A 2023-as költségvetés tervezete

Marad, mi volt

Belpol

A jövő évre vonatkozó költségvetést leginkább a nagyfokú bizonytalanság, másrészt a bevételi oldalon a bizonyosan elkövetkező „padlássöprés” jellemzi. Mint Godot-ra, úgy vár a kormány az uniós pénzekre.

Az Orbán-korszak évről évre előállított költségvetéseinek közös tulajdonsága a kiszámíthatatlanság és az átláthatatlanság – tökéletesen áll ez a 2023-ra szóló, most beterjesztett tervezetre is. Mint arra a Költségvetési Felelősségi Intézet (KFI) legutóbbi felmérése is rávilágít, a magyar kormány csupán korlátozott betekintést enged a költségvetésbe. Az intézet Open Budget Survey nevű átláthatósági felmérésének leg­újabb, 2021-es eredményei szerint a maximális 100 pontból 44-et ért el a magyar költségvetési rendszer – alaposan elmaradva a még megfelelő átláthatóságot jelző 61 pontos szinttől. Így azután a vizsgált 120 ország közül a 67. helyre kerültünk, és a régióban csak EU-n kívüli országok teljesítettek gyengébben.

Az átláthatóság mellett a költségvetés nyitottságával is akadnak problémák Magyarországon: végrehajtásának felügyelete korlátozott (57 pont), míg a nyilvánosság bevonására egyáltalán nem kerül sor (erre 0-nál többet nem is kaphatott az Orbán-rezsim). Pedig a kormányzat költségvetési döntéseinek sora, a kivetett adók típusa és mértéke, az, hogy mire és hogyan költi el a beszedett pénzt, vagy hogy mekkora adósságot halmoz fel, mind hatással van a társadalomra – nem beszélve arról, hogy mindez az adófizetők, a vállalatok által befizetett közpénz felhasználásáról szól. A döntések „zárt ajtók” mögött születnek, és a közpénzek elosztásánál jellemzően azoknak kedveznek, akik a zárt ajtók mögötti döntésekben részt vehetnek – áll a KFI értékelésében. Ehhez annyit tennénk hozzá, hogy a NER első évei óta Orbán Viktor és szűkebb köre felhatalmazva érzi magát arra, hogy egyedül, különösebb kontroll nélkül döntsön a költségvetés sarokszámairól, valamint a büdzsébe innen (az adófizetők felől) és onnan (az EU felől) befolyó pénz felhasználásáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.