Ideológiai terror? Manipulációs eszköz? Vita a politikai korrektségről

  • narancs.hu
  • 2021. január 7.

Belpol

Vannak, akik „új szótárként”, és vannak, akik „manipulációs eszközként” tekintenek a politikai korrektségre. Pedig civilizációs önkorlátozásról van szó, melynek lényege az agresszió kiszűrése. 

2020. november 10-én az Angol Labdarúgó Szövetség (FA) elnöke, Greg Clarke lemondott posztjáról, ugyanis a fekete focistákra a „coloured footballers” kifejezést használta, ami tükörfordításban „színes focistákat” jelent. December 9-én félbeszakadt a Paris St. Germain-Basaksehir Bajnokok Ligája labdarúgó mérkőzés, miután a negyedik játékvezető, Sebastian Coltescu az egyik játékost, Pierre Webót „negrunak” nevezte, ami románul „feketét” jelent. A játékosok levonultak a pályáról a kijelentés ellen tiltakozva. Aztán az év utolsó napján jelent meg a hír, hogy három mérkőzésre eltiltották és 100 ezer fontra büntették Edison Cavanit, a Manchester United uruguayi csatárát, amiért egy bajnoki győzelem után az Instagramon azt válaszolta egyik barátjának, hogy „thanks negrito”. Mindhárom esetben nehéz eldöndeni, a kulturális és nyelvi különbözőségek miatt valóban rasszista kijelentések hangzottak-e el, illetve e megnyilvánulások, esetek hogyan viszonyulnak a politikai korrektséghez.

Ezzel a három, a fociból vett példával vezette fel az Eötvös Csoport szerdai esti Politikai korrektség: ideológiai terror vagy civilizációs vívmány? című online kerekasztal-beszélgetését Tóth István György moderátor. Az eseményen Barát Erzsébet nyelvész, valamint Pál Gábor politológus beszélgetett a témáról.

Terror vagy vívmány?

Pál Gábor szerint a politikai korrektség  (pc) egy sajátosan amerikai jelenség, az elmúlt 200-250 év tendenciáinak az eredménye, hiszen egy olyan országról van szó, ami gyarmasító, rabszolgatartó múlttal rendelkezik, származásilag, vallásilag nagyon sokszínű, illetve alulról szervezedő. A pc azt jelenti, hogy ne alkalmazzunk kirekesztő, sértő, megalázó, uszító, megfélemlítő beszédet, ne címkézzük a másikat, ne általánosítsunk. A mögötte meghúzódó morális elv lényege a bántástól, megalázástól való tartózkodás, a politikaié pedig a hátrányos megkülönböztetés-, elnyomás-, és erőszakmentes közéleti viszonyok megteremtése. Kiemelt jelentősége van nálunk a rasszizmus és a szexizmus kerülésének, ugyanakkor a szegényekről, idősekről, fogyatékkal élőkről való beszéd nem jelenik meg a polkorretség problémái között Magyarországon. 

A poltilógus szerint a nyelv nemcsak leírja, hanem konstruálja a valóságot, a csoportokról való beszéd alkotja az identitásukat, ezért törekedni kell az óvatos, semleges megnevezések használatára. Akik alulbecsülik a pc-t, azok úgy tekintenek rá, mint egy „új szótárra”. Akik pedig túlbecsülik, úgy kezelik, mintha egy pártstratégia alapján kialakult „manipulációs eszköz” lenne.

Akkor lehet „ideológiai terrorként” felfogni, ha a túlzásokra, szélsőséges megnyilvánulásokra redukálva értelmezzük.

„Civilizációs vívmány”, mert ha el tudjuk fogadni, hogy a fizikai erőszak már nem megengedett, akkor a verbálisnak sem szabad annak lennie. 

Barát Erzsébet szerint a politikai korrektségről szóló viták 2010 után erősödtek fel Magyarországon; megpróbálták lejáratni, „nyugati jelenségnek” bélyegezték meg, ami nem tartozik a magyarnak gondoltak körébe. Erre ráerősített

Donald Trump leköszönő amerikai elnök 2016-os megjelenése, aki a fake news minősítéssel dobálózott,

ha egy hír, információ számára nemtetsző volt. Pedig a nyelvész szerint a nyelvhasználat nem következmények nélküli, mert valóságalakító szerepe van. A pc-viták intenziátásából arra lehet következtetni, hogy önmagában a szavak jelentése már a politikai küzdelmek tétje lett; a jobboldalon a gyűlöletbeszéd normalizálódását akadályozza meg a polkorrektség. Pedig szavai szerint úgy is lehetünk kirekesztőek, ha nem használunk stigmatizáló jelentéseket; ezt példázza az african-american (afro-amerikai) jelző, ami kijelöli a további etinikai alapon kategorizált csoportokat (például asian-american – ázsiai-amerikai), miközben az „európai-amerikaiak” nem neveződnek meg, tehát ők elsőbbséget élveznek. Ezzel elismerést nyer a fehér kivetelezettség. 

Nem problémamentes

Az online konferencia során a két előadó kérdésekre is válaszolt. 

  • Pál Gábor szerint korábban a fiatalokat érte a koruk miatt megkülönböztetés („taknyos”, „zöldfülü”, „tejfeles szájú”), de a közösségi média korában már „fiatalságkultusz” van. Viszont az idősebbeket éri diszkrimáció; „nyuggerezik” őket, és egyesek szerint nem kellene beleszólniuk a politikába. 
  • A pc civilizációs önkorlátozás, a sarokköve, hogy vegyük észre az agressziót. 
  • Barát Erzsébet szerint valamelyest könnyebb úgy tenni, mintha nem lehetne másképpen beszélni. Viszont a pc-vel azt lehet elérni, hogy az emberek választhatnak a megfogalmazások közül. Hogy a lekezelt személynek nem kell magyarázkodnia, hogy miért sértő rá nézve ez vagy az a kifejezés. 
  • A politológus szerint a nyelv viszonyokat, hatalmi pozíciókat jelez. Nem mindenkinek van lehetősége arra, hogy megszólaljon, ezért azoknak, akik tudnak ezzel élni, önkontrollt kell gyakorolniuk. Konzenszus  kell, hogy nem mondhatnak reflektálatlanul mindent, mivel például a megfélemlítő beszéd sérti a másik szólásszabadságát, mert nem mer majd megnyilvánulni.
  • A nyelvhasználat elsajátítása nem problémamentes, idő, energia kell hozzá. 
  • A nyelvész szerint a véleménynyilvánítás szabadsága nem szinonímája a beszólásnak. A véleményhez érvek felsorakoztatása kell, ha valaki ezt nem teszi meg, az csak „odaüt metafórikusan”. 
  • Ha egy csoport képviselőjének az az elvárása, hogy valahogyan az általa választott módon szólítsák, de ezt valaki nem hajlandó vele megtenni, akkor az puszta erőfitogtatás. Nem véleménycsere, és ebben a szóháborúban az nyer, akinek több kulturális tőkéje van. 

 

Figyelmébe ajánljuk

Betiltás, uszítás, hergelés: tényleg csak ez maradt nekik

A gőgösség által csapdába lavírozta magát Orbán, a készséges rendőrség pedig nyilván félelemből eddig végrehajtott minden utasítást a nem-Pride Pride betiltásával. Ha szombaton a jelenlegi állás szerint indulnak el vélhetően tömegek a belvárosban, a csapda ajtaja összecsapódik. Mindeközben pedig egyre többen néznek bele reggelente a tükörbe azzal a félelemmel, hogy: „Mit fogok csinálni egy év múlva?” Mert noha – ismételten hangsúlyoznunk kell – még korántsem szabad végeredményt hirdetni, a legújabb adatok azért megerősítik legalább a lejtmenet érzetét.

„Mi nem ítélkezünk, aki úgy érzi, hogy segít neki ez az ételadomány és rászánja az időt, annak adunk”

2014 óta kéthetente száz-százötven embernek ad főtt ételt és tartós élelmiszert Makón a Heti Betevő, a kezdeményezést önkéntesek mellett pékségek, éttermek, vállalkozók éltetik. Az ételosztásra érkezők főleg idős és rossz körülmények között élő emberek, de az önkéntesek mindenkinek adnak, aki úgy érzi, segít neki az ételadomány. 

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!