A magyar parasztság nevében

Száz éve született Kovács Imre író, újságíró, parasztpárti politikus

Belpol

Az 1930-as, 40-es évek magyar közéletében fontos szerepet játszó Kovács Imre legfőbb erénye a józan valóságértelmezésen alapuló analízis képessége volt. Bár tévedésektől ő sem volt mentes (1945 előtt számolt egy parasztforradalom lehetőségével, vagy 1945 után helyeselte a svábok kitelepítését), de a fontos pillanatokban sohasem a könnyebb utat, az osztály- vagy a nemzeti elvű nézőpont leegyszerűsítő és torzító sémáit választotta.

Épp a meggondoltság, a több szempontú elemzés iránti elkötelezettsége miatt tudta elkerülni azt az intellektuális zsákutcát, amibe oly sokan belesétáltak a hozzá hasonlóan radikális társadalmi és földreformot követelő pályatársai közül. Kovácsot nemcsak az antiszemitizmus "világmagyarázó" eszméje, de a saját szerepére vetett messianisztikus hit vagy a harmadik út utópiája sem fertőzte meg.

 


A népi írók heterogén társaságából a mozgalom majd minden - s főleg a városi hivatalnokrétegből származó - tagjára jellemző misztikus népszemlélet elutasítása is kiemelte. "Most ne beszéljünk (...) arról, hogy Püski körül miért gyülekeztek azok az írók, akik egy ilyen magyar, mély magyar gondolatot képviseltek (...) A kihangsúlyozott parasztiságot összes romantikájával - ez a nemzet alapja, ez menti meg a magyarságot, az őserő stb. stb. -, én ezt mind elvetettem. Én azt láttam, hogy a paraszt nem őserő, nyilván, hogy a parasztság a nemzet alapja, de én láttam, milyen nyomorúságban él. Láttam, milyen emberfajta, és minőségileg mit jelent, képességeit nem vontam kétségbe magától értetődően, de én azt mondtam, nem megyek ezzel a vonallal. (...) Cserépfalvinak nem volt feltétele, abszolút semmi, írtam, amit írtam, elfogadta" - mondta erről 1977 őszén Hajdú Tibornak (lásd: Beszélgetések, Magvető, 1983).

 

Politikusként centrista volt: a kisbirtokos és a háború előtti nincstelen agrárnépességet képviselő Parasztpártban és a Kéthly Anna-féle szociáldemokrata pártban látta a magyar demokrácia kiteljesedésének garanciáját. A kommunisták nézeteit elsősorban államszocialista elképzeléseik miatt utasította el: Kovács felfogásában a polgári fejlődés alapja nem a földek államosításával létrejött újabb (bár minőségileg más) nagybirtokrendszer - a polgárosodás, az anyagi gyarapodás az agrárszférában elképzelhetetlen a magántulajdonon alapuló, piacra termelő kis- és középbirtokos egzisztenciák kooperációja nélkül.

Néma forradalom

1913. március 10-én született az Alcsút melletti Felsőgöböljárás-pusztán, József főherceg birtokán. Mind apai, mind anyai ágon feltörekvő, az önképzést, a tanulást nagy értéknek tekintő szabad parasztok és iparosok voltak a felmenői: marhakereskedő éppúgy akadt közöttük, mint uradalmi hintógyártó vagy jogvégzett államvasúti igazgató. A főhercegi birtokon szerzett benyomásai az eredményes latifundiumi gazdálkodás áráról - a cselédek, a napszámosok kiszolgáltatottságáról, rendszeres megaláztatásáról, a fegyelmet a csendőrök olykor brutális fellépésének megrendelésével fenntartó uradalmi igazgatásról - az életét befolyásoló élményei lettek. Az alul lévők, a kitaszítottak iránti szolidaritás vitte a közéletbe is. Kovács Imre számára mindez nem csak politikai program volt - a megalázottakért kiállást minden helyzetben kötelességének tekintette. Például gimnáziumi éveiben, a fővárosi Toldy Ferenc főreálban gyönge alkatú zsidó osztálytársa segítségére siet, akit több társa is vert. Később, 1943-ban, már neves újságíróként egy nagyváradi étteremben a vendéglátóit pocskondiázó, lezsidózó katonatisztet hívja ki párbajra - az antiszemita megnyilvánulásokkal szembeni tevőleges és nyilvános föllépés akkoriban igen ritka volt.

Maga is többször emlegette, hogy nézeteit legalább annyiban meghatározta a dunántúli főhercegi uradalom "aulikus" atmoszférája és katolicizmusa, mint békési protestáns szabad paraszt őseinek öröksége. A Dunántúl relatíve fejlett vidékeinek iskolázottabb földművelő rétege a Monarchiára általában nem az önálló nemzeti létet korlátozó hatalomként, inkább a gyarapodást kemény munka árán lehetővé tévő állami keretként emlékezett. A kuruc mítosz és ennek két világháború közötti értelmiségi, népi írói továbbélése, a "magyar lelkiséget" romboló Habsburgokkal szembeni ellenségesség kevéssé hatott e vidéken. Kovács Imre mai szemmel is friss demokráciaértelmezése, a más véleményeket nemcsak eltűrő, de szükségesnek is tartó habitusa nyilván nem független attól, hogy a hazai földműves-társadalom e kétféle szemléletével már gyerekkorában találkozott. A nyitott, fogékony fiatalember előtt a kinyilatkoztatás helyett az érvelő meggyőzés és a párbeszéd preferálása természetes fejlődési irány volt.

Tehetsége korán nyilvánvalóvá vált: húszas évei elején a Pesti Naplóban közölt írásaira (többek között a hazai németek dunántúli gazdasági térnyerését elemző cikkére) Szekfű Gyula is felfigyelt, s fölkérte őt egy tanulmány megírására. Az uradalmi cselédek helyzetéről szóló, a konzervatív Magyar Szemlében addig elképzelhetetlen tematikájú és hangvételű írása több hónapig várt a megjelenésre; a főszerkesztő Szekfű többekkel is lektoráltatta, állításainak valódiságára visszatérően rákérdezett, ám a szerzői érvek és Kovács fölkészültsége végül meggyőzte. (Még a lemondást is kilátásba helyezte, ha a szerkesztőbizottság nem közölné a tanulmányt.)

Kovács addigra túl volt már első szociográfiai munkáján is: az általa szervezett diákotthoni cserkészcsapattal egy dél-baranyai csökkenő lélekszámú falu, Kemse viszonyainak elemzésével igyekezett magyarázatot adni az Ormánságot különösen sújtó "egykézés" jelenségére. (A kisbirtokos parasztcsaládok a föld egyben tartása érdekében legfeljebb egy gyereket vállaltak; Illyés Gyula találó megjegyzése szerint az egykézés oka nem a szegénység, hanem a lecsúszástól, a szegénységtől való félelem volt. Kovácsék azért cserkészekként vonultak le, mert a csendőrök előtt így eltitkolhatták útjuk valódi célját.) Munkájuk 1936-ban nyomtatásban is megjelent. Ugyanazon év nyarán Matolcsy Mátyás országgyűlési képviselővel - aki akkor éppen a Kisgazdapárt tagja volt - három hét alatt Zalaegerszegtől Békéscsabáig bejárta a dél-magyarországi agrárövezetet. A máig fő művének tartott Néma forradalom nem csak e három hét lenyomata: Kovács Imre szociográfiája a Horthy-korszak gazdasági-társadalmi berendezkedésével, a nagybirtokrendszerrel és a jogfosztottsággal szembeni határozott paraszti ellenállást tudatosítja. A helyzet forradalmi, csak éppen a forradalom nem bír kitörni; és éppen az elfojtás, a reménytelenség hívja elő a lázadás kétségbeesett, sorsrontó formáit. Kovács gondolatainak épp ez adta az újszerűségét: az addig csak devianciaként értelmezett jelenségeket - mint az egykézés, az öngyilkosságok kiugró száma, a szektázás - egyazon társadalmi összkép egymással összefüggő elemeiként értékeli.

Az 1937-es könyvhétre megjelent mű első és második kiadása gyorsan elfogyott; a harmadik kiadást viszont már lefoglalta a hatóság, a szerzőt letartóztatták, majd osztályellenes izgatásért és nemzetgyalázásért háromhavi börtönre ítélték - ezt egy általános amnesztia miatt nem kellett végig leülnie. Diplomát viszont, jóllehet egyetemi tanulmányait befejezhette, már nem kaphatott. Ekkor lett hivatásszerűen is újságíró.

Nincs tovább

Pályájának logikus fejleménye politikai szerepvállalása: a Horthy-korszak kiemelkedő ellenzéki megmozdulásában, a Márciusi Front 12 pontjának 1937-es meghirdetésében vállalt vezető szerepe éppúgy ismert és alaposan dokumentált, mint a Nemzeti Parasztpárt 1939-es megalakítása. 1942. március 15-én a Magyar Történelmi Emlékbizottság szervezte demonstráción Bajcsy-Zsilinszky Endrével együtt koszorúzta meg a "magyar parasztság nevében" Petőfi szobrát. Ezekben az években többször letartóztatják, időről időre katonai szolgálatra hívják be. Élete az 1944. márciusi német megszállás után közvetlenül is veszélybe kerül, a Gestapo elől Gyomán élő testvéréhez menekül. Pártja képviseletében tagja a megszállás után alakult Magyar Frontnak, kezdettől részese az Ideiglenes Nemzetgyűlésnek is. Az első valóban szabad, 1945. novemberi nemzetgyűlési választásokon mandátumot szerez. Pártjában is mind fontosabb tisztségeket érdemel ki: 1945-ben főtitkárrá, 1946-ban alelnökké választják.

A Nemzeti Parasztpártot a vidéki agrárnépesség - fő alakjainak kommunistaszimpátiája miatt - meglehetős gyanakvással fogadta; a párt 6,9 százalékos eredménye és 325 ezer szavazata csalódás volt a kisgazdák 57 százalékához és 2,7 milliós támogatottságához képest. Kovács a Válasz 1946/2. számában A demokrácia útja Magyarországon című tanulmányában (amely a publicisztikai írásait egybegyűjtő, 1992-ben kiadott Népiség, radikalizmus, demokrácia c. kötetben is megjelent) úgy vélte, az abszolút többséget szerzett kisgazdák a proletárdiktatúrától való össznépi félelemnek köszönhetik győzelmüket. Kovács e félelmet nem tartotta alaptalannak: a Vörös Hadsereggel visszatérő kommunisták képviselte "totális demokráciát" a klasszikus polgári demokráciával állította szembe, s úgy értékelte, a koalíció Rákosiék számára nem más, mint ideiglenes állapot az államszocializmus felé vezető úton. Éleslátását mutatja, hogy ezekben az években például a szociáldemokrata Kéthly Anna vagy Kovács párttársa, Bibó István is vakvágányra fut az események értékelésekor. Kéthly csak egyszer (amikor, ha csak rövid időre is, de hitelt adott a félreállított szocdemvezetőkkel szemben koholt vádaknak), Bibó viszont több írásában is. Legnyilvánvalóbban a Válság után - választás előtt címűben (1947/8.). Bibó itt nemcsak helyesli a kommunisták "reakcióval szembeni harcát", de azt is cáfolni igyekszik, hogy ez csupán annak az eszköze volna, hogy mindenkit eltakarítsanak az útjukból. 1947 elején a Magyar Közösség szervezkedése ürügyén a Kisgazdapárt főtitkárát, Kovács Bélát a szovjet állambiztonsági szervek elhurcolták. A külföldön tartózkodó Nagy Ferenc miniszterelnök májusban lemondott - Bibó írásában felháborodva konstatálta, hogy ezt a "leleplezés" után nem azonnal tette -, és többé nem tért haza. A Kisgazdapárt ezek után a kommunisták fiókpártja lett. (Érdekesség, hogy ez a Bibó-írás hiányzik a 80-as években Bernben kiadott Összegyűjtött munkáiból - amint arra Németh G. Béla A megátalkodott jóhiszeműség c. esszéjében 1996-ban felfigyelt.)

Kovács Imre viszont pont ebből, a Kisgazdapárt szétveréséből értette meg, hogy nincs tovább: 1947 augusztusában elhagyta az országot abban a reményben, hogy négy-öt éven belül normalizálódik a hazai politika. Ez bizonyult legnagyobb tévedésének: soha többé nem tért vissza Magyarországra. Előbb Svájcban, majd 1949-től az Egyesült Államokban élt. Magyar emigráns szervezetekben dolgozott, egy időben a latin-amerikai szovjetizálódás elkerülésére létrehozott elméleti kutatóintézetet vezette. 1980. október 27-én hunyt el New Yorkban.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.