olvasópróba

A nemzetközi jakobinus erők luciferi esztétikája

Színház - előkészületben

A Loupe Színházi Társulás egyik alapítója, Horváth János Antal márciusban vehette át a Kortárs Magyar Dráma különdíjat (amelyet Radnóti Zsuzsa a Kossuth-díjából alapított), egyebek mellett a Loupe létrehozásáért. A társulat jelen idejű, gyakran tabutémákat feldolgozó előadásokat készít. A színészi gárda magját a másik három alapító, Lengyel Tamás, Lovas Rozi és Molnár Áron adja. Legújabb bemutatójuk, A kezdet / vége egy első gyerekét váró fiatal házaspárról, a szülői szerep vállalásáról, az elköteleződésről szól. Ezúttal egy múlt századi ír drámaíró, Sean O’Casey drámája, a The End of the Beginning a kiindulópont, amelyet Horváth János Antal írt át a mára, és ő is rendezi az előadást. Az élő zenét Wagner-Puskás Péter adja, a színpadon Földes Esztert, Molnár Áront és Mohai Tamást láthatjuk. De hogy miért kell egy szülés körül bonyolódó előadáshoz artista konzulens, egyenesen a Cirque du Soleiltől Frányó Viktor személyében, az csak a bemutatón fog kiderülni. (Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2024. április 11., hét óra)

A Budaörsi Latinovits Színház előterében még a buszmenetrendet is kiplakátolták, hogy bizonyítsák, nem kell hátizsák és háromnapi hideg élelem annak a felfedező kedvű nézőnek, aki Budapestről hozzájuk látogat. És teszik ezt egyre többen, mert megy a híre, hogy kiváló társulat dolgozik a Jókai Mór Művelődési Házban működő teátrumban. Alföldi Róbert évek óta visszatérő vendég náluk, főként rendezőként, de most Liliom szerepében is láthatjuk Kovalik Balázs rendezésében, amely új, nagyon is mai olvasatát adja a Molnár-klasszikusnak. Emellett az idén sem marad el új Alföldi-rendezés, a művész ezúttal a Hamletet viszi színre. Ahogy a h.ml.t cím­variáns is jelzi, a megszokottól eltérő hangsúllyal – erről a rendező így beszélt: „A mi központi motívumunk a sunnyogás lesz. Onnan indul minden, hogy miért nem beszélgetnek egymással ezek az emberek. Hogy miért kell eljutni a tragédiáig a kibeszéletlenség, a tiszta kommunikációra való képtelenség miatt.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.