Háromszor annyit költött Facebook-hirdetésekre Karácsony, mint Dobrev

  • narancs.hu
  • 2021. október 5.

Belpol

Mindeközben a kormányhoz közeli hangadóknál is pörögtek a milliók.

Az előválasztási kampányban is nagy szerepet kapott és kap a közösségi média, ezért a 444.hu megnézte, hogy melyik jelölt, miként használta és mennyit költött a rendelkezésre álló platformokon.

A Facebook hirdetési összegzése alapján jól lekövethető, hogy mennyit költ egy-egy párt, illetve egyéb politikai szervezet a közösségi médiában.

Az előválasztáson részt vevők számaiból azonban az is kiderült: valószínűleg nem az számított elsősorban,  ki mennyit költött. Ugyanis Karácsony Gergely háromszor annyiért hirdetett ezen a felületen, mint Dobrev Klára, Márki-Zay Péter pedig mindkettőjükhöz képest elenyésző költekezéssel futott be harmadiknak.  

Az előválasztás alatt azonban nemcsak a résztvevők, hanem a kormánypárt (és a hozzá közeli mindenféle szervezetek) is nagyobb sebességre kapcsolt a közösségi médiában: gyakorlatilag öntötték a pénzt a Facebookba.

Az adatokból kiderül: a pártok elsősorban nem önmagukra mint szervezetre, hanem az egyéni Facebook-oldalakra költöttek. A karácsony Gergelyt támogató három párt, a Párbeszéd, az MSZP és az LMP például június 29. és szeptember 26. között 5,2 forintot költött saját Facebook-oldalának posztjait hirdetve, miközben Karácsony Gergely oldalán majdnem 95 millió forintért jelentek meg hirdetések.

A DK is hasonló elven tevékenykedett: Dobrev Klára oldala az elmúlt három hónapban több mint 33 millió forintért hirdetett posztokat, míg a Demokratikus Koalíció oldala 7,8 millió forintot költött erre a célra.

Márki-Zay Péter esete némileg rendhagyó, ugyanis személye nehezen választható le köré szervezett Mindenki Magyarországért Mozgalomról, így érdemes egyben látni azt, hogy bár Márki-Zay Péter hivatalos Facebook-oldaláre kevesebb mint 300 ezer forintot költött, az MMM-nek 6 milliós hirdetései voltak az időszakban.

Eközben a Fidesz szeptember 23. és 29. között a kormányzó párt 41 millió forintért hirdette a Gyurcsány Show-s ellenkampányát. A kormány hivatalos Facebook-oldala pedig pedig az elmúlt három hónapban 25,2 millió forintért vásárolt hirdetéseket.

A cikk kiemeli, hogy már most - és majd a 2021-22-es kampányban is - nagyon kell figyelni a magukat pártfüggetlenként eladó furcsa vélemnyvezér-képződményekre, amelyeket jobb híján "politikai influenszerként" neveznek meg. Ilyenekként említhetjük a Megafont vagy a Budapest Beszél oldalt.

A Megafon Központ például az elmúlt három hónapban összesen hat Facebook-oldal hirdetéseit fizette, közülük Rákay Philip és Deák Dániel oldalára költötték a legtöbbet, 18,2 és 16,9 millió forintot. Továbbá Déri Stefi és a Megafont irányító, a kormányzat által gründolt Alapjogokért Központot irányító Kovács István hirdetéseire is összesen 51,4 millió forintot költött a Megafon.

Az ellenzéki hirdetők közt a legnagyobb az EzaLényeg nevű híroldal Facebook-oldala, amely 19,6 millió forintért hirdetett június vége óta.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.