Megszűnik a művészettörténet oktatása az iskolákban

Még véletlenül se

Belpol

Változik a tanrend, eltörlik a művészettörténetet szeptembertől. A Belügyminisztériumban a szakma megkérdezése nélkül döntöttek az alaptanterv módosításáról, és a tiltakozók sem bizakodnak a felülvizsgálatban.

Azt a két-három tucatnyi pedagógust és szimpatizánst, akik tiltakozásul kiálltak a Szépművészeti Múzeum elé, bámész járó­kelők, demonstrálók, újságírók és tévések, semmit nem értő turisták fotózzák – és egy rendőr. Háttérben a nagy sikerű Renoir-kiállítás molinói. A derék jagellót meg is kérdezi valaki: „Saját magának fényképez, vagy hivatalos?” „Hivatalosan saját” – felel a rendőr nevetve.

Karácsony előtt pár nappal a Belügyminisztérium szűkszavú közleményben tudatta az iskolákkal, hogy a 2024 őszétől kezdődő tanévben már a választható tárgyak között sem szerepel a művészettörténet, így abból érettségizni gimnáziumban és szakgimnáziumban sem lehetséges. Egyházi és alapítványi fenntartású gimnáziumokban oktatni még lehet a tárgyat, érettségi vizsgára azonban ott sincs lehetőség. A döntéshozók indoklása szerint a művészettörténet anyagát beolvasztják a vizuális kultúra elnevezésű tantárgyba, amelyet a kilencedik és tizedik osztályokban heti 45 percben oktatnak. A 2020-tól hatályos NAT-tal összhangban ugyanakkor kivezetik a tantervből a film- és médiaismeret oktatását is. A Magyar Tudományos Akadémia vonatkozó testülete, a Művészettörténeti Tudományos Bizottság közleményben tiltakozott a lépés ellen: „Elfogadhatatlannak, átgondolatlannak, rövid és hosszú távon egyaránt rendkívül ártalmasnak tartjuk a döntést, amely a képző-, ipar- és építőművészet több ezer éves múltjáról és kortárs alkotásairól úgy véli, hogy az nem szerves része az általános műveltségnek.”

Ha lenne, aki lobbizik

A két ünnep között, december 30-án kisebb tüntetés is szerveződött a Szépművészeti Múzeum előtt. A kemény mag január 7-én ismét megjelent a Hősök terénél, a népszerű és forgalmas Renoir-kiállítás bejáratánál. Azért ott, hogy a Szépművészeti Múzeum igazgatója is észrevegye a problémát.

„Ez a döntés a magyar kultúra semmibevételét jelenti, nem átgondolt, és ami még nagyobb baj, nem egyeztetett” – fogalmaz Tóth „Yoka” Zsolt, a Budapesti Metropolitan Egyetem óraadó docense, aki a Képző- és Iparművészeti Szakgimnáziumban is tanít. Az egyik táblájára az van írva: „Hogyan legyünk könnyen, gyorsan hülyék?” S mielőtt feleszmélnék, nekikezd az én művelésemnek is: a Kisképzőt, ahol tanít, Mária Terézia idejében, 1778-ban alapították, és ha körbenézünk, az intézményben tanuló „oskolanövendékek” nélkül nem lenne ilyen sem az Andrássy út, sem a tágabb Budapest. Még a Lendvay utcai sarokvilla sem állna a művészettörténeti alapok nélkül. „Most még érdeklődnek a diákok, de mi lesz húsz év múlva? Ki fogja tudni, hogy milyen oszlopfői vannak a Szépművészeti Múzeumnak?” – kérdezi, s miközben én ingadozom, szerencsére gyorsan kisegít a válasszal: korinthoszi. A jelen lévő pedagógusok között mindenesetre előkerülnek a rémtörténetek: az osztályról, amelynek tagjai egybehangzóan Michelangelót szavazták meg a Mona Lisa festőjének, és a diákról, aki a barokk korszakához társította Ferenc Józsefet. De hiszen akkor a történelemórával van baj! Hát, azzal is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.