A nagy festménykölcsönzési balhé

Habony, Ámor, meg a többiek

  • Hamvay Péter
  • 2016. március 18.

Belpol

2014 elején Habony Árpád a Szépművészeti Múzeumtól igen olcsón kikölcsönzött másodvonalbeli olasz és németalföldi festményekben gyönyörködhetett egy magánlakásban. Vajon mi is megtehetnénk ezt?

2013. november 29-én a Brand Lab Tanács­adó Kft. és a Szépművészeti Múzeum tíz darab, összesen 292,5 millió forint összértékű festmény kölcsönzéséről között szerződést. A 17–18. századi olasz és németalföldi reneszánsz, illetve barokk képek közül kiemelkedik Maffeo da Verona Jupiter Ámor diadalmenetében című (114×320 cm) festménye, melynek biztosítási értéke 135 millió forint, valamint Gerrit van Bronchorst Vénusz és Ámor című műve (103×134 cm), amely 45 millió forintot ér.

 

A kölcsönzés

A cég ekkor Jáksó László és volt élettársa, gyermekének édesanyja, Halkó Gabriella tulajdonában volt; ma már csak utóbbi a birtokos. Halkó Gabriella volt a köztévén megbukott, 841 millió forintba került Marslakók című sorozat producere, Jáksó pedig a gyártó cég tulajdonosa. Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója a Narancsnak elmondta, épp a sorozat forgatására kérték kölcsön a képeket. Halkó emellett a Századvég Gazdaságkutató Zrt. felügyelőbizottsági tagja is; Museum Mandala nevű cégében korábban tulajdonos volt a Századvég Alapítvány kuratóriumi elnökhelyettese, Szalay-Bobrovniczky Kristóf, valamint az Orbán családdal távoli rokonságban álló üzletember, Vitézy Tamás. A Vitézy érdekeltségében álló Adriatiq Islands Group Hungary Kft.-nek volt az ügyvezetője 2008–2010-ben Szalay-Bobrovniczky és Habony Árpád. A Brand Lab Tanácsadó Kft.-t 2010-ben Habony Máriától, Habony Árpád húgától vásárolta meg Halkó és Jáksó.

A jó kapcsolat megmaradhatott, hiszen a festmények abban a Szerb utca 9. alatti önkormányzati tulajdonú, és a tulajdonos önkormányzat által példásan felújított házban voltak, melynek titkairól először lapunk számolt be (lásd: Belvárosi históriák, Magyar Narancs, 2014. május 22.). A cikkből kiderült, hogy az I. emelet 1. számú 183 nm-es lakás kapucsengőjén Halkó Gabriella neve szerepel ugyan, de a házban gyakran megfordul Habony Árpád is. Az RTL Klub pedig kinyomozta, hogy a lakást hivatalosan Habony Árpád volt anyósa, az Orbán Viktor Facebook-oldalát kezelő Kaminski Fanny édesanyja bérli az önkormányzattól. Az, hogy miért Habony anyósának lakásában forgatták a sorozatot, és végül miért nem használták a képeket, rejtély.

Hamarosan arról is hallani lehetett a városban, hogy a lakás falát a Szépművészeti Múzeumból származó festmények díszítik. A Narancs is utánament az információnak, és 2014. március 5-én közérdekű adatkérelemmel fordultunk a Szépművészeti Múzeumhoz, kikérve a magánszemélyeknek és magáncégeknek kölcsönadott képek jegyzékét. Április elsején kaptunk választ, amelyben nem szerepelt sem a Brand Lab Kft. neve, sem a fenti festmények címei. Igaz, ekkor már valóban nem élt a szerződés, mivel érdeklődésünk után öt nappal, március 10-én fölbontották az eredetileg 2016 végéig szóló, ám megújítható megállapodást. A múzeum szerint a Brand Lab Kft. mondta fel a szerződést, indoklás nélkül, a képek pedig rendben és sértetlenül visszatértek a múzeum raktárába.

Akkoriban a vs.hu is hasonlóan járt adatigénylésével, ám ők a második körben kifejezetten rákérdeztek a Brand Lab Kft.-re, és végül meg is kapták a szerződést, amiről némi hezitálás után, 2014 októberében elsőként be is számoltak. Ám a számukra kiadott és a vs.hu-n teljes terjedelmében nyilvánosságra hozott dokumentumban a képek őrzési helyét kitakarták. Ezt az atlatszo.hu-nak kellett másfél év alatt, egészen a Kúriáig elmenve kiperelni a Szépművészeti Múzeumtól. Ekkor derült ki, hogy a képek valójában a hivatalos funkcióval és jövedelemmel nem rendelkező miniszterelnöki tanácsadó által is használt Szerb utcai lakást díszítették röpke három hónapig. Baán László szerint sokáig azért nem adták ki a címet, mert ezzel a festmények biztonságát védték.

Vajon milyen alapon adta, adhatta kölcsön a múzeum a festményeket egy magáncégnek egy magánlakásba? Elsőre fölmerülhet, azért módosították a kontraktus előtt néhány héttel a múzeumi törvényt, hogy Habony igen szerény áron néhány másodvonalbeli olasz és németalföldi festményben gyönyörködhessen a kandalló mellett. De ez túl szép lenne: a Narancs is megírta – illetve a Youtube-on is fent van a 2013. június 19-i Fertődre kihelyezett kormányülésről készített videó –, hogy az Esterházy-kastély felújításának kormánybiztosa, Zumbok Ferenc bepanaszolta a miniszterelnöknél a múzeumokat, mert azok nem hajlandók kikölcsönözni műtárgyaikat a jeles műemlék berendezéséhez. Orbán Viktor arra utasította Balog Zoltánt és Navracsics Tibort, készítsenek törvényjavaslatot arról, hogy a kulturális területet felügyelő miniszter rendelkezhessen, melyik közgyűjteményben őrizzék az egyes műtárgyakat. Nem sokkal ezután – elkerülendő az egyeztetéseket, és ezzel a muzeológusok heves ellenkezését – a törvénymódosítást egyéni képviselői indítvány formájában terjesztette be L. Simon László és Gyimesi Endre; ezt 2013. október 7-én el is fogadta az Országgyűlés. Az 1997. CXL. törvény 38/A. § 6. bekezdésében szerepel az a mondat, hogy a miniszter „nem muzeális intézmény számára” is kölcsönözhet műtárgyakat. „A miniszter vizsgálja a kölcsönzéshez fűződő nemzeti kulturális érdek (…) meglétét”. A lehetőség tehát korábban is fennállt, hiszen bevett szokás, hogy a múzeumok állami hivataloknak, különösen minisztériumoknak, követségeknek, sőt egyetemeknek, állami vállalatoknak adnak kölcsön műtárgyakat dekorációs céllal. A Szépművészeti Múzeum közlése szerint – a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményét is beleértve – jelenleg hozzávetőleg 3000 műtárgyat kölcsönöznek, és ebből mintegy 1200-at nem muzeális intézmények számára.

Ám hogy itt kitárul egy másik kapu is, arra először Karácsony Gergely PM-es képviselő hívta fel a figyelmet a kulturális bizottságban: a passzus értelmében ugyanis ezentúl magánszemélynek is lehet műtárgyat kölcsönözni.

Pákh és a falu hőse

Ez csak félig igaz, hiszen ezt a korábbi törvényi szabályozás sem tiltotta. Igaz, hiába kérdeztük Majtényi György történészt és múzeumi szakembereket, hogy a rendszerváltás előtt a komolyabb elvtársak a múzeumok faláról, raktárából dekorálták-e villáikat, senki nem tudott példát mondani ilyesfajta kölcsönzésre. Néhány éve viszont volt hasonló eset. A Magyar Nemzeti Galériát vezető Bereczky Loránd 2004-ben Hiller István kulturális miniszter engedélyével több Munkácsy-képet adott kölcsön Pákh Imre üzletembernek, műgyűjtőnek. A múzeum későbbi főigazgatója, Csák Ferenc azt állította 2011-ben az ügyet feltáró Népszavában, hogy a festmények a Munkácsy Mihály művei című kiállításon szerepeltek Pákh Imre New York-i rezidenciáján, egészen 2010-ig. Nehéz elképzelni, hogy Pákh lakásán szabályos múzeumi kiállításon lettek volna láthatók a képek; e kitétel valószínűleg azért került a szerződésbe, hogy a kölcsönzésnek elfogadható indoka legyen. Egyébként az állam valószínűleg ezzel a gesztussal hálálta meg az üzletembernek, hogy újabb ötéves letéti szerződést kötött a debreceni Déri Múzeummal a Pákh tulajdonában lévő Golgota című Munkácsy-festmény kölcsönzéséről. Az ügy amúgy azért pattant ki, mert az egyik képet, a Falu hőse II.-t ázásból eredő sérülésekkel kapta vissza a múzeum 2010-ben; Csák Ferenc főigazgató akkor elmondta, Pákh Imre elismerte a károkozást és kifizette a képkeret, valamint a fedő lakkréteg többmilliós restaurálási költségét.

Ebben az esetben egy a magyar állammal akkor még jó viszonyban lévő műgyűjtőnek tett szívességről volt szó; a Szépművészeti és a Brand Lab esetében viszont ez nem merült föl. Vagy mégis? Habony kérését – akinek ma valószínűleg a legnagyobb hatása van Orbánra – nem illik visszautasítani, még egy régi barátnak, egykori esküvői tanújának, Baánnak sem.

A másik különbség az, hogy a Szépművészeti esetében hiányzott a miniszteri engedély. Az intézmény a Népszabadságnak elismerte, hogy „a Szépművészeti Múzeum a kölcsönzési szerződés megkötése előtt nem kérte az emberi erőforrások miniszterének hozzájárulását, pedig ez törvényi kötelezettsége lett volna. A miniszter az ügyben vizsgálatot rendelt el, és írásbeli figyelmeztetésben részesítette Baán László főigazgatót az eset után”. A múzeum „adminisztrációs hibával” indokolta lapunknak az engedély elmaradását, ami Baán érvelése szerint úgy történt, hogy munkatársai a kölcsönzést letéti szerződésként kezelték, és mivel ahhoz nem kell a miniszter jóváhagyása, nem is küldték fel a tárcához.

A műtárgykölcsönzésnek szigorú feltételei vannak: a szerződésnek tartalmaznia kell „a kölcsönzött kulturális javaknak biztosítandó állományvédelmi követelményeket, beleértve a klimatikus viszonyokat, a csomagolás és a szállítás feltételeit”, ezen felül „a kölcsönzési szerződésben kölcsönzési díj és pénzügyi biztosíték köthető ki”. Ha nem muzeális intézmény számára történik a kölcsönzés, akkor a „kulturális javak értékéhez igazodó pénzügyi biztosítékot kell kikötni”. A múzeum közlése szerint – és a nyilvános szerződés szerint is – e feltételeknek megfelelt az aktus. Pénzügyi biztosítékként a kölcsönvevő biztosítást kötött a műtárgyakra. A Szépművészeti közleménye szerint „a múzeum az évtizedes közgyűjteményi kölcsönzési gyakorlattal egyezően – a kötelező állapotfelmérést követően – készítette elő az ügyletet, rögzítette a megállapodásban a kölcsönvevő kötelezettségeit és annak (…) feltételeit”. Ezek meglétét előzetesen helyszíni bejáráson és két ellenőrzés során vizsgálta meg a múzeum – közölték a Naranccsal. „Így a közgyűjteményi értékek sérelmének még csak a közvetett veszélye sem állt fenn” – hangsúlyozták. Nem tudjuk, hogy egy hivatali dolgozószobában nagyobb biztonságban vannak-e a kölcsönzött műtárgyak, ugyanakkor tény, hogy a Szerb utcai lakásban 2009 végén – tehát nem sokkal a festmények kikölcsönzése előtt – óriási tűz pusztított, aminek nagyságáról sokat elárul, hogy az önkormányzat által elvégzett helyreállítás több mint 63 millió forintba került. Az Index szerint a tűz ennek a lakásnak a szaunájából indult ki, és amiatt égett ki majdnem az egész emelet.

A szerződésben kölcsönzési árat is megszabtak. A múzeum szerint „az intézményben kiállításokon nem szereplő műtárgyak ellenérték fejében történő kölcsönzése a múzeum számára anyagilag egyértelműen előnyös volt”. A kölcsönzés három hónapja során állítólag több mint félmillió forint bevételt hozott az ügylet a múzeumnak. Műtárgykölcsönző cégek szerint ugyanakkor ilyen értékű képek esetében a darabonkénti 15 ezer forintos összeg rendkívül alacsony. Baán szerint műtárgyaik zömét ingyenesen kölcsönzik, ha néha pénzt kérnek, akkor ilyen nagyságrendű összegre tartanak igényt. Azt, hogy ebben az esetben elsősorban nem a pénz volt a lényeg, a múzeum is bevallja, amikor kérdésünkre azt írta: állami intézmények és múzeumok kivételével „nem került sor, nem is tervez az intézmény” műtárgyat kölcsönadni.

Figyelmébe ajánljuk

„Nem attól lesz valaki fényművész, hogy egy épületre vetít”

Kilencedik alkalommal rendezték meg Pécsett a Zsolnay Fényfesztivált július elején. A város 28 pontján hazai és külföldi alkotók mutatták be helyszínspecifikus munkáikat, amiket négy nap alatt több mint százezer ember látott. Szervezőkkel és művészekkel beszélgettünk az esemény hazai és nemzetközi jelnetőségéről, az utóbbi években egyre népszerűbbé váló fényművészetről, valamint a mesterséges intelligencia e területen történő hasznosításának lehetőségeiről.

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.