Kövér fizetést csökkent - Munka és fegyelem

Belpol

Kövér László házelnök bekeményített: egy kivétellel nem fogadta el azon képviselők hiányzásának igazolását, akik nem vettek részt az új Alkotmányról szóló áprilisi szavazásokon. Nekik arányosan csökken az alapdíjuk, sőt úgynevezett választókerületi pótlékuk is. Mindez az LMP és az MSZP frakciójának tagjait érinti.
Kövér László házelnök bekeményített: egy kivétellel nem fogadta el azon képviselők hiányzásának igazolását, akik nem vettek részt az új Alkotmányról szóló áprilisi szavazásokon. Nekik arányosan csökken az alapdíjuk, sőt úgynevezett választókerületi pótlékuk is. Mindez az LMP és az MSZP frakciójának tagjait érinti.

Kövér lépése átlátszó bosszú azért, mert a két ellenzéki párt még "nem" voksokkal sem volt hajlandó szentesíteni az alkotmányozási színjátékot, vagy pedig egyenesen következett a törvény betűjéből?

A Házszabály értelmében

a "képviselő az Országgyűlés szavazásain köteles jelen lenni", továbbá "a képviselőnek járó alapdíj összege arányosan csökken, ha a képviselő a tárgyhónap napirendben előre feltüntetett szavazásainak több mint egyharmadán igazolatlanul nem vesz részt". De a szavazás elmulasztását sem lehet büntetni, ha a nem igazolt távollétek aránya nem haladja meg az összes szavazás számának egyharmadát.

Arról, hogy mi számít igazolatlan hiányzásnak, végső soron a házelnök dönt. Ebben van ráció: a független képviselők közvetlenül az Országgyűlés elnökéhez nyújthatják be igazolási kérelmüket, alapesetben a tárgyhónapot követő tizenöt napon belül. A képviselőcsoportokon belül a záró dátum öt nappal előbb van, hogy a belső határozat időben megszülethessék.

Nem egyértelmű, hogy a házelnök kénye-kedve szerint negligálhatja-e a frakcióvezetők álláspontját. A házszabály vonatkozó része azt is tartalmazza, hogy a hiányzásokkal kapcsolatos eljárások végrehajtásának előírásait a házbizottság határozza meg. Nevezett testület - még a kilencvenes évek közepén - hozott is erről egy rendelkezést, amelyben meghatározta az eljárás módját: "Az igazolás(oka)t (...) az Országgyűlés elnöke (...) bírálja el (...) a képviselőcsoport-vezetők javaslatának figyelembevételével." Hogy a "figyelembevétel" milyen jogi erővel bír, kérdés persze, különösen forradalmi időkben. A korábbi gyakorlatban mindenesetre nem volt szokás felülbírálni a frakcióvezetői igazolásokat.

A szórásból egyetlen szocialistát hagyott ki a szigorú Kövér László: Ujhelyi István házalelnököt. "Azokban a hetekben Magyarország képviseletében hivatalos úton külföldön voltam, fogadtam külföldi delegációkat itthon, az irodámban dolgoztam, és még ülést is vezettem több alkalommal. Furcsa szituáció lett volna, ha ennek ellenére büntetést kapok." Nem is kaphatott: az Országgyűlés alelnökeire a szabály nem vonatkozik. (Ujhelyi szolidaritásból befizeti a frakció kasszájába a büntetésnek megfelelő összeget.)

Bár a rendelkezés az alapdíj szankcionálását említi, Kövér házelnök ráment a pótlékra is. ' viszont azzal érvelhet, hogy a képviselők javadalmazásáról szóló jogszabály a pótlékot az alapösszeghez igazítja; ámbár erősen kérdéses, e kitételből levezethető-e a pótlék megvonása is.

Ujhelyit meglepte az Országgyűlés elnökének döntése. "Nem került szóba házbizottsági ülésen." Mint mondja, Kövér Lászlóval egymás közt sem beszéltek erről. "A házelnök úr saját hatáskörben döntött."

De hát eleve vitatható

bármilyen szankció kiszabása távollét miatt - elsősorban is a szabad mandátumra tekintettel. A képviselő a választóinak tartozik felelősséggel. Ahogyan ennek jegyében joga van nemmel vagy igennel szavazni, valamint tartózkodni, úgy joga van az ülésteremben tartózkodni, de egyáltalán nem szavazni. Ebből következően joga van politikai álláspontját akár távolmaradással is kifejezni. Sőt: egész frakció dönthet így. És persze dönthet úgy is, hogy beül ugyan, de aztán kivonul - ha kell, akár minden egyes ülésnapon.

Ráadásul a képviselői munka nem csak az ülésteremben tartózkodásból áll. Ellenőrizni azonban csak a plenáris üléseken meg a bizottsági munkában való részvételt lehet - az egyéni választókerületi vagy listás képviselőknél az egyéb munkát aligha. Amúgy pedig akár kuriózumként is említhető, hogy a képviselők munkaidejük (ami vajon mennyi is?) harminc százalékáról igazolatlanul hiányozhatnak.

"Ahol a hiányzásnak igazán jelentősége lehet, az a frakciófegyelem fenntartása. Jogos és ily módon kikényszeríthető elvárás lehet egy pártfrakció részéről, hogy a képviselői jelen legyenek a párt számára fontos szavazáson, és a megkívánt módon szavazzanak. Az is rendben van, hogy a képviselőcsoport vezetője dönt végső soron arról is, kinek a hiányát fájlalja. Ez a logikája annak, hogy rábízzák: ír-e igazolást, vagy sem. A képviselő ugyanakkor a szabad mandátum elve alapján dönthet úgy is, hogy ha nem tetszik, ami a frakcióban zajlik, akkor kilép onnan" - mondja Pap András László, az MTA Jogtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa.

Tagjaik igazolatlannak minősített távolmaradását egyébként is büntetik a frakciók. Nem véletlen az sem, hogy több képviselőcsoport szabályzata akkor szigorodott, amikor a szocialisták egyedül maradtak a kormányrúdnál, és egyszeriben minden politikai erő számára fontossá vált a parlamenti jelenlét. Ekkor történt például, hogy Navracsics Tibor frakcióelnökként megbüntette Orbán Viktort, mert egy szavazásnál az ő voksa is kellett volna a tibeti kérdés napirendre tűzéséhez. (A pártelnök átvállalta Matolcsy György ötvenezer forintos büntetését is, mondván, miatta hiányzott.) Orbánról persze köztudott, hogy notórius hiányzó volt a közelmúltban: több mint kilencezer szavazásról maradt távol. Érdekes lett volna, ha Szili Katalin akkori házelnök - mivel Orbán Viktor deklaráltan hiányzik -, nem fogadja el a hiányzások igazolását (amelyek között a sajtóbeli indoklásban a focivébén való részvétel is szerepelt), és alaposan megkurtítja a pártelnök fizetését.

A házbizottság egyébként hivatalos listát is összeállított a távollét igazolható okairól: parlamenti képviselői munkával összefüggő elfoglaltság, parlamenten kívüli képviselői munkával összefüggő elfoglaltság, más közérdekű tevékenység, állampolgári kötelezettség teljesítése, keresőképtelenséggel járó betegség, egyéb.

Kövér házelnök akár az egyéb kategóriánál leragadva is simán jóváhagyhatta volna az LMP-s és MSZP-s igazolásokat. Ám feltehetőleg elfogadható lett volna a második ok is, hiszen a szocialisták - most az elnevezésen ne akadjunk fönn - részországgyűlései vagy az LMP-s, MSZP-s politikusok sorozatos nyilatkozatai az alkotmányozás ügyében újságokban, rádiókban, tévékben kimeríthették a "parlamenten kívüli képviselői munkával összefüggő elfoglaltság"-ot.

A kövéri levonások indoka az volt, hogy az érintett két párt képviselői "deklaráltan" hiányoztak. A kormánypártiak nyilván nem deklaráltan, ezért kerülték el Kövér doktor figyelmét: ugyanis a fideszes és KDNP-s képviselők sem nyüzsögtek az ülésteremben a plenáris viták idején - amit Ujhelyi alelnök szóvá is tett olykor. A szavazásokon persze kötelező volt ott lenniük, különben nem kerülhették volna el a frakcióbéli szankciót.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.