Miért bocsátották el a Janikovszky Általános Iskola igazgatóját?

Harminc éve elszelelt

Belpol

Munkaügyi pert indított egy kőbányai általános iskola korábbi igazgatónője a Kelet-Pesti Tankerületi Központ ellen, mert szerinte a fenntartó jogtalanul rúgta ki őt 2021 májusában. A történetnek politikai szaga is van, de nem minden az, aminek elsőre látszik.

Most épp a dobostorta elkészítését tanulja, két éve még igazgató volt egy budapesti iskolában. A dobostorta hibátlan elkészítése is nehéz, meg az is, hogy több mint harmincévi pedagógusi múlttal kellett távozni az iskolából, ahol összesen huszonöt éven át tanított és igazgatott. Amikor erről beszélt, úgy tűnt, megbékélt a dologgal, mégis volt egy pont, amikor párás lett a szeme – aki harminc évig tanár volt, az mindig az marad. Akkor is, ha cukrásztanfolyamra jár és szakképzősöket istápol iskolai szociális segítőként. És ha valószínűleg nem nyerné el az év konfliktuskezelője címet.

Sós Zsuzsanna annak a Kőbányai Janikovszky Általános Iskolának volt az igazgatója, amelyet egyfajta bezzeg iskolaként emlegettek Budapesten. Két tanítási nyelvű iskolaként a körzetes gyerekek számára óriási lehetőséget jelentett az emelt szintű angoloktatás, és ezt persze sok nem körzetes család is szerette volna megcsípni. Aztán valami eltört; hogy miért, arról eltérőek a vélemények. A szülők szerint részben az igazgatónő miatt, az igazgatónő szerint a tankerület miatt, mert az próbálta mind nehezebbé tenni a két tanítási nyelvű modell működtetését. Mindenesetre 2017-ben, miután Sós Zsuzsanna második ciklusát kezdte igazgatóként, több nyelvtanár felmondott. Őket nagyon nehezen lehetett pótolni – a két tanítási nyelvű iskolákban a szaktárgyakat is idegen nyelven tanítják, márpedig nem túl gyakori az angol–földrajz vagy angol–történelem szakos tanár, aki a pályán is maradt.

Folyamatossá vált a feszültség a szülők és az iskola között, és ezen nyilván a Covid-járvány sem segített. A helyzet annyira elmérgesedett, hogy több szülő is panasszal élt. Először az igazgatónőnek jelezték a problémáikat. Szerintük az egyik tanár egyszerűen nem tartotta meg az óráit, ha pedig igen, akkor online, noha akkor már nem volt online oktatás. A gyerekek benn voltak az iskolában, a tanár pedig otthonról dolgozott, hivatalosan azért, mert beteg volt. Többször nem is tartott órát, mert például áramszünet volt. Aztán egy szülő a tankerületi vezetőnek is elmondta a kifogásait – állítása szerint a tanár egyebek mellett délelőtt nem tanította le az óráit, délután azonban korrepetálta a gyerekeket, nyilván nem ingyen. Több szülő felháborodott, a tankerület 2021 tavaszán vizsgálatot rendelt el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.