Háromszor annyit költött Facebook-hirdetésekre Karácsony, mint Dobrev

  • narancs.hu
  • 2021. október 5.

Belpol

Mindeközben a kormányhoz közeli hangadóknál is pörögtek a milliók.

Az előválasztási kampányban is nagy szerepet kapott és kap a közösségi média, ezért a 444.hu megnézte, hogy melyik jelölt, miként használta és mennyit költött a rendelkezésre álló platformokon.

A Facebook hirdetési összegzése alapján jól lekövethető, hogy mennyit költ egy-egy párt, illetve egyéb politikai szervezet a közösségi médiában.

Az előválasztáson részt vevők számaiból azonban az is kiderült: valószínűleg nem az számított elsősorban,  ki mennyit költött. Ugyanis Karácsony Gergely háromszor annyiért hirdetett ezen a felületen, mint Dobrev Klára, Márki-Zay Péter pedig mindkettőjükhöz képest elenyésző költekezéssel futott be harmadiknak.  

Az előválasztás alatt azonban nemcsak a résztvevők, hanem a kormánypárt (és a hozzá közeli mindenféle szervezetek) is nagyobb sebességre kapcsolt a közösségi médiában: gyakorlatilag öntötték a pénzt a Facebookba.

Az adatokból kiderül: a pártok elsősorban nem önmagukra mint szervezetre, hanem az egyéni Facebook-oldalakra költöttek. A karácsony Gergelyt támogató három párt, a Párbeszéd, az MSZP és az LMP például június 29. és szeptember 26. között 5,2 forintot költött saját Facebook-oldalának posztjait hirdetve, miközben Karácsony Gergely oldalán majdnem 95 millió forintért jelentek meg hirdetések.

A DK is hasonló elven tevékenykedett: Dobrev Klára oldala az elmúlt három hónapban több mint 33 millió forintért hirdetett posztokat, míg a Demokratikus Koalíció oldala 7,8 millió forintot költött erre a célra.

Márki-Zay Péter esete némileg rendhagyó, ugyanis személye nehezen választható le köré szervezett Mindenki Magyarországért Mozgalomról, így érdemes egyben látni azt, hogy bár Márki-Zay Péter hivatalos Facebook-oldaláre kevesebb mint 300 ezer forintot költött, az MMM-nek 6 milliós hirdetései voltak az időszakban.

Eközben a Fidesz szeptember 23. és 29. között a kormányzó párt 41 millió forintért hirdette a Gyurcsány Show-s ellenkampányát. A kormány hivatalos Facebook-oldala pedig pedig az elmúlt három hónapban 25,2 millió forintért vásárolt hirdetéseket.

A cikk kiemeli, hogy már most - és majd a 2021-22-es kampányban is - nagyon kell figyelni a magukat pártfüggetlenként eladó furcsa vélemnyvezér-képződményekre, amelyeket jobb híján "politikai influenszerként" neveznek meg. Ilyenekként említhetjük a Megafont vagy a Budapest Beszél oldalt.

A Megafon Központ például az elmúlt három hónapban összesen hat Facebook-oldal hirdetéseit fizette, közülük Rákay Philip és Deák Dániel oldalára költötték a legtöbbet, 18,2 és 16,9 millió forintot. Továbbá Déri Stefi és a Megafont irányító, a kormányzat által gründolt Alapjogokért Központot irányító Kovács István hirdetéseire is összesen 51,4 millió forintot költött a Megafon.

Az ellenzéki hirdetők közt a legnagyobb az EzaLényeg nevű híroldal Facebook-oldala, amely 19,6 millió forintért hirdetett június vége óta.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.