Karácsony Gergely és Gulyás Gergely aláírta a megállapodást a fővárosi színházakról

  • narancs.hu
  • 2020. április 6.

Belpol

A feltételeket közös közleményben rögzítették.

Megállapodást írt alá Karácsony Gergely főpolgármester és Gulyás Gergely miniszter a fővárosi színházak támogatásáról és működési feltételeiről hétfőn. Minderről közös közleményt is kiadtak, melyben azt is rögzítik, a megállapodás 2024. december 31-ig szól.

A megállapodás értelmében 2020-tól kezdve a főváros egyedül, kormányzati támogatás nélkül finanszírozza:

  • a Katona József Színház;
  • a Radnóti Színház;
  • az Örkény István Színház
  • és TRAFÓ működését, valamint e színházak vezetőinek kinevezéséről a Fővárosi Közgyűlés önállóan dönt.

A megállapodásban arra is kitérnek, hogy a „színházak művészeti szabadságának korlátozására alkalmas magatartás tanúsításától tartózkodnak, így nem adnak sem utasítást, sem nem gyakorolnak egyéb módon nyomást a színházak ügyvezetőire vagy más munkavállalóira a művészeti szabadság körébe tartozó” kérdésekben.

Ezen kívül:

  • A József Attila, a Madách, az Új Színház, a Vígszínház, a Bábszínház és a Kolibri színházak megmaradnak fővárosi fenntartású színházaknak, de működésüket egyedül a kormány biztosítja.
  • A kormány vállalja, hogy 2024 év végéig kizárólag a főpolgármester egyetértésével nevez ki vezetőt a Vígszínház élére (Karácsony Gergely néhány héttel ezelőtt  Rudolf Pétert nevezte ki erre a pozícióra bő másfél évre). Míg a főváros elfogadja, hogy a Thália Színház, az Operettszínházhoz hasonlóan állami tulajdonú és fenntartású színház lesz, úgy, hogy a Thália épületét és a színházat működtető gazdasági társaságot a kormány külön szerződésben megvásárolja Budapesttől.
  • A szabadtéri színházak tekintetében a megállapodás megerősíti, hogy a Margitszigeti Szabadtéri Színház önálló színház lesz, működését a kormány biztosítja, vezetőjét az emberi erőforrások minisztere nevezi ki. (Karácsony Gergely azon ötletére, hogy válasszák szét a Városmajori és a Margitszigeti Szabdtéri Színpadot Bán Theodóra korábban azt mondta, bár érti, hogy Karácsony kompromisszumos megoldásra törekedett, de szerinte az a javaslat , hogy az általa vezetett Szabad-Tér-Színház működtetését úgy választanák ketté, hogy nagyobb, margitszigeti színpadot ő, míg a városmajori színpadot a DK által támogatott Benkő Nóra igazgatná, nem tudja elfogadni. De amennyiben a két színpad cégszerűen is kettéválna, akkor vállalná a Margitszigeti Szabadtéri Színpad vezetését.)
  • A budapesti független színházak állami támogatását egy külön kuratórium osztja el, amelynek tagjait a miniszter a főpolgármester egyetértésével nevezi ki és a miniszter vállalja, hogy a kuratórium szakmai ajánlásaitól a támogatások odaítélése során nem tér el.
  • A megállapodás alapján a kormány olyan társulatok jelentős finanszírozását is vállalja, amelyek nem állami fenntartásban működnek. Ezek működésével kapcsolatban a kormányt semmilyen jogosítvány nem illeti meg.
  • Így jelentősen megnő a Budapesti Fesztiválzenekar állami támogatása: idén 1,65 milliárd forint, 2021-től 2024-ig évente 2 milliárd forint összegben támogatja az állam a zenekart, míg az önkormányzat évente 240 millió forint támogatást nyújt Fischer Iván társulatának. A budapesti Centrál Színház idén 250 millió forint támogatást kap a kormánytól, és a miniszter törekszik arra, hogy e támogatás a következő években is hasonló nagyságrendű legyen.
  • A megállapodásban az is szerepel, hogy azt súlyos szerződésszegés esetén bármelyik fél felmondhatja.

Közel kétmilliárdos terhet ró Karácsonyékra a fideszes kultúrkampf kivédése

Ennyibe kerül a Katona, az Örkény, a Radnóti és a Trafó "művészeti szabadságának megmentése". Plusz ehhez jön majd még a Szabad Tér Színház dotálása, ha majd eldől, ki és milyen formában vezeti az intézményt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.