Miért bocsátották el a Janikovszky Általános Iskola igazgatóját?

Harminc éve elszelelt

Belpol

Munkaügyi pert indított egy kőbányai általános iskola korábbi igazgatónője a Kelet-Pesti Tankerületi Központ ellen, mert szerinte a fenntartó jogtalanul rúgta ki őt 2021 májusában. A történetnek politikai szaga is van, de nem minden az, aminek elsőre látszik.

Most épp a dobostorta elkészítését tanulja, két éve még igazgató volt egy budapesti iskolában. A dobostorta hibátlan elkészítése is nehéz, meg az is, hogy több mint harmincévi pedagógusi múlttal kellett távozni az iskolából, ahol összesen huszonöt éven át tanított és igazgatott. Amikor erről beszélt, úgy tűnt, megbékélt a dologgal, mégis volt egy pont, amikor párás lett a szeme – aki harminc évig tanár volt, az mindig az marad. Akkor is, ha cukrásztanfolyamra jár és szakképzősöket istápol iskolai szociális segítőként. És ha valószínűleg nem nyerné el az év konfliktuskezelője címet.

Sós Zsuzsanna annak a Kőbányai Janikovszky Általános Iskolának volt az igazgatója, amelyet egyfajta bezzeg iskolaként emlegettek Budapesten. Két tanítási nyelvű iskolaként a körzetes gyerekek számára óriási lehetőséget jelentett az emelt szintű angoloktatás, és ezt persze sok nem körzetes család is szerette volna megcsípni. Aztán valami eltört; hogy miért, arról eltérőek a vélemények. A szülők szerint részben az igazgatónő miatt, az igazgatónő szerint a tankerület miatt, mert az próbálta mind nehezebbé tenni a két tanítási nyelvű modell működtetését. Mindenesetre 2017-ben, miután Sós Zsuzsanna második ciklusát kezdte igazgatóként, több nyelvtanár felmondott. Őket nagyon nehezen lehetett pótolni – a két tanítási nyelvű iskolákban a szaktárgyakat is idegen nyelven tanítják, márpedig nem túl gyakori az angol–földrajz vagy angol–történelem szakos tanár, aki a pályán is maradt.

Folyamatossá vált a feszültség a szülők és az iskola között, és ezen nyilván a Covid-járvány sem segített. A helyzet annyira elmérgesedett, hogy több szülő is panasszal élt. Először az igazgatónőnek jelezték a problémáikat. Szerintük az egyik tanár egyszerűen nem tartotta meg az óráit, ha pedig igen, akkor online, noha akkor már nem volt online oktatás. A gyerekek benn voltak az iskolában, a tanár pedig otthonról dolgozott, hivatalosan azért, mert beteg volt. Többször nem is tartott órát, mert például áramszünet volt. Aztán egy szülő a tankerületi vezetőnek is elmondta a kifogásait – állítása szerint a tanár egyebek mellett délelőtt nem tanította le az óráit, délután azonban korrepetálta a gyerekeket, nyilván nem ingyen. Több szülő felháborodott, a tankerület 2021 tavaszán vizsgálatot rendelt el.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)