Hároméves költségvetés: Nesze semmi

  • 1999. április 22.

Belpol

A kormány, miután teljesítette a Fidesz negyven pontját, újabb tervvel kedveskedik választóinak. Ezúttal hároméves a kicsike. Igaz, a költségvetés irányelvei valóban csak irányokat jelölnek ki, és gazdaságpolitikai elveket szögeznek le. Egyébre nem jók, hiszen három évre elõre nemigen látni semmit. Sõt. Azt sem igen tudjuk, hogy a gazdaság éppen elõre megy, vagy hátra. A kormányzati optimizmus szerint elõre, és ez az optimizmus át is hatja a most a parlament elé kerülõ anyagot.

Hároméves költségvetés

A héten a kormány benyújtotta a hároméves költségvetés irányelveit a parlamentnek - bár ez lapzártánkig sem a képviselõkhöz, sem pedig hozzánk nem bírt eljutni. A Pénzügyminisztérium szerint a csúszás oka technikai, múlt kedd óta nem tudták átírni a számokat egy új lapra, és természetesen semmi köze ahhoz, hogy a fideszes miniszterek még egyszer összegyûltek a múlt hét végén.

Az irányelvekben a bizonytalanság az egyetlen biztos pont. A kormány ugyanis meglehetõsen széles sávban jósolt, igazodva a megváltozott külsõ körülményekhez. Hogy ezek a külsõ körülmények hogyan fognak a továbbiakban változni, azt a Pénzügyminisztériumban sem tudják, így hát marad a felelõsségteljes optimizmus, ami a kormányfõ szerint a jó polgár tulajdonsága is egyben. Ennek hatására a mégiscsak begyûrûzõ világgazdasági válság mégsem tûnik olyan tragikusnak, az európai uniós visszaesés a magyar export gyors fellendülését hozza magával, és persze a tõlünk oly távol zajló háború sem érinti hazánkat.

Elõre a hároméves terv teljesítéséért!

Az irányelvek meghatározzák a minden magyar polgár számára elérendõ - és most már csak a legjobb változat szerint elérhetõ - számokat. A nagy ívû növekedés terve kissé összement, most már csak a 6 százalékot érhetjük el kitartó munkával és ifjonti lelkesedéssel - a 7 százalék csak a Fidesz újraválasztásával, 2005-re látszik biztosnak. A költségvetés irányelveirõl sem mondható el sok jó. Valamelyest közelít a realitásokhoz ez a büdzsé: jövõre némi megszorításokat is elõirányoz, bár ennek méreteirõl még nem sokat tudni. Több szakértõ szerint a spórolásra már idén szükség lenne, ám a Pénzügyminisztérium (PM) annak ellenére az ördögtõl való gondolatok közé sorolja ezt, hogy az államháztartás hiánya az elsõ negyedévben elérte a teljes évre elõirányzott szint 68 százalékát. A PM persze próbálja magyarázni a bizonyítványt, és arra hivatkozik, hogy a túllépés egyszeri okok és kiszámíthatatlan tényezõk következménye, és majd áprilisban megmutatják. Ehhez pusztán arra lenne szükség, hogy a költségvetés ebben a hónapban 30 milliárdos többletet produkáljon, ez helyreütné a dolgot - ám erre számítani csacsiság lenne. Így aztán minden piaci elemzõ és kutató azt mondja: legalább jelzést kellene adni, hogy a kormány látja, a folyamatok nem abba az irányba mennek, amerre gondolták. Ilyet jelentene egy újabb költségvetési spórolás. A PM viszont inkább a szigorú jövõ évi büdzsével jelezne, ám a keménységbõl a kormányülés végére nem túl sok maradt, és a parlamenti vita csak most kezdõdik.

Lesz még szõlõ

Az enyhülõ szigort mutatja, hogy az elsõ terv készítésekor még úgy számoltak, jövõre az államháztartás hiánya a bruttó hazai termék (GDP) 3 százaléka alatt marad. Ezek után 3-3,5 százalékos deficitrõl beszéltek, ami a kormányülés végére - hála Orbán vezetési stílusának - 2,5-3,5 százalékra csökkent vagy növekedett; kinek ízlése, gazdasági növekedési várakozásai és a tárcakövetelésekrõl alkotott nézetei szerint. Ami viszont jó jel, hogy a kormány egyre optimistább az inflációt illetõen. Míg korábban 6-8 százalékos jövõ évi drágulásról regélt a Pénzügyminisztérium, addig a kormányülés után 6-7 százalékra csökkent a prognózis. Jó jel továbbá, hogy a büdzsét 6 százalékos inflációra kalkulálva készítik el - a pénzügyminiszter szerint azért, mert nem akarnak ugyanabba a hibába esni, mint idén. Az idei büdzsét ugyanis 11 százalékos inflációra tervezték, miközben az árindex 9 százalékos lesz, és ez azt jelenti, hogy jóval nagyobb bevételeket költöttek el elõre, mint amire számíthatnak. Többek között ezért lenne szükség a már sokat emlegetett lefaragásokra. Persze ebben az elõrelátásban nagy szerepe volt a jegybanknak is, amely lefelé nyomta az inflációs jóslatot. És így tett volna a növekedési prognózisokkal is - de nem sok sikerrel. A büdzsét 4,5 százalékos jövõ évi növekedésre alapozva készítik el, holott még azt sem tudni, idén elérheti-e egyáltalán ezt a szintet a bõvülési ütem. A gazdaságkutatók szerint nem.

A jövõ évi költségvetés pozitív jelzéseit nem is az inflációról és a gazdasági növekedésrõl alkotott rózsaszín elképzelések adják. Jóval inkább az államháztartás hiányát jelzõ mutatók, hiszen esetleg sikerülhet valóban leszorítani a deficitet a 3 százalék alá. Ha ez nem történik meg, az nem a jövõ évi terveket készítõ pénzügyminisztériumi strómanok hibája lesz, hanem inkább az ideit befolyásoló politikai osztogatásé. Megszorítás nélkül ugyanis aligha tartható idén a 4 százalék alatti GDP-arányos deficit, és a magasabb szintrõl nehéz lesz lefele nagyobbat mozdulni. A várt 1-1,5 százalékos hiánycsökkentés azonban bejöhet, ha sikerül végigverni a tárcákon a PM-javaslatot. Ez ugyanis a kiadások reálértékének 1-2 százalékos növekedésével számol, ami egy növekvõ gazdaságban megszorításnak felel meg.

Persze a kedvezõ elgondolások, a megszorításokra vonatkozó irányelvek és a növekedési, valamint az inflációs jóslatok csak annyira vehetõk komolyan, amennyire Torgyán József kijelentései. A békés Fradi-szurkolókat provokáló rendõrök ugyanis körülbelül ugyanannyira nem tudhatták, mit kell csinálni egy verekedõket támogató vidékmûvelési miniszterrel, amennyire a pénzügyminisztériumi szakértõk sem láthatják, mit hoz a következõ három év. A hároméves tervezés legfeljebb az irányokat jelölheti ki, bár azt ma még nem lehet látni, hogy azok az irányok, amelyeket az új kormány nagy ívûen felvázolt, valóban -a Pénzügykutató Rt. jelentéseit idézve - kifelé indítják-e el az alagútból a gazdaságot, avagy pedig visszafordítják a biztos, de sötét közép felé.

Várkonyi Iván

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.