Közép-kelet-európai régió legnagyobb virtuális filmstúdiója épül Fóton

  • narancs.hu
  • 2023. február 7.

Belpol

London után Budapest lett Európa legnagyobb filmgyártó bázisa, a magyar filmipar bevétele 2022-ben meghaladta a 250 milliárd forintot.

A virtuális stúdió a globális filmgyártás jelenlegi legmodernebb és legnagyobb tempóban fejlődő szegmense, ezért a beruházás a világ legnagyobb filmes produkcióit, streamingszolgáltatóit csábíthatja majd Magyarországra - olvasható a projekt kommunikációjával megbízott ügynökség MTI-hez küldött keddi közleményében.

A virtuális stúdió lényege, hogy a jelenet hátterében nem valódi díszletet, hanem LED falak alkotta képeket használnak, és ezek a képek bármilyen környezetet képesek fotórealisztikusan, 3D-ben ábrázolni. Ezzel a megoldással nagyságrendekkel csökkenthető a produkciók utazási és szállítási költsége, valamint ökológiai lábnyoma. Emellett forgatásokon nem szükséges az időjárási körülményekhez és napszakokhoz igazodni, hiszen bármilyen környezeti hatás szimulálható a háttérben. Ez a színészeknek is megkönnyíti a munkáját, hiszen a zöld hátteres (green box) megoldásokkal ellentétben ők is végig látják a virtuális környezetet, amelyben játszanak.

Hasonló technológiával foglalkozó stúdióból Magyarországon három kisebb működik, jellemzően többéves várólistákkal, Európában pedig összesen tíz stúdióban érhető el hasonló megoldás, a legközelebbi Lengyelországban. Az épülő virtuális stúdióba több száz négyzetméter LED falat telepítenek majd, a szintén legmodernebb kamera- és világítástechnikai rendszerek, valamint a film-, műsorszórási és médiaipari rendszermegoldások mellett.

Az előrehaladó technológia - az intelligens kamerák, a valós idejű szinkronizáció és az egyre jobb grafikai teljesítmény - lehetővé teszi, hogy a virtuális stúdiók egyre több területen, például a film- és televízióiparban, az élő események szervezésében és a játékiparban is használhatók legyenek.

Mint írják, a beruházás tovább erősítheti Magyarország szerepét a globális filmiparban. Az elmúlt években London után Budapest lett Európa legnagyobb filmgyártó bázisa, a magyar filmipar bevétele 2022-ben meghaladta a 250 milliárd forintot. A Visual Europe Group Magyarország cégcsoport több mint 15 éves tapasztalattal rendelkezik audiovizuális technikai rendszerek tervezésében, kivitelezésében, karbantartásában és üzemeltetésében. Állandó rendezvénytechnikai partnere többek közt a Sziget Fesztiválnak, a Női Kézilabda Final4-nak, a Hungexponak, a Budapest Parknak és a Puskás Arénának is.

 
Látványterv forrása: Nemzeti Filmintézet
 

2022 januárjában írtuk meg, hogy a Nemzeti Filmintézet 8,5 hektáros területet vásárolhat Fót önkormányzatától, hogy a helyszínen leforgassák a Petőfi-filmet. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.