Megszüntetett és felfüggesztett állami projektek

Megpecsételve

Belpol

A felfüggesztett és törölt beruházások végleges listáját az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vezetőin kívül aligha ismeri más. A ködösítés nyilván nem véletlen, hiszen az Orbán-kormány a „megszorítás” kifejezést száműzte a szótárából. Pedig ezúttal (is) erről van szó.

„Mely állami beruházások sorsa pecsételődött meg?” – kérdezte írásban Lázár Jánost, az akkor még építési és beruházási minisztert Vadai Ágnes (DK) országgyűlési képviselő tavaly ősszel. „Mi a végleges listája a megpecsételődött sorsú beruházásoknak?” – tudakolta néhány hete az immár Építési és Közlekedési Minisztériumot vezető Lázártól ugyancsak Vadai. A tavaly őszi kérdésre Lázár helyettese, Csepreghy Nándor válaszolt 2022. szeptember 19-én, a mostanira maga Lázár június 6-án. Vadai azért érdeklődött újra, mert a tavaly szeptemberben ideiglenesnek mondott intézkedéseket a Magyar Közlönyben május 12-én megjelent kormányrendeletben végérvényessé tették. A kormány előírta, hogy az érintetteknek – döntő többségben önkormányzatoknak és állami intézményeknek – a fel nem használt pénzt vissza kell fizetniük a központi költségvetésbe. A májusi kormányrendelet azonban nem tartalmazott mellékletet, így nem volt semmilyen támpont, hogy pontosan mely beruházásokról és fejlesztési célokról van is szó – nem mellesleg ez jellemző jó néhány kormányrendelet átláthatósági szintjére.

A tavaly őszi Csepreghy-féle válasz összesen 284 beruházást sorolt fel, amelyek összértéke az akkori sajtóbeszámolók szerint 2100 milliárd forint volt. A beruházások végleges felfüggesztéséről szóló május közepi kormányrendelet kapcsán érdeklődő Vadai Ágnest Lázár arról tájékoztatta, hogy „az Építési és Közlekedési Minisztérium összesen 270 beruházást függesztett fel 2022 májusa és 2023. június 6-a között”. A miniszter listát is mellékelt válaszához.

E cikk kereteit meghaladná a két lista tételes összevetése. Például a battonyai, a füzesgyarmati és az orosházi „Egészség Sportpark Program” mindkét verzióban szerepel, vagy­is ezekre biztosan nem lesz pénz. A tavaly őszi listán nem szerepelt az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsabától történő meghosszabbítása a romániai Nagyszalontáig, most viszont ott találjuk – vagyis ezt egyelőre ad acta tette a kormány. Tucatnyi, a Tokaj–Zemplén térséget érintő közúti rekonstrukció szerepel a meg nem valósítandó projektek tavaly őszi listáján, a most júniusin viszont ezek közül jó néhány már nincs rajta (ezekre tehát mégis lesz pénz, de senki ne gondoljon arra, hogy e pozitív változás esetleg összefüggésben lehet azzal, hogy Orbán Ráhel a közelmúltban 273 millió forintért vásárolt részben olyan földterületeket a térségben, amelyek a kilencvenes években az anyja, Lévai Anikó tulajdonában voltak). A Nyíregyházi Törvényszék energetikai fejlesztésének leállítása szerepel az első változatban, a friss verzióban már nem találjuk.

Különbségek

Nem világos, hogy mekkora a Lázár-féle listán szereplő leállított beruházások összértéke, erre ugyanis semmilyen közlés nem utalt. Érdemes a dátumokra is figyelni: a véglegesen jégre tett fejlesztésekről szóló kormányrendelet idén május 12-én jelent meg, ám Vadainak írt levelében Lázár úgy fogalmaz, a beruházások felfüggesztésének véghatárideje június 6. Mivel a kormányrendelet lista nélkül jelent meg, azt sem tudjuk, hogy az azt követő 25 napban kerültek-e fel rá vagy róla le fejlesztések, vagy hogy május 12-én létezett-e egyáltalán végleges lajstrom. Az is érdekes, hogy bár 2022 szeptemberében még ideiglenesnek mondták az intézkedést, a felsorolást a Megszüntetett beruházások megnevezése címmel látták el. Ehhez képest a mostani, véglegesnek nevezett lista Felfüggesztett beruházások néven fut. Túl azon, hogy a megszüntetés és felfüggesztés merőben mást jelent, az is zavarja a tisztánlátást, hogy a június 6-án nyilvánosságra hozott lista ugyan felfüggesztett projektekről szól, a kedvezményezetteknek záros időn belüli pénzvisszafizetéséről rendelkező kormányhatározat szövege változatlan.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.