Haderőreform - 2.: Jön majd az ötödik

  • Kompa Tibor
  • 2000. július 6.

Belpol

A Magyar Honvédség 1989 óta már a negyedik haderőreform sokadik hullámát éli meg anélkül, hogy ezek pontos céljáról, végrehajtásáról, ütemezéséről és költségvetési hátteréről konszenzus alakult volna ki a parlamenti pártok között. Összeállításunk első, múlt heti részében az átalakítás eddigi menetét (és sorsát) elemeztük, az alábbiakban pedig a reform NATO-visszhangjáról és kilátásairól lesz szó.
A Magyar Honvédség 1989 óta már a negyedik haderőreform sokadik hullámát éli meg anélkül, hogy ezek pontos céljáról, végrehajtásáról, ütemezéséről és költségvetési hátteréről konszenzus alakult volna ki a parlamenti pártok között. Összeállításunk első, múlt heti részében az átalakítás eddigi menetét (és sorsát) elemeztük, az alábbiakban pedig a reform NATO-visszhangjáról és kilátásairól lesz szó.

A magyar honvédelmi politikát érintő külhoni bírálatok között a legemlékezetesebb és legkritikusabb egy 1999 áprilisában nyilvánosságra került amerikai értékelés volt. A dokumentum többek között azt kifogásolta, hogy a Magyar Honvédség (MH) létszáma az 1989-es létszámnak (az amerikai szerző 122 ezerrel számolt - K. T.) csak kevéssel több mint 40 százaléka, miközben a sorállomány szolgálati ideje 9 hónap, s ezt az időt tovább kívánják csökkenteni. Az eredmény minden valószínűség szerint a sorállomány kiképzettségi színvonalának csökkenése lesz. A behívhatók számának csökkenésével (Magyarország negatív demográfiai mutatókkal rendelkezik) és a sorozott állománynál detektált rossz egészségügyi állapottal a következő évtized közepére Magyarországon nem lesz elég sorozható fiatal, s emiatt a honvédség létszámát tovább kell apasztani. Egy 30 ezer körülire csökkenő létszámmal viszont nem oldhatók meg a NATO-tagsággal vállalt feladatok. A szerződéses állomány (1999-ben 5135 fő) növelésére kialakított koncepció a gyakorlatban nem működik, az alacsony fizetések miatt ugyanis nincs elég jelentkező. Túl alacsonyra zuhant a védelmi költségvetés is; tervezett növeléséből - 2001-re a GDP 1,8 százaléka - nehéz lesz megoldani a szükséges technikai fejlesztéseket. (Az 1,8 százalék a magyar GDP nagyságát figyelembe véve önmagában is túl alacsonynak tűnik, ha összehasonlítjuk más NATO-államok adataival.) Mindezek alapján - összegezett a Strategic Forumban megjelent írás - komoly kétségek vetődnek fel Magyarországgal mint a szövetség biztonságához hozzájárulni képes országgal kapcsolatban.

Bár a korabeli honvédelmi vezetés élénken tiltakozott a fenti megállapítások ellen, az MH felülvizsgálatát elrendelő 2189/1999. (július 23.) kormányhatározat a cikk szerzőjét és a hazai huhogókat igazolta vissza.

Hogy a honvédség

valóban

kritikus helyzetben

van, arra a jelenlegi magyar vezetést valószínűleg a NATO-csatlakozás és a szövetség kosovói akciója döbbentette rá igazán. Az akció ideje alatt ugyanis kiderült, hogy katonáink nem rendelkeznek éjjellátó berendezéssel, golyóálló mellényekkel, esőkabáttal; hogy a hadsereg több mint 13 000 gépjárművéből csupán 3500-at lehet megmozgatni, s ezeket is csak igen komoly nehézségek mellett; hogy az 50 ezres hadseregből csupán félmilliárd forintos pótlólagos beruházás és másfél hónapos kiképzés után tudott elindulni 330 katona Kosovóba békefenntartónak. (A magyar KFOR-misszió teljes beindításához 4,4 milliárdot kellett kigazdálkodnia a tárcának.) S tegyük hozzá rögtön, a hosszú ideig magyar sikerágazatként emlegetett békefenntartás csupán egy apró - hogy ne mondjuk: elhanyagolható - része a honvédelmi reformnak. (A magyar honvédség főbb haditechnikai eszközeinek helyzetéről lásd táblázatunkat.)

A kormány által elrendelt stratégiai felülvizsgálat egyik legfontosabb eredménye a védelmi költségvetés bevételi kategóriájának eltörlése. A 2183/1999. kormányhatározat értelmében ugyanis 2001 januárjától a honvédelmi tárca összes bevételét - a külföldi államoktól és a nemzetközi szervezetektől befolyó költségtérítéseket és egyéb támogatásokat, a pályázatok útján elnyert pénzeszközöket és adományokat, valamint az előző évi jóváhagyott költségvetési előirányzat maradványait kivéve - havonta kénytelen lesz befizetni a Pénzügyminisztériumnak. Ez, még ha a gyakorlatban nem is jelent majd több pénzt (a tervek szerint ugyanis a 2001-2004 közötti években a tárca költségvetése a GDP-nek csupán 1,6 százalékát éri majd el, ráadásul ez az összeg tartalmazza a hivatásos katonák speciális nyugdíjrendszeréből fakadó többletköltségeket és a sorkatonák illetményét terhelő társadalombiztosítási járulékot is), ám a korábbiaknál átláthatóbbá teszi majd a tárca pénzügyeit, s biztosabbá teheti a védelmi tervezés financiális feltételeit is. A kabinet megszabadította a minisztériumot ingatlanai értékesítésének eddigi nehéz feladatától is, hiszen kötelezte arra, hogy az eladásra kijelölt objektumokat adja át az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-nek, s a tárcának a jövőben felszabaduló ingatlanait is az ÁPV Rt. értékesítse. A kormányhatározat nagy szolgálatot tett annak elrendelésével is, hogy a Honvédelmi Minisztérium (HM) és a Magyar Honvédség GDP-részesedésének fenntartása mellett szabaduljon meg minden nem közvetlenül védelmi jellegű feladatkörétől. A hadsereg jövője kapcsán a kabinet egy tartósan finanszírozható, feladatainak végrehajtására alkalmas haderőstruktúra megteremtését tűzte célul; egy olyan haderő létrehozását, amelynek belső állományarányaiban a tiszthelyettesi és a szerződéses állomány a jelenleginél nagyobb súllyal szerepel.

A stratégiai felülvizsgálat eredményeként kirajzolódó haderőreformról

meglehetősen keveset

tud a közvélemény, a katonai szakma pedig szinte semmit. A reform végső célját a tárca vezetése egy a jelenleginél kisebb (42-45 ezres - K. T.), finanszírozható, képességalapú haderő kialakításában látja, amely a kor színvonalán képes az ország fegyveres védelmére, a szövetségi feladatok teljesítésére, a nemzetközi feladatokban való részvételre, valamint egyéb, az ország komplexen értelmezett biztonságával összefüggő feladatok végrehajtására. Az átalakítás konkrétumait és részleteit egyelőre erősen titkoló honvédelmi vezetés a reformot az alábbi ütemezésben és prioritásokkal látja elérhetőnek. Az első ütemben (várhatóan 2003-ig) kialakítják az új struktúrát, megkezdődik a munka- és életkörülmények javítása (laktanya-felújítások, lakásprogramok, bázisok modernizálása). Ebben az időszakban - 2000 végéig, 2001 közepéig - kerül majd sor a haderő létszámának csökkentésére is (a jelenlegi 52 ezerről 43 ezerre), elsősorban a magasabb rangú tisztek (az ezredesek és alezredesek) egy jelentős részének elbocsátására, valamint az alakulatok megszüntetésére és áthelyezésére. Ez utóbbi egyébként az elmúlt évek során többször is igen hatékony eszköze volt a tiszti állomány nyugdíjba vagy végkielégítés nélküli távozásra kényszerítésének. A haderőreform második ütemében (várhatóan 2006-ig) kerül sor a hadrafoghatóság, a kiképzési szint növelésére, valamint a legszükségesebb haditechnikai eszközök beszerzésére. A tervek szerint a harmadik ütemben (várhatóan 2010-ig) kerülhet sor a hadsereg modernizációjának legköltségesebb lépéseire, az új haditechnika beszerzésére.

A HM és MH képviselői által eleddig meglehetősen

kevés

konkrétummal felvázolt

haderőreform-tervezet legnagyobb problémájának továbbra is az tűnik - túl azon az egyáltalán nem közömbös kérdésen, hogy a 2003-ra jó lakás és elhelyezési körülmények közé kerülő katonák korszerű technika hiányában mi a túróval védik a hazát az elkövetkezendő néhány évben -, hogy nem tisztázza kellő részletességgel a reform kulcskérdését, azt, hogy mi lesz a magyar haderő feladata a jövőben. Milyen veszélyekkel és kikkel szemben kell megvédenie az országot? Mint az elmúlt 12 év során mindig, most is a döntéshozatal alapjai hiányoznak. Ezek nélkül viszont szakmai megfontolások alapján nehezen értelmezhető, hogy a terv miért éppen 42 900 főben határozza meg a haderő leendő létszámát, s miért éppen ilyen prioritási sorrendben kívánja megvalósítani a reformot. Nyitott kérdés persze az is, milyen pénzügyi alapokon nyugszik majd a magyar haderő e nagyszabású átszabása, s hogy a döntéshozók végre képesek lesznek-e szakítani a magyar haderő eddigi sorsát meghatározó fiskális szemlélettel. A felülvizsgálatot elrendelő kormányhatározat mindenesetre a 2001-2004 közötti években (s valószínűleg egészen 2006-ig) a GDP 1,6 százalékán kívánja tartani a tárca költségvetését, ami a számítások szerint az elkövetkezendő öt év során körülbelül 226 milliárdnyi (2006-ig nagyjából 413 milliárdnyi) felhalmozási növekedést eredményezhet majd a honvédelmi tárcánál. Ez viszont azt jelenti, figyelembe véve az elmaradt javításokat, pótlásokat és a működéshez szükséges beszerzéseket (ami már jelenleg is 185-200 milliárd forint), hogy a reformra, legalábbis 2004-ig, valószínűleg megint csak fapados változatban kerülhet sor. Ilyenre már akadt példa az elmúlt 12 évben, amiről utólag mindig kiderült, hogy még nem a Nagy Reformról volt szó. Meglehet, most sem lesz másképpen. A haderőreform döntő kérdése azonban mégsem a pénz, hanem az, hogy sikerül-e politikai konszenzust teremteni e téren a politikai pártok között. Tervekkel és kísérletekkel ugyanis már régen tele a padlás.

Kompa Tibor

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.