Kormány-főváros ellentét: Kerületi döntők

  • Vajta Zoltán
  • 2000. október 19.

Belpol

és az MSZP-SZDSZ vezette fővárosi önkormányzat között. A hadüzenet az Erzsébet téri Nemzeti Színház építésének lefújásával kezdődött,
és az MSZP-SZDSZ vezette fővárosi önkormányzat között. A hadüzenet az Erzsébet téri Nemzeti Színház építésének lefújásával kezdődött, a következő fejezet a 4-es metró ügye lett. A kölcsönös anyázások és a látványos pereskedések közepette észrevétlenül készül - kétes értékű - diadalt aratni a Fidesz Demszky Gábor fölött, aki az önkormányzati választásokon agyagba döngölte a Fidesz jelöltjét. A kormány eddig három, számára kedvezőtlen bírói ítélettel került ki a metróvitából, és a Nemzeti Színházat se tudták csak úgy ide-oda tologatni a térképen; a helyi adókról szóló törvénymódosítással azonban most revánsot vehet. A kormány és a fővárosi vezetés közötti ellentét ráadásul tovább mélyülhet, miután Demszky Gábor hivatalosan is bejelentette: indul az SZDSZ elnöki posztjáért, s Orbán Viktort legyőzendő ellenfélnek tekinti.AFidesz egymásnak ugrasztotta a kerületeket és a fővárost. Az, hogy a fideszes polgármesterek fújnak Demszkyre, nem ügy; de hogy a szocialista kerületek pörlekedjenek a fővárossal - ahol koalícióban kormányoz az MSZP az SZDSZ-szel -, az fölöttébb érdekes helyzet. A Fidesz tehát egységbe kovácsolta a bal- és jobboldali kerületeket Demszkyékkel szemben, s így közösen fordulhattak az Alkotmánybírósághoz (AB).

A kényes szituációt azonban egyre nehezebben kezelik a kerületi szocialista polgármesterek. A szocialista vezetésű kerületek nem szeretnének

a gyűlölt jótevővel,

azaz a Fidesszel szövetkezni, de azt sem akarják, hogy a főváros a zsebükben kotorásszon, s korlátozza autonómiájukat.

Budapest vezetői néhány éve a fejükbe vették, hogy egységesítik az ingatlanadót. Jelenleg a kerületek vethetik ki az építmény- és telekadót, legfeljebb 200, illetve 900 forintot négyzetméterenként. Egyik helyen éltek e lehetőséggel, máshol nem, mindenesetre tény: a magyar fővárosban huszonhárom módon adóztatják a lakosságot és a cégeket az adózott jövedelemből vásárolt ingatlanok után. Ez tarthatatlan - jelentette ki a fővárosi önkormányzat: az nem normális, hogy a Király utca egyik felén ennyi az adó, a túloldalon meg annyi. Majd mi beszedjük, mindenhonnan ugyanannyit, amit igazságosan szétosztunk köztetek - így a városvezetés.

A kerületek azonban úgy vélték, a főváros csak kotorászni akar a zsebükben. Kiabálni kezdtek nyomban: nem adjuk az ingatlanadót! Mire a főváros beintett: a közgyűlés rendeletet hozott e tárgyban. Ekkor üzentek hadat a kerületek Demszkyéknek. A zömükben szocialista polgármestereket tömörítő külső kerületi önkormányzati szövetség az Alkotmánybírósághoz fordult. Volt már ilyen máskor is: idővel megnyugszanak, elcsendesednek - vélekedtek a Városház utcában.

De nem így lett.

Színre lépett ugyanis a Fidesz

két fővárosi képviselője, Perlaki Jenő frakcióvezető-helyettes és Juharos Róbert, akik kihasználták azt, hogy egyben országgyűlési képviselők is. A parlament keresztülpréselte egy többek szerint alkotmányosan megkérdőjelezhető törvénymódosításukat, amivel elérték, hogy a fővárosi közgyűlés csak akkor változtathasson bármit is a helyi adók rendeletén, ha megszerzi a kerületek többségének egyetértését. Vagyis az ingatlanadó egységesítéséhez Demszkyéknek meg kell nyerniük legalább tizenkét kerület támogatását; ami az előzmények ismeretében lehetetlennek tűnt.

A városvezetés beijedt; a biztosra vett milliárdoknak többé-kevésébé már megvolt a helyük: Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes az útfelújítások felgyorsítását szorgalmazta, az SZDSZ a városrehabilitációra fordított volna többet. Most mindez kútba eshet, ha nem lépnek sürgősen. Az idő sürget, alig több mint két hónap van arra, hogy a főváros megszerezze a kerületek egyetértését az ingatlanadó egységesítéséhez.

Válságterv készült a hivatalban: első lépésben sürgősen asztalhoz kell ülni a kerületekkel. A csütörtökön ülésező fővárosi közgyűlés lobbikörútra küldi a főpolgármestert, aki hamarosan

megkezdi Canossa-járását:

bekopogtat a haragos szocialista polgármesterekhez, bocsánatot kér, és ígér fűt-fát.

Demszkyék érve a következő: senki nem jár rosszabbul, megkapja azt a pénzt, amit eddig beszedett, és amit tervezett a jövő esztendőre. Budapesten ugyanis - a földrajzi koordinátáktól függően - a legtöbb helyen a maximális 900, de legalábbis az azt közelítő 700 forintot vetné ki a főváros a jövedelemszerzésre használt ingatlanokra. Azaz az irodákra, az üzemekre és a bérbe adott lakásokra. Például ha valahol eddig 300 forint volt a sarc, és most 900 forint lesz, a 600 forint különbözet a közös kalapba kerül, s innen pótolják majd az önkormányzati bevételkiesést. Számításaik szerint még így is megéri, mert a főváros költségvetésébe legalább 2,5 milliárd forint kerül. Később pedig, ha kiépül az apparátus, és megkezdik a hajszát a nem fizetők ellen, egyre több. Mondjuk úgy, rájuk uszítják az adóhivatalt, akárcsak az iparűzési adót nem fizető vállalkozásokra. Egy átfogó adóellenőrzés rémképe javíthatja az adófizetési fegyelmet - kalkulálnak a városházán. (Az adóközpontosításért cserébe a kerületek moshatják kezeiket, és mutogathatnak fölfelé: nem mi, hanem a "kapzsi, tolvaj" fővárosi önkormányzat sarcolja az adózott vagyont, tessenek az ő anyjukat szidni. Ami nem is rossz perspektíva.)

A számokkal való bűvészkedést megkérdőjelezik a szocialista polgármesterek. Azért, mert

1. mi a garancia arra, hogy hosszú távon is megmarad az igazságos osztozkodás?

2. ha egy kerületben egyik évről a másikra ugrásszerűen megnő az adóztatható négyzetméter (például épül egy bevásárlóközpont), hogyan számítják ki, hogy mennyi lett volna a bevétel? A szocialista polgármesterek vonakodnak: egyrészt a párthűség, másrészt meg nehogy már a Fidesz húzza ki őket a bajból!

Tóth Mihály, Csepel polgármestere - egyben a külső kerületi önkormányzati szövetség elnöke - azt mondja: az ingatlanadó központosítása gazdaságilag ellehetetleníti a kerületeket; a fővárosi önkormányzat rendeletét meg is támadták az Alkotmánybíróságon. A Fidesz törvénymódosításával ugyanakkor elvi szinten nem ért egyet; mondván, a parlament ne dumáljon bele az önkormányzatok dolgaiba. És a főváros se: látható, a Fidesz ügyesen bekavart a szocialista polgármesterek identitásának.

Egyébként Demszkyék is hamarosan bekopogtatnak az alkotmánybírákhoz. Érvelésük a következő: a helyi adók kivetésének jogát a kétharmados szavazati többséget igénylő önkormányzati törvény szabályozza. (Azok a paragrafusok, amelyekkel az MSZP-SZDSZ-kormány a Fidesz szerint bebetonozta Demszky Gábort, teljhatalmat adtak neki, és egyben kizárták a folyton kekeckedő kerületeket a fővárosi ügyekből. Az érv akkor az volt, hogy Budapest egységes város, a kerületek érdekellentétei pedig lehetetlenné tennék a munkát.)

A fővárosi MSZP-SZDSZ-koalíció az Alkotmánybíróságban bízik: ha az AB kimondaná a fideszes adótörvény-módosítás alkotmányellenességét, akkor Demszkyék ismét csatát nyernének a kormánnyal szemben.

Sokan sokféle okot sejtenek

a kormány és a főváros háborúja

mögött. Ami biztos: akkor lett hadiállapot, amikor Latorcai Jánost, a Fidesz főpolgármester-jelöltjét Demszky lenyomta a választáson.

Ha emlékszünk még, a háborúskodás - a nyilvánosság előtt is - a Nemzeti Színházzal kezdődött. A kormány lefújta az Erzsébet téri építkezést azzal az indokkal, hogy túl drága. Hiába bizonygatták a beruházók, hogy tudnák ők olcsóbban is, kihúznak egyet s mást a tervrajzról, a kormány hajthatatlan volt. Ezután következett a hónapokig tartó huzavona a helyszín körül; néhány tavaly nyári cikk szerint a Duna-parti expótelek már akkor eldöntött tény volt, amikor a közbeszéd még javában a Városligetről szólt. (Az expótelekre nem volt befolyása a fővárosnak, ellentétben a ligeti helyszínnel.)

A kormány és a főváros viszonyát a metróügy mérgesítette el végleg. Tény, hogy a cirkuszt nem a főváros kezdte; Demszky Gábor pedig alighanem úgy gondolja, Orbán Viktor csak az ő szekerét tolja azzal, hogy a 4-es metró megépítésének megakadályozása a kormány számára láthatóan presztízskérdés (vagy ahogy Demszky nevezi, ha kamerát vagy mikrofont lát: "Budapest-ellenes büntetőpolitika").

A főpolgármester annak ellenére hadakozik a kormánnyal, hogy tudja: sok kérdésben a kabinetre utalt a főváros. Amire a kormány, amikor csak teheti, rá is játszik. Megvonták például a BKV 2,5 milliárd forintos állami támogatását azzal az indokkal, hogy a tömegközlekedés finanszírozása önkormányzati feladat. Igaz, azt a pénzt a főváros akkor kapta, amikor a Horn-kormány 15 százalékra csökkentette a személyi jövedelemadóból származó bevétel helyben maradó részét. Aminek a kétharmadát a Fidesz-kormány is lecsippentette: így most se kétmilliárd, se tizenöt százalék.

Közben a BKV idei

adóssága megközelíti a tízmilliárd forintot

A főváros tarifaemeléssel tömködné be a közlekedési vállalat költségvetésében a lyukakat, ám a Pénzügyminisztérium (PM) rendre megtorpedózza a javaslatot azzal, hogy csak az inflációt nem meghaladó viteldíjemelést engedélyez. (A PM azért avatkozhat ebbe bele, mert a tanuló- és nyugdíjasbérletek utáni kedvezményt az állam fizeti a BKV-nak; a közlekedési vállalatot egyébként nem érdekli, honnan kapja ezt a pénzt, ami nem más, mint szocpol támogatás.)

A BKV évek óta nem emelheti a tarifát oly mértékben, ahogyan szeretné, holott jelentősen nőtt a gázolaj ára. Ráadásul azzal a feltétellel kapott nagy összegű európai hitelt járműállománya korszerűsítésére, hogy megadott időn belül működési költségei felét a jegyárbevételből kell előteremtenie. A BKV azt mondja, lényegében a kormány kényszeríti szerződésszegésre. Erre a PM azt feleli, hogy csökkentse kiadásait a cég, akkor nem lesz semmi baj.

Ugyancsak lenne kedvezményes európai hitel meg támogatás a rákospalotai füstgázmosóra; a kormánygarancia azonban hiányzik. Csönd és hallgatás, pedig legutóbb

még Torgyán József is kiállt

a beruházás mellett. Ám a jelek szerint a költségvetési huzavonák idején demonstratívan Demszky Gáborral parolázó Torgyán is kevés ahhoz, hogy a kormány - a kormányfő - máshogyan döntsön.

A Fidesz vezetésű kormány várhatóan tovább keményít a fővárossal szembeni álláspontján, miután Demszky lényegében kihívta Orbán Viktort. Demszky Gábor ugyanis veszélyes ellenfél lehet: a népszerű főpolgármester, ha revitalizája az SZDSZ-t, komoly gondot jelenthet 2002-ben a Fidesznek. A fiataldemokratákra 1998-ban köztudottan sok egykori SZDSZ-szavazó voksolt. Közvélemény-kutatási adatok szerint korántsem biztos, hogy ezt 2002-ben is megteszik. A szabaddemokraták mindenekelőtt az 1998-as Fidesz-bázis rovására maradhatnak a közéletben. Ezzel a Lendvay utcában is tisztában vannak; érthető tehát, ha a Fidesz mindent elkövet azért, hogy ráhúzza a vizes lepedőt Demszkyre. Újabb akcióikban Demszky felelőtlen, közpénzt szóró politikusként jelenik meg: ő az, aki huszon-akárhány milliárdért akart az ablaka alá Nemzeti Színházat építeni; ő készül elverni százmilliárdokat a 4-es metróra, miközben "éhen hal" a vidék; ő épít 1-es villamost indokolatlanul sok pénzből, "fölöttébb gyanús" körülmények között; ő viszi csődbe a BKV-t; ő teszi tönkre a kerületeket. (Vegyük mindehhez azt a viszonylag gyorsan elhalt fideszes kísérletet is annak bizonyítására, hogy Demszky állítólag letöpörtyűzte volna Orbánt.) Summa summarum: rossz ember ez a Demszky Gábor, jaj nektek, magyarok, ha kormányra kerül - üzeni a Fidesz ezerrel a választópolgároknak. Kérdés, milyen hatékonysággal.

Demszky ugyanis egyre népszerűbb, talán épp a sorozatos támadások miatt. Szar érzés lehet például a Fidesznek az, hogy az egyébként rájuk szavazó budapestiek is szeretnének utazni a 4-es metrón: azon, amit Demszky tervez építeni, nem pedig azon, amit a Fidesz javasolt.

Alighanem durva választási harc elé nézünk (és arról se feledkezzünk meg, hogy Demszky közben a fővárosban vele szövetséges MSZP ellen is frontot nyitott, avítt állampártnak titulálva a szocialistákat, akik emiatt igencsak berágtak). A tét nagy: sokak szerint a 2002-es meccs Budapesten dől el.

Vajta Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.