Egy fillért se a roma gyerekek integrációjára

  • Mészáros Bálint
  • 2012. július 3.

Belpol

A jövő évi költségvetés tervezetében nem egyszerűen csökkentették a roma oktatási integrációra eddig fordított közel 7 milliárdos összeget, hanem egy árva forintot sem irányoztak elő. Pedig a programnak csak pozitív tapasztalatai vannak, romák és nem romák számára egyaránt.

Egyáltalán nem szerepel az oktatási esélyegyenlőség támogatása a jövő évi költségvetés tervezetében – hívta fel közleményében a figyelmet a Roma Sajtóközpont. A 2003-ban egymilliárd forinttal elindított, tavaly már csaknem hétmilliárdból gazdálkodó, az integrált oktatást előtérbe helyező program tehát jövőre – a mostani állás szerint – nem folytatódik. A program további sorsát firtató kérdésre a Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság a sajtóközpontnak érdemi választ nem adott: „Amíg nincs elfogadott jövő évi költségvetés, addig az említett területeket érintő forrásokról sem áll módunkban nyilatkozni.”

A 2003-ban elindított oktatási reform célja az volt, hogy a szegregált oktatás helyett a hátrányos helyzetű gyermekek integrálása váljon gyakorlattá, vagyis hogy a zömében roma diákok elkülönítés helyett közös csoportokban tanuljanak a többiekkel, és ugyanolyan minőségű képzést kapjanak, mint bárki más. Az integrált oktatás először 45 úgynevezett bázisiskolában kezdődött el speciális módszertan alapján, tavaly már az általános iskolák negyede, továbbá óvodák és középiskolák is bekapcsolódtak a programba: összesen 1900 közoktatási intézményt, 300 ezer tanulót és 13 ezer pedagógust érintett az integrált oktatás. Az integrációt vállaló intézmények emelt normatívát kaptak, valamint 2009-től a programban részt vevő pedagógusok többletfeladatait is havi 5–60 ezer (átlagban 20 ezer) forintos bérkiegészítéssel ismerték el. Emellett a gyerekeiket rendszeresen óvodába járató szülők félévente tízezer forint óvodáztatási támogatásban részesültek.

Meddig tart? Közös kulturális fesztiválon romák és nem romák Ferencvárosban, áprilisban


Meddig tart? Közös kulturális fesztiválon romák és nem romák Ferencvárosban, áprilisban

Fotó: MTI

Minderre együtt 2009-ben 6,5 milliárdot költött az állam, sőt, a 2010-es kormányváltás után több százmillió forinttal még növelték is a forrásokat. Igaz, az iskolákat segítő pedagógiai-módszertani szolgáltatási rendszert szétverték, tehát a szakmai színvonal csökkenése már előre elkönyvelhető volt. Ha pedig a mostani költségvetési terv valósággá válik, az integrációs kísérlet tíz év után meg is szűnik.

Az iskolai integráció tapasztalatai annak ellenére pozitívak voltak, hogy a romák/hátrányos helyzetűek részére nyújtott egyéb támogatások általában nem jutnak el a címzettekhez (például a fogyatékosnak vagy sajátos nevelésű igényűnek minősített gyerekek után járó emelt normatívát nem a gyerekek fejlesztésére fordítják az iskolák, miközben az „sni”-vé, fogyatékossá minősítés a romák elkülönítésének eszközévé vált). Az integrációs programban viszont a támogatások konkrét és számon kérhető célokhoz kötöttek (voltak), tehát a hatásuk mérhető, a pénz hasznosulása ellenőrizhető (volt). A legismertebb jó példa egyébként a Lázár János vezette Hódmezővásárhelyé: a polgármester 2006-ban a szakképzett pedagógusok és az eltérő szociális helyzetű diákok arányának kiegyenlítésével alapított új iskolákat, ahol a tanulók eredményei rövid idő alatt igazolták az erőfeszítéseket.

Kézdi Gábor és Surányi Éva 2005–2007 között vizsgálta az oktatási integrációt: a programnak a tanulók fejlődésére gyakorolt hatásait a bázisiskolák és a velük leginkább összehasonlítható kontrolliskolák eredményeinek összevetésével vizsgálták. A kutatók negatív hatást egyáltalán nem tapasztaltak, miközben kimutatták, hogy az integráció javítja az olvasási készségeket, az önértékelést, növeli a sorsirányítás képességébe vetett hitet, valamint a nehéz helyzetekkel való megküzdés készségét – nemcsak a romák és hátrányos helyzetűek körében, hanem a többségi nem romáknál, nem hátrányos helyzetűeknél is. Havas Gábor és Zolnay János 2010-es kutatása arra jutott, hogy integrált oktatás esetén lassan kezd megváltozni a pedagógusok és az iskolaigazgatók szemlélete, illetve a mélyszegénységben élő roma és nem roma gyerekek jobban felszerelt iskolába járnak, jobb pedagógiai program alapján tanulnak és jobbak a továbbtanulási esélyeik. A kutatók viszont azt is megállapították, hogy az integrációs program ellenére sok egyéb ok miatt Magyarországon összességében növekszik a szegregáció (a tanulmány publikálásakor a jobboldali sajtó ezt igyekezett úgy beállítani, mintha az „erőszakos integráció” növelné a szegregációt). Kertesi Gábor és Kézdi Gábor pedig idén márciusban (a Haza és Haladás Alapítványnak a mélyszegénység lehetséges csökkentésével foglalkozó tanulmánya részeként) azt mutatta ki, hogy a beóvodáztatási támogatásnak milyen eredményei vannak, illetve a kiterjesztésében még mekkora tartalékok rejlenek.

A több összetevős oktatási integráció leállítása tehát azt jelentené, hogy az eddigi eredményeket vennék semmibe, és a pedagógusoktól is elvennék a jövedelmük mintegy ötödét. Nem beszélve arról, hogy a program kibővítésének milyen pozitív társadalmi hatása lehetne  –  a nemzetközi tapasztalatok alapján az évtizedeken keresztül következetesen végrehajtott integrációs politikának nincsen ismert alternatívája. Ugyanakkor a narancs.hu-nak az egyik szakember úgy vélekedett, hogy a közoktatásban zajló folyamatok – az államosítás, a normatív finanszírozás megszüntetése, a középiskolai keretszámok központi meghatározása-szűkítése, a szakoktatás végleges lebutítása, a tankötelezettség korhatárának leszállítása – az esélyegyenlőség megvalósítását amúgy is lehetetlenné teszik. Az integrációs program megszüntetése – ha végül megtörténik – „csak” szépen illeszkedik a jelenlegi oktatáspolitikába.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.