Fúrás közben és előtt - A metróépítés csúszásának okai és következményei

  • Mészáros Bálint
  • 2006. március 16.

Belpol

Ha minden jól megy, idén tényleg elkezdik építeni a 4-es metrót. A beruházás megtorpedózását-lelassítását az Orbán-kormány vagy a civil szervezetek nyakába szokás varrni - ezt árnyalja az a tény, hogy a számla várható végösszegére tekintve még a metrópárti döntéshozók is hajlamosak voltak odébb csúsztatni az aktaköteget.

A hónap elején a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen helyreigazítás közzétételére és félmilliós kártérítésre kötelezte Demszky Gábort. A főpolgármester ugyanis nem tudta igazolni azt az állítását, hogy a metróépítés a Levegő Munkacsoport cirkuszolása miatt késik, amivel a szervezet 60 milliárd forintos kárt okozott. Azt ugyan továbbra sem tudni, hogyan jött ki a nevezett összeg, de az ítélet rámutat arra, hogy a totojázástörténet többszereplős.

Abban a kezdetektől egyetértés volt, hogy Budapesten a felszíni forgalom telítettsége miatt a tömegközlekedés fejlesztése csak a föld alatt vagy emelt pályás esz-közökkel képzelhető el - a sűrű beépítettség miatt azonban a magasvasút valójában sosem volt alternatíva. A metróépítés viszont rendkívül költséges, megvalósítása állami szerepvállalás nélkül lehetetlen. (Például Bécsben az U1 meghoszszabbítását fele-fele arányban vállalta a város és az állam, Prágában pedig szintén azért tört ki a vita, mert az A vonal bővítésébe nem akar beszállni a kormány.) A 4-es számú, Dél-Budát Rákospalotával (DBR) összekötő vonal

először 1972-ben szerepelt

a főváros közlekedésfejlesztési tervében; a Minisztertanács 1976-ban 1,1 milliárd forint felhasználását engedélyezte, de a későbbiekben a méregdrága DBR valahogy mindig kimaradt az induló beruházásokból, a kezdés időpontját folyamatosan tologatták. Számos vargabetű (oroszok építik az államadósság fejében, francia ajánlat, pályázatok) után 1997 márciusában egy kormányülésen eldőlt: az állam 60 százalékkal beszáll a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti szakasz finanszírozásába, igaz, arra az évre egyetlen fillért sem szántak rá. A következő évre 1996-os áron kétmilliárd forint volt a költségvetési előirányzat, amit aztán vidéki szocialista képviselők módosító indítványára 200 millióra csökkentettek. A végleges megállapodást a ciklus végén, 1998. április 9-én írta alá a főváros, a BKV és Medgyessy Péter pénzügyminiszter. Bár a fővárosi közgyűlés Fidesz-frakciója a kormányváltás után is a metróépítés mellett foglalt állást, az új kabinet rövid úton világossá tette, hogy mégsem ad rá pénzt, sőt az addigi fejlesztések ráeső részét sem fizeti ki. A három évig tartó pereskedés után a Városháza azzal volt kénytelen szembesülni, hogy parlamenti felhatalmazás nélkül kötött magánjogi szerződés esetén az állam mindezt megteheti.

Mivel az építkezés megkezdé-séhez előbb amúgy is meg kellett szerezni a szakhatóságok hozzájárulását, a főváros - bízva a későbbi kedvező fejleményekben - elindította az engedélyezési eljárást. Fellebbezések, kiegészítések, módosítások, pereskedések után ez 2004 végére fejeződött be, tehát nem lehet a csúszást pusztán az állam kihátrálására fogni. Ugyanakkor közvetve hatott a folyamatra a finanszírozási szándék elillanása, a beruházó legalábbis eredetileg ennek az időnek a felével-harmadával kalkulált: az akkori remények szerint az első szerelvények már 2003-ban elindulhattak volna.

Tény, hogy a politika mostanra kialakult mindenhatósága miatt a különböző hatóságok és általában az apparátus nagyfokú bizonytalanságban kénytelen dolgozni: a szakmai döntéseket az elvárások ugyan nyilvánvalóan nem írják felül, de az ügymenet sebességére az ellenkező irányú politikai útmutatás és a várható meg nem valósulás nincsen kimondottan serkentő hatással. Szintén nehéz lett volna felkészülni a civil szervezetek ellenállására. Bár gyakran felvetődik, hogy a baloldal kezdeményezte beruházásoknál a civilek mintha mindig kicsit jobban aggódnának, ez így vagy nem igaz, vagy nem bizonyítható. Mindenesetre bár a beruházó és a szakhatóságok több észrevételüket figyelembe vették, a fellebbezéseket és a pereket mégsem sikerült elkerülni (lásd keretes írásunkat). Gulyás László, a BKV Rt. DBR Metró Projektigazgatóságának vezetője lapunknak diplomatikusan így fogalmazott: "A szokatlan engedélyezési tárgyra nehéz volt alkalmazni a jogszabályokat, ez mind a projektigazgatóság, mind a hatóságok oldaláról időt vett igénybe. De nem volt könnyű az ügyek elbírálása azért sem, mert a teljes jogszabályi és a társadalmi környezet is megváltozott 1990 óta, amikor utoljára építettek metrót Budapesten."

A hatalomba visszatérő szocialista-szabaddemokrata kormány szerepeltette programjában az előzővel megegyező tartalmú szerződés megkötését, de a fejvesztett jóléti költekezés közepette nagy elszánás ebben azért nem volt. A jogi fiaskóból okulva végül csak 2003 nyarán született

törvény a metróépítés támogatásáról,

melyben 2002-es áron számolva 154 milliárd forint állami hozzájárulás szerepelt. Az állam egyúttal abba is belement, hogy számítsák be a főváros által a metróhoz közvetlenül kapcsolódó felszíni építkezésekre költött összeg felét, így a finanszírozási arány végeredményben 79-21 százalékra módosult. Időközben az is kiderült, hogy komoly előnyökkel kecsegtetne, ha a csak későbbre tervezett, Bosnyák térig vezető hosszabbítást az első ütemhez csapnák: a 10 helyett 14 állomás egyhuzamban való megépítése az összköltséget 10-15 százalékkal mérsékli, és a Baross téri ideiglenes végállomás kialakítása egyébként is szinte lehetetlen volna. Ezért 2004 tavaszán beígérték a hosszabbítást, de a finanszírozása csak nem akart bekerülni a törvénybe: az államra eső plusz 55 milliárd púp volt a Pénzügyminisztérium (PM) hátán. Szerették volna az egészet a költségvetésből is kipaterolni, és az autópálya-építésnél megismert módon - mint PPP beruházást - egy kvázi magáncéggel felvetetni a hitelt. A magáncég a csőd szélén egyensúlyozó BKV lett volna, amit a Városháza azonmód megtorpedózott; végül tavaly sor került a metrótörvény módosítására. Az államra eső rész 2002-es áron nettó 209 milliárd forint, továbbá az állam a fővárostól a forgalmi adó megelőlegezését is átvállalta (az áfa utóbb visszaigényelhető). A ráeső rész háromnegyedét mindkét fél EIB-hitelből fedezi, a teljes összegre az állam vállalt garanciát. Amennyiben a beruházás szerepel a II. Nemzeti Fejlesztési Terv végleges változatában, akkor mintegy 50-60 milliárd uniós támogatásra is lehet számítani, hiszen a kohéziós alap támogatottjai közé szinte automatikusan befogadják az EIB-projekteket.

A létesítési engedély birtokában megkezdődött a tendereztetés, mely szintén igen időigényes. A BKV 12 nagyobb pályázatot hirdetett meg, a legnagyobb (53 milliárdos) az alagútfúrás és a hozzá kapcsolódó szerkezetek megépítése. Ennek győztese, egy francia-német-osztrák-magyar konzorcium már megkezdte a fúrópajzs gyártását, a munkálatok talán év végén beindulhatnak. Noha az eredmény már tavaly megvolt, a szerződéskötést egy hónapra felfüggesztették, amíg a Közbeszerzési Döntőbizottság megvizsgálta az egyik kiesett cég panaszát. Korábban ugyanez történt a metrókocsi-pályázatnál is. A Tétényi úti, Bocskai úti és Móricz Zsigmond körtéri állomás építésére vonatkozó eredeti kiírást pedig az ajánlati árak elfogadhatatlanul magas szintje miatt a BKV nyilvánította eredménytelennek, és új eljárást indított.

A legújabb menetrend

2009-re teszi a tízmegállónyi első szakasz átadását, a további négy állomás pedig 2010-re készülhet el. Tekintve, hogy a kampány idejére már minden párt metrót akar építeni (sőt hosszabbat és több vonalon is), elképzelhető, hogy a tervek valóra válnak, igaz, nem a korábbi árakon. Az 1998/99 fordulóján az engedélyezési tervek alapján készült költségbecslés 130 milliárd forintra taksálta a beruházás első szakaszának megvalósítását - tudtuk meg Gulyás Lászlótól. Az ugyanerre készült legújabb számítások szerint a számla végösszege várhatóan 230 milliárd körül áll meg. Mint a projektigazgató elmondta, a hat év (2003 helyett 2009-es átadás) alatti százmilliárdos növekedést meghatározott metódus alapján az építési-beruházási árindex elegyéből számították, tehát ez a különbözet egyedül az inflációból adódik. A beruházás megtérülése mintegy 20 év, ami alatt nem a közvetlen pénzügyi rentabilitás értendő, az árát ugyanis a társadalmi haszon révén hozza vissza. Így az elmaradt haszon mértéke is ebből származtatható, ez pedig 90 százalékban az utasok időmegtakarításából adódik: a nem munkával töltött időt nemzetközi standardok, a GDP és az átlagbérek alapján óránként 275 forintra árazták be, miközben a várható utasforgalomból és a rövidülő menetidőből következően a metró évente 14 millió órával csökkenti az utazásra fordított időt. A hatéves csúszás tehát további 23 milliárd forintnyi kiadást (elmaradt megtakarítást) jelent, 2002-es adatokkal számolva. A metró miatt a felszíni közlekedés átalakítása is lehetővé válik (7-es buszcsalád, 49-es villamos), a járatritkításokkal néhány tucat busz és villamos ára is megtakarítható lesz, ennek mértékét azonban csak közvetlenül az üzembe helyezés előtt lehet majd megítélni. Azt pedig végképp nem lehet pénzben kifejezni, amit a busz- és autóforgalom csökkenése (esetleg stagnálása vagy legalább lassúbb növekedése) a légszennyezés, illetve a rezgés- és zajterhelés terén kifejt.

Ügymenet

A beruházás vasúthatósági engedélyezési eljárása - azaz a létesítési engedély megszerzése - és az ehhez szükséges környezetvédelmi engedélyezési eljárás 1999 legelején kezdődött. Az előbbit a környezetvédelmi engedély (ke) jogerőre emelkedéséig a hatóság felfüggesztette.

A ke iránti kérelmet a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség egyes forgalomtechnikai és környezeti hatások tisztázatlansága miatt 2001 júliusában elutasította. A DBR Metró Projektigazgatóság fellebbezésére másodfokon eljáró Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség a határozatot megsemmisítette, és az elsőfokú eljárást megismételtette. A hiánypótlások és az új hatástanulmány csatolása után a felügyelőség 2003 novemberében az engedélyt megadta, ugyanakkor több mint száz, az építkezés során betartandó kikötést sorolt fel, melyek között a civil szervezetek igényeinek egy részét is figyelembe vette. Ezután a Levegő Munkacsoport (LM) és az Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek és Képviselőinek Érdekvédelmi Egyesülete (ETKE) fellebbezett, de a főfelügyelőség kiadta a jogerős engedélyt, miközben újabb, a civilek által hiányolt ponttal ki is egészítette. Ekkor az ETKE a bírósághoz fordult, de ott a határozat megsemmisítésére vonatkozó keresetet 2004. június 29-én elutasították.

A jogerős ke birtokában és a további előírt hiánypótlások után a vasúthatósági engedélyt a Fővárosi Közlekedési Felügyelet 2004 közepén megadta, ám ez ellen az LM, az ETKE és a Lakóközösségi Szervezetek Szövetsége fellebbezett. A másodfokon eljáró Közlekedési Főfelügyelet hatpontos előírásában akceptálta a szervezetek észrevételeinek egy részét, egyúttal kiadta a jogerős létesítési engedélyt. A három civil szervezet ismét a bírósághoz fordult, mely 2004. október 7-én elutasította a keresetüket. Ezzel az engedélyezési procedúra első szakasza, a többéves előkészítést nem számítva öt és fél esztendő alatt lezajlott. Ezután a kivitelezési munkákat egyedileg kell engedélyeztetni (csak a tervek felsorolása 34 oldalt tesz ki), ezekben a környezetvédelmi szerv mint szakhatóság végig részt vesz.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”