Kormány-főváros ellentét: Kerületi döntők

  • Vajta Zoltán
  • 2000. október 19.

Belpol

és az MSZP-SZDSZ vezette fővárosi önkormányzat között. A hadüzenet az Erzsébet téri Nemzeti Színház építésének lefújásával kezdődött,
és az MSZP-SZDSZ vezette fővárosi önkormányzat között. A hadüzenet az Erzsébet téri Nemzeti Színház építésének lefújásával kezdődött, a következő fejezet a 4-es metró ügye lett. A kölcsönös anyázások és a látványos pereskedések közepette észrevétlenül készül - kétes értékű - diadalt aratni a Fidesz Demszky Gábor fölött, aki az önkormányzati választásokon agyagba döngölte a Fidesz jelöltjét. A kormány eddig három, számára kedvezőtlen bírói ítélettel került ki a metróvitából, és a Nemzeti Színházat se tudták csak úgy ide-oda tologatni a térképen; a helyi adókról szóló törvénymódosítással azonban most revánsot vehet. A kormány és a fővárosi vezetés közötti ellentét ráadásul tovább mélyülhet, miután Demszky Gábor hivatalosan is bejelentette: indul az SZDSZ elnöki posztjáért, s Orbán Viktort legyőzendő ellenfélnek tekinti.AFidesz egymásnak ugrasztotta a kerületeket és a fővárost. Az, hogy a fideszes polgármesterek fújnak Demszkyre, nem ügy; de hogy a szocialista kerületek pörlekedjenek a fővárossal - ahol koalícióban kormányoz az MSZP az SZDSZ-szel -, az fölöttébb érdekes helyzet. A Fidesz tehát egységbe kovácsolta a bal- és jobboldali kerületeket Demszkyékkel szemben, s így közösen fordulhattak az Alkotmánybírósághoz (AB).

A kényes szituációt azonban egyre nehezebben kezelik a kerületi szocialista polgármesterek. A szocialista vezetésű kerületek nem szeretnének

a gyűlölt jótevővel,

azaz a Fidesszel szövetkezni, de azt sem akarják, hogy a főváros a zsebükben kotorásszon, s korlátozza autonómiájukat.

Budapest vezetői néhány éve a fejükbe vették, hogy egységesítik az ingatlanadót. Jelenleg a kerületek vethetik ki az építmény- és telekadót, legfeljebb 200, illetve 900 forintot négyzetméterenként. Egyik helyen éltek e lehetőséggel, máshol nem, mindenesetre tény: a magyar fővárosban huszonhárom módon adóztatják a lakosságot és a cégeket az adózott jövedelemből vásárolt ingatlanok után. Ez tarthatatlan - jelentette ki a fővárosi önkormányzat: az nem normális, hogy a Király utca egyik felén ennyi az adó, a túloldalon meg annyi. Majd mi beszedjük, mindenhonnan ugyanannyit, amit igazságosan szétosztunk köztetek - így a városvezetés.

A kerületek azonban úgy vélték, a főváros csak kotorászni akar a zsebükben. Kiabálni kezdtek nyomban: nem adjuk az ingatlanadót! Mire a főváros beintett: a közgyűlés rendeletet hozott e tárgyban. Ekkor üzentek hadat a kerületek Demszkyéknek. A zömükben szocialista polgármestereket tömörítő külső kerületi önkormányzati szövetség az Alkotmánybírósághoz fordult. Volt már ilyen máskor is: idővel megnyugszanak, elcsendesednek - vélekedtek a Városház utcában.

De nem így lett.

Színre lépett ugyanis a Fidesz

két fővárosi képviselője, Perlaki Jenő frakcióvezető-helyettes és Juharos Róbert, akik kihasználták azt, hogy egyben országgyűlési képviselők is. A parlament keresztülpréselte egy többek szerint alkotmányosan megkérdőjelezhető törvénymódosításukat, amivel elérték, hogy a fővárosi közgyűlés csak akkor változtathasson bármit is a helyi adók rendeletén, ha megszerzi a kerületek többségének egyetértését. Vagyis az ingatlanadó egységesítéséhez Demszkyéknek meg kell nyerniük legalább tizenkét kerület támogatását; ami az előzmények ismeretében lehetetlennek tűnt.

A városvezetés beijedt; a biztosra vett milliárdoknak többé-kevésébé már megvolt a helyük: Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes az útfelújítások felgyorsítását szorgalmazta, az SZDSZ a városrehabilitációra fordított volna többet. Most mindez kútba eshet, ha nem lépnek sürgősen. Az idő sürget, alig több mint két hónap van arra, hogy a főváros megszerezze a kerületek egyetértését az ingatlanadó egységesítéséhez.

Válságterv készült a hivatalban: első lépésben sürgősen asztalhoz kell ülni a kerületekkel. A csütörtökön ülésező fővárosi közgyűlés lobbikörútra küldi a főpolgármestert, aki hamarosan

megkezdi Canossa-járását:

bekopogtat a haragos szocialista polgármesterekhez, bocsánatot kér, és ígér fűt-fát.

Demszkyék érve a következő: senki nem jár rosszabbul, megkapja azt a pénzt, amit eddig beszedett, és amit tervezett a jövő esztendőre. Budapesten ugyanis - a földrajzi koordinátáktól függően - a legtöbb helyen a maximális 900, de legalábbis az azt közelítő 700 forintot vetné ki a főváros a jövedelemszerzésre használt ingatlanokra. Azaz az irodákra, az üzemekre és a bérbe adott lakásokra. Például ha valahol eddig 300 forint volt a sarc, és most 900 forint lesz, a 600 forint különbözet a közös kalapba kerül, s innen pótolják majd az önkormányzati bevételkiesést. Számításaik szerint még így is megéri, mert a főváros költségvetésébe legalább 2,5 milliárd forint kerül. Később pedig, ha kiépül az apparátus, és megkezdik a hajszát a nem fizetők ellen, egyre több. Mondjuk úgy, rájuk uszítják az adóhivatalt, akárcsak az iparűzési adót nem fizető vállalkozásokra. Egy átfogó adóellenőrzés rémképe javíthatja az adófizetési fegyelmet - kalkulálnak a városházán. (Az adóközpontosításért cserébe a kerületek moshatják kezeiket, és mutogathatnak fölfelé: nem mi, hanem a "kapzsi, tolvaj" fővárosi önkormányzat sarcolja az adózott vagyont, tessenek az ő anyjukat szidni. Ami nem is rossz perspektíva.)

A számokkal való bűvészkedést megkérdőjelezik a szocialista polgármesterek. Azért, mert

1. mi a garancia arra, hogy hosszú távon is megmarad az igazságos osztozkodás?

2. ha egy kerületben egyik évről a másikra ugrásszerűen megnő az adóztatható négyzetméter (például épül egy bevásárlóközpont), hogyan számítják ki, hogy mennyi lett volna a bevétel? A szocialista polgármesterek vonakodnak: egyrészt a párthűség, másrészt meg nehogy már a Fidesz húzza ki őket a bajból!

Tóth Mihály, Csepel polgármestere - egyben a külső kerületi önkormányzati szövetség elnöke - azt mondja: az ingatlanadó központosítása gazdaságilag ellehetetleníti a kerületeket; a fővárosi önkormányzat rendeletét meg is támadták az Alkotmánybíróságon. A Fidesz törvénymódosításával ugyanakkor elvi szinten nem ért egyet; mondván, a parlament ne dumáljon bele az önkormányzatok dolgaiba. És a főváros se: látható, a Fidesz ügyesen bekavart a szocialista polgármesterek identitásának.

Egyébként Demszkyék is hamarosan bekopogtatnak az alkotmánybírákhoz. Érvelésük a következő: a helyi adók kivetésének jogát a kétharmados szavazati többséget igénylő önkormányzati törvény szabályozza. (Azok a paragrafusok, amelyekkel az MSZP-SZDSZ-kormány a Fidesz szerint bebetonozta Demszky Gábort, teljhatalmat adtak neki, és egyben kizárták a folyton kekeckedő kerületeket a fővárosi ügyekből. Az érv akkor az volt, hogy Budapest egységes város, a kerületek érdekellentétei pedig lehetetlenné tennék a munkát.)

A fővárosi MSZP-SZDSZ-koalíció az Alkotmánybíróságban bízik: ha az AB kimondaná a fideszes adótörvény-módosítás alkotmányellenességét, akkor Demszkyék ismét csatát nyernének a kormánnyal szemben.

Sokan sokféle okot sejtenek

a kormány és a főváros háborúja

mögött. Ami biztos: akkor lett hadiállapot, amikor Latorcai Jánost, a Fidesz főpolgármester-jelöltjét Demszky lenyomta a választáson.

Ha emlékszünk még, a háborúskodás - a nyilvánosság előtt is - a Nemzeti Színházzal kezdődött. A kormány lefújta az Erzsébet téri építkezést azzal az indokkal, hogy túl drága. Hiába bizonygatták a beruházók, hogy tudnák ők olcsóbban is, kihúznak egyet s mást a tervrajzról, a kormány hajthatatlan volt. Ezután következett a hónapokig tartó huzavona a helyszín körül; néhány tavaly nyári cikk szerint a Duna-parti expótelek már akkor eldöntött tény volt, amikor a közbeszéd még javában a Városligetről szólt. (Az expótelekre nem volt befolyása a fővárosnak, ellentétben a ligeti helyszínnel.)

A kormány és a főváros viszonyát a metróügy mérgesítette el végleg. Tény, hogy a cirkuszt nem a főváros kezdte; Demszky Gábor pedig alighanem úgy gondolja, Orbán Viktor csak az ő szekerét tolja azzal, hogy a 4-es metró megépítésének megakadályozása a kormány számára láthatóan presztízskérdés (vagy ahogy Demszky nevezi, ha kamerát vagy mikrofont lát: "Budapest-ellenes büntetőpolitika").

A főpolgármester annak ellenére hadakozik a kormánnyal, hogy tudja: sok kérdésben a kabinetre utalt a főváros. Amire a kormány, amikor csak teheti, rá is játszik. Megvonták például a BKV 2,5 milliárd forintos állami támogatását azzal az indokkal, hogy a tömegközlekedés finanszírozása önkormányzati feladat. Igaz, azt a pénzt a főváros akkor kapta, amikor a Horn-kormány 15 százalékra csökkentette a személyi jövedelemadóból származó bevétel helyben maradó részét. Aminek a kétharmadát a Fidesz-kormány is lecsippentette: így most se kétmilliárd, se tizenöt százalék.

Közben a BKV idei

adóssága megközelíti a tízmilliárd forintot

A főváros tarifaemeléssel tömködné be a közlekedési vállalat költségvetésében a lyukakat, ám a Pénzügyminisztérium (PM) rendre megtorpedózza a javaslatot azzal, hogy csak az inflációt nem meghaladó viteldíjemelést engedélyez. (A PM azért avatkozhat ebbe bele, mert a tanuló- és nyugdíjasbérletek utáni kedvezményt az állam fizeti a BKV-nak; a közlekedési vállalatot egyébként nem érdekli, honnan kapja ezt a pénzt, ami nem más, mint szocpol támogatás.)

A BKV évek óta nem emelheti a tarifát oly mértékben, ahogyan szeretné, holott jelentősen nőtt a gázolaj ára. Ráadásul azzal a feltétellel kapott nagy összegű európai hitelt járműállománya korszerűsítésére, hogy megadott időn belül működési költségei felét a jegyárbevételből kell előteremtenie. A BKV azt mondja, lényegében a kormány kényszeríti szerződésszegésre. Erre a PM azt feleli, hogy csökkentse kiadásait a cég, akkor nem lesz semmi baj.

Ugyancsak lenne kedvezményes európai hitel meg támogatás a rákospalotai füstgázmosóra; a kormánygarancia azonban hiányzik. Csönd és hallgatás, pedig legutóbb

még Torgyán József is kiállt

a beruházás mellett. Ám a jelek szerint a költségvetési huzavonák idején demonstratívan Demszky Gáborral parolázó Torgyán is kevés ahhoz, hogy a kormány - a kormányfő - máshogyan döntsön.

A Fidesz vezetésű kormány várhatóan tovább keményít a fővárossal szembeni álláspontján, miután Demszky lényegében kihívta Orbán Viktort. Demszky Gábor ugyanis veszélyes ellenfél lehet: a népszerű főpolgármester, ha revitalizája az SZDSZ-t, komoly gondot jelenthet 2002-ben a Fidesznek. A fiataldemokratákra 1998-ban köztudottan sok egykori SZDSZ-szavazó voksolt. Közvélemény-kutatási adatok szerint korántsem biztos, hogy ezt 2002-ben is megteszik. A szabaddemokraták mindenekelőtt az 1998-as Fidesz-bázis rovására maradhatnak a közéletben. Ezzel a Lendvay utcában is tisztában vannak; érthető tehát, ha a Fidesz mindent elkövet azért, hogy ráhúzza a vizes lepedőt Demszkyre. Újabb akcióikban Demszky felelőtlen, közpénzt szóró politikusként jelenik meg: ő az, aki huszon-akárhány milliárdért akart az ablaka alá Nemzeti Színházat építeni; ő készül elverni százmilliárdokat a 4-es metróra, miközben "éhen hal" a vidék; ő épít 1-es villamost indokolatlanul sok pénzből, "fölöttébb gyanús" körülmények között; ő viszi csődbe a BKV-t; ő teszi tönkre a kerületeket. (Vegyük mindehhez azt a viszonylag gyorsan elhalt fideszes kísérletet is annak bizonyítására, hogy Demszky állítólag letöpörtyűzte volna Orbánt.) Summa summarum: rossz ember ez a Demszky Gábor, jaj nektek, magyarok, ha kormányra kerül - üzeni a Fidesz ezerrel a választópolgároknak. Kérdés, milyen hatékonysággal.

Demszky ugyanis egyre népszerűbb, talán épp a sorozatos támadások miatt. Szar érzés lehet például a Fidesznek az, hogy az egyébként rájuk szavazó budapestiek is szeretnének utazni a 4-es metrón: azon, amit Demszky tervez építeni, nem pedig azon, amit a Fidesz javasolt.

Alighanem durva választási harc elé nézünk (és arról se feledkezzünk meg, hogy Demszky közben a fővárosban vele szövetséges MSZP ellen is frontot nyitott, avítt állampártnak titulálva a szocialistákat, akik emiatt igencsak berágtak). A tét nagy: sokak szerint a 2002-es meccs Budapesten dől el.

Vajta Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.