Kormányzati ígéretek Budapestnek: Közlekedj okosan!

  • - kecskés -
  • 2001. május 3.

Belpol

Budapest vezetése még magához sem tért a metróper elvesztése miatti sokkból, máris különleges meglepetés várta. Orbán Viktor miniszterelnök a Gazdasági Tanács április 10-i ülésén előrukkolt a farbával: elkészült egy 250 milliárd forintos terv a fővárosi közlekedés fejlesztésére - közölte. A kormány és a főváros közötti közismerten rossz viszony miatt ilyen bejelentésre senki sem számított, ráadásul e kormányfői akcióra semmi jel sem mutatott, úgyhogy a hírt meglehetős érdeklődés fogadta.
Budapest vezetése még magához sem tért a metróper elvesztése miatti sokkból, máris különleges meglepetés várta. Orbán Viktor miniszterelnök a Gazdasági Tanács április 10-i ülésén előrukkolt a farbával: elkészült egy 250 milliárd forintos terv a fővárosi közlekedés fejlesztésére - közölte. A kormány és a főváros közötti közismerten rossz viszony miatt ilyen bejelentésre senki sem számított, ráadásul e kormányfői akcióra semmi jel sem mutatott, úgyhogy a hírt meglehetős érdeklődés fogadta.

A nyomok a közlekedési minisztériumba vezettek, mégpedig Manninger Jenő politikai államtitkárhoz, egykori fővárosi képviselőhöz. Az államtitkár a miniszterelnök bejelentése utáni napon közleményben erősítette meg: valóban van egy 250 milliárd forintos, a fővárost és környékét érintő fejlesztési terv, amelyet

a következő hat évben

valósítanának meg. A csomag része az M0-ás körgyűrű keleti szektorának megépítése, az M0-ás déli részének bővítése, északon új Duna-híd építése, a Ferihegyi repülőtér fejlesztése, a ferihegyi gyorsvasút kiépítése, az elővárosi vasútfejlesztés, a 2-es metró meghosszabbítása a Déli pályaudvartól Kelenföldig, illetve az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása a Lágymányosi hídon át ugyancsak a Kelenföldi pályaudvarig. Mindemellett külön program is készül a főváros felszíni közlekedésének javítására.

Bár sokan csupán választási előjátéknak tekintették a beharangozott ígéreteket, Demszky Gábor főpolgármester válaszolt. Két nappal a miniszterelnöki bejelentés után közölte: tárgyaló delegációt hoz létre, amelynek feladata a kormányzati szakértőkkel történő egyeztetés lesz, Orbán Viktort pedig munkareggelire hívta. Levelében leírta: a sajtóból ismertté vált javaslatok közül jó néhány már évek óta szerepel a főváros rövid és középtávú közlekedésfejlesztési programjában, emellett természetesen a fővárost sújtó folyamatos kormányzati megszorításokat is felemlegette, nem beszélve a metróperről, amely után a főpolgármester szerint át kell gondolni, mi számíthat garanciának egy hosszú távú beruházásnál.

A 250 milliárd forint Budapest legszükségesebb felszíni közlekedési fejlesztéseire sem elegendő - állítja Atkári János, a pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes, aki egyébként maximálisan elégedett lenne, ha a város ennyi pénzhez jutna. A Narancsnak elmondta: számításai szerint

kellene például

százmilliárd a Körvasútsorra, azaz a Hungária körút és a tervezett M0-ás közötti újabb pesti körgyűrűre. Ha az M0-ás északi hídját a kormány megépíti, akkor is kell még egy híd Aquincum és Újpest között, ami az oda vezető úthálózattal együtt 20 milliárd. A legszerényebb becslések szerint is 100 milliárd lenne a buszok, villamosok cseréje, a metrószerelvények felújítása. Meg kellene hosszabbítani többek között a 13-as és a 44-es villamos vonalát, az 56-os villamost gyorsvasúttá fejleszteni, az 1-est átvinni Budára. S akkor még nem esett szó a 160-180 milliárdos 4-es metróról. Vannak már elképzelések az 5-ös metróról is, amely a szentendrei és a csepeli HÉV vonalának belvárosi, talajszint alatti összekötéséből alakulna ki, s amelynek költségei úgy 220 milliárd forint körül lennének.

Demszky Gábor három héttel ezelőtt még kerülte a kérdést: valóban komolyan számít-e a találkozóra? Ahogy azonban teltek a napok, egyre inkább úgy tűnt, továbbra is minden a megszokott mederben zajlik, mi több, a kormányfő sem hozakodott elő az üggyel azóta sem. Igaz, Tirts Tamás, a fővárosi Fidesz-frakció vezetője még a múlt héten is azt állította lapunknak: szerinte több kérdésről el lehetne kezdeni a tárgyalást a közlekedési minisztérium szakértőivel, és a főpolgármesternek nem kellene presztízskérdést csinálni a közeledésből. Demszky április 24-én újra írt a miniszterelnöknek, jelezve, nem kapott választ első levelére. A válasz április 27-i lapzártánkig sem jött meg, bár a második levél tartalmát ismerve több mint kétséges, hogy valaha megérkezik. Demszky szerint a miniszterelnöknek válaszolnia kellene már valamit, miután a kormányfői bejelentés óta a fővárosi Fidesz-frakció vezetői folyamatosan egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tesznek többek között arról, hogy van-e program, illetve van-e pénz. Ahogyan a főpolgármester a Narancsnak fogalmazott: kiábrándító lenne, ha a főváros vezetése csak a sajtóból tájékozódhatna a Budapestet érintő elképzelésekről; kiábrándító lenne, ha kiderülne, hogy a bejelentésnek nincs megfogható tartalma. A legkiábrándítóbb azonban az lenne, ha az ország miniszterelnökének nem lenne bátorsága mindezt bevallani. Kevésbé diplomatikusan: ha a nagy bejelentés csupán felfújt lufi lenne.

Egyre több jel mutat azonban arra, hogy

tévedés puszta

blöffnek tekinteni

a kormányfő bejelentését. Sőt nagyon is úgy tűnik, a legnagyobb kormánypárt foglalkozik a fővárost érintő fejlesztések ügyével. A múlt héten a Fidesz országos elnökségének ülése után Pokorni Zoltán, a párt alelnöke - leendő elnöke - bejelentette: ezentúl két-három hetente összeül az országos és a budapesti elnökség, illetve a fővárosi Fidesz-frakció, hogy sorra vegyék Budapest fejlesztési problémáit, s javaslatot tegyenek a kormánynak azok megoldására. Elsőként az M0-ás keleti szektorának megépítéséről és a déli rész bővítéséről esett szó, azaz a közlekedésfejlesztési csomag részeiről.

Ám hogy a csomag legtöbb elemét illetően egyelőre nincs konkrét előkészítés, tárgyalás, és hogy azt sem tudni, honnan lesz rá pénz? Nem is sürgős ez. A kormány alighanem úgy kalkulál, hogy a választásokig egy év van. Ennyi idő alatt pedig csak rádöbbennek végre a budapestiek, hogy hová kell tenniük jövőre az ikszet, ha pénzt akarnak a városuknak.

- kecskés -

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.