A tökéletes végrehajtó – Lázár János túlélési esélyei

  • narancs.hu
  • 2015. július 2.

Belpol

Öt éve dolgozik Orbán Viktor leghűségesebb és legfontosabb politikai végrehajtójaként, pályája idáig töretlenül ívelt felfelé. Az elmúlt hónapokban azonban forr körülötte a levegő. Rényi Pál Dániel Lázár-portréját a ma megjelent Magyar Narancsban olvashatják.

Lázár János, aki immár három éve Orbán Viktor legnagyobb hatalmú minisztere, az utóbbi időben számos alkalommal nyilvánosan bírálta a kormány politikáját és Orbán Viktor legközelebbi szövetségeseit. Tavasszal többször rosszallta a hivatásos labdarúgás költségvetési támogatását, beszólt Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester vagyonosodása miatt, június elején, egy szekszárdi építészfórumon hosszasan lamentált arról, mennyire riasztó állapotban van a magyar államapparátus, milyen silány munka zajlik az egyes minisztériumokban, s romokban az adórendszer. Nyíltan ugyan nem kritizálta Orbánt, mégis súlyos kifejezéseket használt, és egyértelművé tette, hogy az ország érzékelhető előrelépése érdekében „sokkal mélyebb változásokra van szükség”. E mondatok arra utalnak, hogy Lázár nehezen helyettesíthetőnek gondolja szerepét a kormányban, ezért meri feszegetni a határokat – ám ennél nagyobb jelentősége van annak, hogy a kormány és a Fidesz legfelső szintjein olyan mozgások indultak meg, amik miatt veszélyben érezheti pozícióját.

Jókedvű fiú

Jókedvű fiú?

Fotó: MTI

Mindez az idén tavasz végén vált a nagyközönség számára is nyilvánvalóvá, miután a Népszabadság megírta, majd az index.hu később megerősítette, hogy Rogán Antal lehet Orbán új kabinetfő­nöke a Miniszterelnökségen. Ez a húzás alapjaiban alakítaná át a kormányzat és a Miniszterelnökség működését. A képviselők eddig Lázáron keresztül juthattak be a miniszterelnöki tárgyalóba, ezek után azonban Rogán is kapu lesz a kormányfő felé. Ha ez megvalósul, Lázár munkája szorosabb felügyelet alá kerül.

Hogy mindez hogyan befolyásolja a kormányzat és a Fidesz felső viszonyait, és hogy e mozgások mennyiben függnek össze a párt körüli gazdasági holdudvar átalakulásával, arról a ma megjelent Magyar Narancsban olvashat bővebben.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.