Közbeszerzési eljárások: Elmélet és gyakorlat

  • B. Z.
  • 2000. március 30.

Belpol

A közbeszerzési törvény egykori szerzői aligha sejtették, mennyi értelmezési vitát okoz majd a törvény alkalmazása. Mint a mostani fejlemények mutatják (például az autópályaügy), néha kifejezetten zavarja a közpénzek gondos gazdáit a törvény, amit éppen ezért, ha lehet, meg is kerülnek. Az állampolgár pedig már csak olyan, hogy ha teheti, örömmel tanul a rossz példákból.
A közbeszerzési törvény egykori szerzői aligha sejtették, mennyi értelmezési vitát okoz majd a törvény alkalmazása. Mint a mostani fejlemények mutatják (például az autópályaügy), néha kifejezetten zavarja a közpénzek gondos gazdáit a törvény, amit éppen ezért, ha lehet, meg is kerülnek. Az állampolgár pedig már csak olyan, hogy ha teheti, örömmel tanul a rossz példákból.

A közbeszerzési törvény öt éve született, s a törvényalkotók szándékát jól mutatja már a szöveg bevezetője is: ebben az államháztartás kiadásainak ésszerűsítése, a közpénzek átlátható felhasználása, a közkiadások széles körű, nyilvános ellenőrzésének megteremtése és a verseny tisztaságának biztosítása szerepelt a célok között. Nem mondható, hogy a törvény ötéves története maga a kudarc, ám mint számos jel mutatja, akadnak problémák szép számmal. Emiatt tavaly több ponton is módosítani kellett a törvényt, ami - mint arról hamarosan szó lesz - nem oldott meg minden problémát. Az autópályaterv gazdái például minden további nélkül állíthatták:

nekik egyáltalán nem kell

közbeszerzési pályázatot kiírniuk a gigantikus volumenű feladatokra, elvégre az csak zavarná a munkák ütemes menetét. Erősen valószínűsíthető: a szakértők idővel elénk tárják azon interpretációikat, melyek a napnál világosabban igazolják: felesleges ilyen apró-cseprő ügyekre alkalmazni a közbeszerzési törvényt. Ha a Magyar Fejlesztési Bank vezetőin múlik, semmit nem tudunk meg áprilisig arról, hogy kik is kapják az első kapavágás jogát.

A közbeszerzési törvény alkalmazásának másik tanulsága, hogy az eredetileg megcélzott nyílt eljárások rovására gombamód elszaporodtak a tárgyalásos esetek. Ezek egyik rafinált alfaja, amikor még csak közzé sem teszik a közbeszerzési eljárást, a megrendelő maga választ, azután alkuszik, mit sem törődve azzal, hogy így a törvény eredeti célja vétetik semmibe. A dolog furcsasága azonban az, hogy számos esetben a sürgősségre hivatkozva (például a gyógyszermegrendeléseknél) valóban ki lehet bújni a törvény hatálya alól, ráadásul a buliból kimaradt gyógyszercégek sem sírhatnak, mert akkor legközelebb biztos, hogy nem rúghatnak labdába.

A közbeszerzési szabály nem csupán a közpénzek felhasználóira vonatkozhat, hanem azokra a magáncégekre is, amelyek közszolgáltatók. Ezzel már eleve bajok vannak. Mint tavaly a mobiltelefon-szolgáltatók ügyéből is kiderült, többfajta értelmezés létezik: az egyik szerint - s végül ez bizonyult nyerőnek - a mobilpiac többszereplős, így szó sincsen monopóliumról (ezt ugyanis valójában oligopóliumnak hívják), míg a másik - az Igazságügyi Minisztérium (IM) képviselte - vélemény szerint a limitált szereplőszámú piacokon is érdemes volna alkalmazni a közbeszerzési törvényt, különös tekintettel arra, hogy azok közjavakat, jelen esetben frekvenciákat használnak. A közbeszerzési törvény tavalyi módosítása óta evidencia, hogy a közszolgáltatói tevékenységgel közvetlenül összefügg a közbeszerzés, amennyiben annak tárgya nélkül a közszolgáltató tevékenységet nem lehetne ellátni; ezzel viszont az eddigi gyakorlat szerint majdnem mindent összefüggésbe lehet hozni. Már ha akarják ezt az illetékes szakhatóságok, de mint a mobilcégek esete is mutatja, nem mindig akarják, ők tudják, miért.

A törvény nagylelkű:

elvileg azt is megengedi, hogy a közszolgáltató cégek a közbeszerzési jogszabályt fő tevékenységükkel közvetlenül össze nem függő beszerzéseikre is alkalmazzák. E lehetőség deklarálásának azért van jelentősége, mert ennek hiányában az önkéntes alkalmazók nem tehetnék közzé hirdetményeiket a Közbeszerzési Értesítőben, így gyakorlatilag nem tarthatnának a közbeszerzési törvény szerinti versenytárgyalást. A módosítás azt is rögzíti, hogy aki önként alkalmazza a közbeszerzési jogszabályt, az nem mazsolázgathat a szabályokból, hanem a teljes törvény vonatkozik rá. Így a jogorvoslati eljárás szabályai és a jogkövetkezmények is - fogalmaz egyik tanulmányában Dessewffy Anna, az IM közbeszerzési ügyekben illetékes szakértője. Csakhogy a mobilszolgáltatók például váltig állítják: rájuk a koncessziós szerződések folytán sokkal szigorúbb kritériumok érvényesek, mint ha csak a közbeszerzési törvényt alkalmaznák, hiszen míg ott csak tízszázalékos árelőnyről van szó, addig a mobilcégek fix beszállítói arányt vállalnak, ami a 900-as cégeknél már most ötven százalék. Ehhez hozzátehetjük még azt is, hogy számos kommunikációs cég beszerzési eljárásai során - saját bevallása szerint - gyakorlatilag követi a közbeszerzés szabályait, ám nem formálisan alkalmazza őket, hanem hozzájuk hasonló szabályokat alakít ki, s azután tartja magát saját rendszeréhez. A mobilszolgáltatók egyébként váltig állítják, hogy egy bizonyos eljárási szabály (mondjuk a közbeszerzési törvény által megszabott) kötelezővé tétele kifejezetten csökkentené a versenyt, hiszen egyik elemét iktatná ki.

Nos, a mobilszolgáltatókat nem is sikerült rászorítani a közbeszerzési eljárás alkalmazására, ám más kommunikációs cégek ajánlattevőként már nem kerülhetik meg a törvényes eljárást. Más kérdés, hogy nem mindig járnak sikerrel.

A Posta legutóbbi tenderét,

amit a vagy másfél ezer telephely informatikai összekötésére írtak ki, egyszerűen megsemmisítette a Közbeszerzések Tanácsa mellett működő Közbeszerzési Döntőbíróság. Az indoklás szerint a nyertes PanTel- GTS duó nem teljesítette a tender kötbérre vonatkozó előírásait. Csakhogy az emiatt panasszal élő Matáv-Compaq konzorcium sem. A jelenleg hatályos szabályozás szerint a tender kihirdetését követően legalább nyolc napot kell várni a szerződés megkötésével, hogy a vesztesek, ha akarnak, panasszal élhessenek. Ezt jelen esetben meg is tették, s most újabb pályázat, illetve a Posta részére több hónapos fejlesztési csúszás következik. Ez azért is érdekes, mert korábban a döntőbizottság érvénytelennek talált egy Matáv-pályázatot is, amelyet az Elenderrel közösen az Országos Nyugdíjfolyósító (ONYF) távolsági számítógépes rendszerére írtak ki, ám annak ellenére, hogy akkor már élt a nyolcnapos szabály (ezt váltig állítják az ONYF vezetői), a döntőbizottság nem látott okot arra, hogy meggátolja a szerződéskötést (a panaszos abban az esetben éppen a PanTel volt). Utólag viszont - még nem jogerősen - megbüntette a nyugdíjbiztosítót kemény hatmillió forintra. Az ilyen esetek kapcsán a kisebb kommunikációs cégek a Matáv szokatlanul nagy érdekérvényesítő erejéről beszélnek, a Matáv pedig az irigységről meg arról, hogy egyesek képtelenek veszíteni.

A közbeszerzéseknek mindig is voltak preferáltjai. Az Ikarust egy titkos, úgynevezett háromezres kormányrendelet arra predesztinálta, hogy ne legyen olyan Volán-pályázat, ahol ne az ő buszai futnának be, igaz, ez elvileg már két éve megváltozott. Más kérdés, hogy - mint azt egy pécsi eset is mutatja - mindig gyanút kelt, ha a megszokott hazai helyett egy drágábbnak tűnő külföldit (adott esetben Mercedes buszokat) választ az önkormányzati tulajdonú busztársaság. (Persze az Ikarus sem járt rosszul a tavalyi közbeszerzési eljárások során, dacára annak, hogy nem is mindig bírta szállítani a megrendelt buszokat, s az sem volt akadály, hogy a mátyásföldi gyárat köztartozásai miatt már két éve kizárták a közbeszerzési eljárás lehetőségéből.)

A közbeszerzési törvény szigorúan megszabja, mely árukra, szolgáltatásokra nem kell alkalmazni. Az már biztos, hogy a parlament által csaknem konszenzussal megszavazott

NATO-beruházások joggal kerülnek ki

a közbeszerzés hatálya alól. A törvény ugyanis rendelkezik arról is, hogy a nemzetbiztonsági vagy honvédelmi érdekkel összefüggő közbeszerzések mentesülnek hatálya alól, ha az Országgyűlés illetékes bizottsága így dönt, s a kivételek között külön is megemlítik a NATO biztonsági beruházási programjának keretében megvalósuló beszerzéseket.

A közbeszerzési eljárások egy másik fontos esetét jelentik a tervpályázatok - lásd a Nemzeti Színház tervezésével kapcsolatos vitákat. Annyi biztos, hogy a közbeszerzési törvény eredeti formájában számos tervtípus megrendelésére nem terjedt ki: speciálisan az építési-engedélyezési tervdokumentáció előkészítésére kötelező volt tervpályázatot tartani, a többi fajta terv megrendelésénél viszont fakultatív volt a közbeszerzés alkalmazása. Ezek szerint számos tervtípust meg lehet rendelni közvetlenül, versenyeztetés nélkül is, ami minimum nem volt összhangban az Európai Unió idevonatkozó irányelvével, és egyébként is indokolatlannak találták a szakértő jogászok. A mostani szabályozás szerint a színháztervek megrendelésére mindazon esetekben kötelező közbeszerzési eljárás folytatása, amikor az ajánlatkérő nem hirdet tervpályázatot. Így a versenyeztetés nélküli megrendelés lehetősége elvileg megszűnt, de azért naivak volnánk, ha azt hinnénk: még megérhetjük, hogy jól egymásnak feszülnek a versengő Nemzeti Színház-tervek.

B. Z.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.