Füstölni kezdett a mozdony, de nem ott, ahol kell

  • narancs.hu
  • 2023. július 26.

Belpol

Egy „klasszik Csörgő” gyulladt ki Zugló és Kőbánya-Kispest között.

A Lajosmizséről a Nyugati pályaudvar felé tartó S21-es vonat 418 130-as számú mozdonya szerdán reggel kigyulladt és égett.

Az oltás miatt 8.20-ig azon a vonalon nem közlekedtek a vonatok – olvasható az Indóház.hu szolgálati közleményében.

„Fékezett a vonat, majd megállt a Köki után, a gyógyszergyár előtt. Határozott, de szokásos fékezés, aztán pár perc múlva éreztünk egy fura szagot, és az emberek elkezdtek jönni-menni, keresték a kalauzt, hátha ő tud mondani valamit. Aztán kinéztünk a vonat ablakán, és láttuk, hogy füstöl az eleje” – írta a Telexnek az esetről egyik olvasója, aki a szerelvényen utazott. 

Az utasok egy része elkezdett leszállni a vonatról, látva, hogy egyelőre nem fog tovább menni, de akadt, aki tovább ült odafönn, és ragaszkodott hozzá, hogy csukják be az ablakot, mert büdös lesz. A helyszínre előbb a rendőrök értek, majd a tűzoltók, illetve a vasúti balesetvizsgáló. Az utas, aki a történtekről beszámolt, azt is írta, hogy rendszeresen utazik ezen a vonalon, késést, kimaradást már tapasztalt, de égő mozdonyú vonatban még nem ült.

A Diétás Magyar Múzsa elmagyarázza, klasszik Csörgőnek az M41-es sorozatú mozdonyokat nevezik, amelyeket 1972 és 1984 között gyártottak, így a legújabb példány is ngyvenéves lesz jövőre.

„A Csörgő nevet azért kapta, mert a motorja hangos, furán dübörgő, »csörgő« hangot ad. Már maga a motor is érdekes. Miután a motortervező zseni Jenndrassikot rég kiszorították az országból, a másik korszakos jelentőségű tervező Kovácsházy motorját pedig nem bírták elmenedzselni a sorozatgyártásig, francia licenszt vettek, azonban ezt is csak a franciánál rosszabb minőségben sikerült gyártani. 2002-ben az akkor huszonéves mozdonyok közül harmincötbe új motorokat szereltek. A kiválasztott típus egy német és egy amerikai modell megversenyeztetése során az amerika Caterpillar cég gyártmánya lett. A kényszeres vasúti becenévadás Hörgőnek nevezte el ezeket. Akkor az volt a mondás, hogy a villamosítás, a motorvonatok beszerzése miatt ennyi elég, a maradék (immár »klasszik« előtaggal elnevezett) Csörgőket hajtják, ameddig ki nem dőlnek a sorból, aztán mennek a bontóba.” 

 

Július közepén Hodásznál egy motorvonat hűtővize felforrt, és az utastérbe áramló forró gőz hat embernek okozott égési sérüléseket. Az eset nyomán született az a döntés, hogy több vidéki mellékvonalon, az elöregedett járműparkra hivatkozva leállítják a vasúti közlekedést. Ezt a határozatot sokan bírálják.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.