Karácsony: A fővárosi önkormányzat nem fog bezárni semmit

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 29.

Belpol

„Túléljük, ha beledöglünk is" – fogalmazott a főpolgármester.

A fővárosi önkormányzat nem fog bezárni semmit – jelentette ki Karácsony Gergely a Telex tudósítása szerint a Magyar Önkormányzatok Szövetségének (MÖSZ) csütörtöki konferenciáján Gödöllőn. A főpolgármester szerint, bár az elmúlt hetekben sorra döntöttek arról az önkormányzatok, hogy sportcsarnokokat, kulturális intézményeket zárnak be, Budapestnek nincs sok mozgástere, amikor arról kell döntenie, hogyan spóroljon meg energiát. A fővárosban a BKV messze a legnagyobb felhasználó, de Karácsony szerint nem állíthatják le a metrót, a villamosokat, mint ahogy Fővárosi Vízművek működését is biztosítaniuk kell. Karácsony kiemelte, az utolsó dolog, amit le lehet kapcsolni szerinte egy városban, a közvilágítás. A díszvilágítást le lehet kapcsolni, kulturális intézményeket be lehet zárni, de az Budapestnél nem jelent akkora megtakarítást, mint például Szolnokon.

A főpolgármester az állmai szerepvállalással kapcsolatban úgy fogalmazott:

„Két okból nem bízok az állami mentőövben: nincs ilyen politikai szándék, nincs ilyen pénz.”

Mint megjegyezte, a magyar állam is nagyon nagy bajban van , lassan a fizetésképtelenség határán áll, így nem tud segíteni az önkormányzatoknak.

Karácsony a konferencián kiemelte, ebből a válságból egyedül a partnerség jelenthet kiutat, éppen ezért meg kell egyeznie a kormánynak az Európai Unióval, hogy kifizessék a Magyarországnak szánt forrásokat. A főpolgármester egyébként pár hete Brüsszelben járt, és az ottani beszélgetései alapján arra számít, hogy a kormánynak sikerül megállapodást kötnie a bizottsággal, és ez szerinte nagyon jó hír az önkormányzatoknak. Hozzátette: legalább ilyen fontos, hogy a kormány partnerségre törekedjen az önkormányzatokkal is

A főpolgármester előadásában arról is beszélt, szerinte a krízis még jól is jöhet, hogy felismerjük, mennyi lehetőség van a megújuló energiában, a körforgásos gazdálkodásban. A fővárosban már döntöttek arról, hogy a fővárosi közszolgáltatásokat 2030-ra teljes mértékben az általuk termelt energiákból működtesség. Azt szeretnék, hogy 2030-ra soha ne legyen olyan energiakrízis, ami a budapesti közszolgáltatások működtetését veszélyezteti.

Azt azonban, hogy addig hogyan jutnak el az önkormányzatok, Karácsony sem tudja. „Őszinte szeretnék lenni önökkel: nem tudom, 2023-at hogyan éljük túl” – fogalmazott a főpolgármester. Szerinte, ha a 2023-at túléli az önkormányzati rendszer, akkor bármit kibír, és megerősödve fordulhatnak rá a 2024-es önkormányzati választásokra. Zárásként hozzátette: „Túléljük, ha beledöglünk is.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.