Az előválasztási kampányban is nagy szerepet kapott és kap a közösségi média, ezért a 444.hu megnézte, hogy melyik jelölt, miként használta és mennyit költött a rendelkezésre álló platformokon.
A Facebook hirdetési összegzése alapján jól lekövethető, hogy mennyit költ egy-egy párt, illetve egyéb politikai szervezet a közösségi médiában.
Az előválasztáson részt vevők számaiból azonban az is kiderült: valószínűleg nem az számított elsősorban, ki mennyit költött. Ugyanis Karácsony Gergely háromszor annyiért hirdetett ezen a felületen, mint Dobrev Klára, Márki-Zay Péter pedig mindkettőjükhöz képest elenyésző költekezéssel futott be harmadiknak.
Az előválasztás alatt azonban nemcsak a résztvevők, hanem a kormánypárt (és a hozzá közeli mindenféle szervezetek) is nagyobb sebességre kapcsolt a közösségi médiában: gyakorlatilag öntötték a pénzt a Facebookba.
Az adatokból kiderül: a pártok elsősorban nem önmagukra mint szervezetre, hanem az egyéni Facebook-oldalakra költöttek. A karácsony Gergelyt támogató három párt, a Párbeszéd, az MSZP és az LMP például június 29. és szeptember 26. között 5,2 forintot költött saját Facebook-oldalának posztjait hirdetve, miközben Karácsony Gergely oldalán majdnem 95 millió forintért jelentek meg hirdetések.
A DK is hasonló elven tevékenykedett: Dobrev Klára oldala az elmúlt három hónapban több mint 33 millió forintért hirdetett posztokat, míg a Demokratikus Koalíció oldala 7,8 millió forintot költött erre a célra.
Márki-Zay Péter esete némileg rendhagyó, ugyanis személye nehezen választható le köré szervezett Mindenki Magyarországért Mozgalomról, így érdemes egyben látni azt, hogy bár Márki-Zay Péter hivatalos Facebook-oldaláre kevesebb mint 300 ezer forintot költött, az MMM-nek 6 milliós hirdetései voltak az időszakban.
Eközben a Fidesz szeptember 23. és 29. között a kormányzó párt 41 millió forintért hirdette a Gyurcsány Show-s ellenkampányát. A kormány hivatalos Facebook-oldala pedig pedig az elmúlt három hónapban 25,2 millió forintért vásárolt hirdetéseket.
A cikk kiemeli, hogy már most - és majd a 2021-22-es kampányban is - nagyon kell figyelni a magukat pártfüggetlenként eladó furcsa vélemnyvezér-képződményekre, amelyeket jobb híján "politikai influenszerként" neveznek meg. Ilyenekként említhetjük a Megafont vagy a Budapest Beszél oldalt.
A Megafon Központ például az elmúlt három hónapban összesen hat Facebook-oldal hirdetéseit fizette, közülük Rákay Philip és Deák Dániel oldalára költötték a legtöbbet, 18,2 és 16,9 millió forintot. Továbbá Déri Stefi és a Megafont irányító, a kormányzat által gründolt Alapjogokért Központot irányító Kovács István hirdetéseire is összesen 51,4 millió forintot költött a Megafon.
Az ellenzéki hirdetők közt a legnagyobb az EzaLényeg nevű híroldal Facebook-oldala, amely 19,6 millió forintért hirdetett június vége óta.
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!