Ideológiai terror? Manipulációs eszköz? Vita a politikai korrektségről

  • narancs.hu
  • 2021. január 7.

Belpol

Vannak, akik „új szótárként”, és vannak, akik „manipulációs eszközként” tekintenek a politikai korrektségre. Pedig civilizációs önkorlátozásról van szó, melynek lényege az agresszió kiszűrése. 

2020. november 10-én az Angol Labdarúgó Szövetség (FA) elnöke, Greg Clarke lemondott posztjáról, ugyanis a fekete focistákra a „coloured footballers” kifejezést használta, ami tükörfordításban „színes focistákat” jelent. December 9-én félbeszakadt a Paris St. Germain-Basaksehir Bajnokok Ligája labdarúgó mérkőzés, miután a negyedik játékvezető, Sebastian Coltescu az egyik játékost, Pierre Webót „negrunak” nevezte, ami románul „feketét” jelent. A játékosok levonultak a pályáról a kijelentés ellen tiltakozva. Aztán az év utolsó napján jelent meg a hír, hogy három mérkőzésre eltiltották és 100 ezer fontra büntették Edison Cavanit, a Manchester United uruguayi csatárát, amiért egy bajnoki győzelem után az Instagramon azt válaszolta egyik barátjának, hogy „thanks negrito”. Mindhárom esetben nehéz eldöndeni, a kulturális és nyelvi különbözőségek miatt valóban rasszista kijelentések hangzottak-e el, illetve e megnyilvánulások, esetek hogyan viszonyulnak a politikai korrektséghez.

Ezzel a három, a fociból vett példával vezette fel az Eötvös Csoport szerdai esti Politikai korrektség: ideológiai terror vagy civilizációs vívmány? című online kerekasztal-beszélgetését Tóth István György moderátor. Az eseményen Barát Erzsébet nyelvész, valamint Pál Gábor politológus beszélgetett a témáról.

Terror vagy vívmány?

Pál Gábor szerint a politikai korrektség  (pc) egy sajátosan amerikai jelenség, az elmúlt 200-250 év tendenciáinak az eredménye, hiszen egy olyan országról van szó, ami gyarmasító, rabszolgatartó múlttal rendelkezik, származásilag, vallásilag nagyon sokszínű, illetve alulról szervezedő. A pc azt jelenti, hogy ne alkalmazzunk kirekesztő, sértő, megalázó, uszító, megfélemlítő beszédet, ne címkézzük a másikat, ne általánosítsunk. A mögötte meghúzódó morális elv lényege a bántástól, megalázástól való tartózkodás, a politikaié pedig a hátrányos megkülönböztetés-, elnyomás-, és erőszakmentes közéleti viszonyok megteremtése. Kiemelt jelentősége van nálunk a rasszizmus és a szexizmus kerülésének, ugyanakkor a szegényekről, idősekről, fogyatékkal élőkről való beszéd nem jelenik meg a polkorretség problémái között Magyarországon. 

A poltilógus szerint a nyelv nemcsak leírja, hanem konstruálja a valóságot, a csoportokról való beszéd alkotja az identitásukat, ezért törekedni kell az óvatos, semleges megnevezések használatára. Akik alulbecsülik a pc-t, azok úgy tekintenek rá, mint egy „új szótárra”. Akik pedig túlbecsülik, úgy kezelik, mintha egy pártstratégia alapján kialakult „manipulációs eszköz” lenne.

Akkor lehet „ideológiai terrorként” felfogni, ha a túlzásokra, szélsőséges megnyilvánulásokra redukálva értelmezzük.

„Civilizációs vívmány”, mert ha el tudjuk fogadni, hogy a fizikai erőszak már nem megengedett, akkor a verbálisnak sem szabad annak lennie. 

Barát Erzsébet szerint a politikai korrektségről szóló viták 2010 után erősödtek fel Magyarországon; megpróbálták lejáratni, „nyugati jelenségnek” bélyegezték meg, ami nem tartozik a magyarnak gondoltak körébe. Erre ráerősített

Donald Trump leköszönő amerikai elnök 2016-os megjelenése, aki a fake news minősítéssel dobálózott,

ha egy hír, információ számára nemtetsző volt. Pedig a nyelvész szerint a nyelvhasználat nem következmények nélküli, mert valóságalakító szerepe van. A pc-viták intenziátásából arra lehet következtetni, hogy önmagában a szavak jelentése már a politikai küzdelmek tétje lett; a jobboldalon a gyűlöletbeszéd normalizálódását akadályozza meg a polkorrektség. Pedig szavai szerint úgy is lehetünk kirekesztőek, ha nem használunk stigmatizáló jelentéseket; ezt példázza az african-american (afro-amerikai) jelző, ami kijelöli a további etinikai alapon kategorizált csoportokat (például asian-american – ázsiai-amerikai), miközben az „európai-amerikaiak” nem neveződnek meg, tehát ők elsőbbséget élveznek. Ezzel elismerést nyer a fehér kivetelezettség. 

Nem problémamentes

Az online konferencia során a két előadó kérdésekre is válaszolt. 

  • Pál Gábor szerint korábban a fiatalokat érte a koruk miatt megkülönböztetés („taknyos”, „zöldfülü”, „tejfeles szájú”), de a közösségi média korában már „fiatalságkultusz” van. Viszont az idősebbeket éri diszkrimáció; „nyuggerezik” őket, és egyesek szerint nem kellene beleszólniuk a politikába. 
  • A pc civilizációs önkorlátozás, a sarokköve, hogy vegyük észre az agressziót. 
  • Barát Erzsébet szerint valamelyest könnyebb úgy tenni, mintha nem lehetne másképpen beszélni. Viszont a pc-vel azt lehet elérni, hogy az emberek választhatnak a megfogalmazások közül. Hogy a lekezelt személynek nem kell magyarázkodnia, hogy miért sértő rá nézve ez vagy az a kifejezés. 
  • A politológus szerint a nyelv viszonyokat, hatalmi pozíciókat jelez. Nem mindenkinek van lehetősége arra, hogy megszólaljon, ezért azoknak, akik tudnak ezzel élni, önkontrollt kell gyakorolniuk. Konzenszus  kell, hogy nem mondhatnak reflektálatlanul mindent, mivel például a megfélemlítő beszéd sérti a másik szólásszabadságát, mert nem mer majd megnyilvánulni.
  • A nyelvhasználat elsajátítása nem problémamentes, idő, energia kell hozzá. 
  • A nyelvész szerint a véleménynyilvánítás szabadsága nem szinonímája a beszólásnak. A véleményhez érvek felsorakoztatása kell, ha valaki ezt nem teszi meg, az csak „odaüt metafórikusan”. 
  • Ha egy csoport képviselőjének az az elvárása, hogy valahogyan az általa választott módon szólítsák, de ezt valaki nem hajlandó vele megtenni, akkor az puszta erőfitogtatás. Nem véleménycsere, és ebben a szóháborúban az nyer, akinek több kulturális tőkéje van. 

 

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.