Háromszor annyit költött Facebook-hirdetésekre Karácsony, mint Dobrev

  • narancs.hu
  • 2021. október 5.

Belpol

Mindeközben a kormányhoz közeli hangadóknál is pörögtek a milliók.

Az előválasztási kampányban is nagy szerepet kapott és kap a közösségi média, ezért a 444.hu megnézte, hogy melyik jelölt, miként használta és mennyit költött a rendelkezésre álló platformokon.

A Facebook hirdetési összegzése alapján jól lekövethető, hogy mennyit költ egy-egy párt, illetve egyéb politikai szervezet a közösségi médiában.

Az előválasztáson részt vevők számaiból azonban az is kiderült: valószínűleg nem az számított elsősorban,  ki mennyit költött. Ugyanis Karácsony Gergely háromszor annyiért hirdetett ezen a felületen, mint Dobrev Klára, Márki-Zay Péter pedig mindkettőjükhöz képest elenyésző költekezéssel futott be harmadiknak.  

Az előválasztás alatt azonban nemcsak a résztvevők, hanem a kormánypárt (és a hozzá közeli mindenféle szervezetek) is nagyobb sebességre kapcsolt a közösségi médiában: gyakorlatilag öntötték a pénzt a Facebookba.

Az adatokból kiderül: a pártok elsősorban nem önmagukra mint szervezetre, hanem az egyéni Facebook-oldalakra költöttek. A karácsony Gergelyt támogató három párt, a Párbeszéd, az MSZP és az LMP például június 29. és szeptember 26. között 5,2 forintot költött saját Facebook-oldalának posztjait hirdetve, miközben Karácsony Gergely oldalán majdnem 95 millió forintért jelentek meg hirdetések.

A DK is hasonló elven tevékenykedett: Dobrev Klára oldala az elmúlt három hónapban több mint 33 millió forintért hirdetett posztokat, míg a Demokratikus Koalíció oldala 7,8 millió forintot költött erre a célra.

Márki-Zay Péter esete némileg rendhagyó, ugyanis személye nehezen választható le köré szervezett Mindenki Magyarországért Mozgalomról, így érdemes egyben látni azt, hogy bár Márki-Zay Péter hivatalos Facebook-oldaláre kevesebb mint 300 ezer forintot költött, az MMM-nek 6 milliós hirdetései voltak az időszakban.

Eközben a Fidesz szeptember 23. és 29. között a kormányzó párt 41 millió forintért hirdette a Gyurcsány Show-s ellenkampányát. A kormány hivatalos Facebook-oldala pedig pedig az elmúlt három hónapban 25,2 millió forintért vásárolt hirdetéseket.

A cikk kiemeli, hogy már most - és majd a 2021-22-es kampányban is - nagyon kell figyelni a magukat pártfüggetlenként eladó furcsa vélemnyvezér-képződményekre, amelyeket jobb híján "politikai influenszerként" neveznek meg. Ilyenekként említhetjük a Megafont vagy a Budapest Beszél oldalt.

A Megafon Központ például az elmúlt három hónapban összesen hat Facebook-oldal hirdetéseit fizette, közülük Rákay Philip és Deák Dániel oldalára költötték a legtöbbet, 18,2 és 16,9 millió forintot. Továbbá Déri Stefi és a Megafont irányító, a kormányzat által gründolt Alapjogokért Központot irányító Kovács István hirdetéseire is összesen 51,4 millió forintot költött a Megafon.

Az ellenzéki hirdetők közt a legnagyobb az EzaLényeg nevű híroldal Facebook-oldala, amely 19,6 millió forintért hirdetett június vége óta.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.