Költségvetési tervek 2005-re: Adta-teremtette

Belpol

Alig néhány héttel az új kormányprogram után már büdzséterve is van az országnak, halleluja. A látszat meg az ígéretek összevetése nyomán világosan látszik: jövõre szinte semmivel sem lesz kevésbé mohó a mi kis államunk, viszont sokkal smucigabb lesz, néha a (távolabbi) jövõ meg az utókor rovására. Sebaj, legalább a deficit kisebb lesz valamennyivel. Esetleg mégsem.

A költségvetés kreatív szerzõit mostanában tartósan nyomasztja a kényszer: Magyarországnak eleget kell tennie az uniónak önként vállalt ún. konvergenciakritériumoknak, ennek megfelelõen évrõl évre csökkentenie kellene az államháztartás hiányát. A fiskális szakemberek tehát vért izzadnak, s titokban tán csak maguknak vallják be: nem, ez soha a büdös életben nem fog sikerülni. Idén maga Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ígérte meg, hogy a 2005-ös, GDP-hez viszonyított hiány 0,6 százalékkal kisebb lesz, mint az idei - amelynek mértékérõl csak rossz sejtelmeik vannak az elemzõknek, hisz a hiány havonta változó mértéke még mindig meglepetést bír okozni a piacokon.

Kis kút, Pásztor, Kerekes

A miniszterelnök azt sem hagyta rejtve elõttünk, mik is a 2005-ös büdzsé prioritásai: a lakosság közepes és alsó jövedelmi helyzetû családjainak favorizálása, munkahelyteremtés (részben közvetve, a beruházások ösztönzésével) meg az igazságosabb gyermektámogatási rendszer. Azt hisszük, senkinek sem okoz majd meglepetést, ha egy pillantást vet a költségvetés tervezetére, és nem talál efféle címzett tételeket - sajnos az ilyesféle törvénytervezetek, nyilván a kõszívû fiskális szakemberek és fapofájú pénzügyi jogászok sajátos, száraz humora miatt, rendre nélkülözik az "itt jön az ingyennyalóka" és a "most három mázsa ajándék krumpli következik" címû fejezeteket. Tartalmaz viszont a mi költségvetésünk százmilliárd forint különleges tartalékot, amit csak akkor lehet majd felhasználni, ha ezt kormányunk a jövõ év közepén helyesnek véli. Persze kormányunk tetszõleges makrogazdasági körülmények között mondhat ilyet (minthogy nálunk a kormányok szoktak is efféléket mondani, mintegy magukat, az ideges lakosságot és a gyomorbeteg befektetõket megnyugtatandó), de most tételezzük fel, hogy ezúttal tényleg csak akkor nem jönnek nagy zsákokkal és billenõs IFA-kkal a léért, ha minden rendben van. Mondjuk (ez az álomszerû jövõkép), ha jelentõs többlet keletkezik a költségvetésben (például váratlanul minden forint macska módjára hatot kölkezik a kincstárban). Ha viszont - mint az várható - már megint elszakadnak a kiadások a bevételektõl, akkor legalább év végén lesz mivel betömni az örökké lyukas gyógyszerkasszát, némileg csökkenteni a tb-hiányt stb. Nagy szerencse, hogy sehol sem szerepel, mekkora hiány, illetve többlet esetén kell ezt vagy amazt csinálni. Nem állunk messze az igazságtól, ha kijelentjük: errõl a pénzrõl, pontosabban a megfelelõ allokációjáról személyesen Gyurcsány Ferenc fog dönteni - aktuális politikai meglátásaitól, alkalmi stratégiai/taktikai elképzeléseitõl függõen.

Fát vág, Forgács

A büdzsérõl úgyszólván mindenki kedvezõen nyilatkozik. A zömmel a Fideszbõl álló ellenzék - azon túl, hogy rögzítette: a hon kormányon lévõ ellenségei már megint elkéstek egy törvény beterjesztésével - még az új kormányt emészti, alig tudta le a kormányprogram kötelességszerû ekézését, s átmenetileg, mintegy erõgyûjtés jelleggel, figyelmét méltóbb témákra (Kulcsár Attila, B.öszöd, antiprivatizációs hisztéria) pazarolja. Gyurcsány Ferenc nem is habozott kijelenteni: tökéletesen rendben van, hogy lecsúsztak a (törvény által) megszabott határidõrõl, elvégre az a legfontosabb, hogy mindenki rögzítse: ez már az új kormány büdzsétervezete, sarokszámai ennek céljait szolgálják. Draskovics pénzügyminiszter ennél is tovább ment: szerinte az országnak kifejezetten jó költségvetése lesz - egy európai mércével mérve közepesen nagy és közepesen fejlett (más szavakkal: középszar) ország költségvetése készült el világos célokkal és követelményekkel.

A jövõ az irgalmatlanul szigorú költségvetési gazdálkodásé: az intézmények az idén már amúgy is csökkentett költségvetési keretüknél is kevesebbet kapnak vagy öt százalékkal, a köztisztviselõk hatszázalékos béremelési keretét pedig maguknak kell kigazdálkodniuk - a játék ezek után a "mindig egy székkel kevesebb van, mint ahány játékos" lényegû társasjátékok logikája szerint zajlik a zérus összegû játszmáknál szokásos stratégiák igénybevételével, sûrû fogcsikorgatással, felmondólevelek körmölgetésével, nyomukban sok-sok munkaügyi perrel.

Sztrádát természetesen jövõre is építenek e hazában - mindez természetes is, hiszen a B‘lga által is megénekelt autópálya valamiképpen az új magyar gazdasági csoda metaforája, miközben a köré települt legendárium sokat merített a Kõmûves Kelemenrõl és a kölni székesegyházról/vízvezetékrõl szóló régi magyar és német beruházási példamesébõl (az utóbbiban az ördög kapja a csatornakoncessziót meg az építõmester lelkét). Nos, az autópályát jövõre - legalábbis rövid távon - nem direkt költségvetési pénzbõl építik. Az M6-osnál és az M5-ösnél állítólag már bevált a trükk: ilyenkor ugyanis az építési költségek nem jelennek meg közvetlenül és azonnal a büdzsében - ezzel szemben még évtizedekig fizeti õket a boldogtalan utókor, jogosan, mondhatni, hiszen úgyis õk fogják az említett mûtárgyakat használni, amint szalmával, tehénszarral és használt pillepalackkal hajtott verdáikkal sebesen suhannak Miskolc/Nyíregyháza felé. Ezt hívják kreatív könyvelésnek, amelyet az Európai Unió is elfogad.

Rés, bástya, sakk

Gondolom, sokan sejtik az igazságot: a NATO-ba is csak azért léptünk be, hogy többet erre se kelljen költeni. A NATO-nak ugyan ígérgetünk, ám ezt zömmel nincs szándékunkban teljesíteni - már ha a dolog pénzbe is kerül. Ennek megfelelõen kormányunknak eszében sincs a védelmi kiadások növelése GDP-arányos mértékben - ezzel szemben inkább csökkennek a honvédelmi kiadások, és a véderõre szánt kiadási tétel vagy százmilliárd forinttal lesz kisebb, mint ha teljesítettük volna vállalásainkat. A kisebb állam koncepciójának jegyében említett alany (ti. az állam) a bevételi oldalon is igyekszik visszafogni magát: az szja állítólagos mérséklése (kétkulcsossá tétele), továbbá a jövõ évre vonatkozó jelentõs beruházási és fejlesztési kedvezmények adócsökkentést jeleznének - ehhez képest az a pár adó- és illetékemelési tétel bagatell. (Lásd Alulról nézve címû írásunkat.) A Pénzügyminisztérium azért ravasz trükköket is bevetne: amint az egy szombati rádiómûsorból (16 óra) kiderült, némileg pofátlan módon maga szabná meg, mely kulturális alapítványokat támogathat az adófizetõ a maga 1 százalékával. Az állam nyilván azokhoz irányítaná az adóforintokat, amelyeket amúgy magának kellene a büdzsébõl támogatnia; a többiekért pedig - fiskális szempontból - nem nagy kár.

A munkahelyteremtést fõként indirekt eszközök szolgálnák, például a járulékrendszer úgy módosulna, hogy a gyesrõl, gyedrõl visszatérõ kismamákat, a fiatalokat és az idõs munkanélkülieket foglalkoztatók kilenc hónapon át (nyilván az említett kismamákhoz kapcsolódó asszociáció) visszakapják a tb-járulék felét. Ez a tétel is csak 10 milliárd forintot ér, de ennyibe se kerül majd a 30 évnél fiatalabb párok javára nyújtott hitelgarancia, amelynek révén kisebb önerõbõl vásárolhatnak maguknak - mondjuk használt - lakást. Ha gyermekük is van, akkor jöhet a fél szocpol, és életbe lép majd egy új bérlakás-támogatási rendszer. Az erre szánt pénz (5,3 milliárd forint) állítólag már megvan (sírjon csak a NATO). Mintegy összehasonlításként közölnénk, hogy a már létezõ lakástámogatási rendszer mûködtetésének jövõ évre várható terhe vagy 200 milliárd forint.

Ennyi

Sokunkat valósággal bûvöletbe ejtenek a nyers számok, amint a maguk põre valóságában ráomlanak a zömmel diszkalkuliás olvasóra. Nos, legyen! A központi költségvetésben 6526,337 milliárd forint kiadáshoz 5847,012 milliárd forint bevétel társul - ez 679,325 milliárd forint hiányt jelent. No de ott van még a társadalombiztosítás is: itt 3034,939 milliárdnyi bevételhez társul 3375,299 milliárdnyi kiadás, a hiány itt 340,359 milliárd forint - ezt mind az egészségbiztosítás hozná össze, ti. a nyugdíjbiztosító költségvetése terv szerint nullszaldós. Innentõl már érdemes összeadni, kivonni - az összesített hiány már az államháztartás két fõ szektorában meghaladja az ezermilliárd forintot - ez lenne az ideinél 0,6 százalékkal kisebb (állítólag 4,7 százalékos) GDP-arányos deficit. Ehhez járulnak az elvárt makrogazdasági adatok: 4 százalékos növekedés, 4,5 százalékos átlagos jövõ évi pénzromlás, 5-7 százalékos bérnövekedés.

Stratégiai célokra azért csak-csak telik: érkezik a plusz 40 milliárd a nyugdíjakra - ti. már három hetet fizetnének a 13. havi nyugdíjból. Az autópályáknál már bevált PPP (private-public partnership) módszer további terheket vesz le kortársaink válláról: az utókor fizet, de hát, mint a felosztó-kirovó jellegû nyugdíjrendszer alapján megtudtuk, ilyen a pilótajátékok természete. Ezen finanszírozási logika alapján a jövõben épülhet diákszálló és börtön is - nagy szerencse, hogy a két funkció nagyjából zökkenõmentesen felcserélhetõ.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.