Közel kétmilliárdos terhet ró Karácsonyékra a fideszes kultúrkampf kivédése

Színház

Ennyibe kerül a Katona, az Örkény, a Radnóti és a Trafó "művészeti szabadságának megmentése". Plusz ehhez jön majd még a Szabad Tér Színház dotálása, ha majd eldől, ki és milyen formában vezeti az intézményt.

A Katona, az Örkény, a Radnóti és a Trafó „művészi szabadságukban veszélyeztetett budapesti színházak” – derült ki pár hete a főpolgármester bejelentéséből, ami természetesen a kormány által kidolgozott és a parlamentben a Fidesz által megszavazott, az állami támogatásért cserébe a humánminiszternek többletjogokat biztosító törvényre utalt.

Karácsony Gergely nem sokkal később a fővárosi közgyűlés elé terjesztette e színházak "megmentéséről" szóló előterjesztését, amit az ellenzéki pártok képviselői február végén el is fogadtak a testületben. Így ezek a színházak kizárólag önkormányzati finanszírozásúakká válnak, azaz Budapest magára vállalta a pénzügyi fenntartásukat.

A színházi szakma által élesen bírált törvény indoklásában nevek említése nélkül, de jelezve van a Katonában kirobbant, Gothár Péter rendező nevéhez kötődő zaklatási ügy – amiért a kormánypárti média a jelenlegi igazgatót, Máté Gábort teszi felelőssé –, így már a jogszabály elfogadásakor világos volt, hogy a kormány bele akar piszkálni néhány fővárosi intézmény működésébe. És pont a Katona József Színháznál rövidesen igazgatóválasztás lesz. Tehát a fővárosi közgyűlés elébe ment az ügynek a finanszírozás átalakításával – jelentős terhet véve ezzel magára.

false

 

Fotó: MTI

A szóban forgó intézmények finanszírozásának legnagyobb részét eddig az állami támogatás jelentette működési támogatás, valamint a megszüntetett tao helyett kiutalt fix összegű többlettámogatás formájában.

Információink szerint a főváros azt ígérte az intézményeknek, hogy idén a 2019-es össztámogatás lesz a bázis, vagyis az előző évi büdzsét kapják majd meg hiánytalanul. Azaz nemcsak az önkormányzati részt és az eddigi állami működési támogatást, hanem a tao-t helyettesítő támogatást is rendelkezésükre bocsátja majd Budapest. Úgy tudjuk, a részletekről egyelőre még folynak a tárgyalások. Erre a pénzre szükségük is van, mert épp a Katona jelezte múlt héten a Facebookon, hogy bajban vannak. „A produkciók költségvetését csökkentenünk kellett, ezért igazgatói utasításra a rendezők és alkotótársaik a díszletekhez és jelmezekhez csak korábbi előadásainkhoz gyártott, vagy a raktáron fellelhető díszletelemeket illetve anyagokat használhatták" – közölte az intézmény, amit nehéz másképp értelmezni, mint a fővárosnak szánt jajkiáltás.

false

Kérdés persze, hogy meddig ér az önkormányzat takarója, azaz van-e annyi pénze, hogy megvédje legalább ezt a négy intézményt a Fidesz-kormány kultúrharcos nyomulásától? Ehhez érdemes megnézni, hogyan állt össze 2019-ben a Katona, az Örkény, a Radnóti és a Trafó költségvetése (a zárójeles számok az év közbeni, projektalapú támogatások, a színházak nem részletezték adatkérésünk nyomán, hogy pontosan mire kapták – a szerk.).

A Katona József Színház

  • 383 800 000 (központi) állami támogatásban,
  • 320 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 183 000 000 önkormányzati támogatásban részesült.

A színház büdzséje pedig 1 200 000 000 Ft volt.

Az Örkény Színház

  • 261 900 000 (központi) állami támogatásban,
  • 215 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 187 000 000 (+ 12 500 000) önkormányzati támogatásban részesült.

A színház büdzséje pedig 956 721 000 Ft volt.

A Radnóti Színház

  • 234 900 000 (központi) állami támogatásban,
  • 110 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 150 000 000 (+ 19 000 000 + 15 800 000) önkormányzati támogatásban részesült.

A színház büdzséje pedig 593 145 531 Ft volt.

A Trafó

  • 236 900 000 (központi) állami támogatásban,
  • 59 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 101 000 000 (+ 17 000 000) önkormányzati támogatásban részesült.

Az intézmény tavalyi büdzséjéről nincs adat, a színház nem küldte még meg a Narancs.hu-nak a kért információt. (Ha megkapjuk, frissítjük cikkünket.)

Eszerint a négy intézmény önkormányzati támogatása 685,3 millió, míg az állami támogatás 1,821 milliárd volt. Vagyis a fővárosnak mélyen a zsebébe kell nyúlnia és elő kell teremtenie közel 2 milliárd forintot pluszban, ami kiesik a színházak költségvetéséből azáltal, hogy a "művészeti szabadság" megőrzése érdekében lemondanak a kormánytól jövő pénzről. Összességében tehát 2,506 milliárdot kell Budapestnek folyósítania a négy intézménynek.

false

További plusz költséget fog jelenteni a Szabad Tér Színház 2019-es támogatásainak biztosítása, amelyet a főváros tervei szerint szintén kizárólagos finanszírozásba vesznek. Ám egyelőre nem tudni, a főváros és a kormány egyezségre jut-e, elfogadják-e a kompromisszumos megoldást, azaz  jogilag is két részre választják-e a Városmajori Szabadtéri Színpadot és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot. Nem világos, mekkora összegű támogatást igényel majd ez a lépés a Fővárosi Önkormányzattól.

Gy. Németh Erzsébet DK-s kulturális főpolgármester-helyettes korábban úgy nyilatkozott, hogy a főváros elkötelezett minden egyes színház esetében a kiszámítható és rendezett pénzügyi háttér megteremtésében. Csak győzzék a főváros költségvetéséből előteremteni az összeget.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.