Elismerte a rendőrség, hogy használt sokkolót a reggeli tüntetés felszámolásakor

  • narancs.hu
  • 2022. július 18.

Belpol

Azt is megindokolták, hogy miért tették.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság délután közleményt adott ki, amelyben megmagyarázták, hogy miért sokkolózták le egy tüntetőt a Margit hídon a reggeli kata-tüntetésen. A közlemény szerint a bejelentett gyűlés végét követően a résztvevők nem hagyták el a Margit híd úttestjét és a síneket, ezért a rendőrök felszólították őket, hogy menjenek fel a járdára. Miután a többszöri felszólításnak sem tettek eleget, a rendőrök öt embert állítottak elő, és indítottak velük szemben szabálysértési eljárást.

Elismerték, hogy a jogszerű rendőri intézkedéssel szembeni ellenszegülés megtörésére – miután a többszöri figyelmeztetés és a testi kényszer alkalmazása nem vezetett eredményre – elektromos sokkoló eszközt egy emberrel szemben alkalmaztak.

A bejelentett gyűlést követően gyülekezési joggal visszaélés miatt három emberrel szemben indítottak szabálysértési eljárást. Egyikükről adatai ellenőrzésekor kiderült, hogy korábbi szabálysértése miatt körözik, őt előállították.

A rendőrök 109 embert igazoltattak. Az egyiküket körözték, mert egy korábbi bírságát nem fizette be, őt is előállították. Két emberrel szemben közlekedési szabálysértések miatt bírságot alkalmaztak.

A Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezet is reagált az esetre, akik közleményükben azt írták: sokkolót a rendőr akkor használhatja, ha az intézkedésének, jelen esetben a tüntetőknek a helyszínről való eltávolításában, testi kényszer alkalmazásával sem tud érvényt szerezni. Egy erőszakmentesen tiltakozó személlyel szemben azonban nemigen arányos egy olyan kényszereszköz használata, ami könnyen tud súlyos sérüléseket okozni, és aminek a kockázatait az intézkedő rendőr felmérni sem tudja. 

Az esetről Jámbor András készített felvételt:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.