Egy középiskolai focimeccs utóélete - Nem bírtak velük

  • Varró Szilvia
  • 2008. december 4.

Belpol

A többség már elmúlt 15. Az egyik középiskola nevében és programjában a zsidó hagyományokhoz kötődik, bár járnak oda zsidók és nem zsidók is. A csapat életében először élte át személyesen, hogy lezsidózzák. A másik csapat most tanulta meg, hogy zsidózni tilos. De hogy miért, azt pontosan nem magyarázták el nekik a felnőttek. Fájdalom, értetlenség az egyik, büntetés, sértődöttség a másik oldalon.
A többség már elmúlt 15. Az egyik középiskola nevében és programjában a zsidó hagyományokhoz kötődik, bár járnak oda zsidók és nem zsidók is. A csapat életében először élte át személyesen, hogy lezsidózzák. A másik csapat most tanulta meg, hogy zsidózni tilos. De hogy miért, azt pontosan nem magyarázták el nekik a felnőttek. Fájdalom, értetlenség az egyik, büntetés, sértődöttség a másik oldalon.

- "Zsidó fattyúk!" Ezzel üdvözöltek, ahogy haladtunk be a pályára.

- Szerintem nem is a foci, hanem a balhé miatt jöttek.

- Az egyik fiút ismerem a csapatukból, ő mondta utólag, hogy már reggeltől erre készültek, hogy majd leverik "a zsidókat". Mondjuk ő is ütött. De állítólag már megbánták.

A zsidó iskola focicsapatával néhány héttel az ominózus meccs után ültünk le beszélni. Sem az érintett iskolák, sem a tanulók, sem a kerület nevét nem írhatjuk le. A fiúk viccelődve, vagánykodva kezdik, de gyorsan elborul az arcuk. Egymás szavába vágva, poénokkal tűzdelve, de komolyan idézik fel a történteket. Szeptember 29-én volt a kerületi focibajnokság utolsó állomása. Az egyik gimnázium kinti pályáján csapott össze egymással a kerületi zsidó (a továbbiakban: "A") és nem zsidó ("B") középiskola. Az A iskola tanulói sokáig 4-1-re vezettek.

- Ettől durranhatott el az agyuk, elkezdtek lökdösődni, ütni, rúgni. Bencét úgy hasba vágták, hogy hányni kezdett. Pedig küzdősportban magyar bajnok. Visszaüthetett volna, de nem tette.

- Engem a könyökével öklelt föl az egyik. Vittem a labdát. Előrepasszoltam, ő futott felém, de nem állt meg, hanem gyorsított, és kirakta a könyökét, a bíró szeme láttára - a fiú mutatja is, hogyan.

- Közben a bíró már kiállította két játékosukat, és szólt, hogy a következőnél lefújja a meccset. Közben az ment, hogy mocskos zsidók, meg hogy "háború!", és "nehogy a zsidók nyerjenek".

- "Rúgd a zsidót" is volt, meg hogy "jön a negyedik világháború" - teszi hozzá még valaki.

Szöglet következett. Amikor az A csapat elhelyezkedett, a B csapat egyik tagja odakiáltott csapattársának: "Én fogom Júdást, te fogod Jézust!"

Jézus génjei

- Egy harmadik nagyokos odakiáltott, hogy de hát Jézusnak semmi köze se volt a zsidósághoz. Én ott szóltam be először, hogy az a baj, hogy Jézus zsidó volt.

- De mást is mondtál, mondjad csak - javítja ki valaki.

- Hát, azt is mondtam, hogy úgyse viszi sokkal többre, mint hogy az én házamat építi - egészíti ki a sztorit általános röhögés közepette.

- Én meg annak szóltam be, aki az elején lezsidófattyúzott minket, hogy tériszonyom van mellette a köztünk lévő IQ-szint-különbség miatt. De nem tudtunk minden zsidózásra felelni, mert a fizikai atrocitások ellen kellett védekeznünk - fordítja komolyra a szót egy másik fiú.

Az A iskola tanulói ugyanis néhány kivételtől eltekintve véznább testalkatú, kevésbé sportos fiúk. A B csapat fizikai erőfölénye egyértelmű volt; körükben számos sportoló, vízilabdás, focista, testépítő van. A bíró kétszer állított ki közülük valakit szabálytalanság, főleg agresszió miatt (lásd A bíró semmit se hallott című keretes anyagunkat). Az egyik fiúnak az ingét tépték le, egy másikat úgy térden rúgták, hogy alig bírt lábra állni. A szünetig az A csapat tagjai közül többen lesérültek.

- A másik csapatban nem sérült le senki? - tesszük fel a logikus kérdést.

- Hát mi nem rugdostunk.

- Miért nem?

- Mert nem akartunk lesüllyedni az ő szintjükre - röhög fel valaki.

- Mert nagyon féltünk. Ez az igazság.

A meccset élénk figyelemmel kísérte egy harmadik csapat; ők végig az A iskolának drukkoltak, ha ugyanis az nyer, akkor ők jutnak tovább a bajnokságon.

- Õk is zsidóztak, de "pozitívan", hogy hajrá, zsidók. Nem fogták fel, hogy ezzel csak hergelik az ellenfelünket. A szünetben csúnyán rájuk szóltam, hogy ezt hagyják abba, mert még jobban megvadítják őket.

- Nem rájuk szóltál, hanem inkább kértél, könyörögtél nekik - javít egy fiú.

A szünetben még egy említésre méltó dolog történt: egy néző apuka felháborodva ment oda a B csapat edzőjéhez, hogy miért nem csinál valamit. A tornatanár azt felelte: nem bír a diákokkal. Az apuka a B csapat játékosainak is odaszólt, hogy semmi sem lesz belőlük, ha így viselkednek. Különben ez az apuka is zsidó, jegyzi meg az A csapat egyik tagja.

A szünet után minden csak rosszabb lett. Az A csapat alig támadott, sorra kapták a gólokat.

- Próbáltuk valahogy kihúzni a meccs végéig, beálltunk a kapu elé. De ahogy kezdtek egyenlíteni, úgy kissé alábbhagyott az agresz-sziójuk. De addigra mi már készen voltunk.

Az A csapatból két fiú gondolja úgy, hogy a többiek túloznak. Egyikük az idén jött át a suliba; korábban egy nem zsidó iskolában tanult. Nem érti, a többiek miért borultak ki annyira, hiszen a tévében, az utcán ugyanez megy. Egy másik fiú szerint sem volt annyira vészes a helyzet, ahogy a többség átélte: ő maga rendszeresen jár MTK-meccsekre, a debreceni szuperkupa-meccsen például, ahol tizenegyesekkel nyert az MTK, négyezer ember egyszerre kezdett rá a "mocskos zsidók"-ra.

- Úgyhogy nekem az egyik fülemen be, a másikon ki. Ez Magyarországon így megy. De ettől még nincsen rendben.

A fiúk nem értik, miért nem állította le a meccset a bíró. Amikor például az A csapatnak szabadrúgást ítélt meg, az ellenfél táborából valaki felkiáltott, hogy "zsidóbérenc", és hogy "bezzeg a magyaroknak semmit se szabad". Lehet, persze, hogy a játékvezető mindezt nem hallotta.

Menekülés

- Ahogy jöttünk le a pályáról, beszóltak, hogy mi legalább Magyarországon születtünk.

- Engem körbeálltak, lökdöstek, és azt kérdezték, tudok-e magyarul.

A csapat szabályszerűen elszaladt a meccs után. Nem mentek be az öltözőbe, nem cseréltek ruhát sem. Úgy, ahogy voltak, csatakosan indultak a buszmegálló felé. Kérdezgették egymást, hogy ki merre megy haza, és megbeszélték, senki se maradjon egyedül.

- A pályán még inkább biztonságban voltunk, de ahogy vége lett, és már nem volt se bíró, se senki...

- ...teljesen védtelenek voltunk. Nincs mit szépíteni, ez nyúlcipő volt.

- Nagy hiba volt, hogy nem volt velünk tanár. Nem tudom, mi történik, ha még jobban eldurvulnak a dolgok.

- Még jó, hogy volt annyi eszünk, és nem mentünk bele a vitákba.

- Ez nem okosság kérdése. Hanem be voltunk szarva.

Az A csapat végül 5-4-re kikapott. Úgy gondolják, a B csapatot az is hajtotta, hogy előttük már mindenkit megvertek, kínos lett volna pont egy kevésbé professzionális csapattól kikapni. Az egyik fiú szerint az agresszió mellé a zsidózás egy kis plusz volt. Egy társa hosszan keres egy sms-t a telefonjában. Felírta, hogy sose felejtse el, amit a B csapat egyik játékosa mondott a meccs után: "Megszívtátok ti már a gázt is."

A többség életében először találkozott személyesen zsidózással. Igaz, két éve egy kerületi versenyen az egyik iskolában dartstáblának használták az izraeli zászlót, és amikor a Himnusz hallgatásakor az összes iskola csapata mocorgott, az egyik tanárnő odasziszegte nekik: ti persze, hogy nem tudjátok végighallgatni.

A fiúk többsége nem merte elmondani otthon, mi történt a meccsen, vagy csak napokkal később. A Narancs kérdésére, hogy hogyan érezték magukat a meccs után, nem köntörfalaztak. Volt, aki egyenesen depressziónak nevezte azt az állapotot, amit napokig érzett. Volt, aki bezárkózott a szobájába, és a Messengeren az arcképét izraeli zászlóra cserélte.

- Én inkább próbáltam magamban elcsitítani, hogy ne legyek frusztrált.

- Tehetetlennek éreztem magam, hogy engem egy szar embernek gondolnak, csak mert zsidó vagyok.

Mindannyian választ kerestek.

- Tudtam, hogy ilyen létezik, de hogy ismeretlenül valaki a szemembe mondja a gázkamrás szöveget, azt nem gondoltam volna. Nem mertem elmondani. A nagymamám átélte a háborút. Belebetegedne, ha megtudná, hogy az unokáját ilyen éri.

- Ráadásul azt se tudhatták, csakugyan zsidók vagyunk-e. A sulinkba nem zsidók is járhatnak.

- Nyilván nem azért voltak agresszívak, mert zsidókkal álltak szemben. Ez csak egy kis plusz volt, ami lelkesítette őket. Úgy gondolhatták, végre van egy okuk.

A többség egyetért abban: ha a B csapat veszít, még agresszívabbak lettek volna. Ha a zsidó iskola csapatán múlik, még az első félidő előtt véget vetettek volna a meccsnek.

A másik iskola

- Igaz, hogy a bemelegítésnél kezdődött, de én nem azt mondtam, hogy zsidó fattyúk. Hanem hogy érzem, hogy jönnek a zsidók, zsidószag van, vagy valami ilyesmi - kezdi a B csapat egyik tagja. Az igazgató lehetővé tette számunkra, hogy a csapat három tagjával beszélni tudjunk: állítólag ők voltak a "legkeményebbek". Az igazgató szerint nem az egész csapat zsidózott, csak néhányan. Õk mindanynyian intőt kaptak, behívatták őket az igazgatóhoz, a szüleiket pedig az osztályfőnökökhöz, és néhány fiút ebben az évben eltiltottak a versenyeken való részvételtől. Osztályfőnöki órára érkezünk, az osztály csendben hallgatja a fiúkat.

A B csapat nagyon ideges volt a meccs előtt: az A csapatnak csúszott a mérkőzése, ezért várni kellett rájuk. Hogy ki szólt be először a másiknak, arra nem emlékeznek pontosan: szerintük a másik fél is beszólogatott, sőt durvaságban sem maradtak alul.

- Engem például a palánkhoz nyomtak. Hogy háború, azt tényleg mondtam, de csak azután, hogy valaki lábon rúgott, és kifordult a bokám. Akkor üvöltöttem fel, hogy ez nem meccs, ez háború.

A három fiú közül főleg a csapatkapitány viszi a szót. Õ, úgy látszik, sok dolgot megbánt már. Szerinte egy meccsben benne vannak az ütközés lehetőségei, keményen kell küzdeni. Az is igaz, hogy a másik csapat "átlagosan negyven kiló" volt, náluk pedig a többség sportember. Ebből is adódhat, hogy az ellenfél túl érzékenyen vette, ami a sportban szokásos. De a támadó fél nem kizárólag a B csapat volt: az ő kezébe például belerúgtak, meg is mutatja a nyomát.

- Mondtunk zsidóvicceket. De ők meg learabterroristázták a két arab származású csapattagunkat.

Máshogy emlékeznek arra is, hogy a meccs után körbeállták volna az egyik fiút. Szerintük az a fiú jött oda lökdösni és kötekedni, azért fogták körbe, hogy egymást védjék. Az A csapat szerintük nem félelemből nem ment be az öltözőbe, hanem mert ott nem volt hely. Olyat, hogy nem tudnak magyarul, nem mondtak. A csapatkapitány utólag másképp viselkedne: biztos, hogy nem zsidózna. Úgy vélik: nem érte meg nyerni, mert súlyos szankciók érték őket.

- Nem azért zsidóztunk, mert egyetértenénk a holokauszttal, hanem mert ők ezt kiérdemelték. Adtak rá egy okot, amikor beszólogattak.

- Nem úgy kell odamenni egy mérkőzésre, mint egy puhapöcs.

Volt rá okuk

A fiúk nem értik, miért csodálkozik a másik iskola: ha tévét néznek, ott is ugyanezt hallhatják. A három fiúból az egyik profi rejtőzködő, ő próbálja a társait is lebeszélni, hogy válaszoljanak a kérdéseinkre. Õ az, aki az óra elején, amikor idézünk a másik csapattól hallott zsidózásokból, kijavít (azt idézzük fel, hogy "megszívtátok már ti a gázt", pontosít, hogy gázt is). Ez a fiú egy alkalommal antiszemita megjegyzést is tesz, de felhívja a figyelmünket, hogy azt nem írhatjuk le.

Egy idő után a lányok is egyre aktívabban kapcsolódnak be a beszélgetésbe. Habár nem voltak jelen a meccsen, egyöntetűen, kőkeményen a fiúk mellett állnak ki.

- Kölcsönös ellentétről volt szó, arányosan folyt a szitkozódás is.

- Jó, de nekünk nincs ilyen történelmi hátterünk. Ezért voltak túlérzékenyek. Elismerjük, hogy zsidóztunk. Nem kellett volna. De ők adtak rá okot - veszi át a szót az egyik fiú.

Beszámolunk nekik arról, hogy a zsidó iskola diákjai hogy érezték magukat a meccs közben és után.

- Elhiszem, hogy nekik ez egy trauma. De ők is lökdösődtek. Mi pedig vérmérsékletünkből adódóan rögtön felcsattantunk. Megbánni megbántam, de az összes szankció után és az egész cécó után nem fogom ezt a népcsoportot jobban szeretni - viszi tovább a szót az előbbi fiú. Nem csak az iskolában kapott büntetések, az eltiltás érinti rosszul őket; kínosnak tartják, hogy más kerületi iskolákban már pletykálnak az esetről, és felháborítónak, hogy a zsidó iskola igazgatója a polgármesternek és több más hivatalos személynek is elküldte a levelét (akarta, de végül nem küldte el - V. Sz.), és persze nem örülnek a Narancs munkatársának sem. A harmadik csapattag nem tartja konzekvensnek az A iskola érvelését: míg az igazgatónőjük levelében arra hivatkozott, hogy ez az utolsó csepp a pohárban, a fiúk azt mondják, most érte őket először ilyen atrocitás (az igazgatónő nem írt ilyet - V. Sz.).

A lányok azt hangsúlyozzák: nem értik, miért lett ebből ügy. Az egyik fél is anyázott, a másik fél is anyázott, ennyi.

- Jó, de mi az anyázáson felül zsidóztunk is - javítja ki az egyik fiú.

- De hát van egy ilyen felületük. Ha egy ilyen ember felidegesít egy másikat, kicsit övön aluli visszavágni ezzel, de nem szokatlan - szól hozzá egy másik lány.

- A mi iskolánk elnézést kért. Nem értem, a másik iskola ezt miért nem tette, amikor ők is ugyanazt tették, csak épp nem zsidóztak. Mintha csak nekik lenne joguk megsértődni - mondja egy harmadik.

Az órának vége, a szünetben, miután az érintettek és a lányok elmentek, körbeáll minket néhány fiú, és kicsit csendben, kicsit ködösen, de szimpátiájukat fejezik ki a másik iskola diákjaival. Habár a két igazgatótól úgy tudjuk, terveztek valamilyen barátságos meccset, a két csapattal beszélgetve erre egyelőre nem sok az esély.

A bíró semmit sem hallott

"Én magam nem hallottam a zsidózásokat. Ha csak egyszer hallom, először figyelmeztetem a játékosokat, hogy a következőnél vége a meccsnek, majd lefújom" - mondta a Narancsnak a szeptemberi meccs játékvezetője. Selmeczi József szerint ezt nemcsak a saját ízlése, de a Budapesti Labdarúgó Bajnokság követelményei is diktálják. A bíró a meccs után a már említett apukától tudta meg, hogy az egyik csapat folyamatosan lezsidózta a másikat. A csapat agresszivitása azonban neki is feltűnt. "Nem jellemző az iskolás meccsekre, hogy feltűnően keresnék az ütközéseket, mint itt a B csapat. Sportszerűségben mélyen átlagon aluliak voltak, senki meg nem mondta volna róluk, hogy egy fővárosi gimnáziumba járnak."

A játékvezető szerint a B csapat tornatanárát terheli a felelősség. "Egyenként le kellett volna hívnia a becsmérlő megjegyzéseket tevő játékosokat, köszönöm, kisfiam, mehetsz szépen átöltözni, találkozunk az iskolában. Ehelyett a tornatanár azt mondta az édesapának: nem bír a fiúkkal. Holott felelősséggel tartozik értük: ha baleset éri őket meccs közben, az is rá tartozik, ha zsidóznak, az is."

Selmeczi harminc éve vezet játékokat a 14-19 éves korosztályban, és tapasztalatai szerint az elmúlt néhány évben verbálisan agresszívebbé váltak a gyerekek. "Sajnos az antiszemita megjegyzések sem ritkák, az MTK elleni ifimérkőzéseken gyakran maguk a szülők járnak elöl rossz példával. És bár elvben a 'mocskos zsidók' szólamra le kéne fújni a mérkőzést, erre még Magyarországon nem volt példa."

A meccset szervező Farkas Tibor szerint a jövőben a kerületi tornatanárok és edzők előtt világossá teszik: a vétkes csapatot kizárják a további küzdelemből. "Sokként ért minket, ami azon a meccsen történt. Nem gondoltuk, hogy középiskolás diákok körében ilyenekre is föl kell készülnünk."

Az igazgatók levélváltása

"Átéreztem, milyen lehetett a diákjaiknak ebben a légkörben kiállni, küzdeni, helytállni. Átéreztem, hogy a gyerekeket becsapták, magukra hagyták, mélyen megbántották. Fizikailag, erkölcsileg megtiporták őket, mint ahogy a levélben tetszik írni: 'felnőttek asszisztenciája mellett - saját bőrükön megérezték, hová vezet a kiszolgáltatottság, a gyűlölet'. Átérzem keserűségüket. Megdöbbentem, hogy ezért a mi diákjaink is felelősek. Megdöbbentem, mert az iskolánktól ez a szemlélet teljesen idegen, érthetetlen, hogy történhetett meg, ilyen soha nem fordult elő iskolánkban" - írta a B iskola igazgatója válaszként az A iskola igazgatójának felháborodott levelére. Utóbbi azt sérelmezte a leginkább, hogy a B csapat tornatanára "végignézte mindezt, és egyáltalán nem szólt a tanítványaira. A külső szemlélőnek úgy tűnt, hogy tán nem is akarja meghallani, megjegyzései inkább taktikai utasításokra korlátozódtak". A B iskola igazgatója levelében (és a Narancsnak nyilatkozva is) védelmébe vette a tornatanárt, aki a meccs másnapján maga számolt be az esetről. Az igazgató szerint a tornatanárt is "sokkolták a történtek, szégyellte hangosan rendre utasítani a magukból kivetkőzött diákokat. (...) Az egyébként nyugdíjas tanár úr - állítása szerint - folyamatosan mondta, hogy a játékkal törődjenek, ne durváskodjanak, ne használjanak oda nem illő kifejezéseket, de hatástalanul; ezalatt elszabadultak az indulatok mindkét oldalon. Számára is érthetetlen, hogy a bíró miért nem vetett véget ekkor a mérkőzésnek. A csapattal végül közölte, hogy feladja a meccset, ha nem viselkednek rendesen, hogyha elhangzik még egy antiszemita kifejezés, lecserélte a legdurvább játékost."

A B iskola igazgatója levele végén bocsánatot kér a történtekért. Az A iskola egy dolog miatt önmagát okolja: hogy nem küldtek a váratlanul megbetegedett testnevelő tanár helyett más tanárt a gyerekekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.