Kik járnak jól és kik veszítenek a magas inflációval?

Belpol

Immár a hivatalos maginflációs adatok szerint is két számjegyű a drágulás Magyarországon, s nem látszik a vége az árak vad emelkedésének. De lehet-e haszna is a magas inflációnak?

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. május 19-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Az első Orbán-kormány utolsó nyarát idéző árdrágulást mutató adatok – ezt hozta nekünk 2022 tavasza. Áprilisban, rácáfolva a legpesszimistább prognózisokra is, hivatalosan 9,5 százalékos volt az éves áremelkedés. A helyzet még annál is súlyosabb, mint ahogy elsőre látszik: 10,3 százalékra emelkedett ugyanis az alkalmi, egyszeri, átmeneti, szezonális hatásoktól, meg a nem piaci, kormányzati beavatkozások következményeitől megtisztított ún. maginfláció is.

A magas infláció világjelenség. A hivatalos kormányzati kommunikáció szerint a szűkebb közép-európai régióban akadnak nálunk rosszabbul teljesítő versenyzők is – csakhogy a viszonylag jobb magyar inflációs mutatók a szokásos, piactorzító kormányzati trükköknek köszönhetők. Ráadásul a Nemzetközi Valutaalap (IMF) áprilisi jelentése szerint az egész évre várható pénzromlás csupán Bulgáriában és a balti államokban haladhatja meg a magyar drágulás mértékét – szomszédaink jobban teljesíthetnek nálunk. Az áprilisi európai inflációs adatok is riasztók: az Eurostat szerint 7,5 százalékos volt a drágulás az euró­övezetben (az Európai Központi Bank által kitűzött célok háromszorosa) – az energiaárak nélkül viszont „csupán” 4,2 százalékos. Az egyik friss adat további romlást mutat: Németországban áprilisban éves bázison 23,8 százalékkal emelkedtek a nagykereskedelmi árak (ez 1962 óta a legrosszabb mutató).

Látszólag egyszerű a rekordméretű drágulás magyarázata is: a koronavírus okozta válság után hirtelen megnövekvő kereslet, amivel a kínálat számos termék esetében nem tudott lépést tartani; az ellátási, termelési láncok többszörös megszakadása; és a tíz év alatt másodszor előforduló (és már tavaly is javában zajló) globális élelmiszerár-robbanás. De hozzátehette a magáét a koronavírus miatt megroppant gazdaságok élénkítésébe öntött temérdek állami ingyenpénz és/vagy alacsony kamatozású hitel is. (Ez érdekes módon csak most okozott gondot, a 2008-as válság utáni pénzkiáramlás nem keletkeztetett inflációt.) S végül említenünk kell Oroszország Ukrajna elleni agresszióját – e háború számos termék piacán okozhat hiányt és drágulást –, valamit az Oroszország elleni szankciókat is.

Itthoni bajainkat súlyosbíthatta, hogy az áremelkedés elleni küzdelem a járvány előtti időszakban sem szerepelt a jegybank preferált céljai között, így – egyebek közt az erős prociklikus gazdaságpolitika miatt – nálunk már akkor is észrevehető mértékű drágulás zajlott, amikor a világ nagy részén éppen temették a pénzromlást. A jelek szerint ennek az inflációnak a letöréséhez már nem elegendő a jegybanki kamatdöntések mértéke (ráadásul ez a régióban máshol sem tudja fékezni a drágulást). És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a folyamatosan romló, gyengülő forint miatt az importtermékek önmagukban is mind többe és többe kerülnek.

Sajt?t?j?koztat? a V?laszd a hazait! kamp?nyr?l

 
Az infláció gyümölcsei
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A költségvetés úgy sír, hogy közben nevet

A 80-as, 90-es évek magyar gazdaságpolitikáján felnőtt elemzők betéve tudják, miként reagál a közepesen ravasz és csak látszólag hanyag fiskális (költségvetési) politika a tervezettnél vagy legalábbis a bevallottnál magasabb inflációra: a magasabb árak – változatlan fogyasztást feltételezve – a bázishoz képest megnövelik a központi büdzsé bevételét. Ez lenne ama bizonyos inflációs adó. Ráadásul ugyanez az infláció részben fokozatosan elértékteleníti a költségvetés transzfereit, rendszeres kifizetéseit – már amennyiben a címzettek számára nem ellentételezik megfelelő módon a forint értékvesztését.

A 90-es évek nyugdíjasai jól ismerték az élményt, miként zabálja fel az amúgy sem túl nagyvonalúan megállapított nyugdíjukat az infláció. Ez azonban a jelenben aligha fog működni, már csak politikai okokból sem: igen nagy létszámú szavazórétegről van szó, amelynek véleménye kulcsfontosságú az Orbán-kormánynak is. Az viszont kétségtelen, hogy a költségvetés élni fog azzal az eszközzel, hogy fokozatosan elértéktelenedő kifizetésekkel enyhítheti az így is hatalmasra duzzadt költségvetési hiány okozta feszültségeket. Persze, kérdés: ha a nyugdíjak értékvesztését kompenzálná is a kormányzat, hogyan járnak mondjuk az oktatásban, az egészségügyben, az igazságügyben vagy a rendvédelemben dolgozók? A most felálló új Orbán-kormány valószínűleg a kevésbé hangos, kevésbé szervezett, esetleg a szavazatvásárlás szempontjából kevésbé fontos csoportokat fogja közvetve-közvetlenül „büntetni” – akár településtípustól, politikai preferenciáktól sem függetlenül. Ahol nem muszáj, ott nem fogják nominálisan növelni a kifizetéseket – legyen szó bérekről vagy egyéb juttatásokról.

Ezekről az elképzelésekről mit sem tudni, hiszen eleve nem hosszú távú tervekbe foglaltakról, hanem évről évre zajló költségvetési alkuk tárgyáról beszélünk. Voltaképpen a most felálló Orbán-kormány számára is határt szab, hogy nem növelheti tovább a költségvetési kifizetéseket, hiszen a végtelenségig nem lehet a hiányt növelni – ezt a fiskális szigort várhatóan a Pénzügyminisztérium fogja képviselni.

Az infláció kezelésénél nem mindegy, hányféle gazdaságpolitikai centrum lesz a közeljövőben. Korántsem biztos, hogy megoldódott a tavaly már hangos nézet­eltérésbe torkolló ellentét Varga Mihály pénzügyminiszter és Matolcsy György jegybankelnök között. A bizonytalanságot növeli, hogy nem lehet tudni, megérkeznek-e a hazánknak elvben járó uniós kifizetések – ezek nélkül a magas infláció okozta jövedelemcsökkenést igen nehéz enyhíteni. Az sem mellékes, hogy a költségvetési hiány és a külső eladósodottság egészen más szinteken állt a 90-es évek végén, amikor utoljára volt igazán magas a pénzromlás üteme – ebből a szempontból határozottan jobb most a helyzet. Igaz, a magasabb infláció növeli a hitelkamatokat, ami drágítja az állam adósságának a finanszírozását is. Csodafegyvernek tehát aligha jó az infláció, még ha időlegesen elfedi is a költségvetés szerkezetében megmutatkozó súlyos aránytalanságokat – a gazdaságpolitika tévelygéseit aligha lehet ily módon kijavítani.

Veszteségek

A magas inflációnak rendre vannak vesztesei. Ők azok, akiknek forintban megállapított és kifizetett bére nem követi időről időre a pénzromlást, akik a pénzüket nem kamatozó vagy elhanyagolható kamatozású forintszámlán tartják. És persze rendre ott találjuk a vesztesek között a mélyszegénységben élőket, a magukat és családjukat nagyon alacsony jövedelemből, a szegénységi küszöbön eltartókat, mivel azon termékek – az élelmiszerek – ára emelkedik a legmeredekebben, amelyek fogyasztásuk nagy részét teszik ki. Ha esetükben nem kompenzálják a magas inflációt akár a családi pótlék vagy más (összegszerűen korábban befagyasztott) szociális transzferek emelésével, ők nagy bajba kerülnek. Az ország északkeleti, illetve délnyugati krízisövezeteiben gyorsan újratermelődhet a falusi informális mikrohitelezés, azaz a családok tömegeit jövedelmi csapdába ejtő uzsora. Ráadásul az országban nagy tömegeket sújt az energiaszegénység – becslések szerint akár négymillió olyan ember él az országban, akik nem a központilag szabott árú lakossági gázzal vagy árammal fűtenek. A tűzifa például szabad­áras (a mostani időkben éppen durván dráguló) termék, hasonlóan más, ilyen-olyan kályhákban eltüzelendő fűtőanyagokhoz. Nehezen kalkulálható, hogyan, milyen stratégiákkal próbálnak túlélni – nem éhen halni és megfagyni – azok, akik a legnagyobb vesztesei az infláció elszabadulásának.

Nem lesz könnyű azon rétegek sorsa sem, ahol a családban akad egy-két kereső, és bár a 10 százalék körüli inflációt nagyobb eladósodás nélkül tudják kezelni, megtakarításokkal már nem rendelkeznek. Talán rájuk nehezedik a legnagyobb súllyal a rohamos ár­emelkedés pszichológiai terhe – a félelem attól, hogy a további pénzromlás kilátástalan helyzetbe sodorja őket.

Stratégiai játék

Az infláció kikerülésére akadnak kockázatos stratégiák – erős szakszervezet híján a dolgozó leg­inkább úgy juthat magasabb bérhez, ha munkahelyet vált, aminek megvan a maga rizikója. A magasabb infláció mellett hirtelen annak is nagy tétje lett, hogy milyen feltételekkel vett fel valaki a közelmúltban forinthitelt.

Ha a kölcsön nem változó kamatozású, vagy ez a változás nem követi az infláció ütemét, ott a pénzromlás elinflálja a törlesztőrészleteket is – ők jól járnak.

A változó kamatozású hiteleknél egyelőre az állam szab határt a törlesztőrészletek emelkedésének – de mivel a kamatstop tovább nem fenntartható, késleltetve bár, de a változó kamatra felvett hitelek gazdái is elszenvedik a pénzromlás hatásait. (A kamatstop megszüntetésének hatásairól lásd Várhegyi Éva írását – a szerk.)

A párt- és kormánypropaganda szerint a központilag szabályozott árak főszerepet játszanak abban, hogy nálunk nem szaladtak úgy el az árak, mint néhány környező országban. (Emlékeztetőül: e körbe tartozik az üzemanyagok, valamint a lakossági fogyasztók számára az áram és a gáz ára, illetve néhány alapélelmiszernek minősített termék ára.) Csakhogy ezek az árak ebben a formában már most alig tarthatók. Ráadásul a súlyos veszteséget elkönyvelő stratégiai cégek és energiaszolgáltatók kompenzálását végül csak az adófizetők állják, míg a kötött árú élelmiszereket forgalmazó kiskereskedelmi egységek más termékeik árának radikális növelésével próbálják ellensúlyozni a veszteségeiket. A kötött ár, ahogy az már korábban is számtalanszor előfordult, hiányt okoz a piacon – például (az amúgy az árutőzsdéken is meredeken dráguló) napraforgóolaj esetében. Az ártámogatások be- és kivezetése rendre nem is annyira gazdasági, mint inkább politikai alkuk kérdése. A lakossági üzemanyag­árak valós, piaci ártól való mind na­gyobb mértékű elszakítása (amiből a fuvarozók amúgy nem is profitálnak) például az olcsó orosz olajon sokáig jól kereső Mol és a kormány közötti megállapodás révén érhet véget – még ha nem is azonnal és nem is egyetlen lépésben. Az biztos, hogy a kormányzat kivételes alkalmat szalasztott el, amikor saját táborának választások utáni eufóriáját és a háborús helyzetet nem használta ki, és nem törölte el a támogatott, szabott árak rendszerét.

Lélek van benne

Az inflációt gyakorta magasabbnak érzékeljük annál, mint amit a statisztikai hivatal – gondosan válogatva, rendszeresen frissítve, újrasúlyozva az átlagos árváltozás kalkulálásához használt fogyasztói kosár tartalmát – hónapról hónapra kiszámol. A magyar fogyasztók jelentős része saját bevallása szerint most jóval nagyobb áremelkedéssel találkozik, mint amennyit jelentéseiben a KSH megjelöl. A Gazdaságkutató Intézet (GKI) ezer háztartás körében végzett reprezentatív felmérése arra jutott, hogy a lakosság a hivatalos 9,5 százaléknál több mint kétszer akkora, 22 százalékos inflációt érzékel.

A KSH szükségét érezte a reagálásnak: Quittner Péter, a fogyasztói árakkal foglalkozó osztály vezetője szerint eredendően téves, hogy a GKI a szubjektív érzékelést a tényleges inflációszámítás fölé emelte. Érvelése szerint az elménk is meghatározza, hogyan érzékeljük az inflációt: a negatív emlékek mélyebben rögzülnek, az áremelkedéssel kapcsolatos tapasztalatok jobban megragadnak, mintha valamely terméket a korábban megszokott áron, netán olcsóbban kap meg a vásárló. Az egyén ráadásul nemcsak a saját tapasztalataira hagyatkozik, hanem külső források is befolyásolják, például a sajtó, és mindez a saját, esetenként pontatlan emlékeivel kiegészülve továbbtorzítja a benyomásait. A gyakrabban, akár napi szinten vásárolt termékek, például az élelmiszerek árváltozását pedig könnyebben fel tudjuk idézni, és így a valósnál nagyobb súllyal vesszük figyelembe. Márpedig ha az emberek úgy ítélik meg, hogy a hivatalos inflációs adatok alulmérik a valóságot, akkor ez az érzület megjelenik a magasabb inflációs várakozásokban is.

Legdrágább kincseink

A KSH árukra és szolgáltatásokra bontott, májusban publikált (áprilisra vonatkozó) inflációs adatai­ban voltaképpen nincs semmi meglepő – már ami a legnagyobb mértékben dráguló termékek körét illeti. Az élelmiszerek ára egy év alatt 15,6 százalékkal emelkedett, ezen belül a növényi olaj alapú (de nem ársapkás) margariné 38, a kenyéré és a baromfihúsé 29,5, a sajté 28,9, a tojásé 26,7, a tejtermékeké 22,5, a péksüteményeké 20, az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs összesen) 17,4 százalékkal.

Figyelemre méltó, hogy a csokoládé és a kakaó csupán 3,6, a cukor meg mindössze 3,4 százalékkal drágult egy év alatt. A szeszes italok és dohányáruk átlagosan 5, ezen belül a szeszes italok 6,7 százalékkal drágultak. Érdekes módon ruhát sem kellett sokkal többért venni (ott csak 4 százalékos drágulást mértek). A tartós fogyasztási cikkekért 11,1, ezen belül a konyha- és egyéb bútorokért 17,8, a szobabútorokért 17,3, a használt személygépkocsikért 14,7, az új személygépkocsikért 10,6 százalékkal kellett többet fizetni. A szolgáltatások díja 6,3 százalékkal emelkedett, ezen belül a lakásjavítás és -karbantartás 19,5, a járműjavítás és -karbantartás 14,6 százalékkal került többe. A KSH inflációs radarja szerint épp a háztartási energia volt az, amiért alig kellett többet fizetni áprilisban, mint tavaly ilyenkor.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.