A 2023-as költségvetés tervezete

Marad, mi volt

Belpol

A jövő évre vonatkozó költségvetést leginkább a nagyfokú bizonytalanság, másrészt a bevételi oldalon a bizonyosan elkövetkező „padlássöprés” jellemzi. Mint Godot-ra, úgy vár a kormány az uniós pénzekre.

Az Orbán-korszak évről évre előállított költségvetéseinek közös tulajdonsága a kiszámíthatatlanság és az átláthatatlanság – tökéletesen áll ez a 2023-ra szóló, most beterjesztett tervezetre is. Mint arra a Költségvetési Felelősségi Intézet (KFI) legutóbbi felmérése is rávilágít, a magyar kormány csupán korlátozott betekintést enged a költségvetésbe. Az intézet Open Budget Survey nevű átláthatósági felmérésének leg­újabb, 2021-es eredményei szerint a maximális 100 pontból 44-et ért el a magyar költségvetési rendszer – alaposan elmaradva a még megfelelő átláthatóságot jelző 61 pontos szinttől. Így azután a vizsgált 120 ország közül a 67. helyre kerültünk, és a régióban csak EU-n kívüli országok teljesítettek gyengébben.

Az átláthatóság mellett a költségvetés nyitottságával is akadnak problémák Magyarországon: végrehajtásának felügyelete korlátozott (57 pont), míg a nyilvánosság bevonására egyáltalán nem kerül sor (erre 0-nál többet nem is kaphatott az Orbán-rezsim). Pedig a kormányzat költségvetési döntéseinek sora, a kivetett adók típusa és mértéke, az, hogy mire és hogyan költi el a beszedett pénzt, vagy hogy mekkora adósságot halmoz fel, mind hatással van a társadalomra – nem beszélve arról, hogy mindez az adófizetők, a vállalatok által befizetett közpénz felhasználásáról szól. A döntések „zárt ajtók” mögött születnek, és a közpénzek elosztásánál jellemzően azoknak kedveznek, akik a zárt ajtók mögötti döntésekben részt vehetnek – áll a KFI értékelésében. Ehhez annyit tennénk hozzá, hogy a NER első évei óta Orbán Viktor és szűkebb köre felhatalmazva érzi magát arra, hogy egyedül, különösebb kontroll nélkül döntsön a költségvetés sarokszámairól, valamint a büdzsébe innen (az adófizetők felől) és onnan (az EU felől) befolyó pénz felhasználásáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.