Füstölni kezdett a mozdony, de nem ott, ahol kell

  • narancs.hu
  • 2023. július 26.

Belpol

Egy „klasszik Csörgő” gyulladt ki Zugló és Kőbánya-Kispest között.

A Lajosmizséről a Nyugati pályaudvar felé tartó S21-es vonat 418 130-as számú mozdonya szerdán reggel kigyulladt és égett.

Az oltás miatt 8.20-ig azon a vonalon nem közlekedtek a vonatok – olvasható az Indóház.hu szolgálati közleményében.

„Fékezett a vonat, majd megállt a Köki után, a gyógyszergyár előtt. Határozott, de szokásos fékezés, aztán pár perc múlva éreztünk egy fura szagot, és az emberek elkezdtek jönni-menni, keresték a kalauzt, hátha ő tud mondani valamit. Aztán kinéztünk a vonat ablakán, és láttuk, hogy füstöl az eleje” – írta a Telexnek az esetről egyik olvasója, aki a szerelvényen utazott. 

Az utasok egy része elkezdett leszállni a vonatról, látva, hogy egyelőre nem fog tovább menni, de akadt, aki tovább ült odafönn, és ragaszkodott hozzá, hogy csukják be az ablakot, mert büdös lesz. A helyszínre előbb a rendőrök értek, majd a tűzoltók, illetve a vasúti balesetvizsgáló. Az utas, aki a történtekről beszámolt, azt is írta, hogy rendszeresen utazik ezen a vonalon, késést, kimaradást már tapasztalt, de égő mozdonyú vonatban még nem ült.

A Diétás Magyar Múzsa elmagyarázza, klasszik Csörgőnek az M41-es sorozatú mozdonyokat nevezik, amelyeket 1972 és 1984 között gyártottak, így a legújabb példány is ngyvenéves lesz jövőre.

„A Csörgő nevet azért kapta, mert a motorja hangos, furán dübörgő, »csörgő« hangot ad. Már maga a motor is érdekes. Miután a motortervező zseni Jenndrassikot rég kiszorították az országból, a másik korszakos jelentőségű tervező Kovácsházy motorját pedig nem bírták elmenedzselni a sorozatgyártásig, francia licenszt vettek, azonban ezt is csak a franciánál rosszabb minőségben sikerült gyártani. 2002-ben az akkor huszonéves mozdonyok közül harmincötbe új motorokat szereltek. A kiválasztott típus egy német és egy amerikai modell megversenyeztetése során az amerika Caterpillar cég gyártmánya lett. A kényszeres vasúti becenévadás Hörgőnek nevezte el ezeket. Akkor az volt a mondás, hogy a villamosítás, a motorvonatok beszerzése miatt ennyi elég, a maradék (immár »klasszik« előtaggal elnevezett) Csörgőket hajtják, ameddig ki nem dőlnek a sorból, aztán mennek a bontóba.” 

 

Július közepén Hodásznál egy motorvonat hűtővize felforrt, és az utastérbe áramló forró gőz hat embernek okozott égési sérüléseket. Az eset nyomán született az a döntés, hogy több vidéki mellékvonalon, az elöregedett járműparkra hivatkozva leállítják a vasúti közlekedést. Ezt a határozatot sokan bírálják.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Alagútrendszert fedeztek fel Hőgyész alatt

Egy csőtörés kellett ahhoz, hogy kiderüljön: feltehetőleg több kilométer hosszú az az alagútrendszer, amit a múlt héten találtak a tolnai nagyközségben. A polgármester önkéntes barlangászok segítségért kéri, hogy felderítsék, merre halad a többszörösen elágazó, boltíves téglafolyosó-rendszer, ahová most alkalmunk volt leereszkedni.