Közel kétmilliárdos terhet ró Karácsonyékra a fideszes kultúrkampf kivédése

Színház

Ennyibe kerül a Katona, az Örkény, a Radnóti és a Trafó "művészeti szabadságának megmentése". Plusz ehhez jön majd még a Szabad Tér Színház dotálása, ha majd eldől, ki és milyen formában vezeti az intézményt.

A Katona, az Örkény, a Radnóti és a Trafó „művészi szabadságukban veszélyeztetett budapesti színházak” – derült ki pár hete a főpolgármester bejelentéséből, ami természetesen a kormány által kidolgozott és a parlamentben a Fidesz által megszavazott, az állami támogatásért cserébe a humánminiszternek többletjogokat biztosító törvényre utalt.

Karácsony Gergely nem sokkal később a fővárosi közgyűlés elé terjesztette e színházak "megmentéséről" szóló előterjesztését, amit az ellenzéki pártok képviselői február végén el is fogadtak a testületben. Így ezek a színházak kizárólag önkormányzati finanszírozásúakká válnak, azaz Budapest magára vállalta a pénzügyi fenntartásukat.

A színházi szakma által élesen bírált törvény indoklásában nevek említése nélkül, de jelezve van a Katonában kirobbant, Gothár Péter rendező nevéhez kötődő zaklatási ügy – amiért a kormánypárti média a jelenlegi igazgatót, Máté Gábort teszi felelőssé –, így már a jogszabály elfogadásakor világos volt, hogy a kormány bele akar piszkálni néhány fővárosi intézmény működésébe. És pont a Katona József Színháznál rövidesen igazgatóválasztás lesz. Tehát a fővárosi közgyűlés elébe ment az ügynek a finanszírozás átalakításával – jelentős terhet véve ezzel magára.

false

 

Fotó: MTI

A szóban forgó intézmények finanszírozásának legnagyobb részét eddig az állami támogatás jelentette működési támogatás, valamint a megszüntetett tao helyett kiutalt fix összegű többlettámogatás formájában.

Információink szerint a főváros azt ígérte az intézményeknek, hogy idén a 2019-es össztámogatás lesz a bázis, vagyis az előző évi büdzsét kapják majd meg hiánytalanul. Azaz nemcsak az önkormányzati részt és az eddigi állami működési támogatást, hanem a tao-t helyettesítő támogatást is rendelkezésükre bocsátja majd Budapest. Úgy tudjuk, a részletekről egyelőre még folynak a tárgyalások. Erre a pénzre szükségük is van, mert épp a Katona jelezte múlt héten a Facebookon, hogy bajban vannak. „A produkciók költségvetését csökkentenünk kellett, ezért igazgatói utasításra a rendezők és alkotótársaik a díszletekhez és jelmezekhez csak korábbi előadásainkhoz gyártott, vagy a raktáron fellelhető díszletelemeket illetve anyagokat használhatták" – közölte az intézmény, amit nehéz másképp értelmezni, mint a fővárosnak szánt jajkiáltás.

false

Kérdés persze, hogy meddig ér az önkormányzat takarója, azaz van-e annyi pénze, hogy megvédje legalább ezt a négy intézményt a Fidesz-kormány kultúrharcos nyomulásától? Ehhez érdemes megnézni, hogyan állt össze 2019-ben a Katona, az Örkény, a Radnóti és a Trafó költségvetése (a zárójeles számok az év közbeni, projektalapú támogatások, a színházak nem részletezték adatkérésünk nyomán, hogy pontosan mire kapták – a szerk.).

A Katona József Színház

  • 383 800 000 (központi) állami támogatásban,
  • 320 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 183 000 000 önkormányzati támogatásban részesült.

A színház büdzséje pedig 1 200 000 000 Ft volt.

Az Örkény Színház

  • 261 900 000 (központi) állami támogatásban,
  • 215 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 187 000 000 (+ 12 500 000) önkormányzati támogatásban részesült.

A színház büdzséje pedig 956 721 000 Ft volt.

A Radnóti Színház

  • 234 900 000 (központi) állami támogatásban,
  • 110 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 150 000 000 (+ 19 000 000 + 15 800 000) önkormányzati támogatásban részesült.

A színház büdzséje pedig 593 145 531 Ft volt.

A Trafó

  • 236 900 000 (központi) állami támogatásban,
  • 59 000 000 tao-támogatás helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásban,
  • 101 000 000 (+ 17 000 000) önkormányzati támogatásban részesült.

Az intézmény tavalyi büdzséjéről nincs adat, a színház nem küldte még meg a Narancs.hu-nak a kért információt. (Ha megkapjuk, frissítjük cikkünket.)

Eszerint a négy intézmény önkormányzati támogatása 685,3 millió, míg az állami támogatás 1,821 milliárd volt. Vagyis a fővárosnak mélyen a zsebébe kell nyúlnia és elő kell teremtenie közel 2 milliárd forintot pluszban, ami kiesik a színházak költségvetéséből azáltal, hogy a "művészeti szabadság" megőrzése érdekében lemondanak a kormánytól jövő pénzről. Összességében tehát 2,506 milliárdot kell Budapestnek folyósítania a négy intézménynek.

false

További plusz költséget fog jelenteni a Szabad Tér Színház 2019-es támogatásainak biztosítása, amelyet a főváros tervei szerint szintén kizárólagos finanszírozásba vesznek. Ám egyelőre nem tudni, a főváros és a kormány egyezségre jut-e, elfogadják-e a kompromisszumos megoldást, azaz  jogilag is két részre választják-e a Városmajori Szabadtéri Színpadot és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadot. Nem világos, mekkora összegű támogatást igényel majd ez a lépés a Fővárosi Önkormányzattól.

Gy. Németh Erzsébet DK-s kulturális főpolgármester-helyettes korábban úgy nyilatkozott, hogy a főváros elkötelezett minden egyes színház esetében a kiszámítható és rendezett pénzügyi háttér megteremtésében. Csak győzzék a főváros költségvetéséből előteremteni az összeget.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.