Megsemmisítette a bíróság a választókerületek átrajzolását a Belvárosban

  • narancs.hu
  • 2023. december 19.

Belpol

De már az első érv elég volt a bíróságnak, így a többit nem is vizsgálta.

A Fővárosi Törvényszék megsemmisítette az V. kerület új választókerületi beosztását, amit a csökkenő lakosságszám miatt határozott meg a jegyző. A bíróság az indoklás hiányára tekintettel új eljárásra kötelezte a választási irodát. A választókerületi beosztást a Tiéd a Belváros-frakció vezetője, Kovács Alex Gábor és helyi képviselő a Választási Földrajz és a TASZ segítségével támadta meg – írja a telex.hu. A bíróság a politikai érveket érdemben nem vizsgálta, mert az indokolás hiánya önmagában elegendő volt a határozat megsemmisítésére.

A jövő júniusi önkormányzati választás előtt több fővárosi kerületben és vidéki városban újra kell rajzolni a választókerületeket, mert több esetben jelentősen csökkent a lakosság száma. A jegyzők november 30-ig rajzolták meg az új választókerületi felosztást, és ezek kihirdetése után 15 napig van lehetőség jogorvoslatra.

Egyáltalán nem mindegy, hogyan jelölik ki az önkormányzati választókerületek határait, ez ugyanis komoly befolyással lehet a végeredményre.

Azt a törvény határozza meg, hogy mekkora változásnál kell hozzányúlni a beosztáshoz.

A Belvárosban egyrészt azért volt szükség a kerülethatárok módosítására, mert a kerület lakónépessége 25 ezer alá csökkent, emiatt a korábbi 10 választókerület helyett már csak 8-at kell kijelölni. Ezzel párhuzamosan a képviselő-testületben ülő képviselők száma is csökken 14 (10 egyéni és 4 kompenzációs) mandátumról 11 (8 egyéni és 3 kompenzációs) mandátumra.

Másrészt

a beosztás módosítását nem csak a lakónépesség csökkenése, hanem a választópolgárok körzetenkénti eloszlásának változása is indokolta.

A választókerületeket ugyanis úgy kell kialakítani, hogy mindegyikben körülbelül ugyanannyi szavazó legyen, és a választópolgárok számának a települési/kerületi átlagtól vett eltérése ne haladja meg a 15 százalékot.

 

A belvárosi ellenzék, a Tiéd a Belváros-frakció három tagja, Kovács Alex Gábor, Tomos Endre és Árvai Péter a Választási Földrajz és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) segítségével támadta meg a határozatot. A beadvány három irányból támadta a kerületi beosztást – foglalta össze a bíróság előtt felhozott érveket Mécs János, a TASZ jogásza.

Egyrészt arra hivatkoztak, hogy az indokolás túl általános, nem alkalmas arra, hogy a választópolgárok felmérjék, milyen okból tér el egyes kerületekben 5 százalék felett a választásra jogosultak száma.

A másik érvük az volt, hogy még ami rekonstruálható is az indokolásból, az tényszerűen nem igaz. Vagyis hogy az eltérés indoka az lenne, hogy egyben tartsák a településszerkezetileg egybefüggő részeket. Végül pedig arra hivatkoztak, hogy az eset összes körülményéből manipulatív célú változtatásra lehet következtetni. Ezt leginkább az mutatja, hogy a 2019-es és 2022-es választási eredmények alapján éppen a legellenzékibb egyéni választókerület lett a legnagyobb.

Mécs elmondta, hogy a bíróság már az első érvet (túl általános az indokolás) megalapozottnak látta, így nem vizsgálta a másik két érvet, hiszen önmagában ez elegendő ok volt a határozat megsemmisítésére.

A választókerületek átrajzolása miatt az egri Momentum is bírósághoz fordult:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.