Egymilliárd forint új sípálya építésére: Az örök jó hazája

  • Linder Bálint
  • 2001. december 13.

Belpol

"Az önkormányzat eredetileg csak egy libegős felvonót szeretett volna építeni, hogy a látogatók könnyebben jussanak fel a tavaly megépült millenniumi kilátótoronyhoz. Ha már van libegő, és fent vannak az emberek, azt gondoltuk, le is lehet csúszni onnan" - osztotta meg a Naranccsal Egri Zoltán, Szilvásvárad polgármestere azt, hogyan pattant ki a fejekből a sípálya építésének ötlete. A pálya segítségével reményeik szerint az idegenforgalmi szezon téli pangása is kiküszöbölhető lenne, mert bár a bükki Szalajka-völgyet és Szilvásváradot tavasztól őszig több százezer kiránduló, biciklis, lovas turista keresi fel, a téli szezonban a számos panzió és a település 27 kocsmájának személyzete rendre ásítozik. A szezonelnyújtás szándékáról még májusban beszélt Horváth László, az Észak-magyarországi Regionális Idegenforgalmi Bizottság (RIB, mely a Turizmus Rt. helyi tanácsadó testületeként működik) áprilisban megválasztott új elnöke, fideszes országgyűlési képviselő, így nem csoda, hogy az önkormányzat ötletét a helyi RIB, majd a Gazdasági Minisztérium (GM) is felkarolta. A polgármester elmondása szerint többször tárgyaltak a gazdasági tárca képviselőivel a kérdésről: "Mivel a település ilyen fejlesztésről egyedül nem is álmodhat, az teljes egészében
"Az önkormányzat eredetileg csak egy libegős felvonót szeretett volna építeni, hogy a látogatók könnyebben jussanak fel a tavaly megépült millenniumi kilátótoronyhoz. Ha már van libegő, és fent vannak az emberek, azt gondoltuk, le is lehet csúszni onnan" - osztotta meg a Naranccsal Egri Zoltán, Szilvásvárad polgármestere azt, hogyan pattant ki a fejekből a sípálya építésének ötlete. A pálya segítségével reményeik szerint az idegenforgalmi szezon téli pangása is kiküszöbölhető lenne, mert bár a bükki Szalajka-völgyet és Szilvásváradot tavasztól őszig több százezer kiránduló, biciklis, lovas turista keresi fel, a téli szezonban a számos panzió és a település 27 kocsmájának személyzete rendre ásítozik. A szezonelnyújtás szándékáról még májusban beszélt Horváth László, az Észak-magyarországi Regionális Idegenforgalmi Bizottság (RIB, mely a Turizmus Rt. helyi tanácsadó testületeként működik) áprilisban megválasztott új elnöke, fideszes országgyűlési képviselő, így nem csoda, hogy az önkormányzat ötletét a helyi RIB, majd a Gazdasági Minisztérium (GM) is felkarolta. A polgármester elmondása szerint többször tárgyaltak a gazdasági tárca képviselőivel a kérdésről: "Mivel a település ilyen fejlesztésről egyedül nem is álmodhat, az teljes egészében

az egymilliárd forintos állami beruházásból

valósul meg. A tervezés lényegében már befejeződött, már csak néhány, természetvédelmet érintő kérdés van hátra, a pálya a jövő szezonra készülhet el" - tájékoztatott a település első embere.

A magyar állam az utóbbi harminc évben ennek az összegnek a töredékét költötte a honi síelés mint sport vagy mint turisztikai ágazat fejlesztésére. Az Ifjúsági és Sportminisztérium (ISM), illetve a GM illetékesei még az idén is olyan értelemben foglaltak állást, hogy - az ország adottságainak ismeretében - a síelés állami fejlesztését nem látják célravezetőnek. A tervezett Szalajka-völgyi sípálya megépítése lehetne kedvező fordulat is, ám ezzel együtt is nehéz figyelmen kívül hagyni, hogy a már húsz-harminc éve működő, telente zsúfolt, több tízezer embert vonzó hazai sípályák az elégtelen (vagy éppen semmilyen) állami támogatás következtében a fennmaradásért küzdenek. A Szalajka-völgynek szánt egymilliárd forintból például modernizálni lehetne a legmagasabban fekvő hazai sípályákat (Galyatető, Kékes, Bánkút), és akkor az ország legnépszerűbb síterepén, Bánkúton biztosan nem találnánk olyan felvonót, amely induláskor a kedves vendég tökét majdnem leszakítja. Bánkút egyébként - szezontól függően - évente körülbelül 15-25 millió forinttal gazdálkodik.

A szakmai szervezetek úgy vélik: ha már végre kinyílik az állami buksza, a Szalajka-völgynél alkalmasabb helyre is hullhatna belőle. Pignitzky Péter, a Magyar Sí Szövetség főtitkára elmondta: korábban bizonyos fejlesztések érdekében (például Galyatető ügyében) ők is rendre kopogtattak az illetékes helyeken, teljesen sikertelenül. Pignitzky szerint bár minden fejlesztésnek örülni kell, azt azért furcsállja: ha ekkora összeget készül az állam egyetlen sípályába fektetni, miért nem kéri ki ezzel kapcsolatban a szakszövetség véleményét. Ez esetben ugyanis készséggel elmondták volna: sokkal

racionálisabb

lenne támogatni

a már említett, kedvezőbb adottságokkal rendelkező (magasabban fekvő), bejáratott és kedvelt helyeket. Hasonlóan gondolkodik Kovács Tamás Attila, a Nemzeti Szabadidősport Szövetség elnökségének tagja, a Magyar Természetbarát Szövetség síbizottságának vezetője is: "Lenne mire költeni a területen, mivel sok pálya a döglődés határán van." Úgy látja, hogy ha már ezen a környéken akarnak fejleszteni, akkor a sokkal könnyebben megközelíthető, több pályával rendelkező Bánkútot kellene istápolni. "Éppen elég nagy múltú, már berendezkedett pálya található hazánkban, amelyek megérdemelnék a fejlesztést. Határozott véleményem, hogy felesleges és káros egy új pálya kedvéért a Szalajka-völgyet megbolygatni" - véli Cziráki Péter, a Zöldpont felelős szerkesztője.

A beruházás teljes egészében központi finanszírozásának hallatán egyébként Hansági Péter, a GM turisztikai szakfőtanácsosa is némileg meglepődött. Szakmai véleménye szerint a sípályáknál is elsősorban olyan helyet érdemes támogatni, ahova már invesztált a magántőke, és ami már működik. Bozay Andrásné, a GM turisztikai helyettes államtitkárságának vezetője a leendő sípálya kérdésében ugyancsak nem tudott felvilágosítást adni, s így lapunkat a Magyar Turizmus (MT) Rt.-hez utalta. Árva László vezérigazgató az rt. szerepét firtató kérdésünkre arról tájékoztatott, hogy az Észak-magyarországi RIB felkérésére valóban készítettek a sípályával kapcsolatos megvalósíthatósági tanulmányt, és úgy találták, érdemes ott fejleszteni. Az MT Rt. három változatot is készített: ezekből a legdrágább kivitelű egymilliárd forintba kerülne. Azt azonban, hogy milyen forrásból és kinek a beruházásában épülhet majd a pálya, Árva László nem tudta megmondani. Szerinte azonban arra sem érdemes egyelőre mérget venni, hogy egyáltalán megépül a komplexum.

Az Észak-magyarországi RIB elnökét,

Horváth László

fideszes országgyűlési képviselőt előbb telefonon, majd írásban többek között arról szerettük volna megkérdezni, hogy - ismerve a hazai sípályák sokszor filléres gondjait - miképp sikerült meggyőznie a kormányzatot arról, hogy egymilliárd forintot mozgósítson egy vadonatúj pálya felépítésére. Horváth László viszont jelezte, hogy nem kíván válaszolni. A GM sajtóosztályának útmutatása alapján a RIB egri irodájánál is érdeklődtünk, ahol azzal utasítottak el minket, hogy amíg a sajtóanyag nem készül el, a fejlesztésről nem adnak felvilágosítást. Annyit később azért megtudtunk, hogy a beruházó valószínűleg maga a terület kezelője, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. lesz; a fejlesztésre elkülönített összeg is náluk található, de az erre vonatkozó kérdésünkre az ÁPV Rt. lapzártánkig nem reagált.

A szilvásváradi sípálya felépülése természetvédelmi szempontból is aggályos. A leendő pálya területének közel fele a Bükki Nemzeti Parkban (BNP) fekszik - így a park (csakúgy, mint a helyi erdészet) szakhatóságként elméletileg meg is vétózhatja a beruházást. A BNP igazgatója, Duska József a Narancsnak kifejtette: elvileg létesülhet a területen sípálya, de érdemben csak a konkrét tervek és a környezetvédelmi hatástanulmány kézhezvétele után foglalhatnak állást. Meglátása szerint természetvédelmi szempontból a beruházás két sarkalatos kérdése az, hogy minden kiegészítő infrastruktúrának (büfé, WC, parkoló) a pálya alján kell lennie, aminek a fejlesztés meg is tudna felelni. A másik kérdés az, hogy a gyakori hószegény időszakok áthidalására a hóágyúzáshoz

honnan vennék a vizet,

mivel a vidék érzékeny karsztterület. A Szalajka-völgyre tudniillik nem hullik annyi hó és nincs olyan magasságban, hogy az állandó hóágyúzást mellőzni lehetne. A tervek szerint a szükséges vizet nem az amúgy is drága és szennyező klórozott csapvízből, hanem a Szalajka-patak túlfolyásából biztosítanák, és víztározókban tartalékolnák.

"A természetkárosítás elkerülése érdekében hiába akarnak csapvíz helyett karsztvizet használni a hóágyúkhoz, mert az a víz olyan meszes, hogy a reggel belehelyezett bot estére elfehéredik. A hóágyú eldugulásának elkerülésére mindenképpen kénytelenek lesznek adalékanyagot keverni a vízhez" - állítja a harminc éve a régióban tevékenykedő Dala László erdőmérnök, a gyöngyösi Tourinform idegenforgalmi szakembere, több mátrai sípálya (köztük a kékesi pályák) hajdani terveztetője. Kalkulációi szerint egyébként az 580 méterről 360 méterre ereszkedő pálya tervezése, kivitelezése, a hóágyúzáshoz szükséges víztározók megépítésével egyetemben tokkal-(fel)vonóval sem haladhatja meg a 350 millió forintot. Észrevételeit eljuttatta a Magyar Turizmus Rt. illetékeseihez. Így tudtuk meg mellesleg, hogy ez a cég a terv koordinátora.

Linder Bálint

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.