Hároméves költségvetés: Nesze semmi

  • 1999. április 22.

Belpol

A kormány, miután teljesítette a Fidesz negyven pontját, újabb tervvel kedveskedik választóinak. Ezúttal hároméves a kicsike. Igaz, a költségvetés irányelvei valóban csak irányokat jelölnek ki, és gazdaságpolitikai elveket szögeznek le. Egyébre nem jók, hiszen három évre elõre nemigen látni semmit. Sõt. Azt sem igen tudjuk, hogy a gazdaság éppen elõre megy, vagy hátra. A kormányzati optimizmus szerint elõre, és ez az optimizmus át is hatja a most a parlament elé kerülõ anyagot.

Hároméves költségvetés

A héten a kormány benyújtotta a hároméves költségvetés irányelveit a parlamentnek - bár ez lapzártánkig sem a képviselõkhöz, sem pedig hozzánk nem bírt eljutni. A Pénzügyminisztérium szerint a csúszás oka technikai, múlt kedd óta nem tudták átírni a számokat egy új lapra, és természetesen semmi köze ahhoz, hogy a fideszes miniszterek még egyszer összegyûltek a múlt hét végén.

Az irányelvekben a bizonytalanság az egyetlen biztos pont. A kormány ugyanis meglehetõsen széles sávban jósolt, igazodva a megváltozott külsõ körülményekhez. Hogy ezek a külsõ körülmények hogyan fognak a továbbiakban változni, azt a Pénzügyminisztériumban sem tudják, így hát marad a felelõsségteljes optimizmus, ami a kormányfõ szerint a jó polgár tulajdonsága is egyben. Ennek hatására a mégiscsak begyûrûzõ világgazdasági válság mégsem tûnik olyan tragikusnak, az európai uniós visszaesés a magyar export gyors fellendülését hozza magával, és persze a tõlünk oly távol zajló háború sem érinti hazánkat.

Elõre a hároméves terv teljesítéséért!

Az irányelvek meghatározzák a minden magyar polgár számára elérendõ - és most már csak a legjobb változat szerint elérhetõ - számokat. A nagy ívû növekedés terve kissé összement, most már csak a 6 százalékot érhetjük el kitartó munkával és ifjonti lelkesedéssel - a 7 százalék csak a Fidesz újraválasztásával, 2005-re látszik biztosnak. A költségvetés irányelveirõl sem mondható el sok jó. Valamelyest közelít a realitásokhoz ez a büdzsé: jövõre némi megszorításokat is elõirányoz, bár ennek méreteirõl még nem sokat tudni. Több szakértõ szerint a spórolásra már idén szükség lenne, ám a Pénzügyminisztérium (PM) annak ellenére az ördögtõl való gondolatok közé sorolja ezt, hogy az államháztartás hiánya az elsõ negyedévben elérte a teljes évre elõirányzott szint 68 százalékát. A PM persze próbálja magyarázni a bizonyítványt, és arra hivatkozik, hogy a túllépés egyszeri okok és kiszámíthatatlan tényezõk következménye, és majd áprilisban megmutatják. Ehhez pusztán arra lenne szükség, hogy a költségvetés ebben a hónapban 30 milliárdos többletet produkáljon, ez helyreütné a dolgot - ám erre számítani csacsiság lenne. Így aztán minden piaci elemzõ és kutató azt mondja: legalább jelzést kellene adni, hogy a kormány látja, a folyamatok nem abba az irányba mennek, amerre gondolták. Ilyet jelentene egy újabb költségvetési spórolás. A PM viszont inkább a szigorú jövõ évi büdzsével jelezne, ám a keménységbõl a kormányülés végére nem túl sok maradt, és a parlamenti vita csak most kezdõdik.

Lesz még szõlõ

Az enyhülõ szigort mutatja, hogy az elsõ terv készítésekor még úgy számoltak, jövõre az államháztartás hiánya a bruttó hazai termék (GDP) 3 százaléka alatt marad. Ezek után 3-3,5 százalékos deficitrõl beszéltek, ami a kormányülés végére - hála Orbán vezetési stílusának - 2,5-3,5 százalékra csökkent vagy növekedett; kinek ízlése, gazdasági növekedési várakozásai és a tárcakövetelésekrõl alkotott nézetei szerint. Ami viszont jó jel, hogy a kormány egyre optimistább az inflációt illetõen. Míg korábban 6-8 százalékos jövõ évi drágulásról regélt a Pénzügyminisztérium, addig a kormányülés után 6-7 százalékra csökkent a prognózis. Jó jel továbbá, hogy a büdzsét 6 százalékos inflációra kalkulálva készítik el - a pénzügyminiszter szerint azért, mert nem akarnak ugyanabba a hibába esni, mint idén. Az idei büdzsét ugyanis 11 százalékos inflációra tervezték, miközben az árindex 9 százalékos lesz, és ez azt jelenti, hogy jóval nagyobb bevételeket költöttek el elõre, mint amire számíthatnak. Többek között ezért lenne szükség a már sokat emlegetett lefaragásokra. Persze ebben az elõrelátásban nagy szerepe volt a jegybanknak is, amely lefelé nyomta az inflációs jóslatot. És így tett volna a növekedési prognózisokkal is - de nem sok sikerrel. A büdzsét 4,5 százalékos jövõ évi növekedésre alapozva készítik el, holott még azt sem tudni, idén elérheti-e egyáltalán ezt a szintet a bõvülési ütem. A gazdaságkutatók szerint nem.

A jövõ évi költségvetés pozitív jelzéseit nem is az inflációról és a gazdasági növekedésrõl alkotott rózsaszín elképzelések adják. Jóval inkább az államháztartás hiányát jelzõ mutatók, hiszen esetleg sikerülhet valóban leszorítani a deficitet a 3 százalék alá. Ha ez nem történik meg, az nem a jövõ évi terveket készítõ pénzügyminisztériumi strómanok hibája lesz, hanem inkább az ideit befolyásoló politikai osztogatásé. Megszorítás nélkül ugyanis aligha tartható idén a 4 százalék alatti GDP-arányos deficit, és a magasabb szintrõl nehéz lesz lefele nagyobbat mozdulni. A várt 1-1,5 százalékos hiánycsökkentés azonban bejöhet, ha sikerül végigverni a tárcákon a PM-javaslatot. Ez ugyanis a kiadások reálértékének 1-2 százalékos növekedésével számol, ami egy növekvõ gazdaságban megszorításnak felel meg.

Persze a kedvezõ elgondolások, a megszorításokra vonatkozó irányelvek és a növekedési, valamint az inflációs jóslatok csak annyira vehetõk komolyan, amennyire Torgyán József kijelentései. A békés Fradi-szurkolókat provokáló rendõrök ugyanis körülbelül ugyanannyira nem tudhatták, mit kell csinálni egy verekedõket támogató vidékmûvelési miniszterrel, amennyire a pénzügyminisztériumi szakértõk sem láthatják, mit hoz a következõ három év. A hároméves tervezés legfeljebb az irányokat jelölheti ki, bár azt ma még nem lehet látni, hogy azok az irányok, amelyeket az új kormány nagy ívûen felvázolt, valóban -a Pénzügykutató Rt. jelentéseit idézve - kifelé indítják-e el az alagútból a gazdaságot, avagy pedig visszafordítják a biztos, de sötét közép felé.

Várkonyi Iván

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.