Kincses Gyula: Szerkezeti átalakítás állhat a kórházigazgatók tömeges kirúgása mögött

  • narancs.hu
  • 2023. december 15.

Belpol

A MOK korábbi elnöke szerint ehhez új, lojális vezetőkre van szükség.

A kórházigazgatók tömeges menesztése mögött két indok állhat, az intézmények adósságának növekedése vagy egy szerkezeti átalakítás előkészítése – mondta Kincses Gyula orvos, a Magyar Orvosi Kamara (MOK) korábbi elnöke a Telexnek.

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, nem sokkal az Országos Kórházi Főigazgatóság vezetőjének elküldése után a Belügyminisztérium szerdán azt is bejelentette, hogy 14 kórházi vezetőt mentenek fel. Októberben a kórházi adósságok a szeptember végi 110 milliárd forint után elérték a 125 milliárd forintot, december végére pedig már a 135 milliárd forintot is meghaladhatja a tartozásállomány. Bár a kormány egy 90 milliárd forintos kórházkonszolidációval igyekszik rendezni az intézmények adósságát, hosszútávon ez sem oldja meg a kórházak anyagi problémáit.

Kincses Gyula szerint, ha a hiánnyal van a baj, azt vezetőcserével nem lehet megoldani, ahhoz mélyebb változásokra és több pénzre van szükség. Igaz, a kirúgásokkal lehet felelősöket keresni, és a politika fel tudja mutatni, hogy „fejek hullottak.” A MOK volt elnöke úgy véli, a példa nélküli felmentések másik oka az lehet, hogy a kormány rájött, nem halogatható az ellátórendszer szerkezetének átalakítása. A felmentett kórházigazgatók területi eloszlás alapján ugyanis leginkább a vidéki, kisebb intézményekhez kötődnek, és bár két fővárosi kórház vezetőjét is menesztették, esetükben a nyugdíjkorhatárra hivatkoztak.

A kormány célja Kincses Gyula szerint az lehet, hogy kisebb kórházakat vonjon össze és alakítson át járóbeteg-központtá, így optimalizálva a betegellátást.

Ehhez azonban nem idős, a kórházukhoz ragaszkodó, annak érdekeit védő vezetőkre van szükség, hanem fiatal, az ágazati vezetéshez lojális emberekre. A lap emlékeztetett, Takács Péter egészségügyi államtitkár már korábban is utalt arra, hogy strukturális változás jöhet az egészségügyben. Az államtitkár idén nyáron úgy fogalmazott, a nehézségek abból adódnak, hogy „a már említett, magunkkal cipelt szocialista intézményrendszert nem lehet lefedni humán erőforrással”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A felcsúti gyerek lehetetlen küldetése

A miniszterelnöknek minden korábbinál nagyobb szüksége van arra, hogy megtartsa a két és fél-hárommilliós bázisát. Ehhez úgy kellene nyitnia a szélsőjobb felé, hogy a kormány rasszizmus ellen hirdetett „zéró toleranicája” ne veszítse hitelét – ha volt neki ilyenje egyáltalán. Ez nyilvánvalóan nem fog menni. 

 

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.