Közel kétmilliárdos terhet ró Karácsonyékra a fideszes kultúrkampf kivédése

Színház

Ennyibe kerül a Katona, az Örkény, a Radnóti és a Trafó "művészeti szabadságának megmentése". Plusz ehhez jön majd még a Szabad Tér Színház dotálása, ha majd eldől, ki és milyen formában vezeti az intézményt.

A Katona, az Örkény, a Radnóti és a Trafó „művészi szabadságukban veszélyeztetett budapesti színházak” – derült ki pár hete a főpolgármester bejelentéséből, ami természetesen a kormány által kidolgozott és a parlamentben a Fidesz által megszavazott, az állami támogatásért cserébe a humánminiszternek többletjogokat biztosító törvényre utalt.

Karácsony Gergely nem sokkal később a fővárosi közgyűlés elé terjesztette e színházak "megmentéséről" szóló előterjesztését, amit az ellenzéki pártok képviselői február végén el is fogadtak a testületben. Így ezek a színházak kizárólag önkormányzati finanszírozásúakká válnak, azaz Budapest magára vállalta a pénzügyi fenntartásukat.

A színházi szakma által élesen bírált törvény indoklásában nevek említése nélkül, de jelezve van a Katonában kirobbant, Gothár Péter rendező nevéhez kötődő zaklatási ügy – amiért a kormánypárti média a jelenlegi igazgatót, Máté Gábort teszi felelőssé –, így már a jogszabály elfogadásakor világos volt, hogy a kormány bele akar piszkálni néhány fővárosi intézmény működésébe. És pont a Katona József Színháznál rövidesen igazgatóválasztás lesz. Tehát a fővárosi közgyűlés elébe ment az ügynek a finanszírozás átalakításával – jelentős terhet véve ezzel magára.

false

 

Fotó: MTI

A szóban forgó intézmények finanszírozásának legnagyobb részét eddig az állami támogatás jelentette működési támogatás, valamint a megszüntetett tao helyett kiutalt fix összegű többlettámogatás formájában.

Információink szerint a főváros azt ígérte az intézményeknek, hogy idén a 2019-es össztámogatás lesz a bázis, vagyis az előző évi büdzsét kapják majd meg hiánytalanul. Azaz nemcsak az önkormányzati részt és az eddigi állami működési támogatást, hanem a tao-t helyettesítő támogatást is rendelkezésükre bocsátja majd Budapest. Úgy tudjuk, a részletekről egyelőre még folynak a tárgyalások. Erre a pénzre szükségük is van, mert épp a Katona jelezte múlt héten a Facebookon, hogy bajban vannak. „A produkciók költségvetését csökkentenünk kellett, ezért igazgatói utasításra a rendezők és alkotótársaik a díszletekhez és jelmezekhez csak korábbi előadásainkhoz gyártott, vagy a raktáron fellelhető díszletelemeket illetve anyagokat használhatták" – közölte az intézmény, amit nehéz másképp értelmezni, mint a fővárosnak szánt jajkiáltás.

false

Kérdés persze, hogy meddig ér az önkormányzat takarója, azaz van-e annyi pénze, hogy megvédje legalább ezt a négy intézményt a Fidesz-kormány kultúrharcos nyomulásától? Ehhez érdemes megnézni, hogyan állt össze 2019-ben a Katona, az Örkény, a Radnóti és a Trafó költségvetése (a zárójeles számok az év közbeni, projektalapú támogatások, a színházak nem részletezték adatkérésünk nyomán, hogy pontosan mire kapták – a szerk.).

A Katona József Színház

  • 383 800 000 (központi) állami támogatásban,
  • 320 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 183 000 000 önkormányzati támogatásban részesült.

A színház büdzséje pedig 1 200 000 000 Ft volt.

Az Örkény Színház

  • 261 900 000 (központi) állami támogatásban,
  • 215 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 187 000 000 (+ 12 500 000) önkormányzati támogatásban részesült.

A színház büdzséje pedig 956 721 000 Ft volt.

A Radnóti Színház

  • 234 900 000 (központi) állami támogatásban,
  • 110 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 150 000 000 (+ 19 000 000 + 15 800 000) önkormányzati támogatásban részesült.

A színház büdzséje pedig 593 145 531 Ft volt.

A Trafó

  • 236 900 000 (központi) állami támogatásban,
  • 59 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 101 000 000 (+ 17 000 000) önkormányzati támogatásban részesült.

Az intézmény tavalyi büdzséjéről nincs adat, a színház nem küldte még meg a Narancs.hu-nak a kért információt. (Ha megkapjuk, frissítjük cikkünket.)

Eszerint a négy intézmény önkormányzati támogatása 685,3 millió, míg az állami támogatás 1,821 milliárd volt. Vagyis a fővárosnak mélyen a zsebébe kell nyúlnia és elő kell teremtenie közel 2 milliárd forintot pluszban, ami kiesik a színházak költségvetéséből azáltal, hogy a "művészeti szabadság" megőrzése érdekében lemondanak a kormánytól jövő pénzről. Összességében tehát 2,506 milliárdot kell Budapestnek folyósítania a négy intézménynek.

false

További plusz költséget fog jelenteni a Szabad Tér Színház 2019-es támogatásainak biztosítása, amelyet a főváros tervei szerint szintén kizárólagos finanszírozásba vesznek. Ám egyelőre nem tudni, a főváros és a kormány egyezségre jut-e, elfogadják-e a kompromisszumos megoldást, azaz  jogilag is két részre választják-e a Városmajori Szabadtéri Színpadot és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot. Nem világos, mekkora összegű támogatást igényel majd ez a lépés a Fővárosi Önkormányzattól.

Gy. Németh Erzsébet DK-s kulturális főpolgármester-helyettes korábban úgy nyilatkozott, hogy a főváros elkötelezett minden egyes színház esetében a kiszámítható és rendezett pénzügyi háttér megteremtésében. Csak győzzék a főváros költségvetéséből előteremteni az összeget.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."