Interjú

"Értelmetlen lenne az eladás"

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató igazgatója a Mol és az INA viszonyáról

  • Rényi Pál Dániel
  • 2013. november 10.

Belpol

Milyen következményei lehetnek annak, ha a Mol politikai okokból megválik az INA olajipari nagyvállalatban meglévő 49,1 százalékos részesedésétől? Az energiaszektor szakértőjét a magyar és a horvát fél egymásrautaltságáról és a térség energiaellátásának stratégiai dilemmáiról kérdeztük.

Magyar Narancs: A Mol két lépésben, több éven át húzódó akvizíció végén szerzett döntő tulajdonrészt az INA-ban, és a második lépés végén hozzájutott a horvát olajfinomító társaság menedzsmentjogaihoz is. Stratégiai szempontból mennyire volt ez megalapozott lépés?

Hegedűs Miklós: A rendszerváltás után a Mol Közép-Európában jelentős szereplőnek számított, de nehezen illeszkedett abba a trendbe, ami a kontinensen az azt megelőző évtizedekben kibontakozott. A háborúk után az európai nagyvállalatok között erőteljes koncentrációs folyamatok zajlottak le. Egyedül így volt elérhető, hogy az egységnyi kibocsátás költségei viszonylag alacsonyak maradtak. Globálisan a "hét nővér"-ként emlegetett multinacionális olajtársaság rendelkezett a kőolajszektor 80 százaléka felett, de az összeolvadások miatt ma már csak négyről szokás beszélni. Ma az európai piacon az angol British Petrol és a holland alapítású Shell egyaránt megközelíthetetlen csúcsragadozó. Vannak rajtuk kívül is jelentős cégek, mint például az olasz Agip, de összességében ezt a terepet a nagyvállalatok uralják. Ezen a piacon a nagyságrendi megtakarítás abból következik, hogy az óriásvállalatok a kutatás, kőolaj-kitermelés, feldolgozás, készletezés és kereskedelem láncolatában képesek teljesen lefedni egy vertikálisan integrált, komplex folyamatot. A miénkhez hasonló kis országokban nehéz volt ilyen tág vertikumban tevékeny nagyvállalati portfóliókat kiépíteni, és a rendszerváltás után piacra lépő Mol egymagában aligha tudott volna talpon maradni ezen a piacon. A versenyképesség megőrzése diktálta a Molnak, hogy olyan nagyságrendet érjen el, ami évtizedes kitekintésben megengedi számára a piacon maradást. Ezért kezdte meg a vállalat - nagyon is ésszerűen - a térségbeli terjeszkedést. Az első nagy lépés a szlovák Slovnaft finomítói tevékenységének integrálása volt, és ebbe a folyamatba illeszkedett a horvát INA többségi tulajdonrészének - több lépésben megtörtént - felvásárlása is. Eközben a Mol hálózati kereskedelmi tevékenysége is átlépte az ország határait: aktív Szlovákiában, Romániában, de még Ausztriában is. E politika eredményeként a Mol ma már olasz érdekeltséggel is rendelkezik: az északolasz IES (Italiana Energia e Servizi) finomítással és kereskedelemmel foglalkozó társaság hat éve a magyar olajcég tulajdona. Más kérdés, hogy a világpiaci túlkínálat miatt utóbbit a Mol bezárni készül, és ott a továbbiakban csak üzemanyag tároló-elosztói tevékenység zajlik majd.

MN: Miért épp a Mol lett a térség meghatározó cége? Mivel nőtt túl a szlovák Slovnafton vagy a horvát INA-n?

HM: Döntően azért, mert Magyarországon a rendszerváltás - pontosabban a politikai helyzet stabilizálódása - hamarabb ment végbe, mint a környező országok többségében, a Mol pedig a százhalombattai bázison nagyon gyorsan ráállt egy korszerű finomítói kapacitás kiépítésére. Azok a cégek, amelyek nem tudták időben korszerűsíteni a technológiájukat és alkalmazkodni a piaci elvásárokhoz, a 2000-es évek elején nem tudták elkerülni a felvásárlást. Amikor ez a tranzakció megvalósult a Mol és az INA között, a horvát cég már az öszszecsuklás szélén állt - egyszerűen azért, mert náluk elmaradtak a piaci léthez szükséges beruházások. A gázolaj kéntartalmára vonatkozó európai szabványok például nagyon szigorú megítélés alá esnek, ám ennek eléréséhez elengedhetetlen technológiai fejlesztésekre lett volna szükség, és erre az INA-nál egyszerűen nem volt kellő kapacitás.

MN: A piacszerzésen túl mi indokolta az INA felvásárlását? Miként alakította vagy szélesítette a horvát érdekeltség a Mol portfólióját?

HM: A magyar kőolaj-finomítói kapacitás évi nagyjából 6 millió tonna. Ebből az utóbbi években a hazai termelés hozzávetőleg 0,6-0,7 millió tonna, a többi az orosz importból érkezik. Az arány ráadásul romlik, a kitermelés pedig drága. Az INA integrálása a Mol-csoportba azért is volt fontos lépés, mert Horvátországban ugyan kevéssé ütőképes a finomítói kapacitás, de az országnak igen jelentős a kutatói és kőolaj-kitermelési potenciálja. Egy Mol kaliberű konglomerátum számára fontos, hogy a szektor mindhárom kulcsterületén erős állásai legyenek. Fontos, hogy legyen korszerű és kellő kapacitású finomító-infrastruktúra és kiterjedt kereskedelmi hálózat. A kockázatok kezelése szempontjából ugyanakkor elengedhetetlen, hogy a saját forrásból történő kitermelés volumene elegendő legyen a külső függőségek szinten tartásához. Amennyire a piaci értesülések alapján meg lehet ítélni, az INA-nak a kereskedelmi része és a finomítói része az elmúlt egy-két évben inkább veszteséges volt, nyeresége a saját kőolaj-kitermelésből adódott. Míg Magyarországon sokat kutattak, addig Horvátországban még nem zajlott teljes részletességű feltárás, és különösen a tenger menti területeken van jó esély kinyerhető kőolajra. Igaz, hogy sok esetben kényesen felderíthető üdülőterületekről van szó, de a középtávú potenciál így is jelentős. Régóta szó van továbbá egy rijekai LNG (Liquefied Natural Gas) lefejtőállomás kiépítéséről, ami újabb lökést adhatna a Mol-INA-együttműködésnek. Az LNG-technológia lehetővé teszi, hogy a gáz cseppfolyós formában, tankhajókkal szállítható legyen. Fontos szempont, hogy a Molnak az Adria irányába már van egy kiépült vezetékhálózata. Igaz, hogy e projekt megvalósulásához több jelentős beruházás hiányzik még, ám hosszú távon ez akkor is stratégiai jelentőségű együttműködésre adna lehetőséget a felek között, amivel alaposan csökkenteni lehetne a térség függőségét az orosz gázvezetékrendszertől.

MN: Utólag mennyire látszik igazoltnak, hogy a magyar állam két éve 1,88 milliárd euróért visszavásárolta a Szurgutnyeftyegaztól a Mol 21,2 százalékos részvénycsomagját? A Vedomosztyi orosz lap szerint a Szurgut 400-500 millió eurót keresett a bolton.

HM: Erre nehéz lenne azt válaszolni, hogy nagyon. Akkor egy részvény ára hozzávetőleg a 24-26 ezer forintos sávban mozgott, ma nagyjából 15 ezer forintot ér. Ha most a Mol tényleg megválik az INA-részesedésétől, akkor hamarosan elmondhatjuk, hogy két év alatt sikerült a felére nivellálni a Mol-részvény értékét. Innentől kezdve szinte fölösleges olyan lózungokat pufogtatni, hogy kiszabadítottuk magunkat az orosz függőségből, végre magyar irányítás alatt áll a cég, és saját kezünkben van az ország energiabiztonsága. Ettől nem lesz olcsóbb a gázolaj vagy a benzin. A költségvetésbe a részesedés alapján befizetett éves osztalék ehhez képest aprópénz. Ráadásul nagyon magas kockázati felárral vett fel az állam hitelt ehhez a tranzakcióhoz, aminek a kamatai várhatóan inkább növekedni, mint csökkenni fognak.

MN: Horvát sajtóértesülések szerint a Mol majd 300 millió eurós kártérítési per benyújtását fontolgatja a horvát állammal szemben, a jogászai szerint ugyanis ekkora veszteség érte a céget amiatt, hogy a horvát kormány nem hajtotta végre a gázüzletág szerződés szerinti átvételét. Mit tudunk erről? Mennyire jelentős az INA termelői tevékenységében a vállalat földgázüzletága?

HM: Erről nincs meggyőző információm. A volumen kereskedői-szolgáltatói oldalon lehet jelentős, de a kitermelés terén aligha. Azt tudom, hogy az orosz-ukrán viták idején részben mi adtuk a földgázt a horvátoknak, esetükben tehát aligha jelentős súlyú tevékenységről van szó. A Mol egyébiránt hosszú ideje tudatosan csökkenti befolyását a földgázkitermelésben, és egyre inkább a kőolajra koncentrál. Ezért adta el annak idején a kereskedelmi tárolókat, de ide kapcsolódik az a most megjelent friss hír is, hogy az MFB és a Magyar Szénhidrogén Készletező megveszi a Moltól a stratégiai gáztárolót is. A siófoki földgázszállító és a nagynyomású vezetékhálózat egyaránt Mol-tulajdonban van, ugyanakkor a földgázszektor hazai kitermelése is egyre csökken, ma évi 2 milliárd köbméter körüli szinten lehet. Már a Slovnaft és az INA felvásárlására is e stratégia elemeként került sor, a kőolaj és földgáz párhuzamos kitermelésére ugyanis csak az olyan óriás világcégeknek van kapacitásuk, mint mondjuk a Gazprom. De már a nagy konglomerátumok is egyre inkább arra törekednek, hogy tisztítsák a profiljaikat. A világpiacon a Mol kis hal, számára stratégiailag sokkal biztonságosabb iránynak látszott egyetlen iparágra koncentrálni az erőforrásokat. Ezért a Mol - szerintem helyesen - inkább arra használta a tőkéjét, hogy közel-keleti irányba orientálódjon, és például Iránban, a kurd térségben, illetve Szíriában vásárolt kutatási koncessziókat. Ebbe az irányba mozdult el az OMV is, miután letett arról, hogy megvegye a Molt és egyeduralkodó legyen Kelet-Közép-Európában: arab koncessziókra fordította azt az összeget, amit a Mol-csomag értékesítéséért kapott az oroszoktól.

MN: Mennyivel csökkenne a Mol értéke, ha értékesítené a horvát finomítócégben meglévő tulajdonrészét?

HM: Egy évvel ezelőtt a Mol még Kelet-Közép-Európa legnagyobb vállalata volt, és ez a vállalat bizonyos tekintetben máig Magyarország zászlóshajója. Ez a visszalépés óriási presztízsveszteséget eredményezne. Ha az INA-t kivennénk a portfólióból, azzal becsléseim szerint úgy 30 százalékkal esne a Mol piaci értéke, és jelentősen csökkenne a vállalat térségben betöltött gazdasági és politikai szerepe is. Értelmetlen lenne az eladás: egyfelől értékes kitermelési potenciáltól esne el a cég, másrészt nem nagyon látszik további terjeszkedési lehetőség a térségben. A Mol így nagyságrendileg maradna le fő vetélytársa, az osztrák OMV mögött. Ráadásul a gazdasági növekedés elmaradása miatt az elmúlt években a kőolajüzemanyag-fogyasztás jelentősen visszaesett Európában, s emiatt a kereskedelmi és finomítói tevékenység mind veszteségesebb. Ha ez nem lenne elég, akkor tegyük hozzá, hogy a lakossági rezsi kétszeres csökkentésével a magyar kormány alaposan megfaragta a hazai gázkitermelést. Egy szó, mint száz: a Mol éves nyereségének jelentős részét az INA adja. Ha eladná a horvát részesedést, a Mol elesne a nagyságrendből adódó megtakarítástól, ami jelentősen gyengítené a versenyképességét, és a középszinten jegyzett patinás olajvállalatok szintjéről a futottak még kategóriába sorolódna vissza.

MN: A magyar miniszterelnök a napokban mégis felvetette, hogy érdemes lenne megvizsgálni az INA-csomag értékesítésének a lehetőségeit. Miért? Nehéz elhinni, hogy képes lenne ilyen volumenű gazdasági érdekeltségeket föláldozni személyes vagy szimpla politikai célokért.

HM: Egyfelől - ellentétben a miniszterelnökkel - nem látunk bele a szerződésekbe. Lehet, hogy van oka ezt mondani. Másik oldalról valószínűleg azért is mondhatja ezt, mert tudja, hogy Horvátország jelenleg nem képes visszavásárolni az INA-csomagot. Nincs rá pénze. A Mol két részletben nagyjából összesen 1,2 milliárd eurónak megfelelő összegért jutott hozzá az INA 49,1 százalékos tulajdonhányadához. (A horvát állam által birtokolt rész ennél kevesebb, 44,8 százalék - R. P. D.) Ugyan a horvát fél megkérdőjelezi, hogy a szerződésben vállalt fejlesztések mind megvalósultak, piaci értesülések szerint nagyjából egymilliárd euró nagyságrendben fejlődtek, illetve bővültek az INA kapacitásai. Eközben a Mol árfolyama jelentősen emelkedett, és ha az inflációt is figyelembe vesszük, akkor a sajtóban elterjedt hárommilliárd eurós ár reálisnak tűnik. A Shellt, az Agipot, illetve a nyugati nagyokat egy ilyen elszigetelt, nem is túl izgalmas üzlet aligha érdekli, így viszont reálisan csak orosz vevő - például a Rosznyefty vagy a Gazprom - jöhetne szóba. Az oroszok alighanem boldogan jönnének: ez számukra aprópénz, és nekik minden egyes uniós országon belüli hídfőállás aranyat ér. Az orosz függőségtől viszont a Balkánon máig irtóznak, a horvátok pedig minden bizonnyal szeretnék elkerülni, hogy legféltettebb állami cégük orosz kézre kerüljön.

MN: Zágráb minden diplomáciai és politikai fegyvert bevet annak érdekében, hogy magához vonja az INA-menedzsment jogosultságait. Egyre inkább az körvonalazódik, hogy a horvátok politikai játszmába kezdtek, és az INA menedzsmentjogait kérik a Moltól Hernádi Zsolt fejéért cserébe.

HM: A horvátok érezhetően arra játszottak, hogy a Mol tulajdonszerzése törvénytelenül történt, érvénytelen a szerződés, és így előbb-utóbb minden komolyabb kiadás nélkül visszakerülnek hozzájuk az INA menedzsmentjogai. Ez nem túl európai gondolkodásra vall, de az azért furcsa lenne, ha ezt épp a magyar kormány kérné rajtuk számon. Ami feltűnő, az az, hogy Közép-Európában és a térségben eluralkodott egy nosztalgikus hangulat, miszerint az állami ellátásbiztonságot a "nemzeti tőke" tulajdonában működő energiaszolgáltató vállalatok biztosítják. Hiába mutatják ki a különböző gazdaságkutatók, hogy a lakossági villamos és gázárak pont belesimulnak az európai árfekvésbe, ez ma már politikai kérdés. Szlovákiában is befagyasztották a villany- és gázárakat, Romániában is hasonló folyamatok zajlanak. A mondás ugye az, hogy a világpiaci áron felhasznált energia ezen országok számára irreálisan nagy teher a bérekhez képest. Csakhogy az oroszok attól nem fogják olcsóbban adni a gázt, mert mi szegények vagyunk. A magyar paraszt sem adja olcsóbban a gabonát az afrikaiaknak azért, mert ott éheznek. Ezen a törvényszerűségen az sem változtat, ha a kormány nemzeti szalaggal köti át és rápecsételi, hogy "nonprofit". De ma már Horvátországban, Szlovákiában és Romániában is a politikusok azt harsogják, hogy a külföldi multik viszik el a pénzt. Horvátországban pedig történetesen mi vagyunk a gonosz multik. Azt viszont nehéz lenne tagadni, hogy ezt a szellemet éppen a magyar kormány engedte ki a palackból.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.