Ki kellett cserélni az Orbán által átadott várpalotai hídszakaszt

Belpol

A Dömper Kft. várpalotai hídja olyan fokú, úgynevezett lehajlásba kezdett Orbán Viktor 2018-as választási kampánybeli átadása után, hogy másfél év múlva alá kellett állványozni, majd a 170 tonnás hídszakaszt ki kellett cserélni.

Gondjai akadtak két éve az útépítéssel annak a cégnek, amelyik a hazai autópályák 35 évre szóló üzemeltetési koncesszióját szeretné elnyerni az államtól. A Dömper Kft. a Mészáros Lőrinc érdekeltségéhez tartozó Themis Magántőkealap és a Strabag- Colas konzorciumok mellett pályázik a magyarországi autópályák üzemeltetési és építési jogaira, 273 kilométer gyorsforgalmi út bővítésére, 272 kilométer gyorsforgalmi út kiépítésére. A társaság korábban az M6-os autópálya koncessziós üzemeltetésére is pályázott, akkor második helyezést ért el.

A Dömperrel az elmúlt hat évben kezdett el igazán futni a szekér: 6 milliárdról 25 milliárdra növelték árbevételüket. Az egyik tételt a Várpalotánál 28 milliárd forintért épített 9,4 kilométeres elkerülő út jelentette, amelynek átadása 2018 tavaszán országos hírű kampányeseménnyé vált. A szalagátvágást az országgyűlési választások előtt egy hónappal tartották, az utat Orbán Viktor adta át. A kormányfő nagyon büszke volt az új útra; elsőként hajtott át rajta, azt hangsúlyozva, "ez nem egy Patyomkin-átadás, ez tényleg megépült". A Facebook-oldalán büszkélkedő videóban Kontrát Károly belügyi államtitkárral és Talabér Márta fideszes polgármesterrel beszélgetve hajtott át ünnepélyesen.

A fejlesztés részeként megépült kerékpáros- és gyalogoshidat azonban másfél év múlva, 2019 őszén már alá kellett állványozni, az esőzések ugyanis kifogtak a szerkezet minőségén. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) az aládúcolást lapunknak azzal magyarázta, hogy az őszi esőzéseket követően szakembereik vízmegállást tapasztaltak a hídon. Az okokat ki kell vizsgálni, a javítási technológia ezt követően határozható meg, legkésőbb 2020 tavaszán elvégzik a szükséges munkákat – közölte a NIF, amely a Dömpert innovatív megoldásai miatt választotta kivitelezőnek. Az átadáskor a Dömper Kft. fürdött a sikerben, mivel szokatlanul nehéz talajon, bányászattal meglazított felvizes terepen, egy lezárt szemétlerakó felett vezette át az utat. A Dömper projektvezetője elismerőleg szólt arról a sikerről, ahogyan megtalálta a zöld megoldásokat a problémákra, az alábányászott talaj adta kihívásokra.

A NIF által megbízott független mérnökiroda nem volt ennyire elragadtatva: a hídvizsgálati szakvélemény a tervezett és megépült szerkezet kialakítását koncepcionálisan problémásnak minősítette. Azt állapította meg, hogy a hídszerkezet középső keresztmetszete a tervezettől eltérő lehajlásos alakváltozásba kezdett, a lassú ereszkedés miatt a szerkezet felső síkja közel vízszintes lett. Az alakváltozás 2019 végére tovább növekedett, ami a műtárgy élettartama tekintetében kedvezőtlen jövőképet vázolt statikai, állékonysági, esztétikai és vízelvezetési szempontból. A további esetleges állagromlás elkerülése és a visszafordíthatatlan folyamatok előfordulásának teljes kizárása érdekében a gyámolító állványozáson túli beavatkozást írt elő a Dömper számára. 2020 nyarán

a Dömper Kft.-nek saját költségén teljesen le kellett cserélnie a 30 méteres 170 tonna súlyú vasbeton felszerkezet középső nyílását.

A kormány 28 milliárd forintot biztosított a 9,4 kilométer hosszú 2x2 sávos út megépítésére, amit az SDD Konzorciuma, a Dömper Kft. cseh és szlovák érdekeltségű partnereivel, a Subterra-Raab Kft.-vel illetve Pannon-Dobrastrav Kft.-vel végzett el. Az SDD a 2014-ben kezdett beruházás mindkét ütemét elnyerte, a 2016-ban kezdte a második ütem kivitelezését, amelyen a garanciális javítás végezték, hirdetmény nélküli közbeszerzési eljáráson vitték el. A konzorcium utólag kétszereplőssé vált, ugyanis a Pannon-Dobrastavot 2018-ban bekebelezte a Dömper-tulajdonos Horseradish Kft., Abronits Róbert érdekeltsége. Abronits az elmúlt évek alatt annak ellenére tudtott portfolióját bővítve, alagút- és vasútépítő cégeket megvásárolva feltörekedni, hogy a súlyos tartozásai miatt bedőlt, 2014-ben felszámolt Viadom Zrt. egyik fő részvényese volt. A Dömper a Lánchíd és az Váralagút felújítására is pályázott; nevéhez fűződik az egyik legdrágább, 39 milliárd forintos ajánlat.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.