összeg fennmaradó részét mire és milyen ütemben költenék el.

Mikola bejelentette: a reform csak azután indulhat meg, ha bevezették a minőségbiztosítási rendszert, azaz meghatározták, hogy melyik kórháznak milyen feladatokat kell ellátnia, és ehhez milyen eszközökre van szüksége. A kisebb kórházaknak elsősorban a járó betegek és a krónikus betegek ellátásában lesz szerepe, náluk az OEP nem finanszíroz majd drága vizsgálatokat; ezeket a kijelölt központi intézményekben végzik el. Ez egyes hozzáértők szerint a kisebb kórházak leépüléséhez vezet, a már említett szakértő azonban elkerülhetetlennek tartja e lépést, mivel "nincs olyan ellátási rendszer a világon, amely minden kórházban minden vizsgálatot finanszírozni tudna, így szükség van az ésszerűsítésre". Felmerül a kérdés: ki és mi alapján határozza meg, hogy melyek lesznek a kivételezett, így nagyobb támogatást élvező gyógyintézmények.

A kórháztörvény az első jele annak, hogy a közeljövőben

elkerülhetetlen a kórházak

teljes privatizációja

Kökény Mihály (MSZP), a parlament egészségügyi bizottságának elnöke szerint a piaci körülményekhez a kórházaknak is alkalmazkodniuk kell. "A privatizáció sem nem eretnekség, sem nem csodaszer" - reagált Kökény azokra a véleményekre, amelyek szerint a kórházmagánosítás az állami vagyon elherdálásával egyenértékű. Ezt a véleményt képviseli többek között Cser Ágnes is, aki nem érti, hogy ha nyereséges lehet egy majdani befektető számára az egészségügy, akkor miért nem az állam termel belőle profitot. "Annak a kormánynak, amely a magántőke érdekeit a közérdek elé helyezi, nyilvánvaló lépése, hogy lerohaszsza az egészségügyet az >>olcsóMás forrásaink azonban nem kárhoztatják a tervezett privatizációt. Baráth Lajos, a Szegedi Kórház gazdasági igazgatója elmondta: elsősorban a kórházaknak van szükségük magánpénzre, míg a háziorvosi és a járóbeteg-ellátás privatizációja vitatható. Szerinte a magánkézbe adás nem jelenti a pénz eltüntetését, ha a kórházakban alapított gazdasági társaságokban tulajdoni részt biztosítanak a dolgozóknak, és így az egészségügyben marad a nyereség. Annyi biztos: bárki kerül is a választások után hatalomra, a kórházak privatizációja olyan kérdés lesz, amiben egyetértenek majd a parlamenti erők.

Más szakértők is úgy gondolják, hogy állami ellenőrzés nélkül nem lehet piaci viszonyokat teremteni az egészségügyben, hiszen olyan betegségeket is kezelni kell, melyek "ráfizetésesek": sokba kerülnek, vagy kevés pénz jár értük az OEP-től. Például az intenzív osztályok fenntartása rengeteg pénzt emészt fel, ezért egy-egy tulajdonos esetleg a leépítésükre törekedhet. "A piaci körülmények között megeshet, hogy a problémás, sok pénzbe kerülő betegeket másik kórházba irányítják, de ez manapság is gyakran előfordul. Ha piaci verseny van, egy kórház a jó híre érdekében nem teheti meg, hogy ne lásson el egy nehéz esetet, mert akkor legközelebb nem oda fekszik be a beteg, és ez bevételkiesést eredményezhet - mondta a kormány tevékenységét közelről ismerő forrásunk. - Badarság lenne azt hinni, hogy sorban állnak majd a befektetők a kórházak kapujában, az egészségügy ugyanis a befektetők számára olyan, mint a szállodaipar: a nagy összegű befektetés csak 10-15 év után térül meg" - fejtegette.

Privatizálni a kórházakban a különböző osztályokat, valamint egyes technikai és járulékos szolgáltatásokat (például laboratórium) lehet. Szakértők szerint azonban ügyelni kell arra, hogy amennyiben egy kórházi osztályt privatizálnak, akkor ott minden feladatot el kell látni. A laboratóriumokban például nemcsak a nyereséges genetikai vizsgálatokat kell elvégezni, hanem a veszteséges cukorszintmérést is.

Csurdi Gábor

Rácz Johanna

Szövetségben az újságíró polgártársakkal

A Fidesz egészségpolitikájával kapcsolatban a következő kérdéseket juttattuk el faxon Selmeczi Gabriellának, az Országgyűlés egészségügyi bizottsága alelnökének:

1. Ön szerint miért maradt el az egészségügyi reform Magyarországon?

2. Miért érné meg a privatizáció? Hogyan származna bevétel ebből a veszteséges ágazatból?

3. Hogyan valósulna meg technikailag a privatizáció? Milyen területeket érintene?

4. A 606,8 milliárdos támogatást miért lépcsőzetesen ütemezték az elkövetkező négy évben?

5. Mi az oka annak, hogy a mostani ciklus alatt a Fidesz egészségpolitikájában fontos szerepet betöltő párttagok a 2002-es országos listán nem, vagy csak hátul szerepelnek?

6. A ´98-as választásokon a hazai orvostársadalom nagy része (Gógl Árpádnak is köszönhetően) stabilan a Fidesz mögé állt. Változott-e ez a helyzet?

7. A ciklus elején tett ígéretek közül melyek azok, amelyekre szíve szerint azt mondaná, hogy teljesültek?

A következő választ kaptuk a Fidesz sajtóosztályáról (faxon):

"Köszönjük megkeresésüket. A Fidesz egészségügyi programjával kapcsolatban kérdéseikre szívesen válaszolunk. Az Önök által elküldött kérdések azonban nem a szakmaiak, inkább pártpolitikai, illetve személyi jellegűek. Ezért mellékelten elküldjük A jövő elkezdődött c. választási programunk valamint a Vitairatunk egészségpolitikai részét az Önök, illetve az Olvasóik részére."

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.