Gyurcsány sportminisztersége: "Lenne itt még dolga"

  • Bogár Zsolt
  • 2004. szeptember 9.

Belpol

A Nemzeti Sport a legritkább esetben osztályozza annak a focistának a teljesítményét, aki meccs közben áll be, félidõnyi játéklehetõséget sem kap, majd váltja õt a csere cseréje. Noha Gyurcsány Ferenc, az MSZP újdonsült miniszterelnök-jelöltje eddig hasonló pályát futott be a koalíció csapatában, megpróbáljuk értékelni egy és negyed éves tevékenységét a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium (GYISM) élén.

n Gyurcsány Ferenc a 2003. május 19-i kormányátalakítással került a kabinetbe, Jánosi György helyére. A felkéréssel Medgyessy két legyet ütött egy csapásra: kivette a kormányból Jánosit, aki korábban a végsõkig kiállt Németh Miklós ex-kormányfõ miniszterelnök-jelölése mellett, és bevonta a politikai felelõsségvállalásba rebellis tanácsadóját, aki a nyilvánosság elõtt egyre gyakrabban hallatta hangját a párt és a kormány "belsõ kritikusaként". Jánosi menesztését persze nem csak politikai indokok igazolták: a sportminiszter egyszerûen képtelen volt megfelelõen kezelni Deutsch Tamás "örökségét", a pénzügyi lehetõségekkel köszönõ viszonyban sem lévõ, ambiciózus terveket (stadionrekonstrukciós program, olimpiai pályázat) és az ISM expanzív politikai kommunikációjának nyomasztó emlékét.

Gyurcsány az Országgyûlés ifjúsági és sportbizottsága elõtt a miniszteri meghallgatáson beismerte: korábban nem dolgozott ifjúság- és sportpolitikai területen, vagyis nem rendelkezett szakmai tapasztalattal. Egy interjúban azt is elmondta, hogy egy meg nem nevezett kivételtõl eltekintve bármelyik miniszteri posztot elfogadta volna a miniszterelnöktõl.

Pályabelépõ

Az új sportminiszter szakmai inkompetenciáját a versenyszférából hozott problémaközelítéssel igyekezett ellensúlyozni. Elsõ lépésként - a hazai közigazgatásban szokatlan, ám üdvözlendõ módon - át-világíttatta a minisztériumot, és javaslatot kért a szervezet racio-nalizálására. A GYISM honlapján is olvasható elemzés többek között arra a megállapításra jutott, hogy gyenge a minisztériumban a stratégiai szemlélet (a kábítószerügyi helyettes államtitkárságon kívül máshol nem készült szakterületi stratégia), a szervezeti egységek közötti feladatelhatárolás nem világos, ami túlburjánzó, alacsony hatásfokon mûködõ bürokráciát eredményezett. Mivel a tanulmány szerint a helyettes államtitkárságok koncepciói nem álltak össze egy magasabb szinten, és hiányzott az egyes területek közötti kommunikáció, a dokumentum megerõsítette Gyurcsány azon elképzelését, hogy a vezetõ pozíciókat pályáztatás útján töltse be. A tanulmány egyébként ha akarná, se titkolhatná, kinek a megrendelésére készült; az összefoglaló szinte egyetlen pozitívumot emel ki, mégpedig a "koncepciózus, határozott, következetes új vezetést".

Mintául a közigazgatási államtitkári állás május végi megversenyeztetése szolgált. Erre azért volt szükség, mert a Jánosi-éra alatt Szilvásy György személyében Gyurcsány barátja és volt üzlettársa töltötte be ezt a pozíciót. A posztot közel ötven jelentkezõ közül Benedek András, a munkaügyi tárca szak- és felnõttképzésért felelõs helyettes államtitkára, a Magyar Kézilabda Szövetség elnöke nyerte el. Gyurcsány az öt helyettes államtitkárság közül csak négyet hagyott meg: a jogit megszüntette, feladatait a közigazgatási államtitkár hatáskörébe rendelte, a fogyatékossportot pedig az általános sportügyekért felelõs helyettes államtitkársághoz csatolta. Az általunk megkérdezett szakértõk mindkét döntést ésszerûnek tartották - nem úgy Köpf Károly sportügyi helyettes államtitkár (aki inkább nem is indult a pályázaton) és Topolánszky Ákos, a minisztérium drogstratégiáját kidolgozó helyettes államtitkár kiszorítását; az utóbbi fejleményt forrásaink különösen súlyos hibának minõsítették. A menedzseri aranyszabály ugyanakkor kétségkívül teljesült: a beosztottak Gyurcsánytól eredeztethették legitimációjukat. A korábbi adminisztrációból egyedül Dolovai Tamás maradt a gyermek- és ifjúságügyi helyettes államtitkárság élén, Köpföt helyettese, Füleky András, Topolánszkyt pedig Gábor Edina pszichológus váltotta.

A minisztérium belügyeit jól ismerõ forrásunk szerint az új miniszter érkeztével a szervezeti kultúra alapvetõen megváltozott, "a szétesett, arctalan, semmittevõ minisztériumból Gyurcsány one man show-t csinált" - igaz, az apparátus hatékonysága és felkészültsége ettõl még nem igazán javult. Ugyanõ arra is felhívta a figyelmet, hogy a Deutsch Tamás idejébõl ismert "bulizós" minisztériumból egy meglehetõsen fagyos, mosolytalan intézmény vált, ami akár a szervezet hasznára is válhatott volna.

Fordított sorrendben

Noha Gyurcsány a GYISM tekintetében 2003-at a korrekció, 2004-et pedig az építkezés évének nevezte, a célok kommunikálása és megvalósítása között nem beszélhetünk nyilvánvaló kontinuitásról. A sportminiszter belépõjében az ifjúságpolitika erõsítését, a diák- és szabadidõsport infrastruktúrájának fejlesztését ígérte (mûfüves pálya-, tornaterem- és uszodaépítési program). A célkitûzés illeszkedett Medgyessy általános kormányzati kommunikációjába, miszerint 2004 a gyermekek éve lesz, hiszen "minden hatodik adóforint az õ javukat szolgálja majd". A sporttárcánál az utóbbinak egyelõre semmi nyoma - feltehetõleg jövõre válik élessé a dolog (lásd alább a Sport XXI programot).

2004 a gyermekek helyett az olimpia éve volt - az úszó Eb elõkészítése mellett erre különítették el a források túlnyomó részét (körülbelül kétmilliárd forintot). Gyurcsány nem az elsõ sportvezetõ, aki a hangsúlyt a "kirakat" (azaz az olimpiai eredményesség, minél több világverseny hazai rendezésének elnyerése) helyett a népegészségügyi helyzet figyelembevételével az alapokra helyezte volna (diák- és szabadidõsport), de a pénzek elosztásánál végül mindig az élsport maradt az elsõ számú kedvezményezett. Így változatlanul nyitott kérdés, hogy a tekintélyes, nagy érdekérvényesítõ képességgel rendelkezõ sportlobbival szemben érdemi korrekciót tudott volna-e végrehajtani, ha kitölti sportminiszteri mandátumát.

Tibor Tamás, az OTSH és a Gerevich Közalapítvány kuratóriumának volt elnöke szerint alapvetõ probléma, hogy a sport állami irányítói a rendszerváltás óta nem tudtak kialakítani egy olyan átfogó, közmegegyezésen alapuló stratégiát, ami egyértelmûen kijelölné a prioritásokat, és "lehetne rá hivatkozni, hogy ebbe az irányba megyünk". A Gyurcsány vezette adminisztráció átfogó terveket kerekített ugyan, de a logikus az lett volna, ha elõször a nemzeti sportstratégia születik meg, és utána rendelik mellé a célok elérésére szolgáló eszközöket (sporttörvény, létesítményfejlesz-tés, utánpótlás stb.). Ugyanez vonatkozik a gyermek- és ifjúságpolitikai stratégiára is: jelenleg mindkettõn nagy erõkkel dolgoznak.

Pénz felülrõl

A tavalyi "korrekciós év" emblematikus eredménye az idén januárban hatályba lépett sporttörvény módosítása volt. Szakértõink egybehangzóan pozitívan értékelték, hogy az új törvény megszüntette azokat a miniszteri jogköröket, melyek lehetõséget nyújtottak arra, hogy a tárca befolyást gyakorolhasson a sportszervezetek és -szakszövetségek belügyeibe, és közelítette egymáshoz a sportra és a társadalmi-gazdasági életre vonatkozó szabályokat (például a "számlás világ" megszüntetése, a versenyeztetés rendjének felülvizsgálata, a sportolói érdekvédelem stb.). Frenkl Róbert, a Testnevelési Egyetem professzora bírálta, hogy az MSZP-s miniszter a választási programmal ellentétben, mely a sportbürokrácia leépítését hirdette meg, a sporttörvényben a három nemzeti sportszövetség fölé egy újabb intézményt, a Nemzeti Sporttanácsot (NST) ültette.

Mialatt az állam a sporttörvény módosításával teljesen kivonult a sportszervezetek irányításából, az állami támogatások elosztására hivatott rendszert talán a kelleténél is jobban koncentrálta a hozzáférhetõség egycsatornásításával. "Abban egyetértek, hogy a sportba érkezõ pénzeket tegyük ki az asztalra. De azáltal, hogy a Wesselényi Közalapítvány (WKA) nem automatikusan, közvetlenül és egyáltalán nem biztos, hogy teljes egészében kapja meg a szerencsejátékok játékadójából származó összegeket, és ezzel egyszerû pályázatkiíróvá degradálódott a szerepe, egy fontos korrekciós elem esett ki a rendszerbõl. Pedig korábban a WKA ellensúlyozta az állami sporttámogatások belsõ aránytalanságait" - magyarázta lapunknak Tibor Tamás. Egyik szakértõnk ízlésével ellentétesnek nevezte, hogy a korporatív jellegû (hat szaktárcát is tömörítõ) NST-n keresztül gyakorlatilag a szakminisztérium címkézheti meg, hogy a jogosult "mire szeresse költeni" a támogatást, miáltal a saját célok kevésbé érvényesülhetnek. Ahelyett, hogy amennyire lehet, a pénzeket decentralizáltan, költségvetési soronként különítenék el, az NST oszt lapot még a MOB-nak és a nemzeti sportszövetségeknek is. Hibának tartotta e forrásunk a miniszteri keret eltörlését is: az ad hoc jellegû tarhálásokat olykor nem lehet kivédeni, és ha nincs külön keret, a programokra szánt pénzek rövidülnek meg. Tibor Tamás ennél jóval nagyobb problémának tartja, hogy a nemzeti sportstratégia hiánya miatt továbbra sincs egy legalább négy évre szóló koncepció, amely például a költségvetési helyzettõl függetlenül egy minimális forrást garantálna egyes sportszerveze-teknek, illetve programoknak. Ez ugyanis a középtávú tervezést is lehetõvé tenné. A felsorolt kritikák lényege, hogy Gyurcsány nem teremtette meg idejében azokat a garanciákat, melyek megakadályoznák, hogy a napi "bozóttûzoltás" elhasználja az erõforrásokat a koncepcionális célok elõl. A sportminiszter simán belenyúlhat felülrõl a finanszírozásba, ám ez a tény a különbözõ lobbik kedvét aligha veszi el a nyomulástól. (Az olimpia után például hirtelen külön pénz került a vízilabda- és a kajak-kenu válogatott kapitányának a premizálására, a második legeredményesebb sportágunk, a vívás csapatfõnöke viszont kimaradt ebbõl az osztásból.)

A programadó

Bár a sport-, valamint a gyermek- és ifjúságpolitikai stratégia még nem készült el (õszre várható), néhány gesztusértékû politikai ziccert Gyurcsány ügyesen értékesített, valamint ott lapul nála egy-két, többé-kevésbé letisztult, nagyszabású programtervezet is.

Többen Gyurcsány "személyes sikereként" kommunikálták, hogy 2003 õszén többéves széthúzást követõen létrejött az egységes nemzeti ifjúsági képviselet a szektor országos gyûjtõszervezetei részvételével. Idén júliusban megalakult a gyermekjogi miniszteri biztosi intézmény is - mivel nem törvényi szinten szabályozott független ombudsmani hivatal jött létre, kérdéses, hogy mekkora súlyra és elfogadottságra tehet szert. A szimbolikus politizáláson kívül az ifjúságpolitikai területen egyelõre nem túl sok kézzelfogható eredmény született. A sportügyekben is akadtak hasonlóan szép gesztusok: ilyen a sporttörvényben életre hívott Nemzet Sportolója cím (melyet idén májusban adtak át elõször) és a Magyar Sport Háza.

A Sport XXI néven futó utánpótlás- és létesítményfejlesztési program a Deutsch-adminisztráció merészet álmodó tervezeteit egyszerre nyirbálta meg és bõvítette. Több sportszakembert is mosolyra fakasztott, hogy a Gyurcsány-érában bekerült az utánpótlás-program kiemelt sportágai közé a tenisz is, ami egyúttal Berényi János szakági elnök lobbierejét is dicséri. Ugyanakkor a program felhígulását nehéz volt nem észrevenni, hiszen lényegében fix forrás oszlik el több sportág között. A Fidesz-kormány stadionrekonstrukciós programja hat magyar stadion felújítására szûkült, ám része lett egy átfogó tornaterem-, tanuszoda- és sportcsarnok-építési tervnek, ami 2006-ig több mint ötvenmilliárd forintos beruházást irányzott elõ a kistelepülések sportlétesítményeitõl kezdve az olimpai központok korszerûsítéséig. A tervezet érdekessége, hogy számol a magánszféra részvételével a néhány kínos esetben már kudarcot vallott, normális körülmények között azonban élet-képes PPP-konstrukción keresztül (lásd a Gyurcsány idején Papp Lászlónak keresztelt sportaréna esetét).

Gyurcsány Ferenc összességében sok mindent tett azért, hogy igazolja a sportminisztérium létét: a legfontosabbat, a nemzeti sport-, valamint a gyermek- és ifjúsági stratégiának a bemutatását már nem õ ejti meg. Pedig igazából emiatt volt érdemes "megcsinálni" a tárcát - a sportfinanszírozást az ernyõszervezetek támogatásával, egy helyettes államtitkárság felügyeleti bázisán simán meg lehetett volna oldani. Tibor Tamás szerint a tárcák közötti elégtelen együttmûködés következtében az iskolai testnevelés és sport folyamatosan a rövidebbet húzta a közoktatási törvény módosításainál, illetve a tantervi reformoknál. Az iskolai testnevelés, diáksport, diák-turizmus Jánosi és Gyurcsány idejében sem kapott megfelelõ érdekképviseletet és -védelmet.

A sportminiszter megítélése a sportvezetõk körében meglehetõsen vegyes, noha augusztus eleji lemondásának megakadályozására tíz sportági szakszövetség képviselõje nyílt levelet intézett Medgyessy Péter miniszterelnökhöz. Az egyik aláíró, Csötönyi Sándor, a Magyar Ökölvívó Szövetség elnöke a Narancsnak elmondta: koncepciózus, lendületes vezetõt ismert meg benne, aki elõdeitõl eltérõen képes volt revideálni téves álláspontját is; a Baumgartner-ügyre utalt, amikor "kénytelen volt lemondásra felszólítani" a sportminisztert. (A Gyurcsány alatti sportminisztériumi "ügyekrõl" szól Két balhé között címû keretes írásunk.) Csötönyi szerint Gyurcsány alatt pozitív folyamatok indultak meg, és a stabilitást veszélyezteti, hogy két és fél év alatt már a negyedik vezetõ kerülhet pozícióba. Gyurcsány minõsítését ugyanakkor nem lehet függetleníteni attól, hogy a szakszövetségek élén milyen politikai szimpátiájú vezetés ül (ami persze fordítva, az állami támogatás mértékén is látszik).

Egy, a sportból érkezett szakszövetségi fõtitkár (anélkül, hogy Gyurcsányt komolyabban kritizálta volna) elmondta: a minisztériumi összekötõvel mindig is jó volt a kapcsolata, viszont ugyanolyan nehezen mozdulnak elõre a dolgok ma is, mint korábban. "Az apparátus nem elég szolgáltatás-központú. Nagyon lassan futnak keresztül az egyes szinteken az információk, és ha valamiben döntést kellene hozniuk, akkor legtöbbször azt a választ kapjuk, hogy a kérdést már vizsgálják, az ügy tervezés alatt. Ezzel aztán meg is vagyunk lõve!" Csötönyi így összegezte a levélírók szándékát: "Mi csak azt akartuk kifejezni, hogy lenne itt még dolga a miniszternek."

Bogár Zsolt

Két balhé között

Gyurcsány regnálását a minisztérium élén két sportbalhé foglalta keretbe: a tavaly nyár eleji Fradi-Debrecen bajnoki meccset követõ tömegverekedés és az olimpiai sikereket beárnyékoló doppingügyek. A baloldal ambivalens viszonyát a hazai focihoz Gyurcsány pragmatikusan próbálta megkerülni: a futballhuliganizmus megállítására nemcsak adminisztratív eszközöket sürgetett, hanem még arra is javaslatokat kért, hogy miképp lehetne hasznosítani a milliárdokért beszerzett, de raktárban álló szurkolói beléptetõkapukat. Ütközött a csapatokat fenntartó gazdasági társaságokkal is, amikor nem hagyta, hogy a stadionokat bérleti szerzõdés megkötése és ellentételezés nélkül használják a klubok. A Sport XXI program részletesen foglalkozott a sportlétesítményeket üzemeltetõ, hatalmas adósságokat felhalmozó Sportfolió Kht. helyzetével: az új koncepció szerint a vagyonkezelési jogot a GYISM háttérintézménye ingyen átengedi az érdekelt gazdasági társaságoknak a létesítmény sportcélú hasznosítása fejében. (A végcél az, hogy az ún. olimpiai központokon és a népligeti utánpótlásbázison kívül ne maradjon létesítmény a központi költségvetés kezelésében.)A Bozsik-programot és a Nemzeti Labdarúgó Akadémiát - a labdarúgást féltõ (szak)emberek tiltakozása ellenére - betagolta az utánpótlás-fejlesztés átfogó koncepciójába, és a NUPI felügyeletére bízta. A sporttárca Gyurcsány idejében is támogatta nemzetközi sportesemények megrendezését; az idei nõi kézilabda Eb-hez képest a minisztérium költségvetésének jóval többe fáj a margitszigeti Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszoda kibõvítése az úszók 2006-os kontinensbajnokságára. Hatalmas bukta lett viszont Baumgartner Zsolt állami támogatásának ügyébõl: az autóversenyzés költségeit az erre a célra alapított állami résztulajdonú cég fedezte volna, ám a tiltakozások hatására "a versenyzõ családja visszalépett" a közös üzlettõl. (Lásd: Kifutó széria, Magyar Narancs, 2004. január 22.) A kábítószer-fogyasztók dekriminalizálása érdekében Gyurcsány minisztersége idején módosították a büntetõ törvénykönyvet, ami az ellenzéki pártok és hangadó ultráik lázas protestálásához vezetett. Gyurcsány többször konfrontálódott a MOB-bal is: a legutóbbi a magyar sportot mélyen megrázó öt athéni doppingügy kipattanása után történt. A helyzet az, hogy az érintett sportszövetségek felelõssége mellett sem a MOB-ét (Schmitt Pál), sem a szaktárcáét (Gyurcsány Ferenc) nem lehet megkerülni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.